7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fogyasztói magatartás
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
STP marketing.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
A reklámeszközök jellemzöi
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Piac és verseny A piac marketing szemléletű felfogása
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
A piac Szakiskola.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Dr. Piskóti István Marketing Intézet
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Reklámozás, Public Relations
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
A marketing piac tartalma
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Fogyasztói magatartás 2006
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Vállalatgazdaságtan VII
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
Helyettesítő termékek a tej esetében
6. PIACSZEGMENTÁLÁS, CÉLPIAC KIVÁLASZTÁS, TERMÉKPOZÍCIONÁLÁS (STP)
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
az Akasztói Szikiponty
A külső környezet elemzése
Célpiaci marketing.
Digitális világ Online márkaépítés Kereskedelmi márkák és Nem kereskedelmi márkák Az óra célja: megérteni, hogyan segítik a honlapok a márkák ismertségét.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
4. Marketing előadás A piacszegmentáció, és a pozícionálás
Előadás másolata:

7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék

Logó A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. Elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. 1. Feladat Milyen színek dominálnak az Egyetem logójában? Tudtok-e fejből lerajzolni bármilyen logót? Találjátok ki és írjátok le, hogy melyik cég logóit látjátok a képeken! Konklúzió

Logók

Szlogen A szlogen egy cég jelmondata, üzenete. Egy marketing eszköz, a célja, hogy eladásokat generáljon, és öregbítse a vállalkozás nevét. 2. feladat Írjatok le fejből egy szlogent! Pl. Mert hülye azért nem vagyok! Találjátok ki és írjátok le, hogy mely cégek jelmondatai a következők! Konklúzió Milyen legyen egy szlogen?

Szlogenek Hova máshova?! Dönts okosan! Te mindenre gondolsz! Hozd el anyádat is! A világ finomabb tőle! Just Do It Ahol a minőség olcsóbb. “Ne verje ki, ne rázza ki, Erikával szívassa ki” (1972-ből az Erika porszívó szlogenje)

Fogyasztó: egyén vagy szervezet 3. feladat Jelöljétek meg (E, SZ), hogy a következő szempontok a fogyasztók mely csoportjára jellemzők elsősorban! Árérzékenység …. A vevő szakember …. Rugalmas kereslet …. Szoros kapcsolat az eladó és vevő között …. Életforma…. Megfontolt döntéshozatal …. Társadalmi tényezők …. Tartós piaci kapcsolat …. Közbeeső termékek iránti kereslet …. Forrás: Buzás I. – Csendes I. – Túróczi I.

SZCP Mit jelent ez a rövidítés? Mi a piacszegmentálás? Szegmentáció Célpiac kiválasztás Pozicionálás Mi a piacszegmentálás? A piac felosztása az egyes vállalatok között. A piac felosztása a fogyasztók különböző csoportjai között. A fogyasztói igények feltárása a piackutatás eszközeinek felhasználásával.

SZCP A célpiac … … az a piacszegmens, ahol a vállalat termékeit a legmagasabb áron sikerült értékesíteni. … az a piacszegmens, ahol a vállalat a legnagyobb forgalmat tudta lebonyolítani. … azon piacszegmensek köre, amelyekben a vállalat az igényeket a jövőben ki akarja elégíteni. A pozicionálás … … a termék tulajdonságainak más termékekhez viszonyított meghatározása és közzététele. … a vállalat piaci helyzetének elemzése és stratégiai körülhatárolása. … a vállalat piaci pozícióinak jogszabályokban történ rögzítése.

Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás) Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Használat mértéke Márkahűség

Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás) Földrajzi A piac különböző földrajzi körzetekre, régiókra, megyékre, városokra történő felbontását jelenti. A vállalat eldöntheti, hogy melyik földrajzi körzetben jelenik meg termékeivel. Demográfiai A demográfiai szegmentáció a piac kor, nem, jövedelem, foglalkozás stb. szerinti felosztását jelenti. Pszichográfiai Az egyik legnépszerűbb eljárás, szinte minden termék esetében jól alkalmazható, mivel a fogyasztó által megvásárolt termékek a vevő életstílusát fejezik ki. Előny Használat mértéke Márkahűség

Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás) Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Az egyik leghatásosabb szegmentációs eljárás. Azt vizsgálja, hogy a fogyasztók milyen előnyöket várnak el az egyes termékektől. A fogkrém-piacot szinte kivétel nélkül így szegmentálják a gyártók (lásd táblázat). Használat mértéke A piac felosztható a fogyasztás mértéke szerint is. A piacon vannak nagy-, közepes- és gyenge (nem-) fogyasztók. A vállalatnak a nagyfogyasztókat célszerű megcéloznia. A módszer kiválóan alkalmazható az élvezeti cikkek piacán. Márkahűség

Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás) Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Használat mértéke Márkahűség Ha a piacon több márka van jelen, akkor a márkahűség alapján pl. a következő csoportokat lehet összeállítani: Erősen márkahű az, aki mindig ugyanazt a márkát vásárolja. Márkaváltogató az, aki 2-3 márka közül szokott választani. A márkaelhagyó a megszokott márkáról „átvált” egy másikra, a csapongó pedig egyik márkához sem ragaszkodik (árérzékeny, vagy szereti a változatosságot).

A fogkrém-piac előny szerinti szegmentációja Az elvárt előny szerinti Demográfiai Magatartás szerinti Pszicho- gráfiai Kedvelt márkák szerinti Alacsony ár férfiak gyakori használók érték-orientáció A legolcsóbb márkák Gyógyító hatás nagycsaládosok hipochondriában szenvedők Sensodyne Csillogó fehér fogak fiatalok dohányosok nyitottak, aktívak Colgate Íz gyermekek rágógumi kedvelők élvezeteket hajszolók Vademecum

Célpiac kiválasztás Miután a vállalat feltárta a különböző szegmentumokat, döntenie kell, hogy hány szegmentumot választ ki termékei célpiacául. A választási lehetőségeket mutatja az ábra. Koncentrált marketing Szelektív szakosodás Termék-szakosodás Piac-szakosodás A teljes piac lefedése P1 P2 P3 T1 T2 T3 T = Termék; P = Piac Mikroszkóp egyetemeknek, kórházaknak Laboratóriumoknak mikroszkóp, vegyszeres üveg Coca-cola

Pozicionálás Egy adott piacon egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása.   Mikor beszélhetünk hatásos pozicionálásról? Ha a kínált előny (érték) fontos a célpiac vevői számára. Ha a kínált eltérést más cég nem kínálja, tehát az általunk kínált pozíció megkülönböztető. Ha a választott pozíció jól kommunikálható a célpiac számára. Ha a különbség nem másolható le a versenytársak által. Ha a vásárlók megengedhetik maguknak, hogy a különbséget megfizessék. Ha a vállalat a kiválasztott pozícióval nyereséges tud lenni.

Csoportos feladat Találjatok ki egy vagy több konkrét terméket vagy szolgáltatást (pl. kutyaeledel, MP3 lejátszó, közösségi oldal, műkörmös, könyvkötő…) szegmentáljátok a piacát, válasszátok ki a célpiacot és pozicionáljátok a terméket a piacon, kommunikáljátok is a fogyasztók felé! Pl. egyetemi spirálozó szolgáltatás Szegmentálás: az adott campus minden résztvevőjének számbavételével! Takarítónőtől és büfés nénitől a diákokon át. Célcsoport: diákok és tanárok. Pozicionálás: Akár tanár akár diák, jegyzeteden legyen spirál! Helyben, gyorsan, olcsón! Engedd, hogy a Spirál Kft. összefogjon!

Reklám vs. személyes eladás Vesse össze a személyes eladás és a reklám eredményességének feltételeit! Mondjon példákat, milyen esetben melyik eszközzel élne! Amway, ételkóstoltatás, Lux porszívó, helyi piac pl. Petörke-portéka Személyes eladás Reklám Ár Elérhetőség Meggyőzés Hitelesség Visszacsatolás Kötődés Folyamat időigénye

Reklám vs. személyes eladás Vesse össze a személyes eladás és a reklám eredményességének feltételeit! Mondjon példákat, milyen esetben melyik eszközzel élne! Amway, ételkóstoltatás, Lux porszívó, helyi piac pl. Petörke-portéka Személyes eladás Reklám Ár Magas (termékben) Magas (reklám költség) Elérhetőség Kevés emberhez Sok emberhez Meggyőzés Magas Alacsonyabb Hitelesség Van Kevésbé Visszacsatolás Nincs Kötődés Folyamat időigénye Igényes Nem időigényes

Csoportos feladat Hogyan keresné meg egy reklám kampányban az alábbi fogyasztói csoportokat: 0-12 éves gyerekek Középkorú, vidéken élő, munkahelyre ingázó, leginkább középfokú iskolai végzettségű férfiak Nyugdíjas korú, városban élő nők Vidéken élő, mezőgazdaságban dolgozó vagy saját földjén termelő, középkorú férfiak és nők Városban élő, 18-35 év közötti, jó anyagi körülmények között élő, egyedülálló felsőfokú iskolai végzettségű férfiak

Feladat Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennie egy vállalatnak, ha külföldi piacra szeretne lépni? Helyi tradíciók Kulturális sajátosságok Gazdaságpolitika helyzet Népesség Jogszabályok, adózás Reklámügynökség (helybeli vagy saját)

TV reklámok Pozícionálás: http://www.youtube.com/watch?v=tH-OW_rupvI http://www.youtube.com/watch?v=2wLGlLWZT9Y Image reklám: http://www.youtube.com/watch?v=MZtDqpdvy7s http://www.youtube.com/watch?v=t3paXOX2JqE Régi reklám: https://www.youtube.com/watch?v=EG2gosenhKU http://www.youtube.com/watch?v=eKnHjVeZPPw&feature=related

Negatív kampányok just don’t do it!

Gerillamarketing

Kulturális különbségek

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!