Heteronómia vagy autonómia? Az építészet sajátszerűsége, feladatai Bevezetés és kiegészítés a hallgatói prezentációkhoz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Művészet By: Turi Krisztina.
Esztétika.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Christian Kerez Architectural dialugues riport. Christian Kerez – Ars poetica „Az építészet az élet létfontosságú része, nem csupán formai feladat. Mindazonáltal.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Kultúra – nemzet – emlékezet
A romantika irodalmából
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
LP3 Tanulás.
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Matematika a tudományban és a művészetekben
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Buddhista logika és paradoxonok
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Építészettörténet.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Ajándékok és viszonzásuk
Edward Sapir ( ).
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Rajzfejlődés-áttekintés
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Előadásvázlatok a földrajzi nevekről 2. Névadási folyamat Ferjan Ormeling Fordította: Földi Ervin 2003.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Elektronikus tanulási forráskezelő keretrendszer, kompetencia-fejlesztő program adatbázis létrehozása Calderoni program.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
NOX_ Lars Spruybroek [ 1959-ben Rotterdamban született [ építész, képzőművész, író [ 1989-ben Delfti Műszaki egyetem diplomázott [ 1991-ben Maurice Nio.
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
LEADER, Identitás, Sport
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Heteronómia vagy autonómia? Az építészet sajátszerűsége, feladatai Bevezetés és kiegészítés a hallgatói prezentációkhoz

Tudomány, rendszerelmélet: environmental studies Antropológia, kultúra: fundamentumok, archetípusok Mindennapi kultúra, as found, art brut Közösség: használat, participáció

Colin Rowe ( ) Társszerző: Fred Koetter

Mottó Az író alanyban és állítmányban (Esterházy) – az építész topográfiában, morfológiában és tipológiában gondolkodik.

Közös vonások A (naív) funkcionalizmus, a modern utopizmus kritikája. Vissza az időbe: folytonosság, tartósság, nyitottság. Itália visszatér. Város és építészet Az építészet autonómiája: forma, típus, városi szövet

Folytonosság Casabella continuita

Folytonosság: a város „Ezek voltak azok az évek, melyekben a korábbi generáció a vitákban leginkább résztvevő tagjai, Rogers, Ludovico Quaroni, Giuseppe Samonà és mások, újragondolták a modern építészetnek a város történelmi fejlődésétől elvonatkoztató, tabula rasa mitoszát, és új kapcsolatokat kerestek az építészet és urbanizmus között”. (Vö. Samona: La nuova dimensione della Citta” (1959)

Az építészet mint önálló diszciplina "A várost építészetnek tekinteni annyit jelent, hogy felismerjük az építészet mint önálló diszciplina szerkezetének a jelentését; egy olyan diszciplináét, amelyik nem elvont értelemben önálló, mert a várossal mint az őt magát létrehozó jelenséggel áll szemben."

A város építészete "A várost nagyon sokféle nézőpontból tanulmányozhatjuk, de csak akkor érzékeljük autonóm voltát, ha eleve adottnak tekintjük, ha úgy kezeljük, mint építményt és mint építészetet, ha a városi műtárgyakat akként elemezzük amik, vagyis mint egy összetett műveletsor megépített végeredményét, figyelembe véve ennek a műveletnek minden összetevőjét, mely nem ragadható meg sem az építészet történetével, sem szociológiával, sem más tudományokkal. Ha a várostudományt így fogjuk fel, akkor kiderül, hogy mindent felölelő teljességében a kultúra történetének egyik alapvető fejezetét alkotja."

Műtárgy (fatto urbano, urban artifact) A városi műtárgy, az »urban artifact« (olasz fatto urbano) a városnak nemcsak az anyagát, hanem egész történelmét, földrajzát, szerkezetét és a város életével való kapcsolatát is jelenti.” Műtárgy lehet épület, épületegyüttes vagy akár egy út, tér, egy egész városnegyed vagy város is: minden ember alkotta dolog. egy városi műtárgy egyénisége „az eseményből (olaszul: l’avvenimento) és a jelből (ered) ami rögzítette ezt az eseményt”

Giulio Carlo Argan ( ) művészettörténész és politikus (Róma első kommunista polgármestere) Az építészeti tipológiáról (1962) A típus születése előfeltételezi egy sor olyan épület létezését, amelyek között nyilvánvaló formai és funkcionális analógia áll fenn. A típus tehát nem a semmiből (a priori) születik vagy kigondolt, hanem egy sor ideológiai, vallási vagy gyakorlati igényre született választ jelent valamely kultúra adott történelm kontextusában. A típus mint fogalom születése ahhoz a pillanathoz köthető, amikor a tervező művész számára a múlt művészete már nem jelent készen követhető modellt – vagyis a típus és a modell elválnak egymástól.

Típus1 „Ez a szó: típus, nem egy dolog képére vonatkozik, amit másolni kellene, vagy tökéletesen utánozni, hanem sokkal inkább egy olyan tényező eszméje, aminek az a szerepe, hogy a modell szabályául szolgáljon… Olyan ez, mint egy mag, ami körül azoknak a formáknak a változatai csoportosulnak és alkotnak burkot, melyekhez a magnak affinitása volt. Így számtalan dolog öröklődött ránk, és a tudomány, valamint a filozófia egyik legfőbb feladata, hogy eredetüket és alapvető okaikat kutassa, céljaikat megértse. Ezt hívjuk mi típus-nak az építészetben, de az emberi találmányok és intézmények egyéb területein is…”

Típus2 "A típus fogalmát úgy fogom meghatározni, mint valami tartós és összetett dolgot, mint egy logikai alapot, ami megelőzi a formát és képezi azt." - "az építészet szabálya, szerkesztő elve" "A típus az építészet igazi eszméje, ez az, ami a legközelebb áll a lényegéhez, az építészet és a város alapelve.” - "a tovább nem egyszerűsíthető elemek tipusai" "A típus állandó; megjelenése szükségszerűnek látszik (?), noha eleve adott, dialektikusan visszahat a technikára, funkcióra és stílusra…" "Az építészeti újítások mindig váratlan tendenciákat szabadítanak fel, de tipológiai újításokat nem jelentenek. Akkor érthetjük meg, hogy tipológiai újításra nincs lehetőség, ha felismerjük, hogy a tipusok csak hosszú idő alatt alakultak ki, és nagyon bonyolult kapcsolataik vannak a várossal és a társadalommal." "..egy típus sem azonosítható csupán egy formával."

Analóg tervezés „Egy kompozíciós eljárást dolgoztam ki, mely a város valóságán belül bizonyos alapvető műtárgyakon alapul, melyek körül további műtárgyak képződnek egy analóg rendszer keretein belül." (Canaletto: Capriccio) A logikai gondolat Jung szerint szavakban fejeződik ki, és a külvilágra irányul, míg az analóg gondolkodás archaikus, képekben és szimbólumokban fejeződik ki. Asszociációk, analógiák, emlékképek. Ismétlés, áthelyezés, kollázs. Tornyok, árkádok, falak, folyosók, udvarok, utcák- terek, silók, világítótorony, gyárak, kémények, hidak, tanyák, csűrök, parasztházak, bódék, fürdőházak és használati tárgyak. Egy … analóg rendszerben a tervnek éppolyan létjogosultsága van, mint a megépített építészetnek.

Analóg város „Az analóg város fogalma onnan származik, hogy újból elővettem A város építészete című könyvemet. A második kiadás előszavában Canaletto festményének jelentőségét hangsúlyoztam, ahol e különös kollázsnak köszönhetően egy képzeletbeli Velence épül a meglevőre. Ezt úgy éri el, hogy a tervben maradt és a megépült épületeket, a képzeletbelit és a valódit megidézi és összerakja, s ezzel a realitáson belül javasol alternatívákat. (…) Ismert és racionális elemek között, saját történelmünkben fedezzük fel magunkat újra – így teremtjük meg egy hely, egy táj, egy pillanat sajátos jellegét.”

LAKÓHÁZ A GALLARATESE NEGYEDBEN, MILÁNÓ Építészeti analógiák: a Lakóház, a hagyományos milánói bérház, a nyüzsgő folyosójával, - a svájci Alpok nyitott folyosós alagútjai (?) Építészeti alapformák: folyosó, árkád, lépcső, fal, ablak, + az Út (?)

SAN CATALDO TEMETŐ BŐVÍTÉSE, MODENA Építészeti analógiák: a Temető (Costa temetője) – az Emlékezés helye – a Holtak városa, a Holtak háza – az Elhagyott ház – a Pantheon – a Gyárkémény (krematórium?) Építészeti alapformák. városfal, kerítés, árkádok, házak sora, + az Út a halálba

Anthony Vidler: A harmadik tipológia (1976) (a tipológia három felfogása) természet Gép (modernizmus) Önreferencia „Ezek a töredékek nem a rögzült típusokat fedezik fel újra, s nem a régi tipológiákat ismétlik: a jelentés három szintjéből vezetik le, választják ki és rakják újra össze. – Az első réteg az, amit a formák egykori jelentése hagy ránk, – a második a sajátos töredékek és azok határterületeiből nyert szabad választás által jön létre, amely gyakran a korábbi típusok határterületeit metszi, – a harmadik pedig ezeknek a töredékeknek egy új kontextusba helyezéséből következik.”

Colin Rowe ( ) Társszerző: Fred Koetter

Colin Rowe Liverpool School of Architecture - Wittkower, Warburg Institute: palladianizmus, a humanizmus elvei. Első nevezetes tanulmányai: Az ideális villa matematikája, Manierizmus és a modern építészet. Az 50-es évek elején Fullbright ösztöndíjjal Henry Russel Hitchcocknál: a modernizmus kifejlődése a 19. század fejlődési folyamatából. A város, a vizualitás, tapasztalat élménye. Séta és konverzáció. University of Texas, Austin: Texas Rangers. Bernhard Hösli, Robert Slutzky. Az utóbbival írta fontos két részes tanulmányát, a Transzparenciát. Az építészeti tervezés új módszere, új keret az építészeti tervezés számára: a hagyományos építészeti elvek és a modernizmus folytonossága.

: University of Cambridge. Eisenman mint követője. Legendás utak Itáliába, melynek betetőzését római tartózkodása jelentette a Cornell Róma-programja idején től professzor a Cornell Universityn. A városi szövet tanulmányozása, városprojektek. Manhattan projekt 1966: nem az egyes épülettárgy, hanem a városi kontextus, helyszín szerepe. Az itáliai városok hatása. A hagyományos város és a modern képzőművészet, absztrakt festészet, kompozíció iránti vonzalma. Inkább az absztrakt, mint az ábrázoló festészet, inkább viszonylatok, mint tárgy, inkább mintázat mint kép.