1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő EU-ban Dr. Tánczos Lászlóné BME
2 Vázlat EU közös közlekedéspolitikájának stratégiai céljai Integrált, interoperábilis, multimodális közlekedésfejlesztés Alágazat-specifikus és általános, jogi, gazdasági, finanszírozási EU direktívák adaptációja - néhány kiemelt példa Tanulságok, feladatok, megvalósítási feltételek
3 EU közös közlekedéspolitikájának stratégiai céljai
4 Tények - kihívások Közösségi vívmányok - jogharmonizáció A szektor gazdasági jelentősége: –a teljes közlekedési kiadás az Unióban kb mrd euro –a szektor az Unió GDP-jének több, mint 10 %-át generálja –több mint 10 millió embert foglalkoztat A mobilitási igény nő, a közlekedés növekvő konfliktusokkal szembesül: –gyakori torlódás –környezetkárosodás –rosszabb minőségű szolgáltatások –sérülékeny biztonság –bizonyos térségek elszigetelődése
5 Válasz - stratégiai irányok szállítási módok közötti egyensúly javítása környezetbarát módok előnyben részesítése tömegközlekedés elsőbbsége kombinált szállítás szűk keresztmetszetek megszüntetése csomópontok, csatlakozó helyek, mód váltási találkozások terminálok használók középpontba állítása szolgáltatás információ komfort rugalmasság differenciált kínálat használati érték/ár arányosság közlekedési globalizáció menedzselése veszélyes áruszállítás havariák security terrorveszély
6 Integrált, interoperábilis, multimodális közlekedésfejlesztés
7 Komplex szolgáltatás láncok Intermodalitás a személyközlekedésben integrált jegyrendszer, integrált podgyász kezelés a módok között folyamatos helyváltoztatási lánc, mozgáskorlátozottak lehetőségei Integrált ellátási lánc az áruszállításban
8 Alágazat-specifikus, jogi, gazdasági, finanszírozási EU direktívák
9 Vasúti közlekedés szabályozása Az első vasúti csomag jogharmonizációja: –91/440 EGK (2001/12/EK) irányelv –95/18/EK (2001/13/EK) irányelv –2001/14/EK irányelv Második vasúti csomag: –2004/51/EK irányelv –2004/49/EK irányelv Vasúti Törvény Vasúti Hivatal
10 Közúti közlekedés szabályozás Közúti járművezetők munka-/pihenő-és rendelkezésre állási idejének szabályozása Gépjárművezető képzés szabályozása Elektronikus útdíjszedés szabályozása Közúti infrastruktúra használattal kapcsolatos díjbevétel felhasználása
11 Városi tömegközlekedés szabályozás - Közszolgáltatások 69/1191 (EGK) rendelet: A költségeket a közszolgáltatások biztosításához a vállalat bevételei mellett a központi költségvetés juttatásai fedezik. A közlekedési közszolgáltatások biztosítása az állam és az önkormányzatok ellátási kötetezettsége. 70/1107 (EGK) rendelet: a közszolgáltatási kötelezettség miatti veszteség finanszírozása megengedett, ha az a gazdaságosabb közlekedési formák fejlesztését elősegíti, többletkapacitásokat szüntet meg, a kombinált közlekedési módozatok fejlődését szolgálja, a vasútvállalatokra nehezedő pénzügyi többletterhek, az infrastruktúrával összefüggő költségek kompenzálását célozza. BKSZ: Versenyeztetés Átlátható költségek
12 Társadalmi költség alapú árképzés A közlekedés társadalmi költségszámláinak keretrendszere –infrastrukturális költségek –a közlekedési szolgáltatók költségei –a használók költségei –baleseti költségek –környezeti költségek A közlekedési társadalmi határköltség Korszerű közlekedési árképzési rendszerek
13 A korszerű közlekedési szabályozás bevezetését akadályozó tényezők Technológiai és gyakorlati korlátok Szabályozási, intézményi korlátok –a vonatkozó európai szintű szabályozás; –a nemzeti közlekedéspolitikai célokhoz való illeszkedés; –a különböző szabályozó szintek közötti koordináció; –a közlekedési szervezeti struktúrák; –a közlekedési rendszeren kívüli politikai hatások Elfogadottsággal kapcsolatos korlátok
14 Tanulságok, feladatok és megvalósítási feltételek
15 Hazai szabályozási tapasztalatok Pl. a vasúti közlekedésből: –(Szabad) hozzáférés biztosításának formái –Szabályozó Testület (Regulatory body) hiánya –A pályavasút és a kapacitás-elosztó szervezet feladatainak, felelősségének és hatáskörének egyértelmű elhatárolása –Pályakapacitás gazdálkodás eszközrendszere miatt érdemi kapacitás elemzés (kapacitás bővítési terv készítés) nem végezhető Pl. a közúti közlekedésből: –M1, M3, M5; kapu, matrica, –Elektronikus díjszedés –Digitális tachográf Pl. a városi közlekedésből: –Veszteségtérítés megoldatlansága –BKSZ késése
16 Adaptáció - helyspecifikus Hiányzó alapinfrastruktúra kiépítése - sorrend Hazai törvények, végrehajtási utasítások – joghézagok, értelmezési eltérések Képzés, továbbképzés, teljesítmény- követelmények – a professzionalitás hiánya a közszférában Hatékonyságszámítási eljárások szabványosítása – adathiány Stb.
17 Keretfeltételek
18 Megvalósítás feltételei Politikai akarat és elszántság az intézkedések végrehajtására Szolgáltatásminőség javítása Finanszírozás fenntarthatósága Közlekedéspolitika támogatása –gazdaság-, –területfejlesztési-, –költségvetési-, –fiskális-, –szociál-politikával