ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Történeti episztemológia
Advertisements

Fanfiction. fanfiction fan fiction „rajongói irodalom”,,fanfic’’ A fanfiction vagy fan fiction szó a magyar nyelvben is meghonosodott angol kifejezés.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Megértési értelmezési folyamatok
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Novellaelemzési szempontok
A regény műfaji jellegzetességei
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Anyanyelvi nevelés tematika
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
„D E MIFÉLE HIVATALNOKOK EZEK ÉS MIFÉLE ÜZENETEK ?” Az értelmezés nehézségei a Kafka-prózában Jelige: Klamm XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri.
A suliNova /OSZMM integrált nyelvi-irodalmi (szövegértési) programja
Az elektronikus könyvtárak az olvasók szolgálatában avagy, mit nyújt az OSZK a hálózaton Moldován István OSZK MEK Osztály A könyvtáros.
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
A ballada 31/A.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
A történelmi tanulás sajátosságai
Kertész Imre: Sorstalanság
Realizmus.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Klasszikus magyar irodalom 2.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.
Az irodalomtudomány alapjai
Gyermekvilág régen és ma
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
VÁMOS MIKLÓS ÉS ESTERHÁZY PÉTER ÍRÁSAI
Stratégiai játékok. Mit nevezünk stratégiai játéknak? Az ilyen típusú játékokban a játékosok megadott szabály szerint lépnek. Általában kötelező lépni.
2008. február 22. Budapest 1 A magyar történettudomány az európai egységesülés korában Glatz Ferenc Akadémikus Az MTA Történettudományi Intézetének igazgatója.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Mikszáth Kálmán (1847. jan. 16. – máj. 28.) író, újságíró, nagymestere a magyar kritikai realista prózának, az MTA tagja Már gyermekkorában közvetlen.
Franz Kafka ( ).
MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI
TRAGÉDIA, BARBÁROK MÓRICZ-NOVELLÁK.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Tóth Krisztina ben született Budapesten Képzőművészeti Szakközépiskola, Budapest ELTE magyar-történelem szak két évig Párizsban ösztöndíjas
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
MIKSZÁTH KÁLMÁN REGÉNYEI REGÉNYSZERKEZETEK. ELBESZÉLŐ MŰVÉSZETE  Mikszáth Kálmán pompás mesemondó volt és nagy humorista. Az életet derűsen fogta föl,
1. mesék Készítette: Horváth Andrea.
1. Balladák.
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Nagy elbeszélések október 4..
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
3. osztályban.
Előadás másolata:

ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET EPIKUS MŰVEK OLVASÁSA ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET

ALAPFOGALMAK -Elbeszélés és történet elválaszthatatlan fogalmak; -Az elbeszélés = a történetmondás tevékenysége = a szöveg; -A történet alkotó elemei: -események -szereplők -tér- idő; -A történet létrejöttének feltétele: -egy bizonyos alaphelyzet, alapállapot elmozdul, megváltozik; -A történet ismérve: az elrendezettség:- metonimikus - metaforikus; -Az elbeszélést meghatározzák: - műfaji konvenciók - irányzati jellemzők;

Mikszáth Kálmán (1846 Szklabonya – 1910 Budapest)

„Az elbeszélés: játék az olvasói elvárásokkal” A századvég újraértelmezett poétikai képződménye: a novellaciklus; A Tót atyafiak (1881) és A jó palócok (1882) elbeszélései új tér- és időkezelési stratégiákkal, narratív megoldásokkal lehetővé teszik az együtt olvasást; Egy tájegység „domesztikálásának” leszünk tanúi; Kikisérleteződik a történetekben szóródó, identitását vesztő vagy épp kereső figura; A két kötet az életmű szerves része, ugyanakkor a klasszikus modernség határait feszegetik;

A BÁGYI CSODA METONIMIKUS történet alakítás: életkép és anekdota; Az életkép egy anekdotikus történet keretéül szolgál; A történet nem csak elbeszélt, hanem a beszédben keletkezik; A szereplők jellemző beszédtevékenysége a szóbeszéd, a pletyka; A beszédszerűséget erősíti: az elbeszélésmód és az elbeszélő nézőpontjának változása (külső nézőpont/ személyes hang); Fontosak még: az elhallgatás, a kihagyás, a kétértelmű megnyilatkozások;

HAGYOMÁNY ÉS ÚJÍTÁS METAFORIKUS összefüggések: szóképek, távolabbi szöveghelyek, kulturális kontextus; Folklorisztikus kód és archetipikus minták; A csoda kétértelmű értelmezhetősége: archaikus látásmód és köznapi történet; A mindentudó narrátor szerepét átveszi a korlátolt tudású elmondó hangja: út a modernség felé;

SZEGÉNY GÉLYI JÁNOS LOVAI A történetnél fontosabb az elbeszélés-mód; Eltérő műfaji elvárások: „játékba hozzák” a novella, regény, mese, példázat, közmondás, szólás, ballada, pletyka, adoma, anekdota előzetes tapasztalatait; Az elbeszélő hangja, a történetmondás nyelvi eseménye vonja magára a figyelmet; Az elbeszélői nézőpontok játékos váltakozása az olvasót is együttműködésre készteti;

ELBESZÉLŐI FORTÉLYOK A kitérők, késleltető mozzanatok, sejtető előre- és visszautalások, amelyek csak később világosodnak meg akadályoz-zák az ok- okozati összefüggések egyértelmű feltárulását; Szokatlan időkezelés: gyors/ lassú ritmus; Újraolvasásra késztet nyitott végével is; Új olvasási módokat alakít ki;

KÖNYVÉSZET Bara Katalin- Csutak Judit: Magyar nyelv és irodalom, Tankönyv a XI. osztály számára, Corvin Kiadó, Déva,2005; Orbán Gyöngyi: Irodalomtörténeti olvasókönyv, Alternatív tankönyv XI. osztály számára, T3 Kiadó, Sepsiszentgyörgy, 2001; T. Szabó Levente: Mikszáth, a kételkedő modern, Történelmi és társadalmi reprezentációk Mikszáth Kálmán prózapoétikájában, L’ Harmattan Kiadó, 2007;

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!