Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

1920. Június 4..
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Tiziano: III. Pál unokái körében. A kép értelmezése előzetes információk nélkül Kik ők? Mit sejtünk? A kép központi figurája az ülő alak, görnyedt testtartásból.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
A Habsburg – ház.
Szlovákiai Magyar Adatbank
Katona József élete ( ) Kecskeméti polgárcsalád fia. Apja takácsmester, aki fia taníttatására nem sajnálja az anyagi áldozatot (pesti, kecskeméti.
Szilvási Lajos: Egymás szemében
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
A legújabb SZOBROK Összegyűjtötte: Kovácsné Balla Györgyi.
A NYUGAT
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Egyesületi tagok.
A Nyugat.
A Nyugat
Matematika a tudományban és a művészetekben
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
Üzleti Szakközépiskola 12. A osztály "Azokért élünk, akiket szeretünk, azokért, akik igaznak tartanak. A jövőnek élünk: a szépért s jóért, amit.
A Kádár-korszak „termelési hőse” A műszaki értelmiség érvényesülési lehetőségei és színterei a hatvanas évek magyar nagyjátékfilmjeiben.
Élete szeptember 20-án született Farkaslakán
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
A barokk, mint művészeti irányzat
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
A Nyugat 30/C.
Nemes Nagy Ágnes Született Budapesten január 3-án, ugyanitt halt meg augusztus 23-án.
Nemes Nagy Ágnes.
Készítette: Sümegi Dániel
Kádár-korszak ( ) „a legvidámabb barakk” „gulyáskommunizmus”
A MŰVÉSZETEK OSZTÁLYOZÁSA GYAKORLATI FELOSZTÁS = MŰVÉSZETI ÁGAK
Kertész Imre: Sorstalanság
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Anton Pavlovics Csehov
Szabó Magda: Katalin utca
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Várkonyi Mária1 Sára Sándor A mozgókép mestere.
Charlie Chaplin 14/C. Élete: 1889-ban Londonban látta meg a napvilágot. Apja otthagyta őket, az anyja pedig elmegyógyintézetbe került. Árvaházban töltötte.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Mártély az I. világháborúb an. Főként a galíciai és az olasz fronton harcoltak és haltak hősi halált a mártélyiak, akik között voltak gazdák, bérlők,
Készítette: Baráth Péterné, 2013.
22. MAGYAR ÚJ HULLÁM JEGYZET ÖSSZEÁLLÍTOTTA: NIKLI KÁROLY 2013.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig
Major János ( ) grafikus Panyik Sára. Életrajz 1939-ban született zsidó kispolgári családban Apja munkaszolgálatosként eltűnt a doni átkelésnél.
Filmelemzési szempontok
HARSÁNYI NAP április 3.. A Harsányi díj átadása A napot, az Igazgatónő által levezényelt, Harsányi-díj átadásával kezdtük. Harsányi Nap április.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A mese.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Emlékhelyek, régi építmények
Kinizsi pál 1431?-1494.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Csongor és tünde Sík Ferenc.
TUDÁSÁTADÁS – GENERÁCIÓK ÖSSZEFOGÁSA A CSALÁDBAN ÉS A MUNKAHELYEN Nemzetközi konferencia Budapest, november 16. Kőváriné Vida Ildikó előadó (panel)
Mikszáth Kálmán novellái
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
Rendezte: Dr. Németh Antal
Előadás másolata:

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Ígéretes kezdet – A tánc (1901) az első magyar film Nagy tehetségek: Korda Sándor, Kertész Mihály, Lugosi Béla (Drakula) Az első világháborút követően gyors hanyatlás, sokan emigrálnak

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Harmincas-negyvenes évek Sikeres hangosfilmek Melodráma- és vígjátékdömping első nagy siker: Hyppolit a lakáj Kabos Gyula, Csortos Gyula, Gombaszögi Ella, Jávor Pál, Karády Katalin, Páger Antal Meseautó, Halálos tavasz Könnyed szórakoztatás, egyetlen kivétel: Szőts István: Emberek a havason

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Ötvenes évek 1947 – Valahol Európában (Radványi Géza, Balázs Béla) Termelési filmek Kötelező optimizmus Harc a munka frontján, szabotőrök és reakciósok leleplezése Gyakran használja az operett kliséit, vígjátéki paneleket, egy-két esetben az előző korszak sztárjait is pl. Latabár Kálmán

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek – a magyar művészfilm kora (harmincas-negyvenes évek: közönségfilmek) A hatvanas évektől nagyobb súllyal lesz jelen a dokumentum- és tévéfilmgyártás Világszínvonalú az animáció (Jankovics Marcell, Nepp József) 1958 – megalakul a BBS: kísérletezés

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Állami filmgyártás Filmfőigazgatóság: ideológiai ellenőrzés Itt is érvényesül az un. három T (tiltás-tűrés-támogatás) Vannak tabuk, de az alkotói szabadság lényegesen nagyobb, mint az ötvenes években

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Első művészi eredmények Makk Károly: Megszállottak Gaál István: Sodrásban Jancsó Miklós: Így jöttem, Szegénylegények Szabó István: Álmodozások kora, Apa

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet A filmek jellegzetes alakja a „kérdező értelmiségi” – a főhősök többnyire értelmiségi figurák A személyesség fontossága – nem életrajzi hitelességet jelent, hanem a megszólalás markánsan önálló, eredeti minőségét Az évtized második felében: Kósa Ferenc: Tízezer nap Zolnay Pál: Hogy szaladnak a fák Bacsó Péter: Tanú (10 évig betiltva) Huszárik Zoltán: Szindbád

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós Legnagyobb hatású, meghatározó egyéniség A Csillagosok, katonáktól (1967) kezdve a film hagyományos elemeit szinte teljesen felszámolja: új formanyelv A magyarság sorskérdéseiről provokatív, nehezen megemészthető módon gondolkodik A színész és a közönség között fokozatosan felszámolja az azonosulás lehetőségeit (nincs hős többé, akinek sorsát átvállalhatnánk)

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Gyakori helyszín a puszta, a sztyeppe: valójában a történelem színpada Tágas, hosszú beállítások, bonyolult kameramozgások (Antonioni hatás): nem annyira szolgálják, mint inkább megteremtik a „cselekményt” Gazdag motívumrendszere szinte önálló, rejtett nyelvvé válik pl: Ló – hatalom birtoklása Megkerülés, elfogás – leigázás Víz – káosz Meztelenség – ártatlanság Füst - vakság

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Történet: 1869, Ráday Gedeon kormánybiztosként felszámolja az alföldi betyárvilágot Kóbor szabadokat befogják a sáncba, erődszerű építmény a végtelen pusztában Sándort és embereit keresik Kihasználják élni akarásukat, árulás Csapda: besorozzák őket, szabadcsapat, kivégzés

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Parabola: a szó szerinti jelentésén túl elvontabb tartalmat is magában rejtő történet, az allegóriánál gazdagabb, szabadabb értelmezést tesz lehetővé A síkság itt nem a szabadság, hanem a bezártság jelképe Szereplők két táborra különülnek: köpönyegesek (hatalom) – kiszolgáltatottak Élesen kontrasztos fekete-fehér képek (fehér: sánc, pusztai ház fala, sok befogott inge – fekete: köpeny), a táj semlegesen szürke

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Csendőrök – szándékos anakronizmus

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) A „felgöngyölítés” folyamatát, a vereség utáni leszámolást modellezi a film A befogottak egyre jobban elveszítik tájékozódó képességüket A modellezés folytán nem az egyes emberek személyes magatartása hangsúlyozódik, kerüli a hagyományos pszichologizáló ábrázolásmódot

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Az azonos helyzetben lévő emberek csoportján belül az egyes emberek különféleképpen reagálnak, de a megszabott cselekvési téren belül, tipikus cselekvésmintákat követve A színészek játéka is ehhez alkalmazkodik: jelzésekre szorítkoznak, nem élik át a figurát

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Nem az egyes emberek kapcsolatai, hanem általánosabb viszonyok érdekesek: ebből fakadnak a hosszan tartó beállítások (növeli a látottak hitelességét, a néző szinte jelen van az eseményeknél) Technika: sínen gördülő kocsi, utószinkron, variozás) Gyakran megteszi, hogy hosszan követ egy személyt, az találkozik valakivel, annak követésére tér át - Antonioni

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Jancsó Miklós: Szegénylegények (1965) Film zárása: stílustörő – katonazenekar , tiszti uniformis, sokkoló ítélet A néző is átéli rövid időre a tájékozottság hiányát A dezorientáltság a befogottak alapélménye – a kortársaké is Áthallás: Jancsó, Népszabadság nyilatkozat: „A film nem 56-ról szól.”

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet 68-as mozgalmak leverése: apátia, reménytelenebb évtized Budapesti iskola – ötvöződnek a dokumentum- és a játékfilmes alkotásmód elemei Gazdag Gyula: Sípoló macskakő Dárday István –Szalai Györgyi: Jutalomutazás Tarr Béla: Családi tűzfészek a hagyományos játékfilmeknél olykor sokkal árnyaltabb, kiábrándítóbb kép rajzolódik ki egy-egy társadalmi rétegről

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Bódy Gábor Kísérleti játékfilmek Amerikai anzix (a celluloid mesterséges roncsolása, cél az érthetőség határainak keresése) Négy bagatell Bódy avantgárd képzőművészekkel film-videonyelvi kísérletbe kezdett. Jeles András A kis Valentino Álombrigád Már a szétesés, a lebomlás filmjei, telibe találják a hanyatló diktatúrát

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Nyolcvanas évek Megszületnek az ötvenes évek kemény diktatúráját, a szocializmus hazugságait leleplező filmek: Gábor Pál: Angi Vera Mészáros Márta: Napló gyermekeimnek Néhány revelatív dokumentumfilm: Sára Sándor. Pergőtűz Gulyás Gyula - Gulyás János: Törvénysértés nélkül Gyarmati Lívia: Recsk

Korstílusok a film történetéből Magyar filmtörténet Nyolcvanas évek Továbbra is készültek a szétesést, bomlást ábrázoló filmek Szomjas György Könnyű testi sértés, Falfúró Gothár Péter Megáll az idő

Korstílusok a film történetéből A rendszerváltozás után A filmélet felszabadult az állami gyámkodás alól, ugyanakkor a központi támogatás jelentősen visszaesett. A pénzeket alapítványi szisztémával osztják szét. A forgalmazásban a piaci viszonyok irányítanak. A mozik száma megcsappant, a látogatottsági adatok visszaestek. Megszületett a filmtörvény.

Korstílusok a film történetéből A rendszerváltozás után A jelentős életművek tovább fejlődnek, pl. Gothár, Jancsó, Szabó. Több igazán kiemelkedő film is készült, pl. Enyedi Ildikó Az én XX. Századom Pálffy György Hukkle

Korstílusok a film történetéből A rendszerváltozás után „Fekete széria”: az ösztönvilágról szóló, a társadalmi kérdéseknek hátat fordító, általános kérdéseket tárgyaló művek, pl. Tarr Sátántangó Janisch Attila Árnyék a havon Fehér György Szürkület Szabó Ildikó Gyerekgyilkosságok.

Korstílusok a film történetéből A rendszerváltozás után Feléled a magyar közönségfilm, néhány színész jóvoltából, pl. Koltai Róbert Sose halunk meg Tímár Péter Csinibaba A független filmesek egy csoportja betör a fősodorba, pl. Szőke András Vattatyúk

Korstílusok a film történetéből A rendszerváltozás után Egy új, tehetséges generáció tagjai elkészítik első filmjeiket, pl. Török Ferenc Moszkva tér Mundruczó Kornél Szép napok Fliegauf Benedek Rengeteg Antall Nimród Kontroll Hajdú Szabolcs Macerás ügyek, Fehér tenyér

Korstílusok a film történetéből Szabó István 1938-ban Budapesten született, 1961-ben Máriássy Félix osztályában végzett a Filmművészeti Főiskolán. Rövidfilmjeit, önéletrajzi ihletésű trilógia követte. Munkáját rengeteg díjjal ismerték el, a Mephisto Oscar-díjat, míg másik négy filmje jelölést kapott.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Ébredéstörténetek Önéletrajzi ihletésű, személyes hangvételű trilógia, egy generáció problémáinak gyűjteménye. A főszereplő-alteregó (Bálint András) élettörténetét bontja ki. Álmodozások kora, 1964, a fiatalkori illúziók elvesztése, az ébredés, a felnőttkorba lépés filmje.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Ébredéstörténetek Apa, 1966, az elvesztett apa figurájának megidézése tárgyak, emlék és fantáziaképek segítségével. Itt találkozunk először a személyes történet és a nagy történelem kapcsolatával. Híres jelenete, a háborús film forgatása, akár A napfény íze első ötletcsírája is lehet.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Ébredéstörténetek Szerelmesfilm 1970, a be nem teljesedett, elvesztett, bár örökké tartó gyermekszerelem filmje. Tele álmokkal, a múlt felidézésnek képeivel.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Mikro-csendéletek Tűzoltó utca 25., Budapesti mesék. A szülők generációjának közös élményeit, emlékeit eleveníti meg, szürreális hangulatban. Emlékszilánkok füzére, sors-párhuzamok, tárgy és motívumtörténetek filmjei.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Mikro-csendéletek Bizalom, 1979, intim, zárt térben játszódó kamaradarab. Egy kényszerűségből összezárt pár egymásra találását, szerelmét mutatja be. Háttér a II. világháború. Koltai Lajossal először dolgozott együtt Szabó. A filmben az emlékek már csak szóban kerülnek megidézésre, története lineáris.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Nagy történelmi trilógia A trilógia darabjai (Mephisto 1981, Redl ezredes 1985, Hanussen 1988) Közép-Európa egy-egy meghatározó rendszerét, diktatúráját elevenítik meg. Szabó azt vizsgálja, hogy a tehetséges, de törekvő ember milyen kompromisszumokat, alkukat képes kötni, hogy megfeleljen az uralkodó ideológiának. Az énfeladást vállaló karakterek, karrierek történetei.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Nagy történelmi trilógia A filmek a korszak jelenidejében játszódó, hagyományos elbeszélések. Elmaradnak az emlékképek, a múlt és jelen közötti utazások. Külföldi koprodukciók, nemzetközi sikerek időszaka.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Rendszerváltozás utáni filmek Édes Emma, drága Böbe, 1992 a fiatalok érvényesülését választja ismét témául, de itt a sorsalakító történelmi háttér a rendszerváltozás.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Rendszerváltozás utáni filmek A Napfény íze, 1999. Nagy kiállítású történelmi tabló, mely a Sonnenschein család három generációjának életét követi nyomon. A magyar zsidóság asszimilációjának vázlata. Hőseit az uralkodó ideológiának való megfelelés kényszere mozgatja, köti gúzsba. A három fiút Ralph Finnes alakítja.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Rendszerváltozás utáni filmek Szembesítés – kamaradarab a náci diktatúra idején is alkotni akaró karmesterről. Ismét a művész, és sorsát alakító nagypolitika konfliktusa a téma.

Korstílusok a film történetéből Szabó István Rendszerváltozás utáni filmek Csodálatos Júlia külföldi pénzből készített vígjáték, Anette Bening szenzációs alakításával Rokonok

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán A Galga-menti kis faluban, Domonyban született. 1949-ben vették fel a Filmfőiskolára, de kulák származása miatt meg kellett szakítania tanulmányait, alkalmi munkákból élt. 1959-ben vették vissza, ahol Máriássy Félix osztályába került.

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán Szabóval együtt végzett 1961-ben. Néhány évig rövidfilmeket készített, a ’70-es években rendezett két nagyjátékfilmet. Kiváló képzőművész, akinek tehetsége volt a zenéhez, az irodalomhoz, a színházhoz is.

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán Rövidfilmek A főiskolai filmeket (Játék, Groteszk) követően készítette el híres rövidfilmjeit. Az Elégia – Bódy Gábor szerint „az első magyar film, amely valóban a film nyelvén gondolkodott”. A lovak hasznáról, majd elmúlásáról szóló filmnek nincs története, hangulatát, jelentését szimbólumrendszer segítségével fogalmazza meg – szeriális jelentéstulajdonítás.

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán Rövidfilmek Capriccio, AmerigoTot – az Olaszországban élő szobrászról forgatott portréfilm. Tóth János operatőr és Morell Mihály vágó segítette a filmek végleges formájának kialakítását

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán Nagyjátékfilmek Szindbád, 1971. A Krúdy- novellákból készített mű, az egyik legfontosabb munka a magyar filmtörténetben. Nem a novellák hiteles, illusztratív megfilmesítése volt a cél, az író világának hangulatát varázsolta a vászonra. A novellákat látványtöredékek indázzák be. Eltűnik a lineáris elbeszélés, rejtélyes az időbeliség, az asszociációs montázzsal hoz újat a honi filmezésbe.

Korstílusok a film történetéből Huszárik Zoltán Újabb rövidfilmek: Tisztelet az öregasszonyoknak, A piacere Csontváry, 1980. megkísérelte ábrázolni a Csontváry által megélt és teremtett világ kapcsolatát. 1981-ben meghalt a művész.