Az életpálya- (és munka) tanácsadás felhasználói körének kiszélesedése a tudásalapú poszt-indusztriális társadalmakban és az alkalmazott humán szolgáltatásokat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európai tagállami munkaügyi szervezetek 2020-ban
Advertisements

Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
C szekció, Életpálya-tanácsadás modelljei Életpálya-tanácsadás a felsőoktatásban Vitaindító szekció-előadás április Dr. Borbély-Pecze Tibor.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? november Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai.
Életpálya-építés fiatalkorban
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
D szekció, Mobilitás: a mozgás és változás TéT-je a felsőoktatásban
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A pályaorientáció hazai rendszere és kapcsolódása a világtendenciákhoz Borbély Tibor Bors stratégiai szakmai tanácsadó ÁFSZ, FSZH október 18. „Felhasználók.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Az Európai Unió oktatáspolitikája résztárgy
Az LLG Tendenciák a világban, tendenciák az EU-ban … és mi lesz itthon? Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó BAZ megyei.
European Lifelong Guidance Policy
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
A német és a finn nemzeti pályaorientációs rendszerek
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz
Fiatalok foglalkoztatásának javítása: mit jelent ez a gyakorlatban? BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. MOM Kulturális Központ Budapest, november 28.
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
AGE & Career Hálózat 2014 / első szakmai műhelybeszámoló Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A skót és a hazai nemzeti pályaorientációs rendszerek
Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Szeged, december 15. Országos áttekintés a Foglalkozás Információs Pontok működtetéséről,
Életút-támogató pályaorientáció
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje Az egyéni pályatanácsadás.
A humán szolgáltatás európai uniós tendenciái Humán szolgáltatás jelene és jövője konferencia Gödöllő, 2009.május 14. Borbély-Pecze Tibor Bors
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
Szinkronban Európával A nemzeti életpálya-tanácsadási rendszer február 21 Dr. Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető, a Nemzeti Pályaorientációs.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Magyar Élethosszig Tartó Pályaorientációs Szakpolitikai Tanács
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – nemzeti életpálya-tanácsadó rendszer kialakítása Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Nemzeti Pályaorientációs Tanács célok, feladatok
Tény alapú pályaorientációs szakpolitika
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
5. Tétel – A Life Long Learning
Social Renewal Operational Programme
Előadás másolata:

Az életpálya- (és munka) tanácsadás felhasználói körének kiszélesedése a tudásalapú poszt-indusztriális társadalmakban és az alkalmazott humán szolgáltatásokat nyújtó iskolák szerepe Borbély Tibor Bors december 20. A LLG&C (Life Long Guidance and Counselling) fogalmának értelmezése

Alkalmazott humán szolgáltatás nyújtó iskola = szolgáltató iskolával, amely „nyers piaci” viszonyoknak van kitéve (Papp) vö. közjószág (társadalmi konszenzus és gazd.- technológiai- társ. fejlettség kérdése, hogy milyen képzési szintig tekintik annak) „A tanácsadó tanár… előre látható élethelyzetekben, vagy a váratlanul fellépő élethelyzetekben támogatást nyújtson a tanulónak egyéni igényei szerint.” (Szilágyi 1996) : humán szolgáltatás = élethelyzetekre felkészítés, ezen belül van pályaorientáció (életpálya-fejlesztés, karrier tanácsadás etc.) –Két út (a szolgáltató személye szerint): –tanár által, –segítő személyzet által, –vagy ezek kombinációja

A pályaorientáció szerepe A pályaorientáció az önismeret és a pályaismeret fejlesztése révén teszi lehetővé az egyén számára, hogy beilleszkedhessen a munka világába. A pályaorientáció két alapeleme közül az első az önismeret, vagyis az egyén képessége arra, hogy saját erőforrásait megismerhesse, azok optimális felhasználásáról, fejlesztéséről maga dönthessen. Ez egybecseng az előző pontban kifejtett öngondoskodó, a kommunikáció folyamatában állandó megismerésre törekvő ember eszményével. A felnövekvő gyermek első arra irányuló lépése, hogy majdan a társadalom teljes értékű, a társadalmi újratermelésben részt vállaló tagja lehessen: a pályaválasztása. A jövedelemszerzéshez, amely az anyagi és ezzel a biológiai lét alapja az urbanizálódott társadalmakban, a másik faktor, a pályaismeret elmélyítése is elengedhetetlen a gyerekeknél (és ma még a felnőtteknél is, vagy a továbbiakban a pályaváltoztatóknál). Hiszen konkrét pálya, szakma az, ami kenyérkereseti tevékenységként és önkiteljesítésként választható Pszichológiai megfogalmazással: képességeit, érdeklődését, készségeit, személyiségét stb. Ezeket a pályaválasztási tanácsadás standardizált megoldó kulcsok nélkül, az egyén önbecslésére és belátására alapozva használja fel. (Borbély 1999)

Új igények Tudástőke felértékelődése (knowledge worker) vö. technológia intenzív termelési módok a munkapiacon –A tudástőke már nem luxusjószág, hanem termelési eszköz -- a munkaerő termelőképessége diverzifikálódik, 10:1 arány (P. Romer 80-as évek: tudástőke; Kopátsy 1992) Összetett társadalmi rendszerek a hétköznapi életben (fogyasztói társadalom a fejlett világban)

Új elemzések EU EU-15 EUROCOUNSEL (Dublini Alapítvány 1994; Fehér Könyv 1993, Watt 1998): ESZM új arca - aktív szolidaritás: guidance és counselling –Európai Tanács május 18. –8448/04 EDUC 89 SOC 179: Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe8448/04 EDUC 89 SOC 179 Peter Plant ( in International Journal for Educational and Vocational Guidance): - globális versenyképesség - társadalmi kohézió, befogadás A két cél egymás mellett vagy ellenében megy?

Világbank, OECD, UNESCO Világbank Watts és Fretwell (2003) UNESCO Hiebert és Borgen: tanácsadás már nem luxus szolgáltatás (mindenkit el kell érni!) OECD Sultana és Watts 2004 Bridging the gap, … Handbook for policy makers Közös EU – OECD kutatás

Jyvaskyla november – LLG : szupranacionális és interszakpolitikai koordináció EU-27 szinten ICCDPP FEDOR A IAEVG Peer- learning activities Euroguidance network Kutatók, kutatóintézetek LLL/LWL projektek érintett uniós intézmények pl. CEDEFOP, ETV, Foglalkoztatási Bizottság, Oktatási és Kulturális Bizottság stb. Munkaügy i szervetek hálózata, MISEP EU „mega fórum” LLG&C tagállami LLG&C fórumok OECD

…és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia

Operacionalizálás Az EU LLG modell OECD modell empírikus vizsgálata a magyar iskolákban (Nem foglalkozunk, vagy csak áttételesen a Világbank és az UNESCO ajánlásaival.)

Köszönöm a figyelmet!

Irodalom Papp Sándor Az oktatás és nevelés műhelye vagy szolgáltató intézmény? OFOE Földes Petra Kényszer vagy lehetőség? Gondolatok a család és iskola viszonyáról ÚPSZ 2006/7-8 Szilágyi Klára (1996) A tanácsadó tanár módszertani lehetőségei az iskolában EKTF, Eger Draft Resolution of Council and of the representatives of the Member States meeting within the Council on Strengthening Policies, Systems and Practices in the field of Guidance throughout life in Europe 8448/04 EDUC 89 SOC May 2004 Sultana R.G. Lifelong guidance policies and system: building the stepping stones Finnish EU Presidency Conference 6-7 November 2006 Jyväskylä pp. 15 (2006a) Sultana R.G. and Watts Career Guidance within Public Employment Services: a Review of Services in Finland within a European Perspective Nov pp. 9 (2006 b) Sultana R.G. and Watts, A. G. Career Guidance in Europe’s Public Employment Services DG EMPL Oct Sultana G. Ronald Guidance policies in the knowledge society CEDEFOP Panorama Series no Conference on Lifelong Guidance Policies and Systems: Building the Stepping Stones Lifelong guidance policies in Europe were reviewed during the Finnish EU Presidency in the second half of 2006 within a European conference Jyväskylä, Finland. EGCRF European Guidance and Counselling Research Forum The Institute for Educational Research (IER), Jyvaskyla, Finland, Canterbury Christ Church University, UK Centre for Career and Personal Department career-personal-development/Publications.asphttp:// career-personal-development/Publications.asp Finland EU’s Presidency Ministry of Labour, Finland International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) Session Eleven - International Centre for Career Development and Public Policy Australia 21 to 24 April 2006http://video.google.com/videoplay?docid= International Centre for Career Development and Public Policy (ICCDPP) Australian Association of Career Counsellors EC Education and Training 2010 background documents A BIZOTTSÁG KÖZLEMÉNYE A TANÁCSNAK ÉS AZ EURÓPAI PARLAMENTNEK Hatékonyság és igazságosság az európai oktatási és képzési rendszerekben {SEC(2006) 1096} Brüsszel, , COM(2006) 481 végleges HU 15/2006/EK KÖZÖS ÁLLÁSPONT a Tanács által július 24-én elfogadva az egész életen át tartó tanulás terén cselekvési program létrehozásáról szóló,25-.i október /2006/EK európai parlamenti és tanácsi határozat elfogadására tekintettel Szakképzési fejlesztési stratégia 1057/2005 (V.31.) Korm. hat. Felnőttképzés fejlesztése 1069/2004 (VII.9.) Korm. h. LLL stratégia 2212/2005 (X.13.) Korm. h.

A három információs szintet magyarázó megjegyzések [1] Karrierfejlesztési szakember az információs tanácsadó is, de az intenzív támogatásra való igény egyben azt is jelenti, hogy a klienst/ tanulót/ állampolgárt alkalmazott pszichológiában képzett szakembernek kell támogatnia, mint tanácsadó tanár, pályatanácsadó, andragógus- tanácsadó, munka- és pályapszichológus stb. Itt válik fontossá a támogatási szintek szerinti illetékességi és kompetencia szintek tisztázása. Erre az eddig megjelent szakpolitikai dokumentumok nem adnak kellő választ. Ugyanakkor az EU tanácsadó képzés kialakított curriculuma, a kanadai benchmarkingként alkalmazható curriculum, az USA tanácsadói szövetségek minősítő vizsgái, a német tanácsadó szakképzés, stb. bőven kínálhatnának megfelelő opciókat. Fontos lenne az uniós szakpolitika figyelmét is felhívni erre a hiányzó momentumra. [1] A harmadik lépcsőhöz nyilvánvalóan korábbi személyiség- és karrierfejlesztéseken át vezet az út. Ehhez praktikusan a közoktatásban már meg kell adni a szükséges pályaválasztást támogató önismeretet. A felnőtt állampolgár ebben az esetben válik képessé –akár az Interneten keresztül- az önálló tájékozódásra. Magyarországon az iskolarendszer, rendszerében ilyen szintű segítséget nem ad. Így leginkább a munkaügyi szervezet, de a családsegítők és kulturális intézmények is a legmagasabb és egyben legdrágább szintű támogatást kénytelenek adni az ügyfeleiknek.