ÓKERESZTÉNY MŰVÉSZET I.sz. 3. sz. – 8. sz. Készítette: Ecseri István
Constantinus császár 313-ban a kereszténységet államvallássá teszi Ókeresztény művészet Constantinus császár 313-ban a kereszténységet államvallássá teszi Uralkodásával ér véget a római művészet nagy korszaka, és bontakozik ki az ókeresztény művészet
Constantinus diadalíve Ókeresztény művészet Constantinus diadalíve
Ókeresztény művészet Az ókeresztény művészet kialakulása a keresztényüldözések alatt kezdődött Az új vallás hívei a római katakombákban végezték szertartásaikat A katakombák falait festményekkel díszítették
Ókeresztény művészet Római katakomba
Ókeresztény művészet Katakomba festmény (Pécs)
Ókeresztény művészet Az új vallással az építészet jelentős változáson megy keresztül A növekvő közösség térigénye alakította ki a sajátos ókeresztény templomformát, a bazilikát (központi hajó félkör alakú végződéssel, kétoldali hajókkal)
Ókeresztény művészet Az antik művészet formáit továbbra is felhasználják, de az épületek Isten dicsőségét hirdetik és a keresztény hitvilágot tükrözik Az első bazilikát, a római San Pietro-t, 330 körül kezdték építeni és 450 körül fejezték be A 16. században lebontották
Ókeresztény művészet San Pietro bazilika – Róma (330-450)
Ókeresztény művészet A római Santa Sabina (432) kiemelkedően szép példája az egyszerű és méltóságteljes ókeresztény bazilikának A keresztény vallás tiltotta a bálványimádást, ezért az első templomokban nem találhatók szobrok, viszont annál több domborművel és bibliai témájú festménnyel díszítették a falakat
Ókeresztény művészet A Santa Sabina bazilika főhajója
Ókeresztény művészet San Apollinare Classe templom Ravenna (535-549)
Ókeresztény művészet San Apollinare Classe templom Ravenna (535-549)
Ókeresztény művészet San Vitale templom – Ravenna (532-547)
Ókeresztény művészet San Vitale Ravenna (532-547)
Ókeresztény művészet Az ókeresztény művészet a római hagyományokból építkezett, keresztény motívumokkal, és szímbólumokkal Ez a kettősség jellemzi a legtöbb ókeresztény emléket
Ókeresztény művészet Keresztény jelképpé válik az antik pásztor alakja is még római öltözéket visel, de a bárány már az eltévelyedett hívőt jelképezi Mozaik Ravennából
Ókeresztény művészet Júdás csókja – mozaik a San Apollinare Nuovo templomból
Ókeresztény művészet Az ókeresztény festészet szinte kizárólag a katakombák és a templomok falainak festészetére, mozaik képeire korlátozódott A festmények technikai és formai szem-pontból kezdetlegesek, - a teret nem érzékeltetik, - a háttér egyszínű, vagy visszafogott díszítésű, - erős vörös kontúrral keretezik a képet
Ókeresztény művészet A képeken és domborműveken főleg bibliai témák, Ó - és Újszövetségi jelenetek láthatók - keresztény motívumokkal díszítettek - mintázatuk viszont római - ez felel meg az ókeresztény hitvilágnak
Ókeresztény művészet Junius Bassus szarkofágja (359) - Róma
Ókeresztény művészet A templomok kapuja általában díszesebb volt, mint a templom belseje bibliai témájú faragások díszítették Fafaragás
Ókeresztény művészet 395-ben I. Teodosius kettéosztja a birodalmat A kelet-római rész fővárosa Bizánc – - innen indul el a görög és a különböző nyelvű ortodox kereszténység fejlődése A nyugat-római rész fővárosa Ravenna - megindul a „barbár” népek vándorlása - 476-ban a germánok elfoglalják Rómát
Ókeresztény művészet Justinianus császár (mozaik –S. Vitale Ravenna) (547-548)
Ókeresztény művészet Teodora császárnő és kísérete (mozaik 547-548)
Ókeresztény művészet Hagia Sofia – Bizánc (532-537)
Ókeresztény művészet Hagia Sofia
Ókeresztény művészet A Hagia Sofia belseje
Ókeresztény művészet Víztározó Bizánc központi városrésze alatt (~ 535)
Ókeresztény művészet Trónoló Istenanya - ikon (1280)
Ókeresztény művészet Bizánci Ikon
Ókeresztény művészet A római birodalom nagyszerű kultúráját a keresztény civilizáció váltotta fel Az antik művészettel összehasonlítva, a dekoratív szépség és a valóság idealizálása helyett egyre erősebben előtérbe lép a gon-dolatok kifejezése, mind erősebb hangsúlyt nyer a tartalmi elem a formaival szemben Az ókeresztény művészetnek 1500 éven át meghatározó szerepe lesz a művészetben
Karoling művészet Itália a Római Birodalom bukását követően darabjaira hullott Az V.-VIII. századig tartó időszakra a vándorló népek vandalizmusa jellemző A népvándorlást követően a frankok teremtettek új keresztény birodalmat A római császár Nagy Károly lett (800)
Karoling művészet Nagy Károly bronz szobra
Karoling művészet A népvándorlás miatt hatalmas várak, erődítmények épültek
Karoling művészet Nagy Károly hatalmas építkezéseket hajtott végre, a római hagyományok megújítására törekedett, aacheni palotakápolnája a ravennai San Vitale templom pontos mása, támogatta az egyházi művészeteket és építkezéseket
Karoling művészet Nagy Károly aacheni palotakápolnája (805)
Karoling művészet Nagy Károly építtette 860-ban a Véselay-i bencés apátsági zarándok templomot, és a Lorsch-i kolostort is (890) A Véselay-i kolostort a később a vikingek felgyújtották és teljesen leégett
Karoling művészet Véselay-i zarándoktemlom - (860)
Karoling művészet Lorsch-i kolostor (890)
Karoling művészet A Cluny-i bencés apátsági templom a kor leghatalmasabb kolostora volt
Karoling művészet Cisztercita kolostor (XI. sz.)
Karoling művészet Zsoltároskönyv kötéstáblája
Karoling művészet Építészet - hosszhajós bazilikák, kolostorok Szobrászat - bronzöntés, csontfaragás, - hiányoznak a nagyméretű szobrok Festészet - kódexek, templombelsők, ornamentikák
Karoling művészet A frank királyságból kinövő karoling birodalom művészete már a román kor közvetlen előzménye