Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
A május 26-i előadás összefoglalója
A rossz titka.
A történelmi idő.
Az Ószövetség könyvei.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Az Ószövetségi történetírás
Készítette: Barta Krisztina
A zsidó kultúra Vallás.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal,
Kis országok-nagy örökség
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
EGYIPTOM.
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Apokalipszis 12/C.
A Biblia.
Európa városi történelme
A BIBLIA ÓSZÖVETSÉG ÚJSZÖVETSÉG TÓRA EGYÉB ÍRÁSOK † EVANGÉLIUMOK
Mit használ aggódásom, mit ér fáradozásom, s a kínos fejtörés? Az Úr átsegít vészen, ráhagyatkozik szívem, karjában nem bánt rettegés.
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
A Holt-tengeri tekercsek
Készítette: Bujdosó Villő
A millennium Tanulmányok a Jelenések könyvéről:
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
A próféták aranykora Történeti és irodalmi összefoglalás.
Az üdvtörténet bevezetője.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Az ősmagyar kor i.e től (magyar nyelv önálló életének kezdete)
Kis országok az ókori Közel-Keleten
A „ KÉSŐBBI PRÓFÉTÁK ”. A PRÓFÉTIZMUS I ZRAELBEN - a prófétizmus vallástörténetileg „írópróféták”; ószövetségi prófétizmus; Biblián kívüli prófétizmus.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
MÍTOSZ A vízözön (pusztulásmítosz) (Részlet a Teremtés könyvéből)
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
Zsoltárok könyve. Zsoltárok könyve Előadó: Prof. Dr. Szigeti Jenő.
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
M ÓZES ÖT KÖNYVE (T ÓRA, P ENTATEUCHUSZ ). Á LTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
A Jelenések könyve értelmezésének modelljei: A lineáris és a chiasztikus szerkezet lehetséges kapcsolata.
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
Vándorlás a kelet-európai pusztán
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
A pátriárkai történetek
A két részre szakadt királyság
Vallástörténet I. Kánaán isteneitől az ótestamentumi egyistenhitig
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Bevezetés az Ószövetségbe I.
Kvíz Bibliai személyek.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)

Általános megjegyzések a.) Kánoni helye - az Ószövetség (TM, LXX) 5, egymással összefüggő könyvvel kezdődik - elbeszélések: időbeli sorrendben a világ teremtésétől Mózes haláláig b.) Elnevezése - Tóra („tanítás”) - életrend - Mózes 5 könyve (hagyományos mózesi szerzőség) - Pentateuchusz (Tertullianus; Kr. e. II. sz.) • penta + teukhé = „öt tekercs” – öt tekercsből álló könyv • egységes műként keletkezett – gyakorlati okokból osztották öt részre (bár a tartalommal is kapcsolatos ez a szétbontás) c.) Az egyes könyvek elnevezése - a zsidók a kezdő főnévi vagy igei formával jelölik a könyveket (pl. Teremtés könyve: bərêšît = „kezdetben”) - a görög fordítás elnevezései valamit kifejeznek a tartalomból – ezeket vették át latin közvetítésével az európai nyelvek: Teremtés könyve (Genesis), Kivonulás könyve (Exodus), Leviták könyve (Leviticus), Számok könyve (Numeri), Második Törvénykönyv (Deuteronomium)

A Pentateuchusz-kutatás története a.) Szerzőség kérdése - ókori vélemény: Mózes - középkortól kezdve alternatív vélemények: Ibn Ezra, B. Spinoza, Th. Hobbes b.) Modern Pentateuchusz-kutatás előzményei - kezdetek: kérdésessé válik az egyszemélyes szerzőség: nem egységes szóhasználat, több stílus jelenléte, két istennév (Jahve, Elohim), dublettek, egyenetlenségek - Jean Astruc (1753): két fő elbeszélésfonal, 8 töredékforrás, Mózes utáni adatok (Mózes temetése, filiszteusok) → késői szerzőség c.) XIX. sz.-az új kidolgozás alapja: Johannes Wellhausen; Wellhausen-iskola - első rendszer → okmányelmélet • négy különböző időben és környezetben készült okmány összedolgozása: Jahvista (J; Dél, Kr. e. X-IX. sz.); Elohista (E; Észak, Kr. e. VIII. sz. első fele); Deuteronomista (D; Kr. e. VII. sz.); Papi forrás (P; Kr. e. 500-450) • összedolgozások: JE (Kr. e. 722 után); JED (Kr. e. VII. sz. vége - V. század közepe); JEDP (Kr. e.; 400 körül) - kritika: monoteizmus, Törvény és Próféták, kinyilatkoztatás, az egyes okmányok szabad termékek

Az úgynevezett okmányelmélet Jahvista (J); Kr. e. X-IX. sz. Elohista (E); Kr. e. VIII. sz. JE (Jehovista): Kr. 722 után + Deuteronomista (D); Kr. e. VII. sz. JED; Kr. e. VII. sz. vége - V. sz. közepe + Papi forrás (P); Kr. e. 500-450 JEDP = Pentateuchusz; Kr. 400 körül

d.) Forma- és hagyománytörténeti megközelítés (XX. század) - Gerhard von Rad - formatörténeti iskola • a szóbeli hagyománnyal kapcsolatos megállapítások (család, törzsek) • ünnepek: honfoglalás, szövetségkötés • „kis történeti Credo” (MTörv 26,5-9): vándorló arám, fogság, szabadulás Egyiptomból, letelepedés → tükrözi a Pentateuchusz szerkezetét • kritika: „kis történeti Credo”, áthagyományozásról csak nagy vonalakban beszélhetünk - Martin Noth - hagyománytörténeti iskola • szóbeli áthagyományozás, majd írásos rögzítés • kritika: kevesebb a szájhagyományon alapuló anyag, hipotetikus e.) Újabb megoldások - Jahvista késői keletkezése: kiegészítő elmélet, töredékelmélet, Jahvista önálló alkotótevékenysége → konklúzió: általánosan elfogadott a 4 forrás léte, egyik modell sem kizárólagos

A Pentateuchusz 4 forrásának jellemzése 1.) Jahvista forrás (a Jahve istennév fordul benne elő) - J - Júda, Kr. e. X-IX. sz. (a királyság kezdete), szerzője ismeretlen - összefüggő eseménysor: a zsidók története a Kánaán határáig való érkezésig - közel áll a dávidi dinasztiához, ismeri Salamon udvarát: a pátriárkáknak tett ígéreteket (föld, nagy nép lesznek) az egységes Izraelben látja megvalósulni - Ter 12,2 hasonlít a Dávid királynak tett ígéretekhez - egyetemes szemlélet: az emberiség történelmét összekapcsolja Izraelével: saját teremtéstörténet (Ter 2-3. fej.); ősatyák kiválasztása (Ter 12,3) - középpontban az emberi élet nagy kérdései: munka, házasság, szenvedés, bűn - irodalmilag szép, élvezetes, szemléletes, életszerű, dinamikus - antropomorfizmusok - Isten közvetlen kapcsolatban van az emberrel 2.) Elohista forrás (az Elohim istennév fordul benne elő) - E - Izrael, Kr. e. 750-740 táján, több szerző is elképzelhető - Ábrahámmal kezd (nincs őstörténet) - párhuzamos a Jahvistával (dublettek) - keletkezési körülményei: kánaánita kultuszok jelenléte, asszír fenyegetés - fő mondanivalója: a szövetség - felhívni Izraelt Isten kizárólagos tiszteletére - magas szintű erkölcsi szemlélet - prófétizmus hatása : Illés, Elizeus, Ámosz, Ózeás

- stílusa szárazabb a Jahvistáénál, de nem unalmas - nem antropomorf - Kr. e. 722 után Júdába mentik és összedolgozzák a Jahvistával: Jehovista (JE) 3.) Deuteronomista forrás - D - a Második Törvénykönyvben, a Deuteronomiumban található a legtöbb ilyen szöveg - Jozija király reformja: Kr. e. 622 - hasonlóság a király rendelkezéseivel - rokonság az Elohista forrással - gondolatvilág (kiválasztás és szövetségkötés) → jellegzetes: a szövetség és a szövetségi hűség gondolata - kifejezések: „Hóreb” (szent hegy), „tejjel mézzel folyó Kánaán”, „szolgaság háza” (Egyiptom) - erősen hazafias 4.) Papi forrás - P - keletkezése a babiloni fogság idején - Kr. e. VI. sz. - kapcsolat a fogsággal - papi körökhöz köthető - az üdvtörténet új összefoglalása: a teremtéstől Mózes haláláig - folyamatos elbeszélés + nemzetségtáblák, kultikus törvények - világkorszakok, melyek végén szövetségkötés (Noé, Ábrahám, Sínai-hegy) - egyetemes szemlélet, a fogság utáni Izrael új életrendje → kultusz - szabatos, sematikus, vontatott, unalmas, sok ismétlés, ünnepélyes

A Teremtés könyve

A könyv szerkezete, tartalma I. Őstörténet: 1-11. fejezet (J / P) - tartalom: teremtés (2 hagyomány: P, J), bűnbeesés, Káin-Ábel, vízözön, Bábel, nemzetségtáblák - a 11. fej. után tartalmi törés - műfaj: tanító jellegű elbeszélés (Gyökössy Endre, Őstörténet) • lényegi különbség Isten és a világ között • bűn és eredetének magyarázata - a bűn elhatalmasodása II. A pátriárkák története: 12-36. fejezet - tartalom: az ősatyákról, a pátriárkákról szóló elbeszélések (eredetileg önállóak, majd ciklusokba rendezik őket: Ábrahám, [Izsák], Jákob) - műfaj: népies elbeszélések • kiindulópont: egy-egy nemzetség ősatyjának kora, helyzete, élete, személye • főleg szájhagyományon alapulnak (Kr. e. II. évezred) III. József története: 37-50. fejezet (JE [fővonal] + P) - műfaj: novella - szerkezetileg nagyobb, önálló elbeszélés ↔ pátriárkai történetek • horizont: állam ↔ család / nemzetség (állam előtti időszak) → mások felett való uralkodás • végén: a nemzetségtáblák szerepe - folyamatos elbeszéléssor létrehozása és az egyetemes távlat megteremtése (Ádám-József - egyetemes történelem - Izrael)