Az érdekegyeztetés rendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A nők érdekvédelme a BDSZ-ben - a fúzió előtt és után - Varga Éva BDSZ alelnök, Ruhaipari tagozatvezető.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(2) november 28.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon (1.) november 21.
1 szociális párbeszléd magyarországon © kurtán sándor 2010 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A Regionális Munkaügyi Tanácsok foglalkoztatási paktumokban való részvételi lehetőségei Balatonvilágos
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A magyarországi gázszolgáltatás helyzete, jelene és jövője
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Foglalkoztatási Fórum Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum 2011
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Szociális és foglalkoztatás politika. Általános célok Fizetett munka költségei, járulékok, Egyenlőtlenségek megakadályozása az integráció, erőforrás megtakarítás.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ivan Tomac Predsjednik EKN-aBalatonszemes, SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN SZOCIÁLIS PÁRBESZÉD HORVÁTORSZÁGBAN.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A magyarországi és a villamosenergia-iparban működő szakszervezetek helyzete és kilátásai a szervezettség tükrében Tagtoborzás az EVDSZ – nél, ágazati.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
Az ÖNET megújításának lehetséges módja Schmidt Jenő, ÖNET munkacsoport vezetője, TÖOSZ elnök Budapest, május 19. „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar.
1 TÁMOP A-13/ pályázat Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél- Dunántúli Régióban – Záró Konferencia.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége
Projekt záró prezentáció
Előadás másolata:

Az érdekegyeztetés rendszere Az érdekegyeztetés definíciója: A munka világa ellenérdekeltségű szereplőinek tevékenysége, céljaik és feladataik összehangolására

Az előadás témája Fogalmak Rövid történeti áttekintés Jelenlegi helyzet NGTT VKF OKÉT Új fórumok lehetőségei, indokoltságuk Kétoldalú párbeszéd Magyarországon A társadalmi partnerek elvárásai Lehetséges forgatókönyvek

Érdekegyeztetés tartalma I. Szakszervezeti érdekképviselet kedvezményezettjei: tagságuk /közvetve az összes munkavállaló Aktív munkavállalók Munkaerőpiacon kívüliek (tanulók, munkanélküliek, TB ellátásban lévők: nyugdíjasok, eü. ellátás)

Érdekképviselet tartalma II. Aktívak: munkaerő-piaci helyzetének megtartása, javítása Álláskeresők és tanulók: vissza-, ill. bejuttatni a munkaerőpiacra (aktívvá tenni) TB ellátásban lévők (megváltozott munkaképességűek)

Munkaerő-piaci helyzet tartalma A szakszervezeti tevékenység célja Munkahely védelem, foglalkoztatás bővítés Bér és jövedelem biztonság Szociális biztonság (TB is) Munkakörülmények javítása: szabályok, technikai eszközök, ergonómia stb. KÖRNYEZETVÉDELEM LAKÓHELYI ELLÁTÁS

Munkahelyvédelem, foglalkoztatás Piac és szakszervezet, piaci és szociális szempontok ellentétjei Túlkínálat szabályozása Piacképes tudás Foglalkoztatás stabilizálás (technológiai sorok foglalkoztatottjainak száma) Munkahelyteremtés támogatása (tőke export, helyett termék export, tőke import)

Bér és jövedelem biztonság Munkaerő-piaci helyzet és a bérek Szakmák, felkészültség, motiváltság Országok, régiók, kistérségek Jogi, pénzügyi garanciák (Mt. bérek biztonsága, Bérgarancia alap)

Szociális biztonság Tágabb értelmezés: Szociális, jóléti juttatások a vállalatnál, intézménynél Társadalmi szintű gondoskodás: egészségügyi ellátás, nyugdíjellátás Megváltozott munkaképességűekről való gondoskodás Szakszervezeti juttatások

Munkakörülmények javítása Munkaviszonyra vonatkozó szabályok (Mt. KSZ.) Munkabiztonság Technikai fejlesztés (foglalkoztatás ellentmondásai) Ergonómia

Az érdekegyeztetés szintjei Az Európai Unió (EU-s direktívák hatása a magyar szabályozásra; ágazati párbeszéd, EU-s érdekegyeztető fórumok, bizottságok: Szociális bizottság) Országos szintű Ágazatközi (Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács - OKÉT, Közalkalmazottak Országos Munkaügyi Tanácsa – KOMT) Ágazati, szakmai (ÁPB) Területi- regionális Helyi: társasági, intézményi

Fogalmak Szociális dialógus: szakszervezetek és a munkaadói érdekképviseletek közti, illetve köztük és a kormány közötti tárgyalást, konzultációt, információcserét jelenti, gazdasági, szociális és velük összefüggő egyéb kérdésekről ILO típusú (szervezkedés, megállapodások szabadsága) a munkavilágára koncentráló Civil dialógus: átfogóbb fogalom fenti szereplőkön túli résztvevői kör (civil szervezetek, egyéb szereplők) közötti egyeztetés EU típusú nemzeti stratégiai célok és programok egyeztetésének fóruma A munkaügyi kapcsolatokban általában a munkavállaló és a munkáltató vagy ezek érdekképviseletei vesznek részt (bipartit)

Fogalmak 2 bipartit = munkáltató és munkavállalói szervezetek egyeztetése EU szociális partnerek bipartizmus plusz = bipartit kiegészítése „civil” (nem kormányzati) szervezetekkel ILO civil párbeszéd tripartit= bipartit + kormány ILO társadalmi párbeszéd alapmodellje tripartizmus plusz = tripartit + „civil” szervezetek tripartizmus mínusz= hiányos oldalak (VKF)

Történeti áttekintés 1988. december Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT), tripartit 1990 augusztusa OÉT átalakult Érdekegyeztető Tanáccsá (ÉT) tripartit 1999. április 21. ÉT Országos Munkaügyi Tanáccsá (OMT) alakult, tripartit alapszabály első alkalommal tartalmazott szabályokat a részvételre vonatkozóan, 2002. január 24. Gazdasági Tanács (tripartizmus plusz) 2002. július 26. OMT–ből Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) tripartit 2004. augusztus 24. Gazdasági és Szociális Tanács ?? 2011. július 22. NGTT (2011. évi XCIII. törvény). Alakuló ülés 2011. október 11. bipartizmus plusz (OÉT utolsó ülése 2010. december) 2012. február 22-én VKF tripartit „mínusz”

Országos Érdekegyeztetési Tanács Szereplők, részvétel feltételei Tevékenység, hatáskör jövedelem politika, foglalkoztatáspolitika, törvény előkészítés (alkotmányos kifogás - közhatalmat gyakorló testület) Intézmény strukturáltsága, delegálási jog Munka rendszeressége, tervezettsége Nyilvánosság szerepe Minta a munkaügyi kapcsolatokra

Gazdasági és Szociális Tanács Összetétel: munkavállalók, gazdaság, civilek és a tudomány Feladat: konzultációs fórum társadalmat, gazdaságot érintő átfogó problémák, megoldásukra nemzeti stratégiák: gazdaság, szociálpolitika, fejlesztés, munkaügy, foglalkoztatás, társ. biztosítás, eü., EU integ., saját kezdeményezések

Jelenlegi helyzet NGTT Létrehozásának indokai (OÉT, GSZT, GEF) Résztvevők, jelleg (öt oldal) Feladat, struktúra VKF Cél Konzultáció, egyeztetés (konzultáció, vélemény, ajánlás, megállapodás) Monitoring bizottság Finanszírozás

NGTT feladat Elemzi a társadalmi-gazdasági fejlődést, Javaslat átfogó makrogazdasági és társadalmi problémák megoldására, Megvitat: társadalompolitikai, foglalkoztatáspolitikai, munkaerő-piaci, jövedelemelosztási stb. kormányzati stratégiákat, kérdéseket!! Véleményez tervezett kormányzati intézkedéseket,

Feladat 2. részt vesz a jogszabályok és egyéb kormányzati döntések hatásainak feltárásában, konzultációt folytat az Európai Unióval kapcsolatos stratégiai kérdésekről, megtárgyal minden olyan nemzetgazdasági vagy társadalompolitikai kérdést, amelyet a Tanács tagjainak kétharmada javaslata alapján a Tanács napirendjére tűz feladatot adhat: országgyűlés, kormány (tagok) 30 nap

Következtetések NGTT a GSZT és nem az OÉT szerepét OÉT feladatai ellátatlanok – VKF Nagy létszámú – nincsenek egyezségek Nem volt munkaügyi bizottsága Civil párbeszéd összevonódik a munkaügyi (szociális) párbeszéddel Látszat tevékenység (cirkusz)

VKF létrehozása Az NGTT kritikája 2010. december, 2011. október, 2012. február 22-én VKF Több mint 1 évig nem volt OÉT szerű egyeztetés Új Mt. konzultációja érlelte ki (először munkáltatók, aztán Liga és MOSZ Végül csonkán maradt Teljesen OÉT tevékenység-monitoring biz.

VKF résztvevők Kormány (miniszterelnök, foglalkoztatásért felelős miniszter) Munkáltatói szervezetek MGYOSZ VOSZ Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ-Coop Szövetség, KÉSZ) Szakszervezetek LIGA MOSZ MSZOSZ Monitoring bizottság vezetője (foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár) Ülések szükség szerint, de félévente egyszer

VKF feladata Érdekképviseletek és a kormány közötti együttműködés erősítés Gazdasági növekedés elősegítése Versenyképesség javítása Üzleti környezet fejlesztése A versenyszférán belüli társadalmi párbeszéd erősítése

VKF jellege Versenyszférát érintő Gazdasági tárgyú kormányzati döntések konzultatív, véleményező, javaslattevő fóruma (konszenzussal ajánlást fogad el, megállapodást köt)

VKF célja Szándékok egyeztetése Információk cseréje Megállapodások kötése Szabályozási javaslatok megtárgyalása

Konzultációs területek Foglalkoztatáspolitika, munkaerőpiac Adó, járulék Bérek (minimál bér, garantált bér, bérajánlás) Munkaügyi, szakképzési, munkavédelmi, munkaügyi ellenőrzési szabályok Munkaügyi kapcsolatok Szociális ellátások (álláskereső támogatás, TB) Vállalkozások általában Amit felek fontosnak tartanak

Összehasonlítások GSZT – NGTT összetétel, feladat, hatékonyság különbség az egyházak OÉT – VKF összetétel, feladat, hatékonyság, plenáris ülés? Bértárgyalások NGTT – VKF határkör elvonás bértárgyalás módszere: vitatható, hiányos makro adatok, hatékonyság, infláció (min.bér-létminimum) Munka Törvénykönyve támogatottság, szakmaiság

VKF értékelés OÉT jogosítványai (NEuT, 9 bizottság, MAT, MMT (2007-től RMT-k), a TB után Legtöbbet a min. bér, garantált bérminimum, bérajánlás Kevésbé differenciált munka (bizottságok) Összetétel – érthetetlen és magyarázhatatlan hiányok Megtörtént a szférák szétválasztása (egyesítés?)

Az érdekegyeztetés hiányosságainak következményei Legitimitás - támogatottság Szakmaiság (Mt. példa) VKF és OKÉT elválasztás?? Közös ügyek Külön utas megoldások Lobbizás Kijárás (multik, kapcsolatok, befolyás keresés)

Vélemények, javaslatok, OÉT jellegű munka: rendszeresség, tervezettség, struktúráltság, részvétel Szférák szétválasztás Munkáltatók - állami cégek problémái? Közüzemi fórum – van-e érdemi különbség, ami ezt szükségessé teszi Szférák egyesítése – „szuper” fórum a közös ügyekre

Kétoldalú párbeszéd Bipartit egyeztetések (munkaügyi kapcsolat) Nem az ÁPB-ről (ezek az ágazatokat, szak-, és alágazatokat fedik le) Mi van a több munkáltatóra kiterjedő megállapodásokkal, a területi KSZ-ekkel Milyen feltételei vannak a megállapodásoknak Közös érdek Jogi szabályozás Hatalmi egyensúly

Forgatókönyvek Politikai véleményalkotások nélkül FIDESZ kormány: hatalom erősítés vagy konszolidáció – érzékenyebben a szoc. partnerek kezdeményezéseire Kormány váltás – vissza az OÉT-hez?

Néhány megvitatandó kérdés Kormányok kiemelt szerepe az érdekegyeztetésben Munkáltatói és munkavállalói oldal nem egymással akar megállapodásra jutni, hanem a kormánytól várja a megoldást és meg is kapja. Ez csökkenti a megállapodási hajlandóságot, a valódi érdekegyeztetésben való érdekeltséget. Felerősíti a lobby tevékenységet, az intézményes érdekegyeztetésen kívüli megállapodásokat.

Kérdések 2. Kijárás Ha nem működik jól a makroszintű érdekegyeztetés ennek torz formái jelennek meg: multi külön kijárások, lobbyzás: lásd AUDI Hungária régi Mt. 117/C §, új Mt. elszámolási időszak Mt. 97.§ (3), korengedményes és korkedvezményes nyugdíjért folytatott lobby tevékenység a MOL Nyrt. részéről (képviselőkkel és államtitkárokkal felvett kapcsolatok), az új Mt. elfogadása előtti regionális szakszervezeti kezdeményezések a képviselők (bármely oldali) befolyásolására. Ez utóbbi kapcsolatok egyes helyeken túlélték az Mt. elfogadását és további ügyekben aktivizálódnak

Kérdések 3 Reaktivitás a stratégiátlanság következménye Szervezetek belső érdekintegrációja Milyen mechanizmus szolgálja a mikro szintű problémák mezo szintűvé integrálását, és a a mezo szintű ügyek makroszintűekké integrálását. Milyen a szervezeteken belüli és az oldalon belüli érdekegyeztetés, probléma „kihordási” mechanizmus? Esetlegesek a különböző szinten képviseletre kiválasztott ügyek??

Kérdések 4. Az érdemi egyeztetés hiányának jogi, kodifikációs problémái Az új Mt. mint e probléma megjelenítője: Zártkörű, titkos törvény előkészítés A törvény szövegezése, tartalma (több mint 50 módosítás a hatályba lépés előtt, további hibák: pl. állami cégek diszkriminációja, távolléti díj) A törvény kapcsolódása más törvényekhez jogszabályokhoz(pl. ÁPV. törvény, munkavédelmi törvény) Az egyeztetésre kiválasztott szervezetek és a kiválasztás módszerei (MSZOSZ, medve és a nyuszi története)