Vezető nélküli targoncák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Lean stratégia gyakorlati megvalósítása
Advertisements

Logisztika alapvetések.
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
2008/2009 II. Félév Dr. Kovács György egyetemi docens
ALT TÁROLÁS (T) RAKODÁS (R) SZÁLLÍTÁS (S) ANYAGMOZGATÁS ÉS GÉPEI
Raktározás technológiai moduljai
Az Exchange/Outlook rendszer n Ebben a részben az olvasó megismerkedik – Az Exchange serverrel – Az Outlook 97 csoportmunka szoftverrel.
I. Informatikai alapismeretek Dabas, november 18.
VÉDELMI CÉLÚ AUTONÓM MOBIL ROBOTIKAI ALKALMAZÁSOK DOKKOLÁSI MEGOLDÁSAI
Számítógép, navigáció az autóban
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Energiaellátás: Tárolás
Országos Mentőszolgálat Betegszállítás TETRA rádió rendszere
Anyagáramlási hálózatok felépítése és modellezése
Anyagáramlási hálózatok felépítése és modellezése
NC - CNC.
Logisztika 6.előadás.
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
4. Gyires Béla Informatikai Nap május 6.1 Márton Ágnes Debreceni Egyetem Informatikai Kar Informatikai Rendszerek és Hálózatok Tanszék A Virtual.
Benchmarking.
MECHANIZMUSOK SZÁMÍTÓGÉPES MODELLEZÉSE
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Logisztika bevezető elemek.
Katonai Műszaki Doktori Iskola A katonai közlekedési rendszertechnika helye, szerepe a katonai műszaki tudományokban Szűcs László CSc / Előadás: án.
Posta Előadás az Informatika Kultúrtörténete tantárgy keretében Nagy Számítástechnikai Műhelyek gyűjteményekhez történő hozzájárulás Posta - Szirt Lajos.
Gépészet szakmacsoport
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Gyártórendszerek fogalma, osztályozása, belső hierarchiája.
Számítógéppel integrált gyártás (CIM)
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
II. Logisztikai tervezés
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Anyagáramlási hálózatok felépítése és modellezése
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A szoftver, szoftvertípusok
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Szaktanári fórum Budapest, május 23. Az autótechnika fejlődési irányai Előadó: Előadó: Szalai László Szalai László.
Az adatok/programok külső tárolása és kezelése
Szabályzó tervezése intelligens kamerával
Készletgazdálkodás és logisztika
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Hálózatok a mai világban
ESP Szilágyi András, WSX87Z.
Szénási András Szilárd G0H05P
Készítette: Fekete Máté LIVL04
Umron, az asztaliteniszező robot KOVÁCS BERTALAN FJF6UG.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
1/19 Hogyan tájékozódnak a robotok? Koczka Levente Eötvös Collegium.
Folyamatközpontúság problémái egy információvédelmi irányítási rendszerben Dr. Ködmön István ügyvezető igazgató Szenzor.
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE Tóth Attiláné dr. 2015/16 tanév II. félév WSUF Harmadik óra.
MISKOLCI EGYETEM. A TUDÁS ÉS KÖZÖSSÉG CAMPUSA Dr. Bányai Tamás DUÁLIS KÉPZÉS Logisztikai mérnöki BSc Gépészmérnöki és Informatikai Kar.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
A TARGONCÁK KIVÁLASZTÁSA A LOGISZTIKAI RENDSZEREKHEZ AZ ÜZEMELTETÉS GYAKORLATI TAPASZTALATAI MINDEN FELADATHOZ A MEGFELELŐ TARGONCÁT.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Hungarian Testing Board
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Vezető nélküli targoncák Intelligens termékek elemei házi feladat Udvari Benjámin (ZATGQZ)

Áttekintés Üzemi logisztika, anyagmozgatás jelentősége a gyártásban Támogató alrendszerek: identifikációs rendszer, logisztikai informatikai rendszer Rugalmas gyártórendszerek gyártócella SMED CIM, CIL Bevezető, nem a mechatronikához kapcsolódó részek: szükség van rájuk, hogy a gépet először el tudják helyezni egy rendszerben, mert az ott elfoglalt helye alapján érthető meg az alkalmazás módja, és az eltérő konstrukciók létjogosultsága. Az irányítás tervezéséhez pl. elengedhetetlenül fontos a teljes rendszer (legalább hallomásból való) ismerete a vállalatirányítási rendszertől kezdve a legalacsonyabb szintekig (PLC-k, WMS, stb.) Ha szigorúan nézzük, a logisztikai rendszer is egy nagy mechatronikai konstrukció: irányítás különböző szintjei, ami szenzorok és az informatikai rendszer alapján szerez információt az anyagmozgató rendszerbe való beavatkozáshoz

Áttekintés Vezető nélküli vontatótargoncák rövid története feladata telepítés, forgalomirányítás működési elvek szenzorai aktuátorai a fejlődés irányai, alkalmazási példák AGV (automated guided vehicle), minden automatizált szakaszos működésű anyagmozgató gépre használják ezt a szót, most specifikusan csak a vontatótargoncákkal foglalkozunk. Források

Logisztika Logisztika: rendszereken belül és rendszerek között anyag, energia és információ áramlásának tervezésével, szervezésével és irányításával foglalkozó tudomány Üzemi logisztika: megbízásokat ad az anyagmozgató rendszernek térre, időre és objektumra vonatkozóan, az anyagmozgató rendszer feladata a szükséges kapacitás biztosítása Logisztikáról „mesélni” egy kicsit, üzemi logisztika specifikusabb területei, konkrét feladatok (gyártási sorozatnagyság, készletszint-modellek, optimalizálási feladatok, hálóterv, stb.) 6M - elmondani

Anyagmozgatás Feladata: mikrologisztikai rendszeren belül az anyagáramlás megvalósítása térbeli különbségek áthidalása mindig valamilyen kiszolgáló funkciót lát el Funkciói: helyváltoztatás kiegészítő: gyűjtés, elosztás, osztályozás, tárolás Anyagmozgatógépekről beszélni, idő és hely hiányában képek nélkül (folyamatos-szakaszos működésű, példákkal, emelő-szállítógépek, stb.) Funkciói alapján rávilágítani az informatika és identifikáció nélkülözhetetlenségére

Identifikációs rendszer Autógyártás példája: megrendelésre gyártás (átvezet a rugalmas gyártórendszerekhez!) 1-1 példa a taxonómia elemeire, esetleg jellegzetes alkalmazások mikor-hogy történik

Logisztikai informatika Szoftverei vállalatirányítási rendszerek WMS rendszerszintű irányíró szoftverek, adatbázisok Hardverei PLC-k, robotvezérlők PC-k, mikrokontrollerek feladatspecifikus eszközök Példákat mondani, elhelyezni az informatika szerepét az egész vállalati logisztikán belül RENDSZERSZEMLÉLET! Kihangsúlyozni!

Rugalmas gyártórendszerek Nem ez a fő téma, megint csak röviden. Rugalmas gyártórendszerek – mi az? Kialakulásukról pár szó. Kritériumok, rövid visszautalás az eddigiekre, melyik miért létfontosságú. JIT, JIS elvek, rendelésre gyártás, gyártócella, SMED

Vezető nélküli vontatótargoncák Elején néhány kép: hogy néz ki, felhívni a figyelmet a méretekre (KLT szállítástól kezdve 40’ konténerekig minden)

Vezető nélküli vontatótargoncák

Vezető nélküli targoncák Története: 1953, USA, Barret Veicle System Önállóan követett egy padlóra festett fehér csíkot. A kormánykerékre egy kiegészítő kormányzó motort helyeztek, amelyet egy fehér csík által a vontatón elhelyezett optikai szenzornak szolgáltatott jel vezérelt. A vontatót, a hozzá kapcsolt kocsikkal, nagy gyűjtő anyagmozgató rendszerekben használták. Fejlesztések napjainkig

Vezető nélküli targoncák Kitekintés: az AGV-k családjának pár típusa. Esetleg egy-egy rövid gépészeti és alkalmazástechnikai ismertetés. Szerkezeti elemek: villamos táprendszer, hajtó és kormányzó egység, teherhordó és emelőasztal, irányító berendezés, ütközőkengyel

Vezető nélküli targoncák Utolsó .gif átvezet a telepítés, forgalomirányítás témaköréhez. Ehhez azonban ismerni kell a pálya és az AGV kialakításának lehetőségeit.

Vezető nélküli targoncák

Konstrukció A villamos táprendszer akkumulátor, amely maximális rugalmasságot és mobilitást biztosít. A régebben használt ólom akkumulátorok helyett ma már zselés akkumulátorokat és NiCd telepeket használnak. Az akkumulátorok kiválasztásánál figyelembe kell venni: a rendelkezésre állást, a bekerülési költséget, a fenntartási költséget.

Konstrukció A vezetőnélküli targonca irányítórendszere egy fedélzeti számítógép. Ebben kerülnek feldolgozásra az ún. gépi szintű irányításhoz a targonca működési állapotát jellemző adatai: teherérzékelő, tolató optoérzékelő, akkumulátor töltöttség visszajelző, targonca üzemi kezelését szolgáló tasztatúra jelei, kormánymű és villamagasság végállás jelzései, pozíció-érzékelő szenzor jelek, vészgombok jelzései.

Konstrukció A hajtó és kormányzó rendszer feladata a vezetőnélküli targonca helyváltoztatásának és az anyagkezelés manipulációjának realizálása. A főbb hajtások: Helyváltoztatást biztosító mozgás: automata üzemmódban egy szabályozó algoritmussal történik a gyorsulás, lassulás, valamint az előírt sebesség meghatározása. A visszacsatolást a hajtott kerékbe szerelt útadó jeleiből számolja az irányítórendszer.

Konstrukció Kormánymű mozgás: feladata a targonca vezetővonalon való haladásának biztosítása. Az irányváltást itt is szabályozó algoritmus biztosítja. A kormánymű helyzetét pedig egy inkrementális jeladó biztosítja. Anyagkezelés manipulációja: feladata a szállítandó rakománynak az anyagmozgatási útvonal fel- és leadó pontjain, pozícióba helyezés és a helyváltoztatás közbeni megfelelő szállítási magasság biztosítása. A mozgás pontos pozícionálása itt is szabályozó algoritmussal történik. A végén még az ütköző kengyelről pár szót ejteni.

Nyomvezetési technikák Ha egy vezetőnélküli targonca automatikusan üzemel, a nyomvezetés egyike a legfontosabb feladatoknak, amit a fedélzeti számítógép, szoftver és megfelelő szenzorok együttesének kell megoldani. 1. A targonca helyzetének meghatározása (hol vagyok?) 2. Útvonal meghatározás az alábbiak szerint: - az aktuális helyzettől (pozíciótól) és az elérendő céltól függően az útvonal és a targoncasebesség meghatározása, - a tényleges útvonal és a targonca sebességének rögzítése.

Passzív vezetővonal A legrégebbi nyomvezetés technika, amit az első vezetőnélküli targoncánál alkalmaztak. Passzív kifejezés arra utal, hogy a vezetővonal kizárólag a targonca útvonalának kijelölésére szolgál. - a padlóra festett vagy ragasztott, általában fehér fényvisszaverő fólia - a padlóra ragasztott ferromágneses fémfólia A targoncán lévő optikai vagy mágneses szenzor, nyomkövetés esetén a vezető fólia fölött halad. A vezetőfóliáról visszaverődő fénysugár, ez esetben mindkét fotoszenzorban ugyanazon nagyságú áramot hoz létre, amelyet egy differenciál erősítőbe vezetve, a kimeneten nulla nagyságú jel jelenik meg. Amennyiben a targonca letér a kijelölt útvonalról, a differenciál erősítő kimenetén megjelenő jel a vezérlőberendezés segítségével működteti a kormányzó motort, amely a targoncát a kijelölt nyomvonal fölé kormányozza vissza. A vezetővonaltól való ellenkező irányú eltérést a kormánymű hasonló elv alapján korrigálja.

Aktív vezetővonal Ebbe a csoportba tartozik az indukciós nyomvezetés. Az útvonalat ez esetben, a padlóban elhelyezett vezetőhuzal jelöli ki, amelynek gerjesztésével a vezetőhuzal körül mágneses tér alakul ki. Hátránya: ha megváltozik a nyomvonal, fel kell bontani a padlót. Amikor a targonca az indukciós vezeték fölött halad, az antenna az indukciós vezeték mágneses terére szimmetrikusan helyezkedik el. Ennek következtében az antenna tekercseiben egyforma feszültség indukálódik. A két tekercs feszültséget egy differenciál erősítőbe vezetve kimenő jelként itt is nulla értéket kapunk. Abban az esetben, ha a targonca letér az indukciós vezeték által kijelölt útvonalról, megváltozik az antenna mágneses térhez viszonyított szimmetriája, ezáltal az antenna egyik tekercsében nagyobb feszültség indukálódik, mint a másikban. A differenciálerősítő a különbségi jelével a kormányzó motor vezérlőberendezése működésbe hozza a kormányművet, amely a targoncát a kijelölt útvonal felé irányítja. A vezetővonaltól másik irányba történő eltérést, a rendszer az előzőekben leírtak szerint korrigálja.

Virtuális vezetővonal A virtuális nyomvonal nem más, mint az üzemhez vagy a targonca által bejárt térhez kapcsolt koordináta rendszerben a targonca útjának analitikus leírása, amely a fedélzeti számítógép memóriájába kerül. A targonca mozgása közben – a körülötte lévő tereptárgyak különböző természetű jelekkel történő pásztázásával és a visszavert jelek feldolgozásával – mindig meghatározza a tényleges helyzetét. - ultrahangos távolságmérés diszkrét jelképzéssel, meghatározott felületeken - ultrahangos távolságmérés folytonos jelképzéssel, folytonos felületeken - lézeres távolságmérés - műholdas követés (GPS)

Kormányzás A nyomkövető rendszerek biztosítják a jeleket, amelyek alapján a kormányművek megvalósítják a jármű nyomvonalon való mozgását. Elterjedt kormányzási elvek: kormányzás egy forgózsámollyal kormányzás két forgózsámollyal ún. tankhajtás (sebességkülönbséggel történik)

Kormányzás egy forgózsámollyal Az egy forgózsámollyal való kormányzás általában a háromkerekű targoncák jellemzője. A mozgást biztosító hajtott kerék egy forgózsámolyon van elhelyezve. A forgózsámoly – amelyet a kormányzó motor fogazott ékszíj hajtás segítségével bizonyos szögtartományban el tud fordítani – biztosítja a hajtott kerék kormányzási irányeltérítését. Ritka konstrukció: van beálló kerék is.

Kormányzás két forgózsámollyal A forgózsámolyokon lévő hajtott kerekeken kívül csak önbeálló kerekekkel rendelkeznek.

Sebességkülönbséggel történő kormányzás A mechanikus differenciálművek egyik kimenő ágának fékezésével a sebességpólus a végtelenből a véges térbe tevődik át, és értelmezhetővé válik a fordulási sugár. Ezt az elvet használják a lánctalpas járművek és a tankok kormányzására. A vezetőnélküli targoncák esetén két független hajtás biztosítja a mozgást, a sebességkülönbség a független hajtások szabályozásával – ún. elektronikus differenciálművel – hozható létre. Megvalósítható az ívhajlat nélküli derékszögű elfordulás és a függőleges tengely körüli körbe forgás.

Kerékelrendezés

Rendszerfelépítés - egyhurkos egyfrekvenciás - többhurkos egyfrekvenciás - többhurkos többfrekvenciás hálózatok

Videók, érdekességek https://www.youtube.com/watch?v=IDNv8EmbRlk https://www.youtube.com/watch?v=7xvP645fVnI https://www.youtube.com/watch?v=Kw5qVX_3sig https://www.youtube.com/watch?v=QKPIOny1AL4 https://www.youtube.com/watch?v=VHIruCuaBd8 Magyarországi alkalmazás: Honvéd kórház https://www.youtube.com/watch?v=wxx2FlTBv0g

Források Kulcsár Béla: Anyagmozgató berendezések I. (2010) Prezenszky József: Logisztika II. (2005) Felföldi László: Anyagmozgatógépek (1978) Kulcsár Béla: Ipari logisztika (1998) Kulcsár Béla: Robottechnika (2012) Még el kell mondani: -a vezetőnélküli targoncával való adatkommunikáció (fontosabb) -útvonalak kialakítása -anyagátadás eszközei, szenzorai (pl. általában egy görgős pálya automatizálása, ehhez hogy illeszthető AGV; torlasztási technikák pár szóban, stb.) -irányítás: gépi szintű vagy rendszerszintű (fontosabb)

Köszönöm a figyelmet!