PÁZMÁNY SZENIOR EGYETEM Az időskor örömei és problémái Pataky Ilona
Az időskorúak mentális sajátosságai Bölcs, aki önismerettel a megváltozott képességekhez igazítja igényeit. Fizikai változások korlátoznak – visszahúzódás – élmények ritkulnak Megváltozott az élet Nyugdíj Társ elvesztése Szűkül a baráti kör Van idő az unokákkal Beszélgetni – emlékek mentén Differenciáltan foglalkozni, ajándékot adni
Életkorból adódó változások Feledékenység Szándékos felidézés nehézsége Rövid távú emlékezet gyengülése Türelmetlenség – félek, hogy elfelejtem Keresés – nem tudom hova tettem→mit is keresek Lassulás Rugalmatlanabbá válás, váltás nehézsége Megváltozottság élmény Megküzdés és elfogadás az időskor mentális állapotára vonatkozóan
Kínosan megélt változások idős korban - PROBLÉMÁK Összehasonlítás a múltbeli teljesítménnyel Fáradékonyak vagyunk Kevesebbet bírunk terveink kudarca Nehezebben összpontosítunk Teljesítményorientált megközelítés Kudarc elővételezése Fókusz a hibákon 1 hibát végzetesnek él meg, Csak a 100 % a jó
Kínosan megélt változások idős korban - PROBLÉMÁK Segítségre szorul Kérni kell Másképp csinálják Életének irányítása kikerül a kezéből Kudarc a feszültséget növeli Ingerültség Agresszivitás Okokkal, nem a célokkal foglalkozik Önmaga hibáztatása
Neuropszichológiai vizsgálatok idős korban MMS Addenbrooke’s Teszt Órateszt Képteszt Számismétlés Vizuomotoros koordinációs feladatok Vízuális analízis-szintézis próbák
Differenciáldiagosztikai szempontok Életkorból adódó változások Depresszív kognitív struktúra idős korban Szorongás következménye idős korban Enyhe, következményes kognitív zavar Alzheimer, frontális típusú vagy egyéb demencia
A vizsgálat célja megismerkedés a megváltozott működés sajátosságaival: a sikerek →az örömök Problémahelyzetek exponálása révén Jegyzőkönyvezi: Az elővételezést A problémahelyzetben aktivált megoldási séma hatékonyságát Kudarc fogadását, feldolgozását Stratégiaváltást Teljesítmény értékelését
Neuropszichológiai vizsgálat értékelése: ki vagyok most én? Eloszlik az időskortól való félelem (Ageing) Milyen szellemi torna megy jól Megszokott környezetében hogyan működik Milyen feladatokat tud ellátni Önállóan Másokat segítve Mások segítségével
Feszültségek az idősekkel kapcsolatban Az idős ember a családban NEM A gondozás tárgya, akit Rendszeresen látogatni kell El kell látni Telefonon hívni kell Logisztikai probléma Aki helyett dönteni kell Akit el kell helyezni racionális érvek alapján
Feszültségek Hajnali „sürgős” hívások A hűtőben romlott ételek –hiába főz, vásárol a család Szomszédot kéri, vegyen almát – olybá tűnik, a család nem gondoskodik róla Minden alkalommal csak panaszkodik Ezerszer elmondja/megkérdi ugyanazt
Mit lehet tenni? Üzenőfüzet – bevásárlólista készítése Étvágytalanság, egyedül nehéz enni – közös étkezés, játszmák elkerülése (Memi és a sütőtök) Irányított élmény- és emlékfelidézés (Marika) Az önálló intézkedésnek, a tanácsnak helye van (Nappali Szanatórium: Kata fehér ruhája) Generációk együtt: jót beszélgettünk dédivel Keresés – helye van a tárgyaknak, figyelni, amikor eltesszük – megállunk keresés közben: mit, mihez?
Mit lehet tenni? Kiszolgálni = kiszolgáltatottá tenni - „Kelepek, szelepek rendben mester” Elfogadni, hogy hozzátartozónk megöregedett Játszmák elkerülhetők Meglopatás élménye (feledékenység hátterén) Úgy érdemes kezelni, hogy nem emlékszik, hova tette - meg lehet keresni együtt Személyes sértődés elkerülhető
Mit lehet tenni? Panaszok helyett irányított beszélgetés Érdekes témáról Múlt eseményeiről Élményekről fényképekkel Tudjuk, hogy ezerszer el szokta mondani – mi csökkenti a számot (megfigyelések) Eredmény, ha ma csak ötször A kérdésre az a jó válasz, amit meg tud jegyezni
Irodalom Pataky Ilona, Baran Brigitta: 20. Fejezet Pszichológus az idõs betegek ellátásában in: Székács Béla (szerk.): Geriátria. Az időskor gyógyászata. Semmelweis Bp
Köszönöm a figyelmet! pataky.ilona@btk.ppke.hu