Gyógyszerészi Gondozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Dr. Matejka Zsuzsanna „Gyógyszerterápiás gondozás”
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A depresszió korszerű kezelése
Didaktika a gyógyításban
Dr.Anya, dr. Apa, avagy hogyan segítsük beteg gyermekünk gyógyulását? Madarasi Anna EDUVITAL Tudományos Újságírók Klubja,
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Szociális munka a börtönben
A rezisztens hypertonia okai, gyógyszeres kezelése
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Szociális munka az onkológiában
Modellkorrekció a gyógyszerellátásban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Mi látszik egy jéghegyből?
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
XLVII. Rozsnyay Mátyás Emlékverseny
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Motivációs kérdezés technikája
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Családi vállalkozás.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Hipertóniagondozás folyamata és stratégiája I.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Nephrológiai ápolók és dializált betegek
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
Szegénység és egészségi állapot
Szakmai feladatok a gyógyszer-expediálás során
Szakmai feladatok a gyógyszer-expediálás során
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Üdvözlöm a DrDiag rendszer bemutatóján A DrDiag rendszer szakmai információkat ad az orvosok egészségügyi szakemberek, gyógyszerészek, ápolók számára.
ORSZÁGOS LAKOSSÁGI EGÉSZSÉGFELMÉRÉS
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
NEPHROLOGIAI KÉPZÉS – CSALÁDORVOS REZIDENSEK SZÁMÁRA
Magatartástudományi Intézet
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában Egészségügyi kutatások, adatok közzététele.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
1 Elsősegély- tanfolyamok és a naloxon használata A berlini Fixpunkt e. V. modelprojektjének tapasztalatai A drogabúzus miatti halálesetek megelőzése.
A methadon kezelés Dr. Csorba József
EAAD Szolnokon Dr. Bagi Mária.
Mindennapi veszteségeink
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Speciális gyermekvédelem
Felmérés: (általános gyógyszer felhasználás, illetve vény nélküli készítmények)
Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése, Pécs, 2011 szeptember 30.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Terápiás támogatás – mit tehetnek a gyógyszerészek? Dr. Hankó Balázs Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet Közös nevezőn.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A légzőszervi betegségben szenvedők ismeretei a gyógyszerhasználatról és a rehabilitációs programokról CSMÖ MELLKASI BETEGSÉGEK SZAKKÓRHÁZA, DESZK Farkas.
Előadás másolata:

Gyógyszerészi Gondozás

Előadások: 1. Beteg- együttműködés aktuális kérdései Dr. Hankó Balázs szept. 22. 2. Gyógyszerészi gondozás feladatok a gyógyszerész szemével Dr. Hankó Balázs Gyógyszerészi gondozás feladatok az orvos szemével Dr. Balogh Sándor szept. 29. 3. Gyógyszerelési problémák osztályozása Dr. Birinyi Péter okt. 6. 4. Sürgősségi ellátást igénylő állapotok Dr. Burány Béla okt. 13. 5. Stroke/ TIA Dr. Mészáros Ágnes okt. 20. 6. Krónikus betegségek népegészségügyi jelentősége Dr. Mészáros Ágnes okt. 27. Citosztatikus keverék infúziók készítésének szakmai irányelvei Dr. Nikolics Mária 7. Vakcináció és védőoltások Dr. Mészáros Ágnes nov. 3. 8. Gyermekgyógyászati ismeretek Dr. Kovács Gábor nov. 10. 9. Célzott terápia Dr. Peták István nov. 17 10. Morgásszervi betegségek Dr. Péntek Márta nov. 24. 11. Várandósgondozás a gyógyszertárban Dr. Silhavy Mihály dec. 1. 12.1. Parenterális táplálás Dr. Balogh Judit dec. 8. 12.2. Enterális táplálás Dr. Pálfi Erzsébet

Gyakorlatok: Külső helyszíneken: Sürgősségi betegellátási helyzetek: OMSZ Aneszteziológia: Isz. Sebészeti Klinika, Városmajor Klinikai Tömb

2014. Követelményrendszer, információk http://gytar.sote.hu/gradualis 2014. Követelményrendszer, információk Írásbeli vizsga (kollokvium) Vizsgára bocsátás feltétele Cochrane adatbázis kutatás max. 2 pótolatlan hiányzás a gyakorlatról Kedvezmény Előadást követő kérdések 80%-ra helyes válasz Írásbeli vizsga kérdés (szituáció elemzés) alól mentesül Gyakorlatokon részvétel Szemináriumi termek Külső helyek

Az első előadás….

Mi történt? 62 éves hipertoniás, és diabeteses férfi egyik hajnalban rosszul lesz. Mentők a legközelebbi kórházba szállítják, ahol megállapítják, hogy myocardialis infarktusa van, és PCI-t (percutan coronaria intervencio) végeznek. A beteget több napos kezelés után kiengedik a kórházból és rehabilitáción vesz részt. AMI előtti gyógyszerei Rampiril 1x10 mg Amlodipin 1x5 mg Merckformin 3x850 mg

Mi történt? Vajon hány esetben történik ez? 62 éves hipertoniás, és diabeteses férfi egyik hajnalban rosszul lesz. Mentők a legközelebbi kórházba szállítják, ahol megállapítják, hogy myocardialis infarktusa van, és PCI-t (percutan coronaria intervencio) végeznek. A beteget több napos kezelés után kiengedik a kórházból és rehabilitáción vesz részt. AMI előtti gyógyszerei Rampiril 1x10 mg Amlodipin 1x5 mg Merckformin 3x850 mg Vajon hány esetben történik ez?

Beteg-együttműködés aktuális kérdései Dr. Hankó Balázs Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet Gyógyszerészi gondozás 2014. szeptember 22.

Vázlat Betegegyüttműködés definíciós háttere és jelentőssége Betegegyüttműködést befolyásoló tényezők Hogyan prediktálható a betegegyüttműködés Hogyan javítható az együttműködőkészség

1.1. Definíciós háttér I. Compliance, adherencia, perzisztencia Van-e különbség Többféle megközelítés Mennyiség – idő Compliance Annak mértéke, hogy a beteg milyen mértékben követi az eü. szakemberek terápiás utasításait. (WHO) A beteg és az egészségügyi személyzet együttműködése a betegség ismérveinek felállításában és a terápiában. (Klinikai gyógyszerészet jegyzet) Adherencia az egyén egészségügyi szakemberrel egyeztetett ajánlásoknak megfelelő viselkedése a gyógyszerszedés, diéta és az életmódváltozás területén. Perzisztencia A beteg folyamatos gyógyszerszedési képessége.

1.1. Definíciós háttér II. Laikus hipotézis a beteg saját meggyőződése szerint teljes mértékben betartja a terápiás ajánlásokat, azonban az általa feltételezettek, tájékozatlanság, ismerethiány miatt a gyakorlata nem egyezik az előírtakkal Szándékos – nem szándékos non-adherencia Szándékos Mellékhatás, dozírozás, ár stb. Nem szándékos Elfelejti bevenni

1.1. Definíciós háttér III. Holisztikus megközelítésben mi minden tartozhat ide Nem váltja ki a felírt készítményt Első alkalommal Későbbi alkalmakor Nem íratja újra fel a készítményt Dózis kihagyás, eltérés Nem megfelelő időzítés Másnak felírt gyógyszert alkalmaz Gyógyszert olyan étellel, itallal vesz be ami interakcióban áll Lejárt készítmény bevétele Nem megfelelő minőségű készítmény alkalmazása Nem megfelelően tárolt készítményt alkalmaz Nem megfelelő technika a gyógyszerbevétel során Forrás:www.adultmeducation.com

1.2. Több mint definíciós különbség! Compliance modell Adherencia/concordancia modell Concordance model Annak mértéke, hogy a beteg milyen mértékben követi az eü. szakemberek terápiás utasításait. (WHO) Az egyén egészségügyi szakemberrel egyeztetett ajánlásoknak megfelelő viselkedése a gyógyszerszedés, diéta és az életmódváltozás területén

1. 2. Több mint definíciós különbség 1.2. Több mint definíciós különbség! - Szükséges szakmai kompetenciák - Utasítás szerint szedendő Megegyezés szerint szedendő Szükséges kompetenciák: Szakmai ismeretek Beteg preferenciák ismerete Kommunikációs képességek

1.2. Új definíció a beteg-együttműködés területén Adherencia: „Az adherencia az egyén egészségügyi szakemberrel egyeztetett ajánlásoknak megfelelő viselkedése a gyógyszerszedés, diéta, és az életmódváltozás területén.” (WHO-2003, Adherence to long term therapies)

1.3. Non-adherencia jelentőssége I. A krónikus betegek kb. 50%-a nem előírás szerűen alkalmazza a gyógyszereket Eltérő adatok Függ betegségtől, de a mérési módszertől is * * Di Matteo 1948-1998 között végzett vizsgálatok (513db) Forrás: Hankó Balázs. Betegegyüttműködés aktuális kérdései I. Gyógyszerészet 50. 619–623. 2006.

1.2. Non-adherencia jelentőssége II. Kardiovaszkuláris gyógyszerek szedése az USA-ban 2002 Felírt gyógyszer Folyamatosan Szedett* Kiváltott Bevett *A folyamatosan terápián lévő betegek 22%-a kisebb dózist alkalmaz Forrás: Case Management Adherence Guidelines. Version 2.0. 2006

1.3. Non-adherencia jelentőssége III. USA halálozás okok éves becslés,CDC 2002; McCarthy 19981 A: Szívbetegségek B: Daganatok C: Stroke D: Gyógysz. Nonadherencia* E: Légúti betegségek F: Balesetek G: Diabetes H: Influenza/tüdőgyulladás I: Alzheimer kór J: Nephropathia K: Szepszis * Becslés (125 000/év) PGEU jelentés szerint évente az EU-ban 194500 beteg hal meg2 Forrás: 1. Case Management Adherence Guidelines. Version 2.0. 2006; 2. http://www.pgeu.org/Default.aspx?tabid=1076

1.3. Non-adherencia jelentőssége IV. * Több, mint 10%-a kórházi beutalásoknak (Vermiere et al, USA, 2001) A megelőzhető DRP-k 20%-ának hátterében (Gurwitz et al, USA, 2003) 100 milliárd dollár évente (Vermiere et al, USA, 2001) 125 milliárd Euro veszteség évente (PGEU, 2008) * Michael C. Sokol et al. Impact of Medication Adherence on Hospitalization Risk and Healthcare Cost. Med Care 2005;43: 521–530)

Vázlat Betegegyüttműködés definíciós háttere és jelentőssége Betegegyüttműködést befolyásoló tényezők Hogyan prediktálható a betegegyüttműködés Hogyan javítható az együttműködőkészség

Beteg egészségi állapota Betegtől függő tényezők Egészségügyi ellátástól, ellátó személyzettől függő tényezők Terápiától függő tényezők Társadalmi-gazdasági tényezők

2.1. Betegtől függő tényezők I. Fizikai tényezők Látási nehézség Hallási nehézség Kognitív zavarok Mozgáskoordinációs problémák Nyelési nehézségek

2.1. Betegtől függő tényezők II. Pszichés, viselkedés tényezők Betegség ismeret (rizikó) Gyógyszeres terápia szükségességének ismerete Terápiával kapcsolatos elvárások, remények Terápia folytatásával kapcsolatos képesség, biztonság Motiváció Félelem a mellékhatásoktól Félelem a hozzászokástól Betegség mint stigma Egészségügyi ellátással kapcsolatos frusztráció Stressz, idegesség, harag Abúzus

2.1.1.Látási nehézségek * El tudja-e elolvasni a betegtájékoztatót, utasításokat? Meg tudja-e különböztetni a gyógyszeres dobozokat, tablettákat? * OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

2.1.2. Hallási nehézségek Hallja-e amit mondunk a gyógyszertárban? Hogyan biztosítható a diszkréció? * OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

2.1.3. Mozgáskoordinációs zavarok Eljut-e a gyógyszertárba, hogy gyógyszereit kiváltsa? Remegő kezekkel be tudja-e adni a gyógyszert? * OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

2.2. Terápiától függő tényezők Terápia komplexitása Napi adagok száma Szedett gyógyszerek száma Gyógyszeradagolási technikák nehézsége Terápia időtartama Terápiás váltások gyakorisága A terápia azonnali hatásának elmaradása Aktuális, potenciális mellékhatások Stigmával járó gyógyszerek szedése Terápia össze egyeztethetetlensége az életmóddal Jelentős viselkedésváltozás szükséges

2.3. Szociális, gazdasági tényezők Alacsony egészségügyi műveltég Családi, szociális támogatás hiánya Változó lakáskörülmények, hajléktalan Nagyfokú elfoglaltság Egészségügyi rendszerhez való nehéz hozzáférés Biztosítás hiánya Kulturális különbségek Időskori gyógyszerabúzus

2.3.1. Alacsony egészségügyi műveltség olyan tudás és kompetencia megszerzése, amely az adott állapot menedzselését, és ezen keresztül egy jobb minőségű élet élését teszi lehetővé* ** *A Páciensek Európai Fóruma (European Patients Forum - EPF) Konferenciája (2008. április 8-9 Brüsszel)**OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

2.3.1. Alacsony egészségügyi műveltség * OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

2.3.1. Alacsony egészségügyi műveltség „Mutassa be, hogy hány darab tablettát kell egy nap bevennie!” Két tablettát kell szájon át bevenni naponta kétszer Egészségügyi műveltség és gyógyszerszedési instrukciók megértése - 395 beteg az USA 3 államában * Terry C. Davis, Ruth Parker. To Err Really is Human: Misunderstanding Medication,

2.3.1. Alacsony egészségügyi műveltség Helyes Megértés Bemutatás Alacsony csekély kielégítő Beteg egészségügyi műveltség * Terry C. Davis, Ruth Parker. To Err Really is Human: Misunderstanding Medication,

2.4. Egészségügyi rendszertől függő tényezők Eü. szakember-beteg kapcsolat Eü. szakember kommunikációs képessége A beteg és az eü. szakember betegség megközelítésében lévő különbség Pozitív megerősítés hiánya az eü. szakember részéről A rendszer hiányosságai a betegoktatás és nyomonkövetés terén Betegegyüttműködés területén lévő hiányos ismeretek Jó színvonalú betegtájékoztatók Betegbiztosítás és gyógyszerelés kapcsolata Magas gyógyszerköltségek Hozzáférési akadályok Hosszú várólista Folyamatos ellátás hiánya

2.5. Beteg egészségi állapotától függő tényezők Krónikus betegségek Tünetmentes betegségek Tünetek súlyossága Depresszió Pszichotikus betegségek Mentális visszamaradotság

2.5.1. Depresszió Depressziós krónikus betegek együttműködő készsége szignifikánsan rosszabb (Krueger et al, 2005) * * * OSZMK. Népegészségügyi jelentés 2008.

Vázlat Betegegyüttműködés definíciós háttere és jelentőssége Betegegyüttműködést befolyásoló tényezők Hogyan prediktálható a betegegyüttműködés Hogyan javítható az együttműködőkészség

3.1. Egy gyors lista, hogy kikre és mikre kell kiemelten figyelni… Alacsony egészségügyi műveltségűek Hajléktalanok Depressziósok Pszichés betegségben szenvedőek Valamilyen abúzúsban szenvedőek Kognitív zavarokban szenvedők Feledékenyek Ideges betegek Nem ismeri a betegségét Nem hisz a terápiában Nem hisz a gyógyszerek hatékonyságában Komplex gyógyszerelésűek Gyógyszerszedésben megfáradtak/elege van belőle Kellemetlen gyógyszer-adagolási rend Magas gyógyszerköltségek Hozzáférési nehézségek Terápiás nyomonkövetés hiánya Nem jelent meg a kontrollon Forrás: www.adultmeducation.com; Krueger et al, 2005; Osterberg and Blaschkle 2005

3.2. Adherencia menedzsment program (CMAG) Új terápia kezdés Eü. műveltség Gyógyszerismeret Változási hajlandóság Szociális támogatás Tájékozottság Jó nem jó T+M- III. A~ T-M+ II. A~ Motiváció Magas Alacsony T+M+ IV. A T-M- I. A vagy T-M- Tájékozottság nem jó; Motiváció alacsony T-M+ Tájékozottság nem jó; Motiváció magas T+M- Tájékozottság jó; Motiváció alacsony T+M+ Tájékozottság jó; Motiváció jó Folyamatos terápia Módosított Morisky teszt Felmérés folyamata Intervenció tervezése

3.2.1. Egészségügyi műveltség mérése Rapid Estimate of Adult Literacy in Medicine

3.2.2. Gyógyszerismeret felmérése

3.2.3. Változási hajlandóság mérése megtörtént Nem felkészült a változásra

3.2.4. Szociális támogatás DUKE-UNC-FSSQ

3.2.5. Módosított Morisky teszt

Vázlat Betegegyüttműködés definíciós háttere és jelentőssége Betegegyüttműködést befolyásoló tényezők Hogyan prediktálható a betegegyüttműködés Hogyan javítható az együttműködőkészség

4.1.1. Betegtől függő tényezők - látási nehézség - A gyógyszertárba érkező 50 év körüli női beteg látása erősen csökkent. Kérdésre elmondja, hogy mindennapos gyógyszerszedésében nincs segítsége. Vérnyomása az elmúlt időszakban meghaladta a 145/90 értéket, ezért az eddig szedett amlodipin mellé még egy új készítményt is írtak fel. Recepten szereplő gyógyszerek: Ramipiril Prevent 5 mg tabl. (1x1) Amlodipin ratiopharm 10 mg tabl. (1x1) Mit mond a betegnek, hogyan tudná biztosítani azt, hogy a gyógyszerbevétel biztonságos legyen?

4.1.1. Betegtől függő tényezők - látási nehézség - Recepten szereplő gyógyszerek: Ramipiril Prevent 5 mg tabl. 5 mg tabletta: halvány piros, oblong, lapos felületű, mindkét oldalon felezővonallal ellátott tabletta, egyik oldalán a "5/HMP", másik oldalán "5 és Hoechst logo" jelzést tartalmaz. Törési felülete fehér vagy csaknem fehér. Amlodipin ratiopharm 10 mg tabl. Tabletta: fehér, kerek, enyhén bikonvex, metszett élű, egyik oldalán felezővonallal ellátott tabletta. De akár lehetne így is helyettesíteni Ramace 5 mg kapszula Rózsaszín/fehér, nem átlátszó kemény zselatin kapszulába töltött fehér vagy csaknem fehér por. A kapszula mindkét felén fekete színű "93" és "7211" jelölés látható. De ez is lehet megoldás Norvasc 10 mg tabl. Fehér, nyolcszögletű, lapos tabletta, egyik oldalán "PFIZER", másik oldalán "AML-5 ill. AML-10" jelzéssel ellátva. Törési felülete fehér.

4.1.1. Betegtől függő tényezők - látási nehézség - Recepten szereplő gyógyszerek: Ramipiril Prevent 5 mg tabl. 5 mg tabletta: halvány piros, oblong, lapos felületű, mindkét oldalon felezővonallal ellátott tabletta, egyik oldalán a "5/HMP", másik oldalán "5 és Hoechst logo" jelzést tartalmaz. Törési felülete fehér vagy csaknem fehér. Amlodipin ratiopharm 10 mg tabl. Tabletta: fehér, kerek, enyhén bikonvex, metszett élű, egyik oldalán felezővonallal ellátott tabletta. De akár lehetne így is helyettesíteni Ramace 5 mg kapszula Rózsaszín/fehér, nem átlátszó kemény zselatin kapszulába töltött fehér vagy csaknem fehér por. A kapszula mindkét felén fekete színű "93" és "7211" jelölés látható. De ez is lehet megoldás Norvasc 10 mg tabl. Fehér, nyolcszögletű, lapos tabletta, egyik oldalán "PFIZER", másik oldalán "AML-5 ill. AML-10" jelzéssel ellátva. Törési felülete fehér.

4.1.1. Betegtől függő tényezők - nyelési nehézség - A szomszédos rendelőből felhívja a neurológus szakorvos, hogy egy 55 év körüli betegének eddig az epilepsziájára lamotrigine hatóanyagú antiepileptikumot (Lamictal 50 mg tabl.) írt fel. Azonban a betegnek az utóbbi időben nyelési nehézségei vannak. Van-e valamilyen olyan lehetőség amivel ezt a hatóanyagot könyebben be lehet vennie a betegnek? Lehetőség van diszpergáló tabletták alkalmazására, pl.: Lamotrigin Orion 50 mg diszpergálódó tabl. A tabletta feloldható kevés vízben, elrágható, vagy lenyelhető egészben is megfelelő mennyiségű vízzel.

4.1.1. Betegtől függő tényezők - nyelési nehézség - A szomszédos rendelőből felhívja a neurológus szakorvos, hogy egy 55 év körüli betegének eddig az epilepsziájára lamotrigine hatóanyagú antiepileptikumot (Lamictal 50 mg tabl.) írt fel. Azonban a betegnek az utóbbi időben nyelési nehézségei vannak. Van-e valamilyen olyan lehetőség amivel ezt a hatóanyagot könyebben be lehet vennie a betegnek? Lehetőség van diszpergáló tabletták alkalmazására, pl.: Lamotrigin Orion 50 mg diszpergálódó tabl. A tabletta feloldható kevés vízben, elrágható, vagy lenyelhető egészben is megfelelő mennyiségű vízzel.

4.1.1. Problémára fókuszáló stratégia Betegtől függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Vakság Szóbeli üzenetek pontossága; hangos könyv; braille írás; eltérő nagyságú-alakú gyógyszertartók; tabletta alakok gyakorlása; előre dozírozott gyógyszerek Látási problémák Nagy betűjű írott anyag, honlapok; kontrasztos anyagok; színkódok alkalmazása a gyógyszereknél; Siketség Lassú szájról olvasható beszéd; írószerek bevonása; írott tájékoztatók; piktogrammok Csökkent hallás Csendes környezet; jobban halló fül; lsd előbb. Mozgási problémák Gyógyszerkiszállítás; egyszerűen nyitható gyógyszerek; előreosztás; Nyelési nehézségek Gyógyszerforma választás, milyen gyógyszert lehet étellel, itallal keverve bevenni

4.1.1. Problémára fókuszáló stratégia Betegtől függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Vakság Szóbeli üzenetek pontossága; hangos könyv; braille írás; eltérő nagyságú-alakú gyógyszertartók; tabletta alakok gyakorlása; előre dozírozott gyógyszerek Látási problémák Nagy betűjű írott anyag, honlapok; kontrasztos anyagok; színkódok alkalmazása a gyógyszereknél; Siketség Lassú szájról olvasható beszéd; írószerek bevonása; írott tájékoztatók; piktogrammok Csökkent hallás Csendes környezet; jobban halló fül; lsd előbb. Mozgási problémák Gyógyszerkiszállítás; egyszerűen nyitható gyógyszerek; előreosztás; Nyelési nehézségek Gyógyszerforma választás, milyen gyógyszert lehet étellel, itallal keverve bevenni

4.1.2. Problémára fókuszáló stratégia Terápiától függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Komplex gyógyszerelés Szükségtelen gyógyszerek meghatározása, elhagyása; frekvenciacsökkentés, készítményen belüli kombinációk; mellékhatásra ható gyógyszerek azonosítása, emlékeztető stratégia; gyógyszerek listája A terápia azonnali hasznának hiánya Mi várható a gyógyszertől tájékoztatás; Krónikus terápia Dozírozás egyszerűsítse; emlékeztető stratégia, napi tevékenységhez kötött gyógyszerszedés; családtagok bevonása a támogatásba Kellemetlen mellékhatások Kockázat-haszon bemutatása; mellékhatás kezelési lehetőségei; kevesebb mh-al rendelkező készítmény alkalmazása Terápiával kapcsolatos meggyőződés Betegpreferenciák felmérése; terápia céljainak közös meghatározása;

4.1.2. Problémára fókuszáló stratégia Terápiától függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Komplex gyógyszerelés Szükségtelen gyógyszerek meghatározása, elhagyása; frekvenciacsökkentés, készítményen belüli kombinációk; mellékhatásra ható gyógyszerek azonosítása, emlékeztető stratégia; gyógyszerek listája A terápia azonnali hasznának hiánya Mi várható a gyógyszertől tájékoztatás; Krónikus terápia Dozírozás egyszerűsítse; emlékeztető stratégia, napi tevékenységhez kötött gyógyszerszedés; családtagok bevonása a támogatásba Kellemetlen mellékhatások Kockázat-haszon bemutatása; mellékhatás kezelési lehetőségei; kevesebb mh-al rendelkező készítmény alkalmazása Terápiával kapcsolatos meggyőződés Betegpreferenciák felmérése; terápia céljainak közös meghatározása;

4.1.3. Problémára fókuszáló stratégia - szociális gazdasági tényezők - Gyógyszertárában a beteg az alábbi gyógyszereket szeretné kiváltani: Diaprel Mr 30 mg tabl. 1x2 Ednyt 10 mg tabl. 1x1 Atoris 20 mg tabl.1x1 Quamatel 20 mg filmtabl. 2x1 Stimuloton 50 mg filmtabl. 1x1 Furosemid 40 mg tabl. 1x1 Kaldyum 600 mg ret. kapszula 2x1 Plavix 75 mg filmtabl. 1x1 tabl Movalis 15 mg tabl 1x1 tabl. A beteg arra panaszkodik, hogy nem tudja kiváltani a gyógyszereit, túl költségesek. Milyen megoldásokat ajánl fel?

4.1.3. Problémára fókuszáló stratégia Szociális gazdasági tényezők Probléma Megoldási javaslat Alacsony szintű egészségügyi műveltség Legegyszerűbb kifejezések használata; piktogramok használata; visszakérdezéses technika, családtagok bevonása Szociális támogatás hiánya Családtagok bevonása; Betegegyesülethez való irányítás, Nagyfokú elfoglaltság Gyógyszerszedés napi ritmushoz illesztése; emlékeztető technika Magas gyógyszerköltségek Generikus program; Közgyógyellátás kezdeményezése; Kulturális különbségek A kulturális hatások gyógyszerszedést csökkentő okainak vizsgálata.

4.1.3. Problémára fókuszáló stratégia Szociális gazdasági tényezők Probléma Megoldási javaslat Alacsony szintű egészségügyi műveltség Legegyszerűbb kifejezések használata; piktogramok használata; visszakérdezéses technika, családtagok bevonása Szociális támogatás hiánya Családtagok bevonása; Betegegyesülethez való irányítás, Nagyfokú elfoglaltság Gyógyszerszedés napi ritmushoz illesztése; emlékeztető technika Magas gyógyszerköltségek Generikus program; Közgyógyellátás kezdeményezése; Kulturális különbségek A kulturális hatások gyógyszerszedést csökkentő okainak vizsgálata.

4.1.4. Problémára fókuszáló stratégia Egészségügyi rendszertől függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Eü. szakember-beteg kapcsolat Pozitív, támogató, bizalmi kapcsolat kialakítása; betegbevonás a döntésekbe, betegtájékozottság, változási hajlandóság mérése; akadályok feltérképezése; Gyógyszerbevétel napi tevékenységhez kötése; Eü. szakember kommunikációja Kommunikációs stratégia! (lsd. külön előadás!)

4.1.4. Problémára fókuszáló stratégia Egészségügyi rendszertől függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Eü. szakember-beteg kapcsolat Pozitív, támogató, bizalmi kapcsolat kialakítása; betegbevonás a döntésekbe, betegtájékozottság, változási hajlandóság mérése; akadályok feltérképezése; Gyógyszerbevétel napi tevékenységhez kötése; Eü. szakember kommunikációja Kommunikációs stratégia! (lsd. külön előadás!)

4.1.5. Problémára fókuszáló stratégia Beteg egészségi állapotától függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Tünetmentes betegség A betegség progressziójával kapcsolatos tájékoztatás; milyen preventív lépések lehetnek, mik a következményei a kezelés elmaradásának A terápia azonnali hasznának hiánya Haszon-kockázat bemutatás Depresszió Nyílt párbeszéd a betegségről; betegség kémiai hátterének megbeszélése; gyógyítható betegség, kezelés várható időtartama; gyakoribb mellékhatások ismertetése, mit kell tenni, mikor múlnak el; Pszichés problémák Betegség kezelésének ismertetése, emlékeztetők; mellékhatások ismertetése, mit kell tenni, mikor múlnak el; család-támogatók informálása; dózis-titrálás;

4.1.5. Problémára fókuszáló stratégia Beteg egészségi állapotától függő tényezők Probléma Megoldási javaslat Tünetmentes betegség A betegség progressziójával kapcsolatos tájékoztatás; milyen preventív lépések lehetnek, mik a következményei a kezelés elmaradásának A terápia azonnali hasznának hiánya Haszon-kockázat bemutatás Depresszió Nyílt párbeszéd a betegségről; betegség kémiai hátterének megbeszélése; gyógyítható betegség, kezelés várható időtartama; gyakoribb mellékhatások ismertetése, mit kell tenni, mikor múlnak el; Pszichés problémák Betegség kezelésének ismertetése, emlékeztetők; mellékhatások ismertetése, mit kell tenni, mikor múlnak el; család-támogatók informálása; dózis-titrálás;

Komplex stratégia szükséges! WHO 2003 Komplex stratégia szükséges!

Komplex stratégia szükséges! WHO 2003 Komplex stratégia szükséges!

4.2. Komplex adherencia javító stratégia Új terápia kezdés Eü. műveltség Gyógyszerismeret Változási hajlandóság Szociális támogatás Tájékozottság Jó nem jó T+M- III. A~ T-M+ II. A~ Motiváció Magas Alacsony T+M+ IV. A T-M- I. A vagy T-M- Tájékozottság nem jó; Motiváció alacsony T-M+ Tájékozottság nem jó; Motiváció magas T+M- Tájékozottság jó; Motiváció alacsony T+M+ Tájékozottság jó; Motiváció jó Folyamatos terápia Módosított Morisky teszt Felmérés folyamata Intervenció tervezése

4.2.1. Tájékozottság nem jó; motiváció alacsony Motivációs interjú Betegségspecifikus tájékoztatás és non-adherencia következményei Gyógyszereléssel kapcsolatos tájékoztatás Miért szükséges a gyógyszer Dozírozás, és ennek mindennapi életritmushoz való illesztése Kihagyott, vagy később bevett dózis Mellékhatások Visszakérdezéses technika Családtagok, gondozók oktatása

4.2.2. Tájékozottság nem jó; motiváció magas Motivációs támogatás, újra-megerősítés Betegségspecifikus tájékoztatás, és non-adherencia következményei Gyógyszereléssel kapcsolatos tájékoztatás Miért szükséges a gyógyszer Dozírozás, és ennek mindennapi életritmushoz való illesztése Kihagyott, vagy később bevett dózis Mellékhatások Mit kell tennie mielőtt elfogyna a gyógyszere Visszakérdezéses technika Családtagok, gondozók oktatása

4.2.3. Tájékozottság jó; motiváció alacsony Motivációs interjú Emlékeztető technikák alkalmazása Szociális támogatás Családtagok, gondozók motiválása

4.2.4. Tájékozottság jó; motiváció magas Motivációs megerősítés A kezelés során fellépő esetleges problémák áttekintése, mit tegyen ilyenkor

4.3. Motivációs interjú A motivációs interjú egy beteg-orientált tanácsadás, azzal céllal, hogy elérje a beteg magatartásának változását, azáltal hogy segíti a betegeket az ellentmondások feltárásában és megoldásában. Segít a betegnek abban, hogy megértse azt, hogy milyen gondolatok, érzések kapcsolhatók a problémához megértse azt, hogy milyen gondolatok, érzések gátolják a problémamegoldást szembenézve ezekkel segítse az új viselkedésmodell kialakítását

4.3. Motivációs interjú Alapelvek Rezisztencia kezelése Empátia biztosítása Viták kerülése Ellentmondások kezelése Önbizalom támogatása

4.4. A változás transzteoretikus modellje végállapot Elhatározás előtti állapot

Helytelen feltételezések Változás fázisa kulcsstratégia Alkalmazható lépések Helytelen feltételezések Elhatározás előtti állapot Felvilágosítás Tudatosság Érzelmi elfogadás Személyes tájékoztatás, felvilágosítás biztosítása Régebbi változási próbálkozások elismerése Alkalmat teremteni a beteg betegségével kapcsolatos érzéseinek kifejezésére A beteg megfelelően tájékozott A tájékoztatás elegendő a változáshoz Nem szabad az érzelmi tényezőket figyelmen kívül hagyni, erősebb az informáltságnál Elhatározás A beteg önbizalmának erősítése, hogy képes lesz a kívánt változást véghezvinni A változást meggátoló tényezők azonosítása, megbeszélése, elhárítása Pozitív visszacsatolás a beteg képességeiről Tisztázni a döntés előnyeit, hátrányait Nem szabad figyelmen kívül hagyni a család, barátok hatását Nem szabad a beteget az ambivalens érzések miatt kritizálni Cselekvés előkészítése Cselevési terv megalkotása A beteg bátorítása arra, hogy konkrét, elérhető célokat fogalmazzon meg Megerősíteni a beteget a már elért eredményekben Nem szabad általános változásokat megfogalmazni Nem szabad a lebecsülni az elért változásokat Viselkedési képességek fejlesztése Szociális támogatás Önfejlesztő anyagok, programok biztosítása A csak tájékoztató anyagok, programok ajánlása helytelen Fenntartás Problémamegoldó készség fejlesztése Szociális, környezeti támogatás biztosítása Elősegíteni, hogy a beteg felmérje és megelőzze a lehetséges nehézségeket Elbotlás, visszaesés esetén biztatni, hogy újra kezdje a változási folyamatot Motivált beteg esetében újabb célok, kihívások megfogalmazása Ne feltétezzük, hogy a kezdeti eredmény állandósul Nem szabad a beteget a botlásokkor, visszaesésekkor hibáztatni

4.5. Záró példa 43 éves betegünknek három tizenéves gyermeke van néhány hónappal ezelőtt állapították meg, hogy magasvérnyomása mellett a koleszterinszintje is emelkedett. Azóta a mért értékek nem nagyon csökkentek. Gyógyszerelése metoprolol zok 50 mg napi 1, és simvastatin 20 mg napi 1. A gyógyszertárban kb. 2 hónapja volt, és kérdésünkre elmondja, hogy nem járt más gyógyszertárban, és 2 hónapja 1-1 doboz gyógyszert váltott ki. A beszélgetésből az is kiderül, hogy igazán nem érzi magát betegnek, és nem gondolja, hogy gyógyszereit szednie kellene. Mit tehetünk annak érdekében, hogy a beteg a kitűzött anyagcsere célértékeket elérje?

Vázlat Betegegyüttműködés definíciós háttere és jelentőssége Betegegyüttműködést befolyásoló tényezők Hogyan prediktálható a betegegyüttműködés Hogyan javítható az együttműködőkészség

Köszönöm a figyelmet!