Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban Avagy a sikeres pályakezdők titka a közszférában és magánszektorban SZAKÁCS ÉDUA – Phd. hallgató Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Doktoriskola
Pályakezdők - 2014 TUDATOSSÁG TAPASZTALAT MOBILITÁS
ÖNIRÁNYÍTOTTSÁG KOMPETENCIÁI GVI Óbudai Egyetem ÖNIRÁNYÍTOTTSÁG KOMPETENCIÁI MÉLYVÍZ KOMPETENCIÁK SZAKÉRTŐI KOMPETENCIÁK JÖVŐ KOMPETENCIÁK MUNKÁT SEGÍTŐ EGYÉB KOMPETENCIÁK VEZETŐI KOMPETENCIÁK
Kompetenciaelvárások a közszolgálatban
+ + JÓ KATONA ÖNIRÁNYÍTOTT MUNKATÁRS SZAKÉRTŐ TÉR kompetenciák Etikus magatartás Szabálytudat és fegyelmezettség Szervezet iránti lojalitás + Teherbírás Pontosság Megbízhatóság Rendezettség ÖNIRÁNYÍTOTT MUNKATÁRS Együttműködés, csapatmunka Kommunikáció Problémamegoldás Teljesítményorientáció és motiváltság Integritás Változásokra való nyitottság Önállóság SZAKÉRTŐ Szakmai ismeretek alkalmazása + Szakmaiság Fejlődés
VEZETŐI ADATBANK FELMÉRÉS - 2012 „Önirányított munkatárs” „Jó katona” „Önirányított munkatárs” „Szakértő” Lila = JÓ KATONA ZÖLD = ÖNJÁRÓSÁG SÁRGA = SZAKMAISÁG és EGYÉB
UTÁNPÓTLÁS-KIVÁLSZTÁS - 2013 Döntés és felelősségvállalás Szakmai ismeretek alkalmazása Következetesség és kiszámíthatóság (határozottság, magabiztosság, szabálytudat és fegyelmezettség) Reális önismeret, önfejlesztési igény Rugalmas alkalmazkodó képesség Kreativitás, innováció
ÖNIRÁNYÍTOTT MUNKATÁRS JÓ KATONA KÖZSZOLGÁLAT – VERSENYSZFÉRA Megbízhatóság, etikus magatartás Együttműködés, csapatmunka Szakmai ismeretek és ezek alkalmazása Motiváltság Terhelhetőség Precíz munkavégzés Kezdeményező- készség, innováció Fejleszthetőség, önképzés igénye és képessége Önállóság Számítástechnikai ismeretek Idegen-nyelv használat Szabálytudat és fegyelmezettség Határozottság, magabiztosság Szervezet iránti lojalitás Elmondani melyiknek mi lehet az előnye, hátránya ÖNIRÁNYÍTOTT MUNKATÁRS JÓ KATONA
Karrierindítást segítő program Kompetencia-térkép Kompetencia-elvárások Kompetencia-megfelelés vizsgálata
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM Diplomás pályakezdők a versenyszektorban, Gazdasági- és Vállalkozáselemző Intézet, 2011. - http://gvi.hu/kutatasaink/diplomasok Tóthné Téglás Tünde – Dr. Hlédik Erika: Mit várnak el a nagyvállalatok a pályakezdőktől?, Vállalkozásfejlesztés a XXI. században, 2014. - http://kgk.uni-obuda.hu/sites/default/files/22_TothneTeglasTunde_HledikErika.pdf Veroszta Zsuzsanna: Friss diplomások 2012 – Diplomás Pályakövetési Rendszer országos kutatás záró tanulmánya, 2013. -http://www.felvi.hu/pub_bin/dload/Frissdiplomasok_2012_zarotanulmany_es_modszertan Bokodi M., Szakács É., Szakács G. (2012): A közszolgálat egyéni teljesítményértékelési rendszere - Módszertani kézikönyv a rendszert alkalmazó értékelő vezetők részére. Az Államreform Operatív Program -2.2.5.-2008-001 támogatásával kiadja: A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Személyügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság Tájékoztató a vezető-kiválasztási eljárásról a humánerőforrás-gazdálkodásért felelős szakemberek számára, szerk.: Dr. Malét-Szabó Erika, 2014.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET SZAKÁCS ÉDUA – Phd. hallgató Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Doktoriskola
A két vizsgált szektorrol kialakult sztereotíp kép A két vizsgált szektorrol kialakult sztereotíp kép. Mi vár a pályakezdőre a közszéfában és a magánszektorban… Az előadás vázlatát elmondani: Kik a mai pályakezdők, friss diplomások? Milyen kompetencia elvárásoknak kell megfelelniük a magánszektorban és a közszéfában? Melyek a két szektor közös és eltérő pontjai? Mit várnak a pályakezdők? Milyen intervenciós lehetősége vannak (beillesztés, karriertervezés)? Saját tervek ezzel kapcsolatban SZTEREOTÍPIA?!
KÖZIGAZGATÁS, REND- és HONVÉDELEM – 9,3% OKTATÁS – 17% HUMÁN, EGÉSZSÉGÜGY, SZOCIÁLIS ELLÁTÁS – 9,6%
Miért érdemes pályakezdőket foglalkoztatni? Új szellemiséget és ötleteket hoznak a vállalathoz – 72 % Könnyen alakíthatóak, könnyen alkalmazkodnak a vállalati kultúrához – 71% Már középtávon is nagyon értékes munkaerőt nyer velük a vállalat – 67% Jobban terhelhetőek – 63% Olcsóbban lehet őket alkalmazni – 51%
Kompetenciaelvárások a versenyszektorban 1. – GVI MUNKAVÉGZÉSHEZ SZOROSAN KÖTŐDŐ KOMPETENCIÁK II. SZAKTUDÁST és FEJLŐDÉST BIZTOSÍTÓ KOMPETENCIÁK III. A MUNKÁT SEGÍTŐ EGYÉB KOMPETENCIÁK Precíz munkavégzés – 95% Önálló munkavégzés – 91% Nagy munkabírás – 90% Csapatmunkához szükséges készségek – 89% Elméleti szakmai jártasság Képesség a tanulásra, önképzésre Technikai, szám.tech. eszközök alkalmazása Kitűzött célok megvalósításának képessége Szakmai, gyakorlati jártasság Kapcsolatteremtő és kommunikációs készség Elemzés és rendszerezés képessége Interneten való eligazodás Idegen nyelvű kommunikáció Társadalmi kérdésekben való jártasság 49%-ban 100 fő alatti kis- és középvállalatokat kérdeztek meg. Kutatás sorozat, az adatok 2011-ből vannak. Elvárt és valós kompetenciák nem felelnek meg egymásnak. Egyedül a társadalmi kérdésekben való jártasság területén teljesítenek a vártnál jobban a pályakezdők.
„VEZETŐI” KOMPETENCIÁK „MÉLYVÍZ” KOMPETENCIÁK Kompetenciaelvárások a versenyszektorban 2. – Óbudai Egyetem „VEZETŐI” KOMPETENCIÁK „MÉLYVÍZ” KOMPETENCIÁK Óbudai Egyetem – 83%-ban 250 fő feletti nagyvállaltokat vizsgált Csoport – mélyvíz kompetencia: problémamegoldó képesség, önálló munkavégzés és kezdeményezőkészség, együttműködés, etikus cselekedetek iránti elköteleződés, folyamatos tanulás képessége, felellősévállalás Csoport – a hosszútávú kiváló teljesítményt garantáló kompetenciák pl.: kreativitás, a nyitottság és rugalmasság, az információ és a változások kezelésének képessége (ebben különbözik más felmérésektől, ahol ezek a kompetenciák hátrébb kerültek) 3. Csoport vezetői kompetenciák – kevésbé fontosak pl.: prezentációs képesség, tárgyalás technika, menedzseri képességek, mások befolyásolása, irányítása képessége is „JÖVŐ” KOMPETENCIÁK
Kompetencia-megfelelés a versenyszektorban – GVI Kapcsolatteremtő, kommunikációs készség Írásbeli kifejező képesség Vállalkozó-szellem Társadalmi kérdésekben való jártasság Idegen nyelvű kommunikáció
MUNKAKÖRELEMÉS pilot – 2012/2013 MUNKAVÉGZÉST SEGÍTŐ EGYÉB ÖNIRÁNYÍTÁS SZOCIÁLIS MUNKAVÉGZÉST SEGÍTŐ EGYÉB