„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák Előadó: Ürögi Tamás
A tanulmány egyes elemei szoros logikai kapcsolatban állnak egymással Az elemzési szempontrendszer a teljes „A” munkacsomag részletes kutatási tervét jelenti, amely az alapvető módszertant és a várható eredménytermékeket mutatja be az A2-A7 tanulmányokhoz. A1. Képzések tartalmi elemzési szempontrendszere A szempontrendszer alapján kiválasztott releváns képzések felsorolása, azok képzőhelyei és székhelyei. Ezen képzések tartalmi elemzése található az A3-as tanulmányban. A2. Releváns képzések listája A releváns képzések tartalmi elemzése, a képzésekre vonatkozó kereslet és kínálat, illetve a fogorvos képzés nemzetközi benchmark elemzése. A3. Meglévő képzések tartalmi elemzése A kérdőív alapú interjús kutatás válaszait feldolgozó tanulmány, amely a fogászatok és fogtechnikák elégedettségét, fejlesztési igényeit és várakozásait mutatja be a képzésekkel kapcsolatban. A4. Képzésfejlesztési javaslatok megalapozása (interjús kutatás) A képzések tartalmi elemzése és az interjús kutatás megállapításai és az azonosított problémák, hiányosságok alapján készített javaslatok a képzésekre vonatkozóan. A5. Képzésfejlesztési javaslatok Az egyes szakmacsoportokra (munkakörökre) vonatkozó javasolt képzési mintacsomagok, azok szakmai tartalma és a megszerezhető kompetenciák összefoglalása. A6. Képzési mintacsomagok A képzésfejlesztési javaslatok és a képzési mintacsomagokra vonatkozó lehetséges képzésfinanszírozásai alternatívák bemutatása. A7. Képzésfinanszírozási alternatívák
A képzések tartalmi elemzése és a munkaerőpiaci elvárások alapján azonosított problémákra javaslatokat dolgoztunk ki Fogorvos képzésen azonosított problémák (példák) Országosan csökkent az elmúlt 3 évben a szak népszerűsége, ezen belül a vidéki képzések népszerűsége csökken, a budapesti nő Önköltséges hallgatók visszaszorultak Hiányos képzési tartalom az ágazatra jellemző szakmai tevékenység (intenzív ellátás) hatékony szervezéséhez Hiányos kiegészítő szakmai ismeret a fogászati vállalkozás beindításához és a szolgáltatási folyamatok szervezéséhez Kötelező intézményi gyakorlatot hiánya Felsőoktatási képzések fejlesztési ütemterve Közép- és hosszú távú megoldás Képzőhelyek együttműködése Rugalmatlan akkreditáció Bürokratikus adminisztráció Változó ágazati stratégia MINTA
Rövid ciklusú, komplex képzési csomagot definiáltunk, melyek gyorsan és hatékonyan közvetítik a fogászati turizmusban sikeres részvételhez szükséges kompetenciákat Felnőttképzési programok „B” képzési körben szakmai képzés „C” képzési körben nyelvi képzés „D” képzési körben egyéb képzés Javasolt, új felnőttképzési tartalmak Intenzív kezelés ütemezésének, megtervezésének, kivitelezésének módszertana (B) Hatékony fogászati szolgáltatások szervezése (D) Fogászati szaknyelv idegen nyelven (angol, német) (C) Fogászati beavatkozáshoz kapcsolódó biztosítási ügyintézés (D) Fogászati turizmushoz kapcsolódó szolgáltatás-szervezés (B/D) Fogászati ellátáshoz kapcsolódó sales, marketing (B/D) Ügyfélkezelés, kommunikáció, konfliktuskezelés a fogászati ellátásban (D)
A tanulmány egyes elemi szoros logikai kapcsolatban állnak egymással Mintacsomagok kialakításának szempontjai: Javasolt képzések köre munkakörönként Képzési utak Képzések egymásra épülése Képzési mobilitás Meglévő és új képzések MINTA
A képzésfinanszírozási alternatívák egyaránt foglalkoznak az iskolarendszerű, graduális képzésekkel általánosan és a mintacsomagokban bemutatott képzések finanszírozásával Iskolarendszerű, graduális képzések Szakképzések és felsőfokú képzések szétválasztása Problémák azonosítása és fejlesztési lehetőségek megfogalmazása Központi probléma: Az iskolarendszerű képzések olyan alrendszerek finanszírozását érintik (szakképzés, felsőoktatás), amelyekben egyetlen iparág szempontjai önmagukban nem képesek egyedi finanszírozási szabályokat kikényszeríteni Állami támogatási rendszer fejlesztésére vonatkozó javaslatok Fogászati turizmus fejlesztéséhez kapcsolódó komplex képzésfinanszírozási javaslat A követező európai uniós támogatási ciklusban ezért indokolt egy összehangolt, komplex képzésfejlesztési konstrukció A) komponens (kiemelt program): Fogászati turizmushoz kapcsolódó rövid ciklusú felnőttképzési tartalmak fejlesztése B) komponens (pályázati program): Fogászati turizmusban érintett vállalkozások versenyképességének fejlesztése képzési programok segítségével.