A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól EKKR OKKR Az Országos Képesítési Keretrendszer (OKKR) létrehozásával kapcsolatos európai uniós elvárások A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól Forgács András TÁMOP 4.1.3.
Nemzeti és regionális képesítési keretrendszerek (2009. november) EKKR Dk-ázsiai kkr Közép-amerikai kkr Csendes-oceániai kkr = Nkkr-t fejlesztő országok Dél-afrikai térség kkr Ausztrál, új- Zélandi kkr
Az EKKR természetéről, tartalmáról alapvető célja: ún. metakeretrendszerként európai dimenzióban biztosítani a nemzeti oktatási, képzési rendszerekben keletkezett képesítések átjárhatóságát, hordozhatóságát, átláthatóságát. az államok önkéntes csatlakozására épít, nem ír elő a csatlakozók számára kötelező érvényű intézményi, szervezeti megoldást. Az EKKR-hez csatlakozni szándékozókkal szemben alapvető elvárás és a csatlakozás előfeltétele: a nemzeti oktatási, képzési rendszerekben keletkező képesítések definiálása egységes elvek mentén, egységes struktúrában (képesítési szintek hierarchikus rendbe rendezése, tanulási eredmény alapú kimenetekre épülő deskriptorok szerint), a megfeleltetéshez szükséges szakmapolitikai, szervezeti feltételek – nemzeti keretek között, figyelemmel nemzeti sajátosságokra – megteremtése.
Az Európai Parlament EKKR Ajánlása a nemzeti koordinációs pontok (NKP) feladatairól i. Nemzeti képesítési rendszereken belüli képesítési szintek megfeleltetése az Európai Képesítési Keretrendszer szintjeinek; ii. annak biztosítása, hogy a viszonyításra/megfeleltetésre alkalmazott módszer és eljárás átlátható, a nyilvánosság számára hozzáférhető legyen; iii. a lehető legszélesebb körben megismerhetők legyenek az EKKR-rel kapcsolatos információk és a viszonyítási eljárás szabályai; iv. az OKKR működtetésében érdekelt valamennyi fél – oktatási és képző, szociális partnerek, ágazatok és szakértők – érdemben részt vegyen a folyamatban.
A magyar EKKR NKP főbb feladatai Közoktatás Munkaszervezet Összekötő kapocs a képesítési hatóságok között Szakképzés Felnőttképzés Előzetesen megszerzett tudás elismerése Felsőoktatás
Biztosítsa a nemzeti képesítési rendszerek képesítési szintjei megfeleltetését az EKKR szintjeinek A Ország EKKR B Ország Képesítési szintek Képesítési szintek 1 1 1 2 2 2 3 3 4 3 4 5 4 6 5 5 7 6 6 8 7 Képesítések (A) Képesítések (B) 9 8
Biztosítsa az OKKR működtetésében érdekelt valamennyi fél (oktatási és képző intézmények, szociális partnerek, szakértők) érdemi részvételét Pedagógusok, oktatók, kutatók Szakmai, társadalmi partnerek OKKR O Tanuló egyén Oktatáspolitika irányítói
EKKR-KONFORM ADATBÁZIS létrehozása, működtetése a hazai képesítésekről
Kapcsolattartás az Európai Bizottsággal, NKP-k hálózatával (adatszolgáltatás, jó gyakorlatok megismerése)
Az OKKR-rel, EKKR-rel kapcsolatos információk, ismeretek, eljárások széles körű disszeminációja (honlap, képzés, tájékoztatás)
Hol legyen a magyar NKP és melyek legyenek a kompetenciái? NKP = munkaszervezet Lehetséges megoldások, alternatívák Hol? Milyen hatáskörrel? Mikor? Kik? Mennyiért, miből? (EU támogatás 2010-től) Mielőbb cselekedni kell!!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET OKKR EKKR