Horváth Gábor főtitkár.. Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
A Kormány intézkedései és tervei
Változások a Számvitelben
Foglalkoztatói nyugdíj
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A vízjog időszerű kérdései
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Nemzeti Földalap és Földtörvény nemzeti kincsünk, a magyar föld védelmében.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A különleges tejtámogatás
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A tőzsde idén megduplázta tavalyi profitját!. „Kölcsönvett” lendület Mennyibe kerül a magyar társadalomnak a Gyurcsány-kormány első 100 napja.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
KAP A Közös Agrárpolitika változásai
Nyugdíjrendszer átalakítása?
Az államháztartásról szóló törvény
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A magyar mezőgazdaság szerkezete
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
SZÁMVITEL.
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés.
Előadás másolata:

Horváth Gábor főtitkár.

Előadó szándéka I.Nagy változások a körülményekben II.Tervezés alatt az új EU agrárpolitika III.Elért minket az Orbán féle RENDSZER ÁTALAKÍTÁS IV évi szabályozó változások V.Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája VI.Agrárkamara történet VII.Nincs itt a világvége, de feladatok vannak

I. Nagy változások a körülményekben 1. Átrendeződik a világ a, A gazdasági pozíciókban – Számunkra fontos EU pozíció nem jó (1. sz. ábra) – Brazília erősödése az élelmiszerpiacon is BRIC országok b, Politikai viszonyokban – Főképp az Arab világ bizonytalansága rontja Európa lehetőségeit – Földközi-tenger menti országok – EU partnerségi szerződések vannak

Átrendeződik a világ (1. ábra)

I. Nagy változások a körülményekben 2. Sikertelen válságkezelés Állami mentőövek következményei (2. sz. ábra) Nem hat a „0” kamat a pénzpiacokra Évszázados kísérlet a pénzvilág zabolázására – Anglia USA megállapodás – Eszköze: bankszanálási alap, betétbiztosítási rendszer – EU erőlködés, egység nélkül

Sikertelen válságkezelés (2. ábra)

I. Nagy változások a körülményekben 3. EU a létéért küzd Áthidalhatatlan különbségek országonként (1.tábla,3. ábra) Megoldási kísérletek – ESM (2013. márciustól) – Bankfelügyelet (2014. január) – Fiskális harmonizáció (?) Évtizedes elhúzódás Kérdés a nép tűrőképessége

I. Nagy változások a körülményekben Magyarország bizonytalansága (2. sz. táblázat) – 4 év adata 0% növekedés értékű – 10% feletti felhalmozás visszaesés – ig restrikció Mezőgazdaság felértékelődése (3. sz. táblázat) – GDP hozzájárulásunk csak látszat, de politikailag fontos – Nélkülözhetetlenek vagyunk a likviditási mérleg ügyben – Agrár bizonytalanság = likviditás hiány (EU)

Az EU a létéért küzd (1. táblázat) Országok GDPStrukturális hiány Németország3,0%0,8% -0,7%0,2%0,3% Franciaország1,7%0,2%0,4%-4,5%-3,4%-2,0% Olaszország0,4%-2,3%-0,5%-3,7%-1,4%-0,4% Spanyolország0,4%-1,4% -7,5%-6,3%-4,0% EU1,5%-0,3%0,4%-3,8%-2,7%-2,0%

Az EU a létéért küzd (3. ábra)

Magyar konvergencia program (2. táblázat) ÉV 2011 (tény) GDP1,6%-1,2%0,9%2,0% Háztartások fogyasztása0,0%-0,8%-0,5%1,0% Bruttó állóeszköz felhalmozás -5,5%-5,8%-1,0%0,3% Export8,4%2,6%6,2%6,4% Import6,3%1,4%5,8%5,3% Foglalkoztatottak száma 0,8%1,1%0,7%1,3% Infláció3,9%5,8%5,2%3,0% Munkanélküliség10,9% 10,8%10,7% Államháztartási hiány-4,3%-2,7% -2,2%

A mezőgazdaság felértékelődése Magyarországon *2013** Nemzetgazdaság (előző év=100%) 101,3 %101,6 %98,7 %99,5 % Mezőgazdasdaság hozzájárulása a GDP alaklulásához -0,4 %0,7 %-0,6 %0,2 % Mezőgazdaság részesedése a GDP- ben (folyóáron) 3,0%3,8%3,2%3,3% Magyarország folyó fizetési mérleg egyenlege 279 md Ft247 md Ft383 md Ft490 md Ft Mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek külker egyenlege 587 md Ft770 md Ft892 md Ft950 md Ft

4. Bekövetkezett az élelmiszer felértékelődése Gabonánál mérhető (4. sz. ábra) Állattenyésztési termékeknél időeltolódás (5. sz. ábra) És a világon van fizetőképes kereslet Világméretű küzdelem a zöld és a gazdasági érdekek között A politika fékezni akarja az élelmiszer árnövekedést – EU bio- üzemanyag bekeverés megfelezése (10% és 5%) – Élelmiszer tőzsde korlátozási kísérlete (EP anyag)

Gabona árrobbanás Magyarországon (4. ábra)

Állati termékeknél időeltolódás (5. ábra)

II. Tervezés alatt az új EU agrárpolitika 1. EU általános költségvetési vita Bizottsági javaslatot nem fogadták e Kemény érdekviták (Angol) A kompromisszum a közös forrás 4%-os csökkentése Magyarországnak is kevesebb jut Magyar agrárkeret kevesebb, mint a évi szint Vidékfejlesztés is kevesebb (10-15%) Agrárkeret csökkentés most már csak 39% Bizonytalanság okai EUR-Ft árfolyam és EU infláció Csak 2015-től indul az új rendszer

EU általános költségvetési vitája (md EUR 2011-es árakon) Költségvetési periódus EU Bizottság Végső EU költségvetés1002,51033,2960 EU KAP432,5382,9373 Magyarország - KAP10,4 12,3

2. Agrártámogatások felosztása (4.tábla) 2.1 Bizottsági tervezet egy éve ismert Bázis alapú közvetlen támogatás – 2011 (jogosultság automatikus)… – 2014 (hektár számok rögzítése)… Zöldítés – 7% terület kivonás – 3 ha felett 3 növény Capping – 150 ezer EUR felett 20% elvonás – 200 ezer EUR felett 40% elvonás – 250 ezer EUR felett 70% elvonás – 300 ezer EUR felett 100% elvonás

2. Agrártámogatások felosztása 2.2 A KAP tervezet vitatott pontjai Jogosultság esetleg nem történelmi bázis alapú Capping esetleg opcionális, de Magyarország… Zöldítés: – Ökológia fókuszterület (7%) fokozatosan – Felét nemzeti parkokból biztosítani – Több növénytermelési kötelezettség sávos (pl: 30 ha felett 3 növény)

2.2 A KAP tervezet vitatott pontjai Nemzeti tartalék az új belépőkre (nem csak fiatal) Alkalmazkodás: – Foglalkoztatást oda, ahol a támogatást kapják – Akkor is készülni a 2014-re a földdel – EP Mezőgazdasági Bizottság álláspontja

2. Agrártámogatások felosztása 2.3 Az EU-s támogatások az életünkről szólnak A hozzáadott értékhez közelít (5. sz. tábla) – Több év átlagában a fejlesztési támogatás az amortizáció 40%-a (6. sz. tábla) A jövedelmeink nagy részét ebből fizetjük (7. sz. tábla) – A személyi jövedelmek egy része is ebből van – Ne mondjuk, hogy földbérleti díj, elmegy

Előzetes adatok 2012 (md Ft) 5. tábla Mezőgazdaság Növénytermesztési és kertészeti termékek Élő állatok és állati termékek Mezőgazdasági kibocsátás Folyó termelő felhasználás Bruttó hozzáadott érték Támogatás491420

Az EU-s támogatások az életünkről szólnak (6. tábla) Mezőgazdaság Beruházás1671 md Ft Amortizáció1649 md Ft Fejlesztési támogatások 650 md Ft

Jövedelmek – támogatás /társas gazdaságok – md Ft/ 7. tábla Megnevezés Folyó támogatás Adózott eredmény41123 Személyi jellegű ráfordítás Osztalék816 Adó5766 Kamat3134 Földbérleti díj5563

III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 1. Földforgalmi törvény: – Decemberről elhalasztva a törvénykezés – 1200 ha emelése állattenyésztés esetén – Foglalkoztatási kötelezettség kiterjesztése és csökkentése, esetleg törlése – MOSZ módosító javaslatok a VM előtt Földműves fogalma Vezető tisztségviselő Foglalkoztatási kötelezettség Min. 2ha földhasználat állategységenként (pluszban)

1. Földforgalmi törvény MOSZ tagjai időben alkalmazkodtak Hivatalok differenciált hozzáállása Meglepő tapasztalatok gazdaságaink bérleti idejéről 2012-ben /megyei példa/ – 44%-a 5 éven belül lejár – 79,37 %-a 8 éven belül lejár Az elmúlt 3 évet nem használtuk ki, pedig évente az előadásokban is szóltunk:

Kiemelés a Főtitkár előadásából 2010 január-február Ebben a ciklusban elintézendő ügyek: Földhasználat SAPS kifizetés Agrárkárenyhítés Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége Politikai választások előtt

Holnap is nap lesz Kiemelés a Főtitkár előadásából 2011 január- február F. Törvény tervezetek – Föld (birtok) törvény – Szövetkezeti törvény – Kamarai törvény G. Ami a saját kezünkben van 1.Növelni a gazdasági erőt (TÉSZ, BÉSZ) 2.Földkérdésben 1 év még az alkalmazkodásra 3.Program ismeretében ágazati döntések

D. Egyéb jogalkotásból adódó feladatok Kiemelés a Főtitkár előadásából 2012 január-február Föld feladatokat is terveznek – Ennek ismeretében kell az érdekképviseletnek és tagjainak részt venni. – Addig az élőszabályozást (bérlőelőjoga) használni

1. Földforgalmi törvény Bizonytalan hatalom, mert 2/3-os törvénnyé tette: „(2) A termőföld és az erdők tulajdonjogának megszerzése, valamint hasznosítása (1) bekezdés szerinti célok eléréséhez szükséges korlátait és feltételeit, valamint az integrált mezőgazdasági termelésszervezésre és a mezőgazdasági üzemre vonatkozó szabályokat sarkalatos törvény határozza meg.”

III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 2. Üzemtörvény Elővásárlási és előbérleti jogok Üzemméret szabályok Családi gazdaság definiálása – Speciális cég, hogy csőd esetén a család vagyona védett legyen – Alapítás, szétszedés, értékesítés szabályai – Üzemvezetés, felelősség – Öröklés

2. Üzemtörvény – folyt. Félidős, egészidős foglalkoztatás szabályai Őstermelő (helyett) újraszabályozás (2013. december 31-én vége) Vetőmagtermelés, öntözés (használati csere)

III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 3. Integráció Régiónként szervezett (7 db) üzleti alapú szervezetek Az állam fix megbízottai – földügyekben – gazdaság szervezési ügyben Országos szintre tervezett Szövetkezet (+1) Alapszint sehol

3. Integrációs törvény folyt. Szövetkezet alapja a Concordia – Kereskedőház MAGOSZ szövetkezet – Közraktár Rt. (Szövetkezeti többségi tulajdon) – Üzemi tárolók, apportálása, átadása – Termelői hozzájárulás támogatásra jogosult terület alapján – Menedzsment jogok MAGOSZ-nak

III. Elért minket az Orbán féle RENDSZERÁTALAKÍTÁS 4. A Koncepció kritikája Agrárpolitikai – a föld azé, aki megműveli – 2000 milliárd többlet tőkeigény a föld értéke – várhatóan durva differenciálódás a termelők között – középtávon többségük csak bérlésre lesz képes Szociálpolitikai – foglalkoztatás politikai törekvés (vidéken 40%-os foglalkoztatási ráta) – lassítani a városba települést – munkahelyet a vállalkozási szféra nem fog teremteni – önfoglalkoztatással mentesíteni az államot

5. Politikai következtetések – tv módosítási javaslatok Földforgalmi törvény: MSZP Módosító indítványok a társas gazdaságoknak jók Múltbéli tapasztalatok alapján lehet ítélni Visszacsinálásban nem remekeltek

LMP Hatályba lépés nem a szerződések lejárta után, hanem már 5 év múlva A bérlő különadót fizet 300 ha felett, Ft/év/ha Foglalkoztatási kötelezettség, 1200 ha esetén 84 fő Benyújtók között: Szabó Rebeka, Jávor Benedek

Jobbik 1200 ha-ba be kell számítani a tulajdonosok magánhasználatát is A hektár korlát feletti terület bérleti szerződése érvénytelen (nem a szerződés lejártakor) A társaság szervezeti változással elveszíti a tulajdonát Terület maximumokat kisebbre venné (pl: 200 ha, 300 ha)

Földtörvény módosítás december 17. Célja az alkalmazkodás leállítása Földhasználati megosztás – megállapodás teljes tulajdonosi körrel – ha nincs megállapodás egyoldalú döntéssel a kezdeményező a használó – bíróságon lehet megtámadni – ha nincs használó a legnagyobb tulajdonost büntetik !!! Bérleti szerződés – tulajdonos társak előbérleti joga van/kifüggesztési kötelezetség – egységes szerződésbe kell foglalni

Földtörvény módosítás december 17. Szerződés módosítás – Ki kell függeszteni/bérleti díj csökkentés, időhosszabbítás/ Bejegyzett haszonélvezeti jog 20 év múlva lejár 1 ha alatti területek használatát is be kell jelenteni Kiméréskor a bérleti szerződés felmondható!!! Március 30-ig adatszolgáltatási kötelezettség mindenkinek (azonosító számok) Ismeretlen földtulajdonos bérleti díját bírósági letétbe

Állami földalap Változatlan feltételekkel megy a földhasználatba adás (3. év) Újra 1 éves szerződéseket kötnek Kisméretű, osztatlan eladása – vevő kezdeményezzen Vásárlási akció: 4 md Ft

Szövetkezeti törvény javaslatok PTK-s keret nem került elfogadásra „PATAY” törvény tervezetből agrárszövetkezet: – Tagja csak az lehet, aki mezőgazdasági termelő – A szövetkezet nem jogosult közvetlen támogatásra – Átalakított befektetői részjegy elszámolás 6 hónap alatt – VM sem támogatja – MOSZ javaslatok Patay képviselővel egyeztetve – Nyílt egyeztetés- ígéret van

Agrárkamarai választások Rossz előjelek a politikai nyilatkozatokban (megtisztítás) A MOSZ ellenzi a kötelező tagságot Választási szabályok ideiglenes vezetés hatáskörébe adva Szabályok január 11-én Választási lista összeállítása a területen (MAGOSZ) MOSZ listaállításra jogosult Első MAK vezetőit MAGOSZ-MOSZ listáról választották

Agrárkamarai választások Durván tendenciózus szabályok – Zárt listás szavazás – Regisztrációs lista nem nyilvános – A jelöltek írásos nyilatkozata szükséges – Előre ismertek az országos és megyei vezetők – Közös listaállítási javaslat nincs – Országos vezetők választása is zárt lista alapján – Ideiglenes vezetés a javaslattevő/jelölőbizottság

Agrárkamarai választások Megyei döntések különbözőek, de időben nem lehet teljesíteni „Egyéni” vállalkozók lesznek a listán Tagdíjat mi fogunk fizetni Jó döntést nem tudunk hozni (MOSZ- TESZÖV) TESZÖV-nek adott ajánlat, hogy a MAGOSZ-t támogassák a MOSZ tagjai Csak MAGOSZ lista van Tervezett tagok 50%-a sem regisztrált Kérdés a legitimitás

IV évi szabályozó változások 1. Agrárköltségvetés-agrártámogatások Nehéz lesz az összehasonlítás – (Pl: SAPS előleg fizetés, Tej TOPUP előrehozás (1,2Ft/l) SAPS elvileg még 10%-kal nő, gyakorlatban nem ( de árfolyam) Nemzetikassza mozgástér nélkül (költségvetési hiány nyomás, de leépülő állattartás)

1. Agrárköltségvetés- agrártámogatások Az előirányzat neve Nemzeti támogatások Sertésstratégia végrehajtása Folyó kiadások és jövedelem támogatások Nemzeti agrárkár enyhítés Állat- és növénykártalanítás1 000 EU társfinanszírozással működő támogatások Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. tengely: II. tengely: III. tengely: Az EU által közvetlenül folyósított támogatások Közvetlen termelői támogatások MINDÖSSZESEN

1. Agrárköltségvetés- agrártámogatások EU szerepe döntő – 499 md EU támogatás (EMVA, SAPS) – 128 md hazai forrás (top-up, kárenyhítés, hazai láb, agrárintézmények stb.) – Állattenyésztési támogatás 2013 (pénz van) – Különleges tejtámogatás (termelt tej alapján, cca: 9 Ft) – Tejkvóta támogatás (TOPUP, 1,20 Ft előrehozott → 3 Ft, évközi kifizetés) – Tej állatjóléti (2012-ben nem volt, gazdálkodási kifizetési kérelem) – Húsmarha, juh szerkezetátalakítási (SAPS rendben) – Húsmarha, juh TOPUP (2012. után fizetik) – Állatjóléti Sertés (csak IV. negyedévi maradt el évi … Baromfi (III. IV. negyedévet kell 2013-ban évi … – Állategészségügyi „hulla” támogatás 2013-ra forrás van

IV évi szabályozó változások Érdekképviseletnek, Minisztériumnak a jövőt kell alkotni – notifikált támogatások utolsó éve 2013 – új vidékfejlesztési program készül – nagyon új, de nem ismert feltételek az EU-ból as rendszer nemzeti hatáskörbe adhat több jogot (Következő konfliktus terület – lobbi módszer)

IV évi szabályozó változások 2. Adók, járulékok 2013-ra SZJA: 16% (alig érint bennünket) Erzsébet utalvány 8000 Ft/hó Cafetéria járuléka 14%-ra nőtt Nyugdíj pénztári egyéni befizetés adókedvezmény 130 eFt/év (maradt)

2. Adók, járulékok 2013-ra – folyt. KATA: az őstermelőknek még drága KIVA (választható) – Alapja a likvid eredmény+ személyi kifizetés – mértéke 16% – 25 fő és 500 millió Ft bevétel alatt – Nem kell fizetni TAO, szociális hozzájárulás, szakképzési hozzájárulás – Ki-be lépés, macerás, de … – Sok ember, készletnövelés, fejlesztési időszakban előnyös

2. Adók, járulékok 2013-ra - folyt TAO: elszámolás technikai változások ÁFA: – fordított ÁFA kör bővülés - április 1-jétől (sertés és takarmányok) – számlákkal kapcsolatos adatszolgáltatás (2 millió felett a cégek adatait) – Személygépkocsihoz kapcsolódó szolgáltatás 50%-a visszaigényelhető Helyi iparűzési adó – az ELÁBÉ vonható le teljes értékben

2. Adók, járulékok 2013-ra Szociális hozzájárulás adó a.Elvárt béremeléshez kapcsolódó visszaigénylés 2013-ban csökken, elvileg fele nincs hozzákötve a évi emeléshez b.Munkahelyvédelmi akció terv alapján kedvezmény – 14,5% (55 év felett, szakképzetlen) – 27% (tartósan álláskereső, 25 év alatti kezdő) Agrárban nincs féléves kompenzáció a minimálbér emeléshez – Itt a MOSZ kiszorítás hatása az OÉT-ből – VOSZ tagsággal rendelkezőkre sem vonatkozik Áthárított tranzakciós díj, biztosítási díj, közműadó

IV évi szabályozó változások 3. Változások a foglalkoztatási szabályokban Minimálbér januártól Ft/hó Szakmunkás bérminimum Ft/hó 4. Új Munkatörvénykönyv Általános feladatok – munkaszerződések módosítása – munkaügyik szabályzat átdolgozása Új szabályok – szabadság számítás, kiadás – távolléti díj számítás – munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás

IV évi szabályozó változások 5. Szakmai területek kiemelt változásai Növénytermesztés – EU irányelvek miatt növényvédőszerek „cselekvési terv” készül – Új búza, napraforgó szabvány január 1-jétől (szerződések kötésekor figyelem!) Állattenyésztés – január 1-jétől állatjóléti felelős kell – sertéstartók új állatvédelmi szabályok, tartáskörülmények Műszaki – hulladékgazdálkodásról szóló törvény előírásai újak – veszélyes áruk szállítási előírásai újak – E útdíj tervezet szerint májustól

IV évi szabályozó változások 6. Vízi társulatokról szóló törvény Létrehozta a közgyűlés intézményét és 2/3-os döntés A működés, megszüntetés stb. kormányrendeletben

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 1. Tökéletes érdekképviselethez kell legalább: Megfelelő súlyú szervezettség, háttér Reális célkitűzések, megfelelő szellemi erő A hatalom fogadó készsége (elvileg és vagy belül lévő érdekcsoport) 2. Kormányváltás óta rosszak a feltételek (volt ez már így) A hatalom maga akar dönteni, nem kell neki partner Az arrogancia terjed az apparátusokban is Aki együttműködne fél, de van, aki készül a jövőre

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 3. MOSZ nem kell (Nem mindenki gondolja így) Két bűne van (tagjainknak) Közületek voltak az előidők Miniszterei Nem támogatjuk (támadjuk) az agrárstratégiát Több formálisan működő fórum résztvevője a MOSZ 4. A MOSZ-ra szabott helyzet ez? Vannak kiválasztottak, az elkötelezettek – pl: szakszervezetek Munkás Tanácsok, LIGA – pl: mezőgazdaságban MAGOSZ Korábbi szolgáló is lehet kegyvesztett (pl. Orvosi Kamara) Befogadták, aki nyilvánosan támogató lett (pl. Kórházszövetség) Mezőgazdaságban rosszabb a helyzet, a MAGOSZ érdekköre a társaságok ellen fordult

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 5. MOSZ helyzet nem annyira katasztrofális Nemzetközi szervezetekben (Brüsszel) is ott vagyunk. Budapesti nagykövetség, élő kapcsolatok vannak (néhánnyal operatív) EU országok nagykövetségei időnként direkt tárgyalást kérnek (EU közös ügyben vagy magyar törvénykezés okán) Hazánkba érkező külföldi delegációk kérik, hogy a MOSZ- nál fogadják

5. MOSZ helyzet nem annyira katasztrofális Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egyeztetésekre hív és kérésünkre egyeztet (pl. energiavételezés). Gazdasági Minisztérium pl: – Munka Törvénykönyve ügyben, elvárt béremelés ügyben tárgyal – Nyugdíjellenőrző Testületbe tagként kért fel „Lázár” államtitkárság: első agrártanácskozására kérte a MOSZ részvételét (sertés) Vidékfejlesztési Minisztérium: – miniszter szerint nem vagyunk partnerek (kéne?) – minden szabályozási ügyben véleményt kérnek – EU-ban képviselendő magyar álláspont ügyben differenciáltan felkérnek tagja a MOSZ a Szabványbizottságoknak

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 6. Felerősödött a lobbi tevékenység Együttműködünk agrár-lobbistákkal Ágazati, vállalati lobbistákkal is Van egy igen széles körben működő, érdekalapon mozgó, erős érdekcsoport Megvannak az eszközei és a korlátai

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 7. Eredménytelen-e a MOSZ érdekképviselet? VOSZ tagok- MOSZ tagok elvesztettük a minimálbér kompenzációt Nézzünk néhány nagyügyet – Ángyán és stratégiája – A földforgalmi törvény a szerződések lejárta után érvényes? – Decemberig földügyben nem működött, amit ők akartak – Szövetkezeti törvény ügyben konfrontáció a képviselő úrral – Ah! Semmi közünk a 40 md-os ÁTKV 80 md-ra emelésében

7. Eredménytelen-e a MOSZ érdekképviselet? Sok-sok napi ügy egyik fontos szereplője Sikertelenek vagyunk otthon, ami a választásokon eldőlt MAGOSZ miatt nem számítok érdemi változásra a választások előtt sem Minden eszközt igénybe veszünk!!!!??? Nem volt eredményes az elmúlt 20 év párt független politikája?

V. Az érdekképviselet helyzete, a MOSZ munkája 8. Agrár-érdekképviselet - politikai viszonylatok Rendszerváltás: – MOSZ politikai szerepet vállalt (agrárszövetség) – A MAGOSZ-t létrehozta az MDF Horn kormány – Nem kötött szövetséget a MOSZ – MAGOSZ a Kisgazdák és az MDF emlőin vegetált – Agrárkamara alelnöke Jakab István

8. Agrár-érdekképviselet - politikai viszonylatok I. Orbán kormány – MOSZ demonstrált Torgyán ellen – MAGOSZ a Kisgazdák szelén vitorlázott – Jakab István Kamarai alelnök Medgyessy kormány – Más szervezetekkel együtt írtuk az agrárprogramját – MAGOSZ Fidesszé vedlett, polgári körré – Kamarai elnök Forgács Barna II. Orbán kormány – Orbán MAGOSZ-nak adja az agráriumot – MOSZ nem kötött pártszövetséget

8. Agrár-érdekképviselet, politikai viszonylatok Következtetések: – Európában vannak érdekképviseletek, amelyek párt támogatók – párt által szervezett és irányított nem jellemző – Nincs értelme mintákat keresni – Olaszországban két szövetkezeti szövetség van évtizedek óta fehér szövetkezetek (nagyok) vörös szövetkezetek (kicsik) a kicsik a baloldalhoz, a nagyok a jobboldalhoz tartoznak

VI. Agrárkamara történet Antal kormány ideje – Kötelező tagság – MOSZ-MAGOSZ közös lista, elnöke Csikai Miklós – Jakab István kamarai alelnök – MOSZ vezető nincs a Kamarában I. Orbán kormány időszaka – Önkéntes lesz a kamara – Jakab István alelnök – MOSZ nincs a kamarában Medgyessy, Gyurcsány kormány alatt – Kamarai elnök Forgács Barna

VI. Agrárkamara történet Bajnai kormány ideje – Kamarai vezetői puccs (Ebele Ferenc, Kun Mihály) – A vazallus nem kell a Fidesznek – Interregnum időszaka II. Orbán alatt – Miniszteri biztos, MAK vezetés felfüggesztve – Teljes vezetést átveszi a MAGOSZ (csend) – Átmeneti elnökség – legitimitási kérdés – Kötelező kamara, választási szabályok a MAGOSZ kezében – MAGOSZ támogatókat keres

VII. Nincs itt a világvége 1.Földügyekben Még mindig tenni kell a bérleti szerződések megkötésében (a gazdálkodás biztonsága követeli) Osztatlan kimérés előtt földcseréket kell kezdeményezni és lebonyolítani A december 17-i földtörvény módosítás feladatait elővenni – Használati megosztás, bírósági letét, adatok bejelentése – Teljesen le nem fedett osztatlan De közben a növénytermeléssel foglalkozni kell

VII. Nincs itt a világvége 2. EU szabályokhoz alkalmazkodás Szervezeti változást halasztani (támogatási jogszabály és a hazai földszabályok ismeretéig) Cappyng miatt a bérelszámolástátalakítani 3. Szövetkezetek Itt az átalakulás mérlegelése szükséges

VII. Nincs itt a világvége 4. Foglalkoztatás munkaszerződések és munkaügyi szabályzatok átdolgozása 5. Adózásban változás Természetbeni hozzájárulásban követni a változást Szoc. hozzájárulási adó kedvezményt igénybe venni (bérkompenzáció, munkahely védelmi kedvezmény) 6. Állattenyésztési ágazatok ügyében dönteni megfelelni a feltételeknek (tejkvóta megszűnik, új tartási, sertésnél szabályok) kivonulni az ágazatból? telephelyek sorsát rend ezni 7. Szerződéskötéseknél új szabványokra felkészülni