3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZELLEMEK Itt vannak körülöttünk… Nem hiszed???
Advertisements

NYÍREGYHÁZI VASVÁRI PÁL GIMNÁZIUM
A HÁROM FA.
Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Vizuális képességek fejlődése
Egy történet, amelyről érdemes elgondolkozni!
Napjaink háttértárolói
Egy ház felépítése 3 és fél hónap alatt a Serbán Bau kft-vel
Készítette: Ujvári Blanka
Ady Endre
Németországi beszámoló  Fontos információkról  Érdekes kirándulásokról  Színvonalas képzőhelyekről  Kedves emberekről  Szokatlan dolgokról  Precíz.
1. Első körös fejlesztések Törzsadat csomag, mintaadatbázis Oktatási anyagok Ajánlatok, szerződéstervezetek
Egymásrafényképezések
A mozgóképi elbeszélés
„Nagy könyv” A könyv éve a Vetési Albert Gimnáziumban.
Klimt: A csók
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Női önbizalom....
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
Kutyafajták Retrieverek Készítette: Bak Barna József
Közösségi portálok használata
A Fibonacci-féle sorozat
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Népszavazási kérdések „Egyetért-e Ön azzal, hogy a fekvőbeteg- gyógyintézeti ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Ma vasárnap, július 27.vasárnap, július 27.vasárnap, július 27.vasárnap, július 27. vasárnap, július 27.vasárnap, 2014.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
szakmérnök hallgatók számára
A számítógép működéséhez két elv kell egyszerre működjön: automatizált számolás és programozhatóság. Történetét azokig a mechanikus számológépekig szokás.
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Kertész Imre: Sorstalanság
FRAMA01dBH Kft. BUDAPEST  0 Zajmérési helyszínek az M0 4-es szakaszán MZ 10 (Bp. XVI. Magtár u. 56, 66.) MZ 11 (Bp. XVI. Vecseház u. 45.) MZ 12 (Csömör.
Az átmeneti mozi D. W. Griffith. Az átmeneti mozi Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
40).6-os szint X. feltörésnél az omlás ideiglenes biztosítása
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Bepillantás egy boldogabb világba: Anika illúziója és a mozinézők illúziója 10/C.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Keresztes Balázs Naszály.
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
Fischer András© 1 A tudományos kommunikáció esélyei a televízióban - Hogy érzi magát bátyám? - Köszönöm kérdését, jól. - Kifejtené egy kicsit bővebben?
24. FILMES MUNKAKÖRÖK, FILMFORGATÁS
Rippl-Rónai Múzeum Rippl-Rónai Megyei Hatókörű Városi Múzeum.
1. A FILM ELŐTÖRTÉNETE.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
A szecesszió művészete
4. A FILM formanyelvi eszközei
A stockholmi metro A stockholmi metrót "a világ leghosszabb művészati galériájának" nevezik. 3 fő vonala (a kék, a vörös és a zöld) közel 110 km.
Szent Bernadette.
Készítette: Terék Máté.  Alexander Sztyepanovics Popov ( ) orosz tudós május 7-én Péterváron az orosz fizikusok társulatának bemutatja.
Filmelemzési szempontok
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
4. NAGYIPARI FILMGYÁRTÁS KIALAKULÁSA
Lénárd Fülöp ( ).
Összeállította: Nikli Károly
Guglielmo marconi rádió feltalálása
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
MENT Ő HÍRADÓ OMSZ számára készített híradó 1. Számú melléklet.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Előadás másolata:

3. A FILMELBESZÉLÉS KIALAKULÁSA Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2012

AZ EURÓPAI ELBESZÉLŐ FILM KIALAKULÁSA Éppen hogy csak megszületett a film, a múlt század végén, máris az eltűnés réme fenyegette. A mozgókép ugyanis nagyon hamar elvesztette újdonságértékét: a közönség megunta a váltig ismételgetett életképeket és természeti felvételeket, és a századfordulón már sokan beharangozták az új látványosság halálát.

Hogy ez mégsem következett be, az annak köszönhető, hogy az addig megszokott felvételek mellett egyes filmesek elkezdtek történeteket mesélni a mozgókép segítségével. Európában Georges Méliès volt a filmes elbeszélés „ősatyja’.

Georges Méliès

Georges Méliès bábszínházas múltjából fakadóan az első pillanattól kezdve történeteket akart mesélni a film segítségével. Tündérmeséket, tudományos-fantasztikus történeteket, katasztrófákat, ismert regények kivonatait, bibliai eseményeket, komikus jeleneteket és „rekonstruált híradókat” forgatott. 1896 és 1912 között kb. 500 filmet készített „egymaga”, hiszen Méliès saját filmjeinek producere, forgatókönyvírója, rendezője, díszlettervezője, főszereplője és forgalmazója is volt egyszerre.

Méliès: A négy rendetlen fej (1898) 1. 00:53

Méliès: A Dreyfuss-ügy (1899) 2. 11:02

Méliès: A sokoldalú muzsikus (1900) 3. 02:23

Méliès: A gumifejű ember (1901) 4. 02:23

Méliès: Utazás a holdba (1902) 5. 11:48

Méliès: A zenebolond (1903) 6. 01:52

Méliès: A mágikus lámpa (1903) 7. 04:51

Méliès: Utazás a lehetetlenségbe (1904) 8. 06:35

Méliès: Élő kártyák (1904) 9. 2:20

Méliès: A fekete ördög (1905) 10. 3:52

Méliès: Az ördög négyszáz csínytevése (1906) 11. 03:57

Méliès: A vidám plakát (1907) 12. 03:22

Méliès: Napfogyatkozás (1907) 13. 09:09

Méliès fölött azonban eljárt az idő. Aazalatt a tizenhat év alatt, míg ő ugyanolyan naiv stílusban és színházias előadásmódban készítette kifogyhatatlan tündérmeséit, a világ más tájain felfedezték a valódi filmes elbeszélést.

AZ AMERIKAI ELBESZÉLŐ FILM KIALAKULÁSA A valódi filmes elbeszélést valószínűleg Edwin S. Porter alkalmazta először Az amerikai tűzoltó élete című filmjében (1903).

Edvin S. Porter

Porter állítólag Méliès filmjeit látva kapta az ötletet, hogy egyes jeleneteket egymás mellé lehet illeszteni, ő azonban másképp használta a vágást, egy jelenetet több snittből rakott össze. Összeszedte a cége raktáraiban található korábbi dokumentum-felvételeket a tűzoltók munkájáról és néhány felvétellel kiegészítve kerek történetet faragott belőlük.

A mentési jelenetben egy külső és egy belső helyszínen egyidőben történő eseményeket felváltja látjuk, bár ezt a vágási módot ekkor még nyilván nem feszültségkeltésre használták, csak a történet logikájához igazodtak. Szintén fontos narrációs elem a közelkép dramaturgiai szerepe, a tűzriasztó közelije magyarázó szerepet tölt be a történetben (ez a történések kiváltója), és azért mutatják ezt a tárgyat közelképben, mert a nézőnek világosan és jól kell látnia, hogy ezen a ponton mi történik. Ilyet korábbi filmekben nem találunk.

Porter: Egy amerikai tűzoltó élete (1903) 14. 06:03

Porter következő filmje, A nagy vonatrablás már a fenti módszerrel készül.

Porter: A nagy vonatrablás (1903) 15. 08:47

Mivel ez a film még két év múlva, 1905-ben, a „nickel-odeon boom” (a mozik futótűzszerű elterjedése) idején is műsoron van, nemcsak Amerikában, de Európában is mindenhol megismerik. Hatására nagyon sok rendező kezdi alkalmazni az elbeszélés felépítésének ezen módszerét, és a több snittből összevágott jelenet természetessé válik a filmen.

vége