Kutatás - ÍRÁS. A research-oriented mind is trained by repeated exercises in linking these connections all at once.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Rácz István Pál A KISZOMBORI ISKOLA TÖRTÉNETE KÖNYVBEMUTATÓ
Euroexam nyelvvizsgákra
Történeti episztemológia
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
Euroexam nyelvvizsgákra
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Rádai Péter Euroexam Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol, német B2 / C1.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Információ feldolgozása
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Számítógépes képelemzés 2007/08 I. félév Előadó:Dr. Gácsi Zoltán Gyakorlatvezető:Póliska Csaba Koncz-Horváth Dániel.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
Az e-portfólió használati köre
MÁSODIK MILLENNIUM VISSZANÉZVE (MMV) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Második Millennium - másodszor Magyar Urbanisztikai Társaság Budapest,
A szövegértés tanítása II.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A SZAKDOLGOZAT.
Web 2.0 Budapest – San Francisco Only the Web 2.0 Conference brings the intelligence, innovation, and leadership of the internet industry together in one.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A történelmi tanulás sajátosságai
A szövegszerkesztés menete
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Kommunikáció írásban és szóban
ELŐADÁS, REFERÁTUM KÉSZÍTÉSE
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Tematikus kutatás, 2. félév Témák és feladatok. Kutatás – írás Témák (szűkítés, konkretizálás) Módszerek (külön is: PhD-sok rövid bemutatója: történeti.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
HEFOP Zárókonferencia Kutatásmódszertan: szociálpszichológia e-tananyag Kiss Paszkál Szabó Mónika Ujhelyi Adrienn Berkics Mihály.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.LuxJudit 2016.április 8.
Gazdaság és Vezetéstudományi Intézet - szakszeminárium dr.Lux Judit október 16.
A tudományos közlésekkel kapcsolatos kiegészítő információk Dr. Vasas Lívia Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Hasznos tanácsok kedvenc témádból készítendő ppt elkészítéséhez
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY ÉV
Az információ feldolgozása: tudományos munka készítése
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tájékoztató NGM_AK004.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Programjaink fizikából a es tanévben
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Kutatás - ÍRÁS

A research-oriented mind is trained by repeated exercises in linking these connections all at once.

Téma Az általános érdeklődés területe Fontos vonulatok Mi a kutatási kérdés? Mi az igazolás? A források terjedelme Cimkézés, címadás Cikkekből származó szakirodalmi utalások Kulcsfontosságú személyekkel való beszélgetés Kutatás adatbázisokban Példák azonosítása Disszertáció adatbázis Kurzusok során felmerülő források Szürke források GondolkodásKeresés Elsődleges- másodlagos Elméleti iskolák Hiányok, lyukak Összehasonlítás- vonatkoztatás Elmélyítés Támogató érvek Cáfoló érvek Rendezés Annotációk Feljegyzés, visszakeresés Könyvtárakba rendezés/csoporto sítás, címekkel ellátás Nyers tételmondatok Nyers absztraktok Tartalomjegyzékek Fejezetek struktúrája Potenciális kutatási kérdések Írás

Elmélet Milyen ismeretelméleti feltevések? Milyen filozófiai alapok? Kapcsolódó területek (az interdiszciplinaritás szintje) Interdiszciplináris linkek Fontos gondolkodók Fontos elméletek Fontos munkák Kapcsolatfelvétel emberekkel Hogyan alakult ki az elméletnek ez a vonulata? Honnan ered? Származásvonal Példakeresés Miyen kapcsolódó elméletek? Fogalmazd meg, hogy az elméletnek ez a vonulata mennyiben érinti a témádat? Potenciális kutatási kérdések Cimkézés GondolkodásKeresésRendezés Írás

Módszer Milyen stratégia? Milyen taktika? A módszertannak megfelelő források A módszerre vonatkozó irodalmi források Példák az irodalomból Kapcsolatfelvétel A kulcsfontosságú források erős és gyenge pontjai Mi az, ami járható, elvégezhető? Diagramok készítése Potenciális kutatási kérdések Cimkézés GondolkodásKeresésRendezésÍrás

Végeredmény Elmélet – új megoldás, finomított magyarázat vagy modell Alkalmazás pl. design irányelvek vagy eszközök formájában A kettő együtt. PéldákEz még mindig az, amit szeretnék csinálni? A cimkék vizsgálata Jártasság az irodalomban. Más új munkák. Jövőbeli kutatás Kiegészítő cikkek. GondolkodásKeresésRendezésÍrás

1 Introduction 1.01 Why Write a Dissertation? 1.02 The Handbook 2 Starting 2.01 What is a Dissertation? 2.02 Selecting a Dissertation Subject 2.03 Assessing a Dissertation Subject 2.04 Choosing and Working with a Supervisor 2.05 Writing a Proposal

The dissertation The dissertation is not the appropriate place to sum up everything that you have ever thought or believed about architecture. It is a conscious and deliberate attempt to identify, define, explore and articulate a subject of some relevance both to the architectural discourse and to your own development as an architectural designer and thinker. Tudatos döntés és mérlegelés alapján kijelölni, körülhatárolni, megkutatni és kifejteni egy, az építészeti diskurzus és saját fejlődésed szempontjából is fontos témát.

3 Researching 3.01 What is Research? 3.02 Historical and Critical Methodology 3.03 Research Techniques 3.04 Libraries and Archives 3.05 The Internet

Research techniques Note-taking (források kijegyzetelése) – Csak a saját kutatás szempontjából releváns tartalmakat jegyzeteljük ki – Lehetőleg saját szavainkkal írjuk át a fontos megállapításokat – Fontos, idézendő részeket írjunk ki egy az egyben, itt viszont ügyeljünk a pontosságra, illetve a hely pontos megjelölésére. Recording Notes (saját gondolatok feljegyzése) – A felmerülő információkat, gondolatokat érdemes rögtön lejegyezni. Később nem vagy nem pontosan fogunk rá emlékezni – Hasznos, ha van külön kis jegyzetfüzeted. Filing materials (az anyag dokumentumokba rendezése) Photocopying – Csak a legszükségesebbeket másold! A másolással nincs megoldva az anyag feldolgozása! Illustrations Interviews, Surveys, Questionnaires – Neked kell kitalálni, mit szeretnél megtudni, ne az interjuvolttól várd el. – Fontos a gondos tartalmi és technikai előkészítés. – Felvétel vagy lejegyzés (milyen formában, az interjuvolt beleegyezése szükséges) – Általában felmerülnek utólagos kérdések Visiting Architecture Recording Sources – A források fontos feljegyzése, a szerzői és a saját megállapítások megkülönböztetése (a szándékos vagy szándékolatlan plagizálás elkerülése). Reviewing Thoughts – Írd le minél gyakrabban saját gondolataidat, kommentárjaidat, ne csak információkat és megállapításokat rögzíts! – Értékeld ki saját jegyzeteidet, feljegyzéseidet! – Írjál összefüggő gondolatokat, amikor csak lehet – Beszélj a kutatásodról másokkal, másoknak! Timetable

Libraries, Archives, Internet Építészeti gyűjtemények, tervtár (Építészeti Múzeum, Fővárosi Levéltár, Kiscelli Múzeum, Forster Gy. Központ) Könyvtárak (OMIKK, Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjtemény, tanszéki könyvtárak) Folyóiratok Internet (átfogó oldalak, archívumok) Jegyzetelés elektronikus vagy kézi formában. A linkek szisztematikus gyűjtése. Utolsó megtekintés dátuma az irodalomjegyzékben.

4 Writing 4.01 Structuring a Dissertation – Írd le, miről fogsz beszélni (bevezetés: az értekezés tárgya - értelmező kerete, módszertana – a tárgy eddigi megközelítései – az értekezés felépítése) – Tárgyalás (a téma részletes, fejezetekre vagy paragrafusokra tagolt kifejtése (a részek tagolása – az egyes részek tematikus súlypontja – a részek egymáshoz viszonyított nagysága/aránya – a részek közötti kapcsolatok megteremtése – az egyes részek végigírása – bekezdések szerinti tagolás) – Összegzés, lezárás (összefoglaló megállapítások, kitekintés) 4.02 Working Methods – Megfelelő előkészítés: saját jegyzetek rendezése, áttekintése, az egyes részekhez újbóli átnézése – ha a jegyzetelés során leírtál fontos gondolatokat, megfogalmaztál részeket, ezek beemelhetők a készülő értekezésbe – hasznos lehet a megírandó részhez rövid, címszavas vázlatot készíteni – Maradj a tárgynál, ne kalandozz el túlságosan, bármilyen érdekesnek tűnik is. Válogass a meglévő anyagodban, anyagodból. A megírás folyamata kicsit olyan, mint filmkészítésnél a vágószoba. – A megírt részeket érdemes újraolvasni, tartalmilag, arányokban pontosítani. Ehhez segítséget nyújt, ha mások is elolvassák és véleményezik a szöveget. – Fontos a szöveg tartalmi és nyelvi ellenőrzése (ehhez kinyomtatva is át kell olvasni a szöveget!) Illustrations 4.04 Referencing 4.05 Bibliographies 4.06 Plagiarism 4.07 Submitting a Draft 4.08 Word-Processing 4.09 Alternative Dissertations

5 Presenting 5.01 General Presentation 5.02 Illustrations 5.03 Computer Software 5.04 Assessment Criteria 5.05 Oral Examinations 6 Afterwards 6.01 Further Research and Study 6.02 Publications 6.03 Troubleshooting

7 Dissertation Examples 7.01 Joseph Godlewski, "Alien and Distant: Rem Koolhaas on Film in Lagos, Nigeria." 7.02 Ocean Howell, "The 'Creative Class' and the Gentrifying City: Skateboarding in Philadelphia's Love Park." 7.03 Mairi Johnson, "Once Upon a Sign: Relationships of Architecture and Narrative in the United States Holocaust Memorial Museum." 7.04 Joanna Rapp, "A Geometrical Analysis of Multiple Viewpoint Perspective in the Work of Giovanni Battista Piranesi: an Application of Geometric Restitution of Perspective." 7.05 Amy Thomas, "'Mart of the World': an Architectural and Geographical History of the London Stock Exchange."

Szakaszokra bontás, rövid és hosszútávú. Egyéni / csoportos. Adott év – három év – teljes folyamat A tematikus év mint viszonylag önálló egység. 1. félév: indítás, témakijelölés, anyaggyűjtés, forráskeresés- és feldolgozás. Első áttekintés: hipotetikus vázlat, részfeladat kijelölése.

(Meg)írás Előkészítés: témakijelölés, anyaggyűjtés- és feldolgozás Saját jegyzetek rendezése, átgondolása, vázlat Piszkozat készítése A végleges változat kialakítása Források, hivatkozások, nyelvi ellenőrzés.

Műfaj – Ismertetés (alapmunka, kézikönyv, disszertáció feldolgozása, amelyből megismerhetők az adott témakör fontos megközelítései, fogalmai, részterületei és azok összefüggése). Példa:: Török Bence, fenntarthatóság – keretek – előfeltételek tisztázása: általában lehetnek olyan fontos kérdések, előfeltevések, amelyeket a választott témához tisztázni kell, jóllehet aztán a konkrét tanulmányba nem kerülnek be explicit módon. Ide tartozik a megfelelő szakirodalmi tájékozódás is, amellyel elkerülhető, hogy újra feltaláljuk a melegvizet.Példa: Máthé Dóra lakótelep, Hurták Gabi – tematikus áttekintés, problémavázlat Példák: Ilyés Zsuzsa, Biri Balázs, Trang, Soltész Judit, Tátrai Ádám, Weisskopf András – Részprobléma kidolgozása: Skaliczky Judit – Tanulmány, beszámoló: Kun Tamás, Szabó Péter, Oroszlány Miklós

Ismertetés: szelekció, kiemelés, értékelés: Török Bence Tanulmány, problémavázlat: témakörök kijelölés és vizualizációja (Kun Tamás) Átfogó kép és személyes helykeresés igénye (Hurták Gabi)

Kézikönyv és szakcikk Kéziköny: lexikonok, tankönyvek, összefoglaló – enciklopédikus művek, amely áttekintést, általános iránymutatást adnak egy-egy témáról, területről. Nem egy konkrét tudományos kérdésnek járnak utána, hanem többé-kevésbé kanonizált tudományos álláspontokat ismertetnek, eligazítást nyújtva a már létező irányok és felfogások között. A monográfiák, szakcikkek viszont egy-egy kérdés, téma feldolgozását nyújtják. A megfelelő szakirodalom feldolgozása megismertet a már kialakult felfogásokkal, elgondolásokkal (ezáltal nem kell újra feltalálni a melegvizet), s a saját gondolkodást is erősíti, továbbviszi a szempontok gazdagságával. A gondolatok, ötletek, kutatási eredmények összeadódnak. (Blaskó – Hamp, Írás 1.0., 143, 172)

A kutatási kérdés újrafogalmazása Kiinduló kérdésünk a munka folyamán gyakran elhomályosul, felülíródik vagy átértelmeződik. A szakirodalom tanulmányozása, illetve a továbbgondolás során rájöhetünk arra, hogy valójában még nagyon messze vagyunk attól, hogy az eredeti kérdésünket feltehessük – vagy épp ellenkezőleg: hogy az eredeti kérdésünket érdemes tágabb kontextusban vizsgálni. Érdemes megjegyezni, hogy az ilyen típusú felismerések a munka fontos lépéseit jelentik, és érdemes az elkészülő dolgozatban is utalni rájuk. (Vö. Blaskó – Hamp, 174)

Szó szerinti és nem szó szerinti hivatkozás

Konzultációk és prezentáció 1. konzultáció egyeztetett időpontban: március 18-ig. – Kibővített dokumentáció, új annotált tételek, illetve ismertetés, vázlat 2. konzultáció egyeztetett időpontban: április 22-ig. – A tanulmány témájának körülhatárolása, részletes vázlat, megírt részekkel. Dilemmák

A történeti kutatás fő jellemzői A történeti kutatás a múlt valamely vonatkozását tárja fel. Ehhez különböző taktikákra van szükség. Értelmezés: a múlt feltárása dialógus a történész és a bizonyítékokként kezelt források között. A történész személy, de intézményes szerepben. A források megtalálásának technikai és kezelésének elméleti feltételei. Narratívába rendezés: összefüggések felállítása, történeti elbeszélés kialakítása (Hayden White)

Kulturális fordulat – Az Annales történeti iskola (politikatörténet helyett társadalom- és mentalitástörténet – strukturalista történetírás) – Aktív párbeszéd az antropológia és a történelem/történettudomány között – Michel Foucualt nagy hatású elgondolásai a hatalom, a tudás, az igazság gépezetének/megállapításának szerepéről a társadalomtörténetben – A gender témák előtérbe kerülése – A kultúra tanulmányozásának előtérbe kerülése a történeti kutatásaban

1: Bevezető: jellemzők 2: Stratégia: történeti narratíva 3: Elméleti iskolák 1.1: múlt megismertetése 1.2: interpretáció-értelmezés 1.3: narratíva 1.4: kulturális fordulat 1.5: térbeli fordulat 2.1: történet narratív mondatokból 2.2: történeti narratíva és irodalmi alkotás 2.3: képzelet és értelmezés szerepe 3.1: pozitivista: a „lefedő törvény” 3.2: történelem mint az „abszolút szellem” változása 3.3: strukturalizmus 3.4: posztstrukturalizmus Linda N. Goat, David Wang: Architectural Research Methods, John Wiley & Sons, New Jersey, 2013 Historical Research 1: Bevezető: jellemzők Természettudomány ok (XX. sz. kezdete) Módszertanilag kontrollált kutatás eredménye az objektív tudás (Georg Iggers) A világon egyfajta történelem írható „A” világtörténelem Kulturális fordulat Annales: nagy események történelme (politika) helyett tágabb szociális-kulturális kutatás Antropológia-történelem közti aktív párbeszéd Meta-narratívák (J.F. Lyotard) Foucault: erő-tudás-hatalom viszonya Gender issue Makrotörténelem helyett mindennapi élet története (vernakuláris – Iggers, 2005) Művészet: széleskörű (ruházkodás, mindennapi eszközök, épületek…) „public history” Dolores Hayden: The Power of Place: Urban Landscapes as Public History waterbury-i rézmunkások, New York-chinatowni szemétszedők

Bizonyíték, bizonyítás Determinative Evidence (egzakt bizonyítékzó – évszám, tárgyi bizonyíték, egyéb dokumentumok – pl. arány, mérés, példa: San Lorenzo bazilika) Contextual Evidence (az adott korszak, környezet szellemi v. fizikai hatása) Interferential Evidence (közvetett, levezetett bizonyíték – pl. Frederick Robie vonzódása a modern tárgyak, autó iránt, Frank Lloyd Wright megbízása) Recollective Evidence (visszaemlékezésen alapuló bizonyíték)