Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Advertisements

E-learning alapú távoktatásos képzés
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
Rendszertervezés GIMP.
Piacképes programozói tudás a középiskolában
Követelmények Szoftver- környezet SQL ismétlés ADATBÁZIS ALAPÚ RENDSZEREK.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az egyed-kapcsolat modell
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Microsoft fejlesztőeszközök a szakképzésben Farkas Bálint Visual Studio 2008.
A Nyolcak festészete kiállítás, Pécs
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
16. Tétel. Adatbázis: Olyan adatgyűjtemény, amely egy adott feladathoz kapcsolódó adatokat szervezett módon tárolja, és biztosítja az adatokhoz való hozzáférést,
kötelező program, SZÁMONKÉRÉSEK
E-learning alapú távoktatásos képzés
Az e-kereskedelem (e-business)
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Copyright © 2005 | update software AG | update software Magyarország Kft. Radics Sándor principal IV.
Szoftvertechnológia Bevezetés.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
Vizsga-dolgozat Téma: orvosi kóderndszerek vagy orvos- biológiai ontológiák (pl. nem tárgyalt kódrendszer ismertetése, előnyei, hátrányai; történelmi fejlődés.
Komplex rendszertervezési módszerek
| | Tananyagfejlesztések fejlesztői szemmel Wagner Balázs MTA SZTAKI.
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Web Application for Resource Planning
Kommunikáció az egyetemen hallgatói konferencia Pécs, április 14.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
Vállalati Informatikai Megoldások  VIM bemutató  Szolgáltatásaink  Projektjeink  Technológiánk  Kapcsolatok.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Controlling tevékenységek kritériumai Jelentésdialógus A jelentésben fontos tényezők ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
A portfólió - óvodai szakterület
2012.FEBRUÁR FEBRUÁR 20-IG!!!. Árajánlat kérése, nemzetközi közösségi weboldal kivitelezésére: Funkciók: - Tag/1-1 kép feltöltése - Min. adatok.
Hasznos mobilos alkalmazások Mobilos alkalmazások általában Példa ELTE tanrend Készítette: Kozma Réka.
TAS-E Application Design competition Pályázat címe Kapcsolattartó: Csapattagok:
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Webes alkalmazásfejlesztés
Környezettan BSc Diploma előtt
Szoftver projektek Agilis
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
Készítette: Derecskei Nikolett
Milyen előadás legyen?1 Milyen előadást? Csink László Jogi informatika projektek 2004
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
2008 Mit kell tudnom a tudományos diákköri munkáról? a Nyíregyházi Főiskola Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Karán.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
Kommunikációs kampánytervezés
Szoftver projektek Agilis
Elvárások és a realitás egy agilis pilot projektben a tanácsadó szemszögéből agilitas.hu | Copyright © 2013 Agile Coaching Kft. |
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Vizuális programozás MIN1M1-MIN1M2- MIN6B6IN - MIN6B8IN – MIN4I0N – MIN3H4PFN Követelményrendszer.
Szegedi SzC Gábor Dénes Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája Szeged
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Szoftver projektek Agilis
Előadás másolata:

Egyedül vagy csapatban? Szoftvertechnológia oktatásának tapasztalatai Szendrői Etelka PTE-PMMIK Rendszer és Szoftvertechnológia Tanszék MAFIOK 2014, Pécs1

Témakörök Szoftvertechnológia kialakulása Szoftvertechnológia tantárgy helye a BSC mérnökinformatikus képzésben A tantárgy témakörei Gyakorlatok, projektfeladatok, projektmunka, projektcsapatok Tapasztalatok MAFIOK 2014, Pécs2

Szoftvertechnológia A szoftvertechnológia a professzionális szoftvergyártás elméleti módszereivel és eszközeivel foglalkozik Szoftvertechnológia kialakulása ◦ Szoftver krízis (1967 NATO-konferencia: szoftverválság)  Elavult módszerek  Együttműködés hiánya  Határidőcsúszás  Rejtett hibák (Therac-25 eset) ( MAFIOK 2014, Pécs3

Híres esetek súlyos hibákról 4 „A radiation therapy machine in the mid 1980s killed several people with massive overdoses of radiation. The overdoses were caused by poor software design.”

Szoftvertechnológia Szoftverkrízis probléma megoldása ◦ Felismerések:  Egyre nagyobb és bonyolultabb rendszerekre van szükség  A program termékké vált  Előállításához technológiára van szükség Miért kell technológia? ◦ A bonyolultság miatt az ösztönös megközelítés elérte a lehetőségek határát ◦ A csapatmunka, és a hosszabb távú karbantarthatóság bizonyos szabályok betartását igényli. MAFIOK 2014, Pécs5

A Szoftvertechnológia tantárgy célja, helye a képzésben A tanterv szerint 5. féléves tantárgy, 2/1/2 óraszámban, ami később 2/0/2-re módosult. A tárgy félévközi jeggyel zárul. Célja: Megismertetni a hallgatókkal azokat a módszereket, technikákat, amelyekkel az üzleti életben, vállalatoknál felmerülő problémákat, feladatokat képesek megoldani (ERP rendszerek). MAFIOK 2014, Pécs6

Szoftvertechnológia Tantárgyi előzmények: ◦ Adatbázisok 1 ◦ Adatbázisok 2 ◦ Programozás I ◦ Programozás II (OOP) MAFIOK 2014, Pécs7

A tantárgy témakörei Előadás: ◦ Szoftverfejlesztés életciklusa ◦ Strukturált, objektum orientált módszertanok ◦ Agilis szoftverfejlesztés ◦ Modellezés  Üzleti modellek  Követelmények meghatározása  Használati esetek (UML Use Case diagram)  Osztályok, objektumok meghatározása (Osztály diagram)  Adatmodell kialakítása (Relációs adatmodell diagram)  Felhasználói interfész, menük, navigáció tervezése (Dialógus tervek)  Feldolgozó folyamatok, események (Aktivitás diagramok, állapot diagramok)  Rendszer megvalósítása MAFIOK 2014, Pécs8

A tantárgy témakörei Gyakorlatok ◦ Egy RAD fejlesztőeszköz, a Magic xpa segítségével egy rendszerterv alapján létrehozunk egy RIA (Rich Internet Application) alkalmazást a félév során ◦ A Magic xpa egy deklaratív eszköz, amely adatbázis- kezelő független, automatikus programgenerálásra is képes ◦ Előnye, hogy ugyanazzal az utasításkészlettel kliens/szerver, internetes és mobil alkalmazást is létre tudunk hozni, anélkül, hogy új dolgokat meg kellene tanulni. MAFIOK 2014, Pécs9

Moziműsor alkalmazás néhány képernyőképe MAFIOK 2014, Pécs10

Milyen támogatást, segítséget kapnak a hallgatók? Hazavihetik és telepíthetik a Magic xpa fejlesztőeszközt Microsoft Visio vagy más ingyenes termék (DIA, Visual Paradigm for UML) az UML diagramok, modellek készítéséhez Az előadások és gyakorlatok anyaga felkerül a Coospace-ba. ◦ Lépésről-lépésre részletes leírás a tennivalókról pdf formátumban. ◦ Videók, eLearning anyagok MAFIOK 2014, Pécs11

Részlet egy videó anyagból MAFIOK 2014, Pécs12

Részlet egy szöveges segédletből MAFIOK 2014, Pécs13

Projektfeladat készítése Aláírás feltétele 4-5 fős csapatokat kell alakítani Minden csapat ugyanazt a feladatot oldja meg A feladat csak kezdeti követelményspecifikációt tartalmaz, a csapatoknak kell kiegészíteni, saját elképzeléseik szerint Megadott határidőkre kell beadni a részfeladatokat MAFIOK 2014, Pécs14

Példa projektfeladatra MAFIOK 2014, Pécs15

Példa projektfeladatra "Egészséges Gyermekekért" alapítvány működésének támogatása Fő feladat: Rászoruló gyermekek friss gyümölccsel való ellátása ◦ Rögzítjük a rászoruló iskolák adatait ◦ Nyilvántartjuk azokat a termelőket, akik felajánlják a segítségüket, megtermelt termékeiket ◦ Fogadjuk az iskoláktól érkező kéréseket ◦ Fogadjuk a beszállított árukat, raktározzuk, nyilvántartjuk (gyümölcs kategóriák, fajták, stb.) ◦ Teljesítjük a kéréseket, kiszállítjuk a kívánt árukat ◦ Statisztikák készítése (iskolánként mennyit adtunk az egyes gyümölcsfajtákból, termelőnként mennyi volt a beszállítás adott időszakban, stb.) ◦ Kik használják a rendszert? Jogosultságok, felhasználók

Példa projektfeladatra MAFIOK 2014, Pécs17 Készítse el az országos TDK konferencia lebonyolításának információs rendszerét. A konferenciára jelentkezni kell. Az Országos TDK konferenciára dolgozatokat nyújtanak be a szerzők. A dolgozatot jellemzi a címe, oldalszáma, és a konferencián szerzett díj. Egy dolgozatnak több szerzője lehet, egy szerző több dolgozatban is érdekelt lehet. A dolgozatok oktatók irányításával készültek. Egy oktató több dolgozatot is konzultálhatott. A bírálat objektivitása érdekében minden dolgozatot pontosan két egyetemen kívüli szakértővel bíráltatnak el. Egy szakértő (név, cég, telefon) csak egyetlen dolgozatot bírál. Minden dolgozatot a témája alapján egy névvel ellátott szekcióba sorolják; egy szekcióba több dolgozat kerül. A szekciók ülésére különböző termekben, de egy időben kerül sor. Egy szekció munkáját az elnök irányítja, aki egyetemi oktató. A szekció munkájában szekciónként részt vesz még legalább egy oktató és egy a bírálásban is érintett szakértő. A szekció ülésén tartott előadást is figyelembe véve a dolgozatoknak a szekció díjat adományoz. A nyerteseket a konferencia végén kihirdetik. A konferencia programja az interneten is megtekinthető legyen. (Ki, hol miről, mikor tart előadást.) Bővítse tetszőleges funkciókkal a feladatot. El kell készíteni a feladat rendszertervét (követelmény specifikáció, ütemterv, használati esetek, adatmodell, felület tervek) és a programot Magic xpa-ban.)

Segítség a projekt munkához Projekt alapító okirat minta Jegyzőkönyv minta Projekt dokumentálásához Word sablon Rendszeres konzultálási lehetőség az oktatóval Mi okoz külön nehézséget a hallgatók számára? ◦ Nem "csak" a feladatot kell megoldani, hanem projektvezetés, projektben való együttműködés fortélyait is el kell sajátítani. Közös a felelősség! MAFIOK 2014, Pécs18

Projektfeladat értékelése A projektmunka az aláírás feltételét képezi A munkákat prezentáció során kell bemutatni a többiek előtt Vannak akik ezt nem veszik elég komolyan, s nagyon gyenge prezentációt tartanak A projektvezetőnek értékelnie kell a csapat munkáját ◦ Gyakran lojális a nem dolgozókkal is ◦ Ugyanakkor volt, hogy nem kapott aláírást néhány hallgató, mert nem vett részt a csapat munkájában MAFIOK 2014, Pécs19

Projektfeladat Milyen problémák merülnek fel gyakran? ◦ Van aki nem talál magának csapatot ◦ Csak a jók akarnak együtt lenni ◦ Nem tudják megosztani egymás között a feladatokat ◦ Nincs vezéregyéniség, igazi projektvezető ◦ Egy, maximum 2 ember dolgozik, a többi nem csinál semmit. (Inkább megcsinálom, csak ne kelljen a többiekkel vesződni!) ◦ A csapat felbomlik a félév befejezése előtt MAFIOK 2014, Pécs20

Projektfeladat Milyen problémák merülnek fel gyakran? ◦ Nem tartják be a határidőket. "Ej ráérünk arra még!" ◦ Nem élnek a konzultációs lehetőséggel ◦ Néhányan nem képesek még a minimális követelmény szintjén sem teljesíteni a feladatot Sikerek ◦ Természetesen nem csak problémák, hanem sikerélmények is vannak szép számmal MAFIOK 2014, Pécs21

Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs22 Vízilabda bajnokság adatmodell

Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs23

Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs24

Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs25

Részlet néhány munkából MAFIOK 2014, Pécs26

Részlet egy szakdolgozatból MAFIOK 2014, Pécs27

Köszönöm a figyelmet! MAFIOK 2014, Pécs28