HOGYAN ÉRTÉKELI FEL A SZELLEMI VAGYON A CÉG ÉRTÉKÉT? dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus e-mail elérhetőség: laabagnes@gmail.hu AZ ELŐADÁS FORRÁSANYAGA: LAÁB ÁGNES: GA(RÁ)ZDÁLKODÁS A SZELLEMI VAGYONNAL TYPOTEX KFT 2007
KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… HIÁBA TEHETSÉGES VALAKI, HA NINCS KEDVE, MÓDJA VAGY LEHETŐSÉGE DOLGOZNI. AZ IGYEKEZET DICSÉRETES. ÁM ÖNMAGÁBAN KEVÉS, HA A FELADAT ELLÁTÁSÁHOZ HIÁNYZIK A SZÜKSÉGES ISMERET, ESETLEG TAPASZTALAT. SZÁNDÉK, TUDÁS ÉS TAPASZTALAT SEM ELEGENDŐ AKKOR, HA A FELADAT NEM „EGYSZEMÉLYES” BONYOLULTSÁGA VAGY A MEGOLDÁSRA SZŰKÖSEN RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ IDŐ MIATT ÉS/VAGY A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSHEZ HIÁNYZIK A RÉSZTVEVŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSI, KOMMUNIKÁCIÓS VAGY KONFLIKTUSKEZELŐ KÉPESSÉGE.
KI NE TAPASZTALTA VOLNA MÁR, HOGY… AKADÁLY LEHET AZ IS, HA AZ EGYÉNI TÖREKVÉSEK MEGAKADÁLYOZZÁK A CSAPATSZINERGIA LÉTREJÖTTÉT. AKKOR IS KÁRBA VÉSZ A BEFEKTETETT TUDÁS ÉS TAPASZTALAT VAGY A RAGYOGÓ KÉPESSÉG, HA AZ EGYÉN ÖNPUSZTÍTÓ MÓDON MINDENT MEGTESZ SAJÁT FIZIKAI ÉS SZELLEMI ÁLLÓKÉPESSÉGE ELHASZNÁLÁSA ÉRDEKÉBEN. A CÉGNEK A LEGTÖBBET AZ ELLENÉRDEKELT EMBER ÁRTHAT, KÜLÖNÖSEN AKKOR, HA ERŐS POZÍCIÓBAN VAN A CÉGNÉL. ANNÁL TÖBB KÁRT OKOZHAT A CÉGÉTŐL ELFORDULT EMBER, MINÉL NAGYOBB HASZNOT HOZOTT, AMIKOR MÉG A CÉG JAVÁRA FEJTETTE KI KÉPESSÉGEIT.
MEKKORA A MUNKAERŐ GAZDASÁGI TÁRSADALMI ÉRTÉKE CÉGE SZÁMÁRA? ÁLTALÁBAN KÉT MEGHATÁROZÓ FAKTORTÓL FÜGG: MEKKORA HASZONRA TUD SZERT TENNI A CÉG A SZÁMÁRA PIACKÉPESSÉGET, VERSENYELŐNYT BIZTOSÍTÓ MUNKAERŐK MEGLÉVŐ KOMPETENCIÁIBÓL, ÉS VÁRHATÓ FEJLŐDÉSÜKBŐL, MENNYIRE HAJLANDÓ ELKÖTELEZNI MAGÁT A MUNKAVÁLLALÓ A SZERVEZET CÉLJAI MELLETT.
VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG VÁLLALKOZÁSSAL AZONOSULÓK UTITÁRSAK ÖTÖDIK HADOSZLOP BÉRRABSZOLGÁK LEADOTT TELJESÍTMÉNY
MI SZÁMÍT MA VERSENYKÉPES KOMPETENCIÁNAK? KREATIVITÁS PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉSZSÉG ISMERETÁTADÓ KÉPESSÉG LELKESEDÉS, SIKERBE VETETT BIZALOM ÚJ IRÁNTI FOGÉKONYSÁG P. F. Drucker: Önmagunk menedzselése HARVARD BUSINESS manager 2/2000
MEKKORA A SZEMÉLYISÉG GAZDASÁGI-TÁRSADALMI ÉRTÉKE JELENTŐS MÉRTÉKBEN ATTÓL FÜGG, HOGY AZ EGYÉN MENNYIRE KÉPES ÉS KÉSZ EGYEDI, CSAK RÁ JELLEMZŐ KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KOMPETENCIÁKAT KIFEJLESZTENI, AZOKAT MINÉL MAGASABB SZÍNVONALON HASZNOSÍTANI, SZINTEN TARTANI, FOLYAMATOSAN MEGÚJÍTANI, FEJLESZTENI.
SZELLEMI VAGYON FOGALMI ZŰRZAVAR SZELLEMI ERŐFORRÁS SZELLEMI TŐKE HUMÁN ERŐFORRÁS HUMÁN TŐKE EMBERI ERŐFORRÁS EMBERI TŐKE IMMATERIÁLIS JAVAK TUDÁS TŐKE NEM-TÁRGYI ESZKÖZÖK (INTANGIBLE ASSETS) INTELLEKTUÁLIS TŐKE
INDULÓ SZELLEMI TŐKEPOTENCIÁL (TETT) KORLÁTLAN! A „TETT” ELEMEK: TEHETSÉG ERKÖCS TUDÁS(SZOMJ) TÖREKVÉS ÉRTÉKTARTOMÁNYOK: 0 → ∞ - ∞ → + ∞ E VAGYONELEMEK NEM ÖSSZEGZŐDNEK, HANEM ÖSSZESZORZÓDNAK: SZELLEMI TŐKE = ERKÖLCS * TEHETSÉG * TUDÁS * TÖREKVÉS KÖVETKEZMÉNY: POZITÍV TARTOMÁNYBAN AZ ELEMEK MEGSOKSZOROZÓDNAK! BÁRMELY ELEM 0, AKKOR AZ ÖSSZÉRTÉK IS 0! HA NINCS ERKÖLCSI TARTÁS, AZ ÖSSZÉRTÉK NEGATÍV KISUGÁRZÁSÚ LESZ, MINDEN TEHETSÉG, TUDÁS ÉS TÖREKVÉS ELLENÉRE…
KÉPESSÉGEK A SZELLEMI TŐKE RÉSZEI, AMELYEK MÉG CSAK POTENCIÁLIS VAGYONELEMEK, EZÉRT HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN A PASSZÍVÁK KÖZÖTT, A FORRÁS OLDALON FELFOGHATÓK A SZUNNYADÓ LEHETŐSÉGEK HALMAZAKÉNT. ALAPVETŐ VAGY KULCSKÉPESSÉGEK MUNKAADÓ SZÁMÁRA: AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK A GYORSAN VÁLTOZÓ MUNKAERŐPIACON TARTÓS ÉRTÉKET HORDOZNAK A MUNKAVÁLLALÓ SZÁMÁRA: A SAJÁT SZEMÉLYES BOLDOGULÁS SZEMPONTJÁBÓL KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGEK, AMELYEKBEN ELEVE TEHETSÉGESEBB MÁSOKNÁL ÉS KIBONTÁSUKKAL NEM KÖZÉPSZERŰVÉ, VAGY JÓVÁ, HANEM KIVÁLÓVÁ VÁLHAT
KÉSZSÉGEK AZOK A KÉPESSÉGEK, AMELYEK KELLŐ GYAKORLÁSSAL, TAPASZTALATSZERZÉSSEL MÁR KIBONTAKOZTÁSRA KERÜLTEK, AUTOMATIKUSAN, MAGAS RUTINNAL HASZNOSÍTHATÓK A MINDENNAPOS TEVÉKENYSÉG VÉGZÉSE SORÁN HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALÁN VAN A KÉSZSÉGEKBEN A GYAKORLÁS ÉS A TAPASZTALAT ÖTVÖZŐDIK A KÉPESSÉGGEL
ADOTTSÁGOK SZEMÉLYES TULAJDONSÁGOK, SAJÁTOSSÁGOK SZEMÉLYISÉGVONÁSOK ATTITÜDÖK VISELKEDÉSI MINTÁK SZOKÁSOK ÉRTÉKREND MOTIVÁCIÓ HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK KÖZÖTT, AZ ERŐFORRÁS OLDALON VAN. MIVEL EZEK TARTÓSAN MEGHATÁROZZÁK ÉS JELLEMZIK AZ EMBERT, ÉS MEGVÁLTOZTATÁSUKRA KEVÉS REÁLIS ESÉLY VAN VISZONYULÁS AZ ADOTTSÁGOKHOZ: A MUNKAADÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ TOLERÁLÁSA, HISZEN PONT AZ ILYEN SZEMÉLYES ADOTTSÁGOK JELENTHETNEK VERSENYELŐNYT A CÉG SZÁMÁRA EGYEDISÉGÜK ÉS UTÁNOZHATATLANSÁGUK MIATT. A MUNKAVÁLLALÓ RÉSZÉRŐL: FELADAT A MEGISMERÉS, A MEGÉRTÉS ÉS AZ ELFOGADÁS, MERT CSAK EZÁLTAL ÁLLÍTHATÓK SZOLGÁLATBA, VÁLNAK VALÓDI ERŐFORRÁSSÁ
KOMPETENCIÁK AZOKBÓL AZ ALAPVETŐ ADOTTSÁGOKBÓL ÉS KÉSZSÉGSZINTRE FEJLESZTETT KÉPESSÉGEKBŐL RAJZOLÓDNAK KI, AMELYEK EREDMÉNYEKÉNT EGY SZEMÉLYISÉG A RÁ JELLEMZŐ EGYEDI ÉS MEGISMÉTELHETELEN MÓDON KIALAKUL ÉS FEJLŐDIK A KOMPETENCIÁK ENNEK MEGFELELŐEN AZ ADOTTSÁGOK ÉS KÉSZSÉGEK SAJÁTOS KOMBINÁCIÓINAK ÖTVÖZETEIBŐL ÁLLNAK, HELYÜK A SZELLEMI VAGYONMÉRLEGBEN AZ AKTÍVÁK, AZ ERŐFORRÁSOK OLDALON VAN. FONTOS FELTÉTEL A HASZNOSÍTÁSRA JOGOSÍTÓ FELHATALMAZÁS KOMPETENCIÁRÓL CSAK A FOLYAMATOS HASZNOSÍTÁS ESETÉN BESZÉLHETÜNK. AZOK A KOMPETENCIÁK, AMELYEKET TARTÓSAN NEM HASZNÁLNAK, PUSZTULNAK, SORVADNAK.
BEGYAKORLÁS, TAPASZTALAT SZELLEMI VAGYON KOMPETENECIÁK KÉPESSÉGEK TÖREKVÉS TEHETSÉG ERKÖLCS TUDÁS (SZOMJ) ADOTTSÁGOK KÉSZSÉGEK BEGYAKORLÁS, TAPASZTALAT (+ FELHATALMAZÁS)
NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS NÉLKÜL ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 SZUNNYADÓ SZELLEMI TŐKE - 100 NYELVTUDÁS MÉRLEG HASZNOSÍTÁS ESETÉN NYELVTUDÁS MÉRLEG RÉSZLEGES HASZNOSÍTÁS ESETÉN ESZKÖZÖK FORRÁSOK ESZKÖZÖK FORRÁSOK HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 100 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 HASZNOSÍTOTT NYELVTUDÁS, MINT KOMPETENCIA 40 NYELVÉRZÉK, MINT TŐKEPOTENCIÁL 100 FELEDÉSBE MENT NYELVTUDÁS, MINT VESZTESÉG - 60
CÉL: KOMPETENCIA FEJLESZTÉS AZ ERŐSSÉGEK MENTÉN! GYENGESÉGEK GYENGESÉGEK
MINÉL KEVESEBB ENERGIÁT SZABAD FORDÍTANI A GYENGESÉGEK LEKÜZDÉSÉRE! ERŐSSÉGEK ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK GYENGESÉGEK
MITŐL FÜGG A SZELLEMI VAGYON NAGYSÁGA ÉS MINŐSÉGE? EGY SZERVEZET VONATKOZÁSÁBAN: AZ OTT DOLGOZÓ MUNKATÁRSAK TELJESÍTMÉNYE A KÖZÖS MUNKAVÉGZÉSBEN MEGSOKSZOROZÓDHAT, DE KI IS OLTHATJA EGYMÁST. AZ EGYES EMBEREK VONATKOZÁSÁBAN: A KULCSKÉPESSÉGEIBŐL KIFEJLESZTETT KOMPETENCIÁI MINŐSÉGÉN, VALAMINT EGYÜTTHATÁSÁN, SZINERGIÁJÁN KULCSKÉPESSÉGEI MENTÉN KOMPETENCIÁI SIKERES FEJLESZTÉSE NAGYRÉSZT ÖNISMERET ÉS REÁLIS ÖNÉRTÉKELÉS FÜGGVÉNYE MINDKÉT VONATKOZÁSBAN GAZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYON KITELJESÍTÉSÉRE TÖREKSZÜNK-E? GARÁZDÁLKODUNK-E, AZAZ A SZELLEMI VAGYONT PUSZTÍTJUK ROMBOJUK?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!