A teljesítményértékelés szervezeti és egyéni dimenzió a köz és versenyszférában HSZOSZ konferencia, Budapest, 2014.12.02. Boda Boglárka PhD hallgató,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Választások és döntések A közszolgálati életpályamodell
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Etikai Kódex.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Szervezetfejlesztési Program
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
6. előadás.
Teljesítménymenedzsment
Közigazgatási technológia
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
CSALÁDI VÁLLALKOZÁSOK Tapasztalatok Javaslatok Ajánlott dokumentum.
Divizionális (divíziós) szervezet
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
SZEMÉLYZETI MARKETING
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
A projekt általános szakmai célkitűzései
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Motiváció.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Tulajdonos és ügyvezető közötti viszonyok megváltozása „Az ügyvezetői tévedés ára” konferencia május 8. dr. Fehérváry Ákos, ügyvéd / partner Kajtár.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Az üzletek operatív működtetése
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Barlai Róbertné augusztus.
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

A teljesítményértékelés szervezeti és egyéni dimenzió a köz és versenyszférában HSZOSZ konferencia, Budapest, 2014.12.02. Boda Boglárka PhD hallgató, NKE KDI

A TÉR jelentősége a magán - és a közszférában A teljesítményértékelések célja, hogy a szervezeti célokat a szervezeti egységek és az egyének szintjére lebontsa és módot adjon arra, hogy azok megvalósítása nyomon követhető és számon kérhető legyen. A szervezeti és egyéni teljesítmény elválaszthatatlan kapcsolatban áll egymással.

A teljesítmény megvalósulása és nyomon követése A legelső és egyben legfontosabb lépcsőt a köz-és a magánszférában is az egyértelmű és világos célkijelölés jelenti! A teljesítmény legfőbb gátja lehet, ha nem pontosan tisztázottak a szervezeti elvárások és a feladatkörök. A teljesítmény nyomonkövetése, „edzése” a célkijelöléstől az értékelésig. A teljesítmény értékelése, melynek célja az alkalmazottak teljesítményének javítása, a munkájukhoz szükséges kompetenciáik fejlesztése révén a szervezeti célok eléréséhez való hathatós hozzájárulás.

Teljesítményértékelés a versenyszférában A teljesítményértékelés, mint HR funkció először az üzleti világban alakult ki. Cél: a profit növelése; Számos értékelési módszer ismert (osztályozó, értékelő skálák; 360 fokos értékelés, Assesment Center stb.) Nem létezik egyedülálló teljesítményértékelési módszer, ami tökéletes lenne bármely munkakör és akármelyik szervezeti cél tekintetében. A szervezetek igényeiknek megfelelően, a különböző technikák kombinációjával alakítják ki értékelési módszerüket.

Teljesítményértékelés a MOL-nál A célmeghatározás és maga a teljesítményértékelés is digitális rendszerekben történik. Minden évben az üzleti év indulása előtt, a célok szintekre lebontva kerülnek kitűzésre a következők szerint: Vállalat célszám rögzítése: profit, forgalom, befektetett tőke megtérülése; Az adott szervezet által elért cél; Egyéni célok meghatározása;

Teljesítményértékelés a MOL-nál A teljesítményértékelés és az ahhoz kapcsolódó ösztönzés szigorú szabályok szerint történik, amelyeket a vállalati szabályzatok rögzítenek (SZMSZ, HR szabályzatok). A teljesítményértékelés során két fontos szempontot kell figyelembe venni: az összvállalati –szintű és az egyéni hozzájárulást. A vállalati kultúrától függően az értékelés kiterjed a kompetenciákra is.

Teljesítményértékelés a MOL-nál A teljesítményértékelés és az ösztönzési rendszer rendkívül szoros kapcsolatban áll. A teljesítményértékeléstől függően részesülnek a munkavállalók béremelésben és bónusz juttatásban. Lényeges annak hangsúlyozása, hogy általában eltér a vezetők és a munkavállalók teljesítménykövetelménye.

Teljesítményértékelés a közszférában Megkérdőjelezhetetlen, hogy a HR funkciók között a TÉR központi szerepet tölt be, mind verseny, mind a közszférában. Azonban az életviszonyok szabályozásának különbözősége; a célok különbözősége (profitnövelés- közfeladat ellátás); az eltérő feladatok és szervezeti kultúra miatt a különböző teljesítményértékelés módszerek nem alkalmazhatók egy az egyben a közszférában.

gazdasági társaság bevételéből   Közszféra Magánszféra Jogviszony keletkezésének módja a közszolgálati jog kinevezéssel és annak elfogadásával jön létre megállapodáson alapuló jogviszony (munkaszerződés) Jogviszonyt szabályozó normák kógens jellegűek diszpozitivitás jellemző Jogviszony elemeinek eltérése előmenetelről való rendelkezés, fegyelmi felelősség pályalehetőségek nincsenek törvényben rögzítve, munkajogban nem kerül szabályozásra a fegyelmi felelősség Feladat jellege közfeladat ellátása, közszolgáltatások nyújtása termelés, szolgáltatás, értékesítés, stb. Állam kényszer közhatalmi kényszer igénybevételének lehetősége nincs lehetőség állami kényszerre, céljaikat gazdasági eszközökkel, a magánjog által biztosított eszközökkel érhetik el. munkavállalók bérének biztosítása közvetlenül vagy közvetve a központi költségvetésből kapott támogatás elosztására szolgáló alapból gazdasági társaság bevételéből Szervezeti hierarchia szigorú lazább Munkáltató állam vagy önkormányzati (vagy tulajdonban magán- (vagy gazdasági érdek) képviselője

TÉR a közigazgatásban A közigazgatás újjászervezése, ezen belül a humánerőforrás minőségi fejlesztésének igénye, az elmúlt időszakban fókuszpontba került. Napjainkra a versenyképességet, a szolgáltatói és a közérdekvédelmi szempontokat is előtérbe helyező államműködés nélkülözhetetlen feltétele a teljesítményértékelés megfelelő implementálása. A közigazgatásban több kísérlet volt hazánkban a TÉR bevezetésére, azonban az igazi áttörést a 2013. év hozott.

A 2013-ban bevezett TÉR rendszer jellemzői A közszolgálati egyéni teljesítményértékelés évente két alkalommal elektronikus formában történik a közszolgálat egészénél kiépített, közös módszertani alapokon nyugvó, egységes és integrált közszolgálati teljesítménymenedzsment rendszer segítségével. Közös jogintézménnyé vált a teljesítményértékelés, a szakmai munka értékelése és a minősítés. A korábbi rendszerben a hangsúly a jutalmazásra és a kötelező eloszlásra helyeződött. Az új rendszer fejlesztés alapú, tehát az egyéni szakmai és motivációs célú fejlesztésekhez járul hozzá.

Tapasztalatok A versenyszféra tapasztalataiból, jó gyakorlatokból azonban kell és érdemes is tanulni! A köztudatban jelenleg még az egyéni teljesítményértékelés nem úgy jelenik meg, mint a bizalmi légkört, elkötelezettséget erősítő, szervezeti kultúrát fejlesztő komplex tevékenység. Kevés idő telt még el, hogy teljes, átfogó képet kapjunk az új rendszerről. A „közszolgálati humán tükör 2013” című kutatás eredményei alapján azonban a személyi állomány többsége elfogadja és igényli az értékelést!

Továbbfejlesztendő területek Az értékelés kultúrája és a vezetők ez irányú tevékenysége még „gyerekcipőben” jár; Az értékelések jelenleg nincsenek megfelelően összekapcsolva sem a fejlesztéssel, sem az ösztönzéssel, sem a karriermenedzsmenttel; A belső elégedettségvizsgálatok és a közvélemény-kutatások eredményeit jelenleg alig használják a szervezetek fejlesztésére és a szervezeti kultúra átalakítására; A 360 fokos értékelés, a csoport és szervezeti szintű értékelések alkalmazása közszférában nem igazán elterjedt.

Továbbfejlesztendő területek Érintetteket differenciáltan ösztönző érdekeltségi rendszert szükséges kialakítani. A teljesítménykultuszát a szervezeti kultúra részévé kell tenni.

dr. Boda Boglárka NKE KDI másodéves hallgató Köszönöm a Figyelmet! dr. Boda Boglárka NKE KDI másodéves hallgató boda.boglarka@vtki.uni-nke.hu