HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK
© HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r hetőség: AZ ELŐADÁS.
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A munka világával kapcsolatos tudás
6. előadás.
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Péczeli Katalin előadása
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A felnőtt tanuló 2. előadás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Vezetés – Vezetési Stílusok
SZEMÉLYZETI MARKETING
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
MOTIVÁCIÓ.
A kulturális intelligencia
Soft skills.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A HR respektusa Energin Kft. Energin Kft. Megismerés Hasznosság Felhatalmazás Szakértelem Hitelesség Egyensúly.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A szociális képességek fejlesztése módszertana
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
EÖTVÖS JÓZSEF ISKOLAALAPÍTVÁNY SZAKKÖZÉPISKOLÁJA BÉKÉSCSABA.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A kulturális és társadalmi tőke erősítése a fiatalok közösségeiben Kistokaj április 15.
Miskolc, Szenior tudáskormányzás Cédrus-NET Konferencia 1 Szenior kompetencia-deficit Csutorás György - Matiscsákné dr. Lizák Marianna.
Kárpát-medencei Magyar Könyvtárosok Konferenciája Csongrád, május 30. A magyar kultúra szerepe a Kárpát-medencében 1 Dr. Nagy Mihály Emberi Erőforrások.
Toborzás elvi és módszertani kérdései
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Munkaerőpiaci reintegrálás
ÖNISMERET.
Motiváció a szervezetben
Erősségek gyengeségek.
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Előadás másolata:

HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus e-mail elérhetőség: laabagnes@gmail.hu AZ ELŐADÁS FORRÁSANYAGA: LAÁB ÁGNES: GA(RÁ)ZDÁLKODÁS A SZELLEMI VAGYONNAL TYPOTEX KFT 2007

KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… HIÁBA TEHETSÉGES VALAKI, HA NINCS KEDVE, MÓDJA VAGY LEHETŐSÉGE DOLGOZNI. AZ IGYEKEZET DICSÉRETES. ÁM ÖNMAGÁBAN KEVÉS, HA A FELADAT ELLÁTÁSÁHOZ HIÁNYZIK A SZÜKSÉGES ISMERET, ESETLEG TAPASZTALAT. SZÁNDÉK, TUDÁS ÉS TAPASZTALAT SEM ELEGENDŐ AKKOR, HA A FELADAT NEM „EGYSZEMÉLYES” BONYOLULTSÁGA VAGY A MEGOLDÁSRA SZŰKÖSEN RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ IDŐ MIATT ÉS/VAGY A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSHEZ HIÁNYZIK A RÉSZTVEVŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSI, KOMMUNIKÁCIÓS VAGY KONFLIKTUSKEZELŐ KÉPESSÉGE.

KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… AKADÁLY LEHET AZ IS, HA AZ EGYÉNI TÖREKVÉSEK MEGAKADÁLYOZZÁK A CSAPATSZINERGIA LÉTREJÖTTÉT. AKKOR IS KÁRBA VÉSZ A BEFEKTETETT TUDÁS ÉS TAPASZTALAT VAGY A RAGYOGÓ KÉPESSÉG, HA AZ EGYÉN ÖNPUSZTÍTÓ MÓDON MINDENT MEGTESZ SAJÁT FIZIKAI ÉS SZELLEMI ÁLLÓKÉPESSÉGE ELHASZNÁLÁSA ÉRDEKÉBEN. A CÉGNEK A LEGTÖBBET AZ ELLENÉRDEKELT EMBER ÁRTHAT, KÜLÖNÖSEN AKKOR, HA ERŐS POZÍCIÓBAN VAN A CÉGNÉL. ANNÁL TÖBB KÁRT OKOZHAT A CÉGÉTŐL ELFORDULT EMBER, MINÉL NAGYOBB HASZNOT HOZOTT, AMIKOR MÉG A CÉG JAVÁRA FEJTETTE KI KÉPESSÉGEIT.

MEKKORA A MUNKAERŐ GAZDASÁGI TÁRSADALMI ÉRTÉKE CÉGE SZÁMÁRA? ÁLTALÁBAN KÉT MEGHATÁROZÓ FAKTORTÓL FÜGG: MEKKORA HASZONRA TUD SZERT TENNI A CÉG A SZÁMÁRA PIACKÉPESSÉGET, VERSENYELŐNYT BIZTOSÍTÓ MUNKAERŐK MEGLÉVŐ KOMPETENCIÁIBÓL, ÉS VÁRHATÓ FEJLŐDÉSÜKBŐL, MENNYIRE HAJLANDÓ ELKÖTELEZNI MAGÁT A MUNKAVÁLLALÓ A SZERVEZET CÉLJAI MELLETT.

VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK UTITÁRSAK ÖTÖDIK HADOSZLOP BÉRRABSZOLGÁK LEADOTT TELJESÍTMÉNY

MI SZÁMÍT MA VERSENYKÉPES KOMPETENCIÁNAK? KREATIVITÁS PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉSZSÉG ISMERETÁTADÓ KÉPESSÉG LELKESEDÉS, SIKERBE VETETT BIZALOM ÚJ IRÁNTI FOGÉKONYSÁG P. F. Drucker: Önmagunk menedzselése HARVARD BUSINESS manager 2/2000

MEKKORA A SZEMÉLYISÉG GAZDASÁGI-TÁRSADALMI ÉRTÉKE JELENTŐS MÉRTÉKBEN ATTÓL FÜGG, HOGY AZ EGYÉN MENNYIRE KÉPES ÉS KÉSZ EGYEDI, CSAK RÁ JELLEMZŐ KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KOMPETENCIÁKAT KIFEJLESZTENI, AZOKAT MINÉL MAGASABB SZÍNVONALON HASZNOSÍTANI, SZINTEN TARTANI, FOLYAMATOSAN MEGÚJÍTANI, FEJLESZTENI.

SZELLEMI VAGYON FOGALMI ZŰRZAVAR SZELLEMI ERŐFORRÁS SZELLEMI TŐKE HUMÁN ERŐFORRÁS HUMÁN TŐKE EMBERI ERŐFORRÁS EMBERI TŐKE IMMATERIÁLIS JAVAK TUDÁS TŐKE NEM-TÁRGYI ESZKÖZÖK (INTANGIBLE ASSETS) INTELLEKTUÁLIS TŐKE

INDULÓ SZELLEMI TŐKEPOTENCIÁL (TETT) KORLÁTLAN! A „TETT” ELEMEK: TEHETSÉG ERKÖCS TUDÁS(SZOMJ) TÖREKVÉS ÉRTÉKTARTOMÁNYOK: 0 → ∞ - ∞ → + ∞ E VAGYONELEMEK NEM ÖSSZEGZŐDNEK, HANEM ÖSSZESZORZÓDNAK: SZELLEMI TŐKE = ERKÖLCS * TEHETSÉG * TUDÁS * TÖREKVÉS KÖVETKEZMÉNY: POZITÍV TARTOMÁNYBAN AZ ELEMEK MEGSOKSZOROZÓDNAK! BÁRMELY ELEM 0, AKKOR AZ ÖSSZÉRTÉK IS 0! HA NINCS ERKÖLCSI TARTÁS, AZ ÖSSZÉRTÉK NEGATÍV KISUGÁRZÁSÚ LESZ, MINDEN TEHETSÉG, TUDÁS ÉS TÖREKVÉS ELLENÉRE…

KÉPESSÉGEK A SZELLEMI TŐKE RÉSZEI, AMELYEK MÉG CSAK POTENCIÁLIS VAGYONELEMEK, EZÉRT HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN A PASSZÍVÁK KÖZÖTT, A FORRÁS OLDALON FELFOGHATÓK A SZUNNYADÓ LEHETŐSÉGEK HALMAZAKÉNT. ALAPVETŐ VAGY KULCSKÉPESSÉGEK MUNKAADÓ SZÁMÁRA: AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK A GYORSAN VÁLTOZÓ MUNKAERŐPIACON TARTÓS ÉRTÉKET HORDOZNAK A MUNKAVÁLLALÓ SZÁMÁRA: A SAJÁT SZEMÉLYES BOLDOGULÁS SZEMPONTJÁBÓL KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGEK, AMELYEKBEN ELEVE TEHETSÉGESEBB MÁSOKNÁL ÉS KIBONTÁSUKKAL NEM KÖZÉPSZERŰVÉ, VAGY JÓVÁ, HANEM KIVÁLÓVÁ VÁLHAT

KÉSZSÉGEK AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK KELLŐ GYAKORLÁSSAL, TAPASZTALATSZERZÉSSEL MÁR KIBONTAKOZTÁSRA KERÜLTEK, AUTOMATIKUSAN, MAGAS RUTINNAL HASZNOSÍTHATÓK A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE SORÁN HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALÁN VAN A KÉSZSÉGEKBEN A GYAKORLÁS ÉS A TAPASZTALAT ÖTVÖZŐDIK A KÉPESSÉGGEL

ADOTTSÁGOK SZEMÉLYES TULAJDONSÁGOK, SAJÁTOSSÁGOK SZEMÉLYISÉGVONÁSOK ATTITÜDÖK VISELKEDÉSI MINTÁK SZOKÁSOK ÉRTÉKREND MOTIVÁCIÓ HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK KÖZÖTT, AZ ERŐFORRÁS OLDALON VAN. MIVEL EZEK TARTÓSAN MEGHATÁROZZÁK ÉS JELLEMZIK AZ EMBERT, ÉS MEGVÁLTOZTATÁSUKRA KEVÉS REÁLIS ESÉLY VAN VISZONYULÁS AZ ADOTTSÁGOKHOZ: A MUNKAADÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ TOLERÁLÁSA, HISZEN PONT AZ ILYEN SZEMÉLYES ADOTTSÁGOK JELENTHETNEK VERSENYELŐNYT A CÉG SZÁMÁRA EGYEDISÉGÜK ÉS UTÁNOZHATATLANSÁGUK MIATT. A MUNKAVÁLLALÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT A MEGISMERÉS, A MEGÉRTÉS ÉS AZ ELFOGADÁS, MERT CSAK EZÁLTAL ÁLLÍTHATÓK SZOLGÁLATBA, VÁLNAK VALÓDI ERŐFORRÁSSÁ

KOMPETENCIÁK AZOKBÓL AZ ALAPVETŐ ADOTTSÁGOKBÓL ÉS KÉSZSÉGSZINTRE FEJLESZTETT KÉPESSÉGEKBŐL RAJZOLÓDNAK KI, AMELYEK EREDMÉNYEKÉNT EGY SZEMÉLYISÉG A RÁ JELLEMZŐ EGYEDI ÉS MEGISMÉTELHETELEN MÓDON KIALAKUL ÉS FEJLŐDIK A KOMPETENCIÁK ENNEK MEGFELELŐEN AZ ADOTTSÁGOK ÉS KÉSZSÉGEK SAJÁTOS KOMBINÁCIÓINAK ÖTVÖZETEIBŐL ÁLLNAK, HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALON VAN. FONTOS FELTÉTEL A HASZNOSÍTÁSRA JOGOSÍTÓ FELHATALMAZÁS KOMPETENCIÁRÓL CSAK A FOLYAMATOS HASZNOSÍTÁS ESETÉN BESZÉLHETÜNK. AZOK A KOMPETENCIÁK, AMELYEKET TARTÓSAN NEM HASZNÁLNAK, PUSZTULNAK, SORVADNAK.

BEGYAKORLÁS, TAPASZTALAT SZELLEMI VAGYON KOMPETENECIÁK KÉPESSÉGEK TÖREKVÉS TEHETSÉG ERKÖLCS TUDÁS (SZOMJ) ADOTTSÁGOK KÉSZSÉGEK BEGYAKORLÁS, TAPASZTALAT (+ FELHATALMAZÁS)

NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS NÉLKÜL ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE - 100 NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS ESETÉN NYELVTUDÁS MÉRLEG RÉSZLEGES HASZNOSÍTÁS ESETÉN ESZKÖZÖK FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 100 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 40 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 FELEDÉSBE MENT NYELVTUDÁS, MINT VESZTESÉG - 60

CÉL: KOMPETENCIA FEJLESZTÉS AZ ERŐSSÉGEK MENTÉN! GYENGESÉGEK GYENGESÉGEK

MINÉL KEVESEBB ENERGIÁT SZABAD FORDÍTANI A GYENGESÉGEK LEKÜZDÉSÉRE! ERŐSSÉGEK ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK GYENGESÉGEK

MITŐL FÜGG A SZELLEMI VAGYON NAGYSÁGA ÉS MINŐSÉGE? EGY SZERVEZET VONATKOZÁSÁBAN: AZ OTT DOLGOZÓ MUNKATÁRSAK TELJESÍTMÉNYE A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSBEN MEGSOKSZOROZÓDHAT, DE KI IS OLTHATJA EGYMÁST. AZ EGYES EMBEREK VONATKOZÁSÁBAN: A KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KIFEJLESZTETT KOMPETENCIÁI MINŐSÉGÉN, VALAMINT EGYÜTTHATÁSÁN, SZINERGIÁJÁN KULCSKÉPESSÉGEI MENTÉN KOMPETENCIÁI SIKERES FEJLESZTÉSE NAGYRÉSZT ÖNISMERET ÉS REÁLIS ÖNÉRTÉKELÉS FÜGGVÉNYE MINDKÉT VONATKOZÁSBAN GAZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYON KITELJESÍTÉSÉRE TÖREKSZÜNK-E? GARÁZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYONT PUSZTÍTJUK ROMBOJUK?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!