A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
Advertisements

főigazgató-helyettes
Az elektronikus közigazgatási rendszerek biztonsága
Nemzeti Biztonsági Felügyelet
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Kerekes László igazságügyi szakértő
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
A repüléseink jogi szabályozásának zavarai
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Pápai Tűzoltóság 11. B.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
A siklóernyőzés és a sárkányrepülés aktuális problémái
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Új szemléletű Légügyi Hivatal NKH Légügyi Elnökhelyettes
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Repüléseink jogi szabályozásának zavarai
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
A katonai műszaki ismeretek alapjai Doktori képzés I. szemeszter
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Elektronikus információbiztonsági kihívások – új szempontból – a Magyar Honvédségnél
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Pilóta nélküli repülőeszközök (PNR)
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A rendészet szervei.
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
Sipos Károly alezredes
A pilóta nélküli repülőeszközök (UAV) jogszabályi környezetének és gyakorlati alkalmazásának távérzékelési aspektusai Zboray Zoltán igazgató Távérzékelési.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása Ozoli Zoltán, NKH Légügyi Hivatal Bányamérés a levegőből, MFGI, Budapest Budapest, 2015. január 29.

Témák UAS/RPAS mint légijármű; Az alkalmazás feltételei; Állami célú alkalmazások engedélyezése; Polgári célú alkalmazások engedélyezése; Kihívások;

Légijármű

A folyamatos kommunikációt Légijármű rendszer Földi irányító állomás Légijármű A folyamatos kommunikációt biztosító berendezés

Üzemeltetési környezet Pilóta Nélküli Légijármű Üzemeltető/karbantartó szervezet Jogi és üzemeltetési szabályzók Oktató szervezet Gyártó/javító szervezet

Alkalmazások tervezett felosztása Pilóta Nélküli Légijármű Rendszerek alkalmazása (UAS / RPAS) Állami célú alkalmazások + Honvédelmi célú; + Rendőrségi célú; + Vámhatósági célú + Határőrizeti célú + Katasztrófavédelmi célú; + Tűzvédelmi célú ; + Mentéssel összefüggő tev.; + Nemzetvédelmi- és belbiztonsági alkalmazások (AH, TEK, NAV, stb..) + Egyéb állami szervezet által végzett „munkarepülések” Polgár célú alkalmazások Magáncélú (hobby) alkalmazások + Amatőr modellezés + Amatőr FPV/RPAS + Amatőr modellező verseny Professzionális és kereskedelmi célú alkalmazások Munkavégzés: + ipari alkalmazások; + mezőgazdasági alk.; + térképészeti alk.; + média komm. alkalmazások (pl. filmezés, média, sajtó) + Profi sport modellezés

UAS/RPAS NKH LH NMHH NAIH TEK HM GEOSZ BIZTOSÍTÓK MAGYAR MODELLEZŐ SZÖVETSÉG Önkormányzatok Légiforgalmi szolgáltató BIZTONSÁGI SZOLGÁLATOK RENDÖRSÉG

Jogi háttér 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről (LT); 16/1998. (X. 28.) HM-EüM együttes rendelet az állami célú légi közlekedés szakszemélyzetének szakszolgálati engedélyeiről; 21/1998. (XII. 21.) HM rendelet az állami légijárművek nyilvántartásáról, gyártásáról és javításáról, valamint a típus- és légialkalmasságáról; 4/1998. (I. 16.) Korm. Rendelet a magyar légtér igénybevételéről; 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól; 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről; 399/2012.(XII.20.) Korm.rendelet a légi távérzékelés engedélyezésének és a távérzékelési adatok használatának rendjéről;

Nemzetközi katonai szabályozás EDA MAWA Tervek: Általános légiforgalomba való beillesztés; RPAS tanúsítása; Európai katonai együttműködés; 2018-ig közös katonai tanúsítási követelmények kidolgozása; Jelen helyzet: A katonai RPAS-ket jelenleg a Nemzeti Katonai Légügyi Hivatalok (NKH LH) tanúsítják;

A Hatósági eljárás lépései A gyártó, javító szervezet Hatósági jóváhagyása; Típusalkalmassági vizsgálat; Az oktató szervezet Hatósági jóváhagyása; Hatósági engedély a kezelők részére; Az üzemeltető, fenntartó szervezetek Hatósági jóváhagyása; Légialkalmassági vizsgálat; Nyílvántartásba vétel;

Polgári nemzetközi szabályozás EASA A 216/2008 EC rendelet alapján az EASA kell, hogy szabályozza az 150kg felszálló tömeg feletti UAS-k és RPAS-k polgári alkalmazását; A kísérleti-, „házi” építésű-, katonai és nem katonai állami repüléseket , a 150kg alatti RPAS-k, modellek használatát a tagországoknak kell szabályozniuk.

Engedélyezési eljárás Kereskedelmi célú felhasználás feltétele: 1. Légtér (eseti vagy korlátozott) engedély ÉS 2. Tevékenységi engedély (max 3 hónapra) Az NKH LH Határozatban engedélyezi

Kihívások Nincs egységes szabályozás; Nem a repülőgép iparban elfogadott minőségi követelmények szerint gyártanak; Az UAS/RPAS-k nagy része nem rendelkezik Hatósági tanúsításokkal; Az alkalmazók nagy része nem rendelkezik kellő ismerettel az UAS/RPAS alkalmazásokhoz; Feltételrendszerek kialakítása (alkalmazáshoz és a felügyelethez)