Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény - 2008. április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Munkaerő-piaci program menekültek részére. Foglalkoztatási Munkacsoport Állami költségvetési szervek rendszeres találkozója a menekültek hosszú.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Az informatikai szakképzési kapacitások, a munkaerőpiaci kereslet-kínálat Kovács Levente Gépészeti és Számítástechnikai Szakközépiskola és Kollégium
1 Az RFKB működésének tapasztalatai Németh Zsolt Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési vezető Miskolc, július 15.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Ágazati szakképzés változásai
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Marekné dr. Pintér Aranka regionális igazgató
A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összehangolása __________________________ Kámán István.
Szakmaszerkezeti döntés AME egyeztetések - véleménycserék Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
1 A MUNKA VILÁGA Sepsiszentgyörgy 2011 Szakmai fórum M.SZ.T.HÁROMSZÉKI TAGOZAT.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Bihall Tamás Észak- magyarországi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság társelnöke Salgótarján, június 24.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájának tapasztalatai Dr. Szilágyi János képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály főosztályvezető-helyettes

Forrás: ÁFSZ, Álláskeresők nyilvántartása

Forrás: SZMM – MKIK GVI adatfelvétel, 2006

Miért van szükség a szakképzési rendszer átalakítására? A munkaerő-piaci kereslet és a képzési kínálat jelentős mértékben eltér A munkaerő-piaci kereslet és a képzési kínálat jelentős mértékben eltér A pályakezdő fiatalok nem azt a szakképzettséget szerzik meg amire a munkaerőpiacnak igénye van A pályakezdő fiatalok nem azt a szakképzettséget szerzik meg amire a munkaerőpiacnak igénye van A pályaválasztási döntésekben a szükségesnél kisebb szerepet játszik a munkaerőpiac valós igénye A pályaválasztási döntésekben a szükségesnél kisebb szerepet játszik a munkaerőpiac valós igénye A szakképzési intézményrendszer széttagolt, koordinálatlan, ezért rossz döntések születnek benne A szakképzési intézményrendszer széttagolt, koordinálatlan, ezért rossz döntések születnek benne Az intézményfenntartók felelőssége szakképzési döntéseikért igen csekély Az intézményfenntartók felelőssége szakképzési döntéseikért igen csekély A gazdaság képviselőinek beleszólási lehetősége a szakképzési struktúra alakításába szintén igen csekély A gazdaság képviselőinek beleszólási lehetősége a szakképzési struktúra alakításába szintén igen csekély

Mire irányul a szakképzési rendszer átalakítása? Az iskolai rendszerű szakképző intézmények képzési struktúrájáról, képzési arányairól szóló döntések összehangolása, integrálása és (részben) regionális szintre helyezése Az iskolai rendszerű szakképző intézmények képzési struktúrájáról, képzési arányairól szóló döntések összehangolása, integrálása és (részben) regionális szintre helyezése Érdemi szerep biztosítása a gazdasági szereplők képviselőinek e döntések kialakításában Érdemi szerep biztosítása a gazdasági szereplők képviselőinek e döntések kialakításában

Az intézményi-fenntartói integráció – az új típusú TISZK Az új típusú TISZK az önkormányzati szakképzési feladatellátás integrált formája – elsősorban és lényegében fenntartói szakképzés-szervezési társulás, melybe a fenntartók intézményeiket „viszik be”. Az új típusú TISZK az önkormányzati szakképzési feladatellátás integrált formája – elsősorban és lényegében fenntartói szakképzés-szervezési társulás, melybe a fenntartók intézményeiket „viszik be”. A törvény lehetővé teszi nem állami fenntartók, valamint gazdasági szervezetek TISZK-be történő belépését is (ez utóbbi a szakképzés-szervezési társaság) – ezért sokféle formája van A törvény lehetővé teszi nem állami fenntartók, valamint gazdasági szervezetek TISZK-be történő belépését is (ez utóbbi a szakképzés-szervezési társaság) – ezért sokféle formája van TISZK csak akkor alakulhat, ha a benne résztvevő intézmények nappali tagozatos tanulólétszáma eléri az 1500 főt TISZK csak akkor alakulhat, ha a benne résztvevő intézmények nappali tagozatos tanulólétszáma eléri az 1500 főt szeptember 1-től fejlesztési célú támogatást csak TISZK fogadhat szeptember 1-től fejlesztési célú támogatást csak TISZK fogadhat A TISZK-nek el kell fogadnia a regionális képzési és fejlesztési bizottság (RFKB) döntését a szakképzés irányairól és arányairól A TISZK-nek el kell fogadnia a regionális képzési és fejlesztési bizottság (RFKB) döntését a szakképzés irányairól és arányairól

Hogyan alakul a szakképzés és a gazdaság kapcsolata? I. Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok: (feladat – hatáskör - összetétel) (feladat – hatáskör - összetétel) –Gazdaság igényeinek meghatározása – sokféle forrásból rövid- és középtávon; –Regionális képzések összehangolt meghatározása az igények és a kapacitások figyelembevételével – rövid- és középtávon; –Információszolgáltatás minden szakképzésben érintett számára; –Döntés a regionális képzési irányokról és arányokról két lépcsőben – a TISZK köteles elfogadni a döntést; –Döntés az MPA KA Decentralizált keret felosztásáról; –RFKB összetételének változása – kamarai társelnöki funkció, a gazdaság szereplői súlyának jelentős növelése.

Hogyan alakul a szakképzés és a gazdaság kapcsolata? II. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács : Dönt a szakképesítésért felelős miniszter javaslata alapján az országos beiskolázással indítható szakképesítések köréről és a szakképesítés megszerzésére felkészítő intézményekről. („országos TISZK”) Dönt a szakképesítésért felelős miniszter javaslata alapján az országos beiskolázással indítható szakképesítések köréről és a szakképesítés megszerzésére felkészítő intézményekről. („országos TISZK”)

Mi várható a szakképzés új rendszerétől? Regionális szinten koordinált képzési és szakképzés-fejlesztési döntések Regionális szinten koordinált képzési és szakképzés-fejlesztési döntések Korábbinál integráltabb, összehangoltabb szakképzési feladatellátás a fenntartói szinten Korábbinál integráltabb, összehangoltabb szakképzési feladatellátás a fenntartói szinten Az RFKB információi, döntései nemcsak az iskolarendszerű, hanem az azon kívüli szakképzést is orientálják Az RFKB információi, döntései nemcsak az iskolarendszerű, hanem az azon kívüli szakképzést is orientálják A képzési struktúra közelít a gazdaság valós igényeihez, kevesebb lesz a szakképzettséggel rendelkező pályakezdő álláskereső A képzési struktúra közelít a gazdaság valós igényeihez, kevesebb lesz a szakképzettséggel rendelkező pályakezdő álláskereső

Mit nem tud megoldani az új szakképzési rendszer? Nem tudja megváltoztatni az egyéni vágyakat (a pályaorientációs rendszer fejlesztésével azonban remélhetőleg jobban tudja azokat befolyásolni) Nem tudja megváltoztatni az egyéni vágyakat (a pályaorientációs rendszer fejlesztésével azonban remélhetőleg jobban tudja azokat befolyásolni) Nem tud változtatni a szakmák kialakult presztizsén (ez különben is hosszabb folyamat eredménye) Nem tud változtatni a szakmák kialakult presztizsén (ez különben is hosszabb folyamat eredménye) Nem tudja kezelni a gazdaság egyes szereplői esetleges vagy igen speciális szakismeretek iránti igényeit Nem tudja kezelni a gazdaság egyes szereplői esetleges vagy igen speciális szakismeretek iránti igényeit Nem tudja helyettesíteni a gazdaság meghatározó szereplőinek aktív részvételét a szakmák megismertetésében, a karrierlehetőségek kimunkálásában és bemutatásában Nem tudja helyettesíteni a gazdaság meghatározó szereplőinek aktív részvételét a szakmák megismertetésében, a karrierlehetőségek kimunkálásában és bemutatásában

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!