Folyamatos működésű szállítógépek (Görgős szállítópályák) Anyagmozgatás Készítette: Dr. Fazekas Lajos
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák A görgős szállítópályán 1-3000 kg tömegű, legalább egyik oldalán sík felületű darabárukat vagy egységrakományokat vízszintesen vagy közel vízszintesen továbbítanak. Az árut alátámasztó, de egyben haladását is lehetővé tevő legfontosabb alkotó elemei a görgők vagy görgőtárcsák, esetleg nagy méretű golyók. Ezeket lábakkal alátámasztott vázszerkezetbe szerelik. Ennek megfelelően megkülönböztetnek: görgős pályákat; görgőtárcsás pályákat; golyóspályákat (vagy mezőket).
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák A görgős szállítópálya-szakaszt a következő ábra szemlélteti. Az építőszekrény –elv szerint kialakított elemekből összeszerelhető görgős pályákat általában a padlószinten helyezik le, de felfüggeszthetik a mennyezetre vagy a falra is. A továbbítandó áruval szemben követelmény, hogy a mozgatott egység (doboz, láda, rakodólapos rakomány) megfelelően merev és legalább egyik, a görgőkön felfekvő oldalán sík legyen, illetve olyan hosszirányú vezetőlécekkel vagy hornyokkal legyen ellátva, amelyek az alátámasztó görgőkön való áthaladást lehetővé teszik
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák A görgős pályák előnyei: egyszerű szerkezet; kis saját tömeg; zajtalan működés; nagy üzembiztonság; kis helyszükséglet; könnyű átszerelhetőség; alacsony beszerzési ár; külön kezelőszervezetet nem igényelnek. Hátrányai: az üzemi közlekedő utak forgalmát jelentősen akadályozzák.
Görgős szállítópályák A görgős szállítópályákat elsősorban hajtás szerint osztályozzák. E szerint megkülönböztetünk: hajtás nélküli és hajtott görgős pályákat. A hajtás nélküliek vonalvezetésük alapján lehetnek: vízszintesek (szabadonfutók); enyhe lejtésűek (gravitációsak). A vízszintes vonalvezetésű szállítópályán a darabárut a nehézségi erő pályasíkjába eső összetevője mozgatja A hajtott görgős pályák a darabárut nemcsak vízszintesen, de a megcsúszás határáig emelkedő pályán is továbbíthatják. A hajtott görgős pályák a meghajtás módja szerint lehetnek: egyedi hajtásúak (minden görgőt külön motorral forgatnak); csoportos hajtásúak (több görgőt forgatnak egy motorral).
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák A gravitációs görgőpályákat a folyamatos gyártás és a szerelés munkahelyei közötti munkadarab-továbbításánál, a csomagoló az előkészítő és a rendelés-összeállító üzemrészek, valamint a raktárak árumozgatásánál alkalmazzák. Egyedi hajtású görgőpályákat főleg hengerdében, a csoportos hajtásúakat pedig az automatizált, üzemen belüli és raktári anyagmozgatásban, az üveg-, fa- és építőipar stb. a folyamatos gyártásnál használják. A gravitációs és szabadonfutó görgős pályák szállítóeleme az egyenes pályaszakaszokon hengeres, az íves szakaszokon hengeres vagy kúpos palástú görgő. A görgők általában gördülőcsapágyazásúak, a kisebb teherbírásúak golyós- nagyobb teherbírás esetén henger-, vagy kúpgörgős csapágyakkal. A görgők átmérője a teherbírástól függően 25-220 mm, a hosszuk (100-1200 mm) általában megegyezik a továbbítandó anyag szélességével vagy annál 50-100 mm-rel nagyobb. Szélesebb darabáruhoz egymás mellett két sorban elhelyezkedő, hengeres árunál V-alakban beállított, vagy peremmel ellátott görgőket alkalmaznak. A görgő palástja lehet acél, alumínium vagy műanyag. Nagyobb terhelésekhez általában méretre húzott acélcsőből, zajtalan üzemhez műanyagpalásttal vagy gumiborítással látják el a görgőt.
Görgős szállítópályák A csapágyak szennyezése elleni védelme a görgők üzemeltetési körülményeitől függően lehet: nemezgyűrű; egyszeres vagy többszörös labirint; fémházas tömítőgyűrű. A görgők i távolságát, osztással az áru l hossza és az egy görgőre jutó terhelés határozza meg. Hogy az áru haladás közben ne billegjen, legalább két görgőn kell egyidejűleg feküdnie, ebből imax ≤ l/2, a sima, nyugodt járás érdekében azonban célszerű, ha i=l/4-l/5. A görgőosztás szokásos értéke: 50, 75, 100,150 és 200 mm. Előnyös, ha a görgőpályák vázszerkezetét egyszerűen és gyorsan szerelhetik, illetve az egyes pályaszakaszokat egymáshoz gyorsan csatlakoztathatják. A hossztartó alátámasztását telepített pályánál L- vagy U-acélból hegesztéssel készítik. Az áthelyezhető pályák csőből hegesztett alátámasztásainak magasságát szorítóbilincs vagy csavarozás esetében fokozatmentesen, csapszeges kivitelnél lépcsőzetesen állíthatják.
Görgős szállítópályák A görgőket a váz bemunkált hossztartóiba helyezik. A görgők vázba erősítésénél a következőket biztosítják: a görgők tengelyének pályára való merőlegességét; a görgők egymással való párhuzamosságát; a görgők felső alkotóinak egy érintősíkba esését; a görgők tengelyének rögzítését illetve tengelyének elfordulását. A görgős pályán mozgó áru sebessége függ a pálya lejtésétől, az áru tömegétől és felületének jellemzőitől, a görgők átmérőjétől, csapágyazásától és annak tömítésétől, valamint a görgők osztásától és tömegétől. A gravitációs görgőpályán az áru sebessége általában 0,3-0,5 m/s (max. 0,8 m/s) A túlságosan nagy sebességre való felgyorsulás megakadályozására a pályába fékező görgőket építenek be, amelyek a felgyorsult áruk mozgási energiáját felemészti.
Görgős szállítópályák A gravitációs görgős pálya szükséges lejtését a végigfutó áru gördülési ellenállásának legyőzéséhez és az álló görgők felgyorsításához szükséges energiából számíthatják. Általában a pálya lejtése 1,5-7%. A görgős szállítópálya az építőszekrény-elv alapján való gyártás és szerelés szempontjából kedvező kialakítású. Az egyenes és íves pályaszakaszokból, továbbá váltók, keresztezések, fordítók, valamint egyéb más pályaelemek felhasználásával szerteágazó nyomvonalú, szükség esetén automatizálható pályarendszereket képezhetnek ki.
Görgős szállítópályák A görgős pálya rendszer elemei: egyenes pályaszakasz; íves pályaszakasz; felhajtható pályaszakasz; oldalra kifordítható pályaszakasz; kerekekre szerelt pályaszakasz; fordító korong; golyós asztal; tolópad; összefutó pályaszakasz; váltó pályaszakasz.
Görgős szállítópályák egyenes pályaszakasz íves pályaszakasz felhajtható pályaszakasz kerekekre szerelt pályaszakasz
Görgős szállítópályák A pályarendszer alapeleme az egyenes pályaszakasz. Az íves pályaszakaszokat 300, 450, 600, és 900-os irányeltéréssel készítik, a csatlakozó egyenes szakasznak felel megfelelő szerkezeti kialakítással. Ha a görgős pálya nyomvonalán keresztül személyközlekedést is kell biztosítani, felhajtható pályaszakaszokat iktatnak be, amelyeket az átjárás idejére kézzel felhajthatnak. Hasonló feladatot látnak el az oldalra kifordítható és a kerekekre szerelt pályaszakaszok is. A görgős pályák vízszintes síkban való csatlakozása esetén a kereszteződési helyeken fordítókorongot alkalmaznak, amelyet kézzel vagy pneumatikus munkahengerekkel automatizált üzemben forgatnak. Ugyancsak a kereszteződésekbe építik be a golyós asztalt is . Párhuzamosan egymás mellett elhelyezkedő pályák között az árut tolópaddal adhatják át. Két pályaszakasz nem merőleges találkozásánál összefutó pályaszakaszt építenek be. Ha a szállítási iránya elágazik, akkor váltószerkezeteket alkalmaznak, amelyek két- vagy háromirányúak lehetnek. Hajtott görgős pályákat nagyobb távolságú vagy egyenletes sebességű árutovábbítás szükségessége esetén használnak.
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák
Görgős szállítópályák Hajtásukat rendszerint az alátámasztó görgőkre szerelt lánckerekeket összekapcsoló görgős hajtólánccal végzik (következő dia a, ábra). A lánckerekeket a görgőpalástra vagy a görgőtengelyre erősítik. A görgők palástját a nagyobb súrlódási tényező elérése céljából érdesen hagyják, esetleg műanyag vagy gumi bevonattal látják el. A görgők másik hajtási módja az alulról nekifeszített keskeny gumihevederrel való forgatás (következő dia b, ábra). A kohászati üzemekben levő görgős pályáknál alkalmazzák a görgők egyedi – a görgők mellett vagy belsejében elhelyezett – villamos motorral való hajtását.
Görgős szállítópályák
Köszönöm a figyelmet!