1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Advertisements

A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Egészségpolitika.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Az ellátási láncok biztonsága
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Európai vasúti körkép hatósági szemmel
A liberalizált vasúti közlekedés szabályozási feltételrendszere1 A LIBERALIZÁLT VASÚTI KÖZLEKEDÉS SZABÁLYOZÁSI FELTÉTELRENDSZERE Az EU irányelvei.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A szakképzés helyzete Magyarországon
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Az Európai Unió Közlekedési politikája
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
SUMP - kérdés Magyarországon
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő EU-ban Dr. Tánczos Lászlóné BME

2 Vázlat EU közös közlekedéspolitikájának stratégiai céljai Integrált, interoperábilis, multimodális közlekedésfejlesztés Alágazat-specifikus és általános, jogi, gazdasági, finanszírozási EU direktívák adaptációja - néhány kiemelt példa Tanulságok, feladatok, megvalósítási feltételek

3 EU közös közlekedéspolitikájának stratégiai céljai

4 Tények - kihívások Közösségi vívmányok - jogharmonizáció A szektor gazdasági jelentősége: –a teljes közlekedési kiadás az Unióban kb mrd euro –a szektor az Unió GDP-jének több, mint 10 %-át generálja –több mint 10 millió embert foglalkoztat A mobilitási igény nő, a közlekedés növekvő konfliktusokkal szembesül: –gyakori torlódás –környezetkárosodás –rosszabb minőségű szolgáltatások –sérülékeny biztonság –bizonyos térségek elszigetelődése

5 Válasz - stratégiai irányok szállítási módok közötti egyensúly javítása környezetbarát módok előnyben részesítése tömegközlekedés elsőbbsége kombinált szállítás szűk keresztmetszetek megszüntetése csomópontok, csatlakozó helyek, mód váltási találkozások terminálok használók középpontba állítása szolgáltatás információ komfort rugalmasság differenciált kínálat használati érték/ár arányosság közlekedési globalizáció menedzselése veszélyes áruszállítás havariák security terrorveszély

6 Integrált, interoperábilis, multimodális közlekedésfejlesztés

7 Komplex szolgáltatás láncok Intermodalitás a személyközlekedésben integrált jegyrendszer, integrált podgyász kezelés a módok között folyamatos helyváltoztatási lánc, mozgáskorlátozottak lehetőségei Integrált ellátási lánc az áruszállításban

8 Alágazat-specifikus, jogi, gazdasági, finanszírozási EU direktívák

9 Vasúti közlekedés szabályozása Az első vasúti csomag jogharmonizációja: –91/440 EGK (2001/12/EK) irányelv –95/18/EK (2001/13/EK) irányelv –2001/14/EK irányelv Második vasúti csomag: –2004/51/EK irányelv –2004/49/EK irányelv Vasúti Törvény Vasúti Hivatal

10 Közúti közlekedés szabályozás Közúti járművezetők munka-/pihenő-és rendelkezésre állási idejének szabályozása Gépjárművezető képzés szabályozása Elektronikus útdíjszedés szabályozása Közúti infrastruktúra használattal kapcsolatos díjbevétel felhasználása

11 Városi tömegközlekedés szabályozás - Közszolgáltatások 69/1191 (EGK) rendelet: A költségeket a közszolgáltatások biztosításához a vállalat bevételei mellett a központi költségvetés juttatásai fedezik. A közlekedési közszolgáltatások biztosítása az állam és az önkormányzatok ellátási kötetezettsége. 70/1107 (EGK) rendelet: a közszolgáltatási kötelezettség miatti veszteség finanszírozása megengedett, ha az a gazdaságosabb közlekedési formák fejlesztését elősegíti, többletkapacitásokat szüntet meg, a kombinált közlekedési módozatok fejlődését szolgálja, a vasútvállalatokra nehezedő pénzügyi többletterhek, az infrastruktúrával összefüggő költségek kompenzálását célozza. BKSZ: Versenyeztetés Átlátható költségek

12 Társadalmi költség alapú árképzés A közlekedés társadalmi költségszámláinak keretrendszere –infrastrukturális költségek –a közlekedési szolgáltatók költségei –a használók költségei –baleseti költségek –környezeti költségek A közlekedési társadalmi határköltség Korszerű közlekedési árképzési rendszerek

13 A korszerű közlekedési szabályozás bevezetését akadályozó tényezők Technológiai és gyakorlati korlátok Szabályozási, intézményi korlátok –a vonatkozó európai szintű szabályozás; –a nemzeti közlekedéspolitikai célokhoz való illeszkedés; –a különböző szabályozó szintek közötti koordináció; –a közlekedési szervezeti struktúrák; –a közlekedési rendszeren kívüli politikai hatások Elfogadottsággal kapcsolatos korlátok

14 Tanulságok, feladatok és megvalósítási feltételek

15 Hazai szabályozási tapasztalatok Pl. a vasúti közlekedésből: –(Szabad) hozzáférés biztosításának formái –Szabályozó Testület (Regulatory body) hiánya –A pályavasút és a kapacitás-elosztó szervezet feladatainak, felelősségének és hatáskörének egyértelmű elhatárolása –Pályakapacitás gazdálkodás eszközrendszere miatt érdemi kapacitás elemzés (kapacitás bővítési terv készítés) nem végezhető Pl. a közúti közlekedésből: –M1, M3, M5; kapu, matrica, –Elektronikus díjszedés –Digitális tachográf Pl. a városi közlekedésből: –Veszteségtérítés megoldatlansága –BKSZ késése

16 Adaptáció - helyspecifikus Hiányzó alapinfrastruktúra kiépítése - sorrend Hazai törvények, végrehajtási utasítások – joghézagok, értelmezési eltérések Képzés, továbbképzés, teljesítmény- követelmények – a professzionalitás hiánya a közszférában Hatékonyságszámítási eljárások szabványosítása – adathiány Stb.

17 Keretfeltételek

18 Megvalósítás feltételei Politikai akarat és elszántság az intézkedések végrehajtására Szolgáltatásminőség javítása Finanszírozás fenntarthatósága Közlekedéspolitika támogatása –gazdaság-, –területfejlesztési-, –költségvetési-, –fiskális-, –szociál-politikával