Fogalmi áttekintés A társadalmi nemek tudománya (biológiai nem, nyelvtani nem, társadalmi nem = gender, inkluzív – exkluzív nyelvek) Feminizmus és Gender.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
Mit lehet tudni a célcsoportról?
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Budapest, március 30.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Inclusion Europe Respect - Solidarity - Inclusion Az ENSZ Fogyatékosügyi Konvenciója: Kihívások és szükség a változásokra Klaus Lachwitz.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Humánkineziológia szak
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Civil szervezetek a munka világában
„Férfinak és nőnek teremtette”
Ipoly mente és Európai partnerei a partnerségért Ludányhalászi szeptember 23. Pintérné Kanyó Judit Varsány Község polgármestere.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Nők a globalizált világban
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
Államszervezet és közigazgatás
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Átalakulás – Az európai zöld pártok és struktúrájuk viszonya a klasszikus bázisdemokratikus elvekhez Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Budapest,
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
szakmérnök hallgatók számára
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
A multikultúra megítélése
Változások a család és a munka szerepében és megítélésében Pongrácz Tiborné „Nők a családban, a munkahelyen és azon túl – Közép-európai együttműködés a.
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
Történelem – középszintű témakörök
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Állampolgári jogok és kötelességek
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Előadás másolata:

Versenyképesség női szemmel ,,A gyöngyök nem olvadnak meg a sárban”  (Victor Hugo) 

Fogalmi áttekintés A társadalmi nemek tudománya (biológiai nem, nyelvtani nem, társadalmi nem = gender, inkluzív – exkluzív nyelvek) Feminizmus és Gender szétválasztása „Mi nők” problematika (Judith Butler) Szavazati jog (I.Vh után női választójog, mert addig nem önálló gazdasági szubjektum, I.Vh közben válik keresővé; vagyoni cenzus: aki adózik, annak van szavazati joga) Demokrácia-felfogások: Procedurális: intézményi feltételek (alkotmányosság, versengő pártrendszer, elitcsere periodikusan ismétlődhet) Szubsztantív(tartalmi): kisebbségközpontú, demokráciát kisebbségek közösségeként fogja fel, cél: védelem, képviselet Képviselők arányszámainak tükröznie kellene a társadalom szociológiai összetételét

A nők politikai szerepvállalásának történelmi áttekintése A politika, azon belül a pártpolitika a 20. sz. elején kizárólag férfiterület volt. Németországban pl.: 1908-ig törvény tiltotta a „nők, elmebetegek, tanulók és tanoncok” számára a pártba való belépést. „Kizárni a nőt minden olyan nyilvános helyről, ahol az emberi lét legkomolyabbnak tartott játékai folynak, vagyis a politika meg a háború helyszínéről, mindez annyi, mint megtiltani neki, hogy valaha is elsajátíthassa azokat a képességeket, amelyek arra késztethetnék, hogy összemérje erejét, vagyis rivalizáljon a férfiakkal” (Bourdieu 2000,124).

A nők szerepe. Ellen Key svéd írónő a 19 A nők szerepe Ellen Key svéd írónő a 19. századot a nő évszázadának nevezi (Gyermek évszázada c. könyvében 1900.) Raymond Robins amerikai szakszervezeti vezető 1917-ben, az Egyesült Államok hadba lépését követően a Nők Nemzeti Szakszervezeti Ligájának (WTUL) egyik ülésén kijelentette, hogy „országunk asszonyai számára ez életük legfontosabb órája” (Thébaud1995, 33). A háború gyökeresen megváltoztatta a nemek közötti viszonyokat, mivel a nők kénytelenek voltak átvenni a férfiaktól azt a gyári munkát, amely elengedhetetlen a fegyverkezéshez, az élelmiszeripar gördülékeny működéséhez és egy hadban álló ország ellátásához. Majd, mikor a férfiak megtizedelve hazatértek a frontról és a népességszám emelése elengedhetetlennek látszott, a nőket már nem tartották elég megbízható munkaerőnek, és arra sarkallták őket, hogy maradjanak otthon és minél több gyermeket szüljenek. Ez a körforgás megismétlődött a II. Világháború alatt is.

A női választójog bevezetése Elsőként Új-Zélandon, majd nem sokkal később 1893-ban Ausztráliában. Európában Finnország volt az első – 1906.(oroszok elleni összefogásban a férfiak bajtársiasságból ajándékozták) USA: 1920., Nagy-Britannia: 1928., Fro.: 1945. Kuvaitban: 2006-óta járulhatnak a választási urnákhoz. Magyarországon 1918-ban kaptak először választójogot a 24. életévüket betöltött nők, feltéve, ha tudtak írni-olvasni.

A női választójog bevezetése II. - Magyarországon A nők passzív választójoga az 1920. március 25-26-án megtartott időközi választáson eredményezett először képviselői mandátumot. Slachta Margitot, az első képviselőnőt, Budapest I. választókörzetében indította a kormányzó Keresztény Nemzeti Egyesülés pártja(Szapor 2007). A két nem közötti különbséget megszüntető, mindenkire kiterjedő, általános, egyenlő és titkos választójog 1945-ben lépett életbe.

Nők aránya a törvényhozó hatalomban 2007-ben világszerte átlagosan 17,2 % volt a nők aránya a törvényhozó hatalomban. Skandináv államokban a legmagasabb: 41,7% (mert: Hofstede kulturális dimenziója). Míg az arab államokban a legalacsonyabb, 9,5%. DE! nem igaz, hogy egy országban annál nagyobb a demokrácia foka és a nők egyenjogúsága, minél több nő van a parlamentben, mert éppen a polgárháborúk dúlta Ruandában 49%(Fésüs 2007).

Nyelvhasználati modellek és a női nyelv sajátosságai Robin Lakoff megfigyelései (Dominancia modell/Deficit modell) Deborah Tannen kutatásai (Differencia modell/Két kultúra modell) Eltérő szocializáció Odafigyelés, konfliktuskezelés Nők kérdésáradata ’90-es évek: Dinamikus modell: nyelven keresztül konstruálódik meg a társadalmi nem

Női részvétel a magyar politikában napjainkban Nők aránya az országos politikában (www.mkogy.hu): 2002-es választások 9,8% 2006-os választások 10,4% 2010-es választások 9,1% Helyi irányításban könnyebb részt venniük, mert: Kevésbé szigorú alkalmassági kritériumok Életszférájukhoz jobban alkalmazkodik a helyi kormányzáshoz (oktatásügy, kultúrpolitika, egészségügy…) Személyes ismertségen alapuló választás, személyes kontaktus A helyi politika presztízse jóval alacsonyabb az országosénál

Akadályok A nők kevésbé érdeklődnek a politika iránt (Századvég, 2006. egyenlő a nemek választói aktivitása) A nők és a férfiak is úgy látják, hogy a politika férfias dolog (attitűdvizsgálat) Informális kapcsolatok alacsonyabb szintje a nőknél, kapcsolati hálójuk jóval szűkebb Kapcsolati tőkéjüket kevésbé tudják kamatoztatni (Nők a munkaerőpiacon c. konferencia, álláskeresők jellemzői) Megoldási javaslat: Egyéni képviselői indítvány a női kvótáról (2007. május: Sándor Klára, Magyar Bálint) Nők hasonló arányban képviseltessék magukat a törvényhozásban, ehhez módosítanák a választási rendszert szabályozó törvényt

A női kvóta két alapvető megközelítése A nemsemleges (40 százalékban minimalizálják azt az alsó határt, amilyen számarányban bármelyik nemnek képviseltetnie kell magát) és a pozitív diszkriminatív kvóta (határozottan az a cél, hogy a hátrányos helyzetű csoportok előnyt élvezzenek, így csak rájuk vonatkozik a minimális részvételi arány). Léteznek törvényileg, illetve a pártok alapszabályainak tükrében kialakított kvóták is.

Külföldi példák A latin-amerikai államok egy része már a ‘90-es évek elején bevezette a 30 százalékos női részvételt szorgalmazó kvótát, vagyis a választójogi rendszert finomhangolták az esélyegyenlőség érdekében. A jóval emancipáltabb skandináv országokban a pártok önkéntes alapon, saját alapszabályuk megváltoztatásával akarták elérni a kívánt hatást. A kelet-közép-európai posztszocialista országokban kellemetlen asszociációkat kelthet a kötelező jellegű kvóta, ezért nem is jellemző az alkalmazásuk, legfeljebb a pártoknál, önkéntes alapon. A rendszerváltást követően ezen államokban jelentősen csökkent a nők részvétele a politikai döntéshozatalban. Az Interparlamentáris Unió felmérése szerint a kvóta alkalmazása akkor hatékony, ha pártok alkalmazzák a jelölési folyamat során, minden pártra kiterjed, valamint mindkét nemre vonatkozik (tehát nemsemleges kvóta) (Zgut 2010).

A női képviselők arányának mesterséges növelése a parlamenten belül Támogatók: A pozitív diszkrimináció alkotmányos lehetőségét hozzák fel érvként, amely szerint a törvényhozó hátrányos helyzetben levő társadalmi csoportok számára előnyöket állapíthat meg. A pozitív diszkrimináció alkalmazására pedig azért van szükség, mert a formális törvény előtti egyenlőség önmagában nem biztosítja a társadalmi megkülönböztetések felszámolását, s nem garantálja az esélyek egyenlőségét sem. Ellenzők: A kvótarendszer korlátozza a férfiak választhatóságát, így ez alkotmányellenes. A nők alacsony részvételének az oka kulturális természetű: nem tüneti kezelésre volna szükség, hanem az okok megszüntetésére(Ilonszki 2003).

Érdekérvényesítés - nyelvhasználat Véleményem szerint a nemnél sokkal fontosabb szempont az alkalmasság. Viszont az alkalmasságot elfedheti az érdekérvényesítések eltérő hatékonysága. A két nem eltérő nyelvhasználata okozhatja az eltérő érvényesülést. Így egy kérdőíves kutatással igyekeztem feltérképezni, hogy milyen különbségek mutatkoznak a nyelvhasználati stratégiákban, és másik oldalról a befogadó meg tudja-e állapítani, hogy a megnyilvánulás milyen nemű személytől származik.

Hipotézisek a nők politikai részvételével kapcsolatban Azért alacsony a női képviselők aránya a parlamentben(9,1%), mert nyelvhasználati stratégiájuk alkalmatlan a megfelelő érdekérvényesítésre Női adatközlők támogatják a kvótát, férfi adatközlők zöme ellenzi majd a kontraszelekció miatt. Az országgyűlési jegyzőkönyvek anyagából válogatva, a két nem eltérő nyelvhasználata egyértelműen megkülönböztethető lesz.

Kérdőív felépítése 3 tematikus egység: Adatközlő szociológiai mutatói A két nem általános nyelvhasználatának eltéréseire koncentrál (lakoffi állítások, színnevek, tulajdonnevek, üres melléknevek, gyakori visszakérdezés, bizonytalanságok jelzése kérdő hangsúllyal) Fórumidézetek és országgyűlési jegyzőkönyvek szövegeiből különböző nemű felszólalók beazonosítása

Adatközlők Szociolingvisztikai változók /nem, kor, lakóhely, iskolai végzettség, foglalkozás/ Adatközlők életkora 18 és 65 év közé esik Korcsop. Ffi adatközlők Női adatközlők 18-30 12 31-40 8 24 41-65 22

Adatközlők csoportosítása 100 adatközlő töltötte ki a kérdőívet (58nő és 42férfi) 12-en még eddig egyáltalán nem hallottak a kvótáról 22%-uk nem adott értékelhető választ (is-is, nem tudja..., így őket kihagytam az elemzésből 49%-uk ellenezte Csupán 29%-uk támogatta a javaslatot Női kvóta Ffi adatközlő Női adatközlő Összesen Támogatja 8 21 29 Nem támogatja 24 25 49 32 46 78

Az Index fórum, Női kvóta topik hozzászólásaiból: Milyen neműnek gondolja a hozzászólás íróját és MIÉRT? „urál: Ez mindent elmond arról, hogy hova sorolandó az SZDSZ javaslata. Ez bizony velejéig antidemokratikus és kőkeményen antiliberális, ezért támogatja a FIDESZ… hogy a jó ká anyjukat!” „Tankszerelő: Aggodalomra semmi ok. A Fidesz 200 főre akarta csökkenteni a képviselői létszámot. Amúgy a nők nagyobb része a nyugalmat részesíti előnyben, az pedig nem a képviselői életmodell.” „dePayens: Javaslom ezenfelül a homokosok, cigányok, balkezesek, rövidlátók, kutya-pártiak, macska-pártiak, bubis ásványvízkedvelők és naturvizesek számának megállapítását is. Akár komplex halmazonként is, a lényeg, hogy ne a GDP-ről diskuráljanak.”

Hatalmi logika, sztereotípiák A női kvótát támogató adatközlők mindegyike azt válaszolta, hogy mindhárom hozzászólás írója férfi volt. (vulgaritás, kirekesztés logikája, DE! férfiakról ugyanolyan értékű vulgáris minősítést adnak) -> nyelv logikáját a beszélők a saját hatalmi logikájuk szolgálatába tudják állítani A kvótát nem támogató adatközlők 68%-a szerint a hozzászólás írója nő, közülük a férfi: nő arány 48 : 52 %-os, megközelítőleg azonos. Akik szerint a hozzászólás férfitől származik, mindannyiszor csak az agressziót és a szóhasználatot adták meg indoknak, míg akik szerint egy nő adta a véleményt, mindig valamilyen egyéb viselkedésbeli, attitűdbeli, társadalmi sztereotípiával indokolták válaszukat.

Országgyűlési jegyzőkönyvek anyagából 1, „A leghatározottabban kiállok, nem engedek, és kérem, hogy csatlakozzon ön is ehhez, ne engedjünk a bosszúnak, ne engedjünk a boszorkányüldözésnek.” (Hiller István, MSZP) 135. ülésnap, 2008. 04. 07., 34. felszólalás 2, „…Kiszámíthatatlan eljárásnak vagyunk alanyai is, megszavazói is. Én magam itt kérem önöket személyesen, hogy a mentelmi jogomat felfüggeszteni szíveskedjenek. Az elhangzottakért vállalom a magyar igazságszolgáltatás előtt is a felelősséget.” (Dávid Ibolya, MDF) 135. ülésnap, 2008. 04. 07., 203. felszólalás 3, „Hadd olvassam fel John Emesének pár sorát…Ő is SZDSZ-es, de ez most nem lényeges. Vitán felül hölgy, csinos hölgy, tegyem hozzá, és ráadásul politikai pályán van…” (Mécs Imre, MSZP) 104. ülésnap, 2007. 10. 30., 315. felszólalás

Eredmények Nők-férfiak politikai alkalmassága: Akik nőt választanának, kivétel nélkül női adatközlők, és támogatnák a női kvótát. Férfipolitikust alkalmasabbnak tartó adatközlők 45%-a nő Idézett szövegrész nemek szerinti beazonosítása: 1.=férfi, adatközlők 86%-a eltalálta („leghatározottabban kiállok, nem engedek”) 2.=nő, beazonosítás 65%-os volt („vagyunk”, „kérem Önöket szíveskedjenek”) 3.=férfi, 94% ítélte meg helyesen a politikus nemét („hadd olvassam fel”, „vitán felül csinos hölgy, tegyem hozzá”)

Történet: Hogy lehetséges ez? Volt egyszer egy kis család – egy nemzetközileg elismert sebész, egy szociális munkás – és a nyolcéves fiuk. Jómódúak voltak. Volt egy szép nyaralójuk a Balatonon. Annyi időt töltöttek ott, amennyit csak lehetett. Egyszer, amikor éppen odafelé autózott az apa a fiával, baleset érte őket. Az apa meghalt, életveszélyesen sérült fiát kórházba szállították. A kórházban az orvos felkiáltott: „De hiszen ez az én fiam!”

A téma felhasználhatósága A kutatási eredmények alkalmazási lehetőségei között elsősorban az esélyegyenlőség megteremtése, a társadalmi szerepek felfogásának alaposabb, kommunikáción keresztüli feltérképezése szerepel.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Folmeg Márta KJF tudományos munkatárs ELTE-BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola Interkulturális nyelvészet doktori program