A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Halál a néphagyományban
Az őskori vallás.
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
A házasság még nem a mennyország
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Zene: John Lennon - Imagine London délkelet-Britanniában van, a legnagyobb város az Egyesült Királyságban, és évszázadokon át fővárosa a Brit Birodalomnak.
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
Készítette: Barta Krisztina
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
„Férfinak és nőnek teremtette”
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Család, rokonság Németh György.
Tízparancsolat 2. Mózes 1-17.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Közösségi portálok használata
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Matyó kultúra.
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Sámánizmus a koreai táncokban
Források: Birtalan Ágnes Sámánizmus órái: BBN-KOR-263 Korea vallásai 3. (2011 ősz) BBN-KOR-273 Koreai sámánizmus (2012 ősz)
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
Sintoizmus 神道 shintō 神の道 kami no michi
San-shin, Hegyisten 산신. Eredete: Ősvallásból származik Eredeti koreai istenség Dan-gun mitikus király a visszavonuása után Helyszellem.
A koreai sámánista szertartsok eszközei
Koreai sámánizmus A gwishinek
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Sámánizmus és népvallás 3.
Sámánizmus és népvallás 9.
Az én szüleim és a te szüleid
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Ihlet, szellem és előadás kapcsolata a mongóliai burjátok sámánizmusában.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Család, rokonság Németh György.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (Viselet)
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (rituális tárgyak)
Sámánizmus és népvallás: Pantheon
Kereszténység - nevelés
N GUYEN K RISZTINA Koreai vallások, MA JINOGI KUT ( 진오기굿 )
Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252
Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1. évf
Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
Készítette: Hanó Renáta (MA 1. évfolyam) 별신굿 別神굿
재수굿 (Jaesu-gut) Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1.évf
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
„Kul-TÚRA határok nélkül” HU B1-2016
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
Koreai sámánizmus A gwishinek
Források: Birtalan Ágnes Sámánizmus órái: BBN-KOR-263 Korea vallásai 3. (2011 ősz) BBN-KOR-273 Koreai sámánizmus (2012 ősz)
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
Urbánné Malomsoki Mónika
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do Készítette: Bartók Rozália, koreai szak Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Hivatkozások, források Choi Joon Sik: Understanding Contemporary Korean Culture. Seoul, Ewha Womans University, Korean Cultural Research Institute, 2011, pp. 91-109. Kim Seong Nae: Interlacing Cosmology and Social History: Cheju Shamanic Mythology. Ulaanbaatar, The 5th Conference of The International Society for Shamanic Research, 1999. Shamanism. An Encyclopedia of World Beliefs, Practices, and Culture. Ed. Namba Walter, Mariko - Neumann Fridman, Eva Jane. Santa Barbara, California - Denver, Colorado - Oxford, England, ABC- CLIO 2004, pp. 655-656, 666-669. Yun Kyo Im: Performing the Sacred. Indiana, 2007, pp. 17-22. Képek forrása: internet Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Jeju-do Autonóm terület Fővárosa Jeju Félmillió lakos Nehezen érthető nyelvjárás Izoláltság  a mai napig virágzó kultúra Tamna-királyság 1404 (Joseon) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Hallasan (한라산) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Hallasan (한라산) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Jeju-do konfucianizmus  erőszakos alárendeltség Politikai és kulturális reformkísérletek A helyi sámánizmus népi babonává degradálódik Sámánista szentélyek lerombolása 1702, Lee Hyongsang Vidékre száműzött sámánok  farmokon dolgoztak A vallás életben marad! Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A tangok (당) különálló univerzum, istenek és szellemek otthona A tangok a vallási élet központjai  „a szentélyekbe vetett hit” Egy faluban több szentély Ponhyang (폰향) a falu legfontosabb védőszelleme Az istenségek rokoni kapcsolatban állnak egymással  mitikus család mélységes tisztelet és félelem Ősök (chosang 초상) és leszármazottak (chason 차손) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A ponpurik (폰푸리) Egyedülálló mitológiai jelenség struktúrája kevéssé jellemző az anyaországban gyakorolt sámánizmusra Három nagy típusú mítosz (ponpuri):  általános mítoszok  a ponhyangok mítoszai  a törzsek őseiről mesélő mítoszok körülbelül 270 szentély  ezekhez mind társul egy-egy ponhyang-mítosz Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus az istenségek közötti nemzedékbeli kapcsolatok három nagy csoportja:  Kim Baekju és fiai  a Hallasan istenségei  a Hetedik Nap Istennői gigászi, mitikus család létrehozása, annak beosztása, és generációról generációra történő továbbadása Férfi istenségek: bennszülött lakosok Női istenségek: az anyaországból érkező idegenek Leszármazottak: számkivetettek, akiket fiatal korukban elhagynak a szüleik, majd győzedelmes istenekként hazatérnek Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A rituálék a lélek elvesztésébe vetett hit a spirituális világ lényeinek akaratába vetett hit az embernek három lelke van (nok 녹) Lélekvesztés: leggyakrabban 15 év alatti gyerekek nok durim (녹두림): az elveszett lélek visszahozása pudasi (푸다시): a rossz lélek kiűzése younggam nori (영감노리): transztánc Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus kut (굳) előadásos jelleg, különféle recitálások, táncok és zenei kíséretek. célja a szellemek és istenségek jóakaratának elnyerése Négy faoltár (tangkul 당굴) a négy égtáj irányában, egy középen  az istenek és szellemek négy világát szimbolizálják áldozati asztalok bambuszoszlopok fehér zászlóval, összekötve az áldozati asztallal  az istenek ezen a kötélen szállnak alá invokációval (chogamche 초김재) Recitálás: három különböző előadásmód kombinációja  ponpuri-recitálás, üdvözlő recitálás (maji 마지), színpadias előadásmód (nori 노리) precíz sorrendű rítus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Két birodalom: a mi világunk (isung 이성), és a túlvilág (chosung 초성)  a kettő folyamatosan tükrözi egymást a halott lelkek emberi értékeiktől függetlenül a túlvilágra jutnak  A rokonságok tagjai még a túlvilágon is együtt élnek  Falu (maul 마울) Ha a halál után a lélek nem tud bejutni a chosungba, akkor szánt szándékkal háborgatja a leszármazottakat  megszállja őket Chilchim (칠침): a sámán kitisztítja a chosung felé vezető utakat az eltévedt lélek előtt Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus A simbang (심방) öröklés útján válhat valakiből sámán (simbang) A tudás egyaránt örökölhető szülőktől és közeli rokonoktól, Az újdonsült simbang karrierje elején három eszközt kap elődjétől, melynek neve sam maengdu (삼 맹두), a Három Fényes Csillag  egy csörgő, egy bronz pohárka és két érme, valamint két, bronzból készült kés az új sámánok jövendölésekor használatosak, és a sámán karrierjének védelmező szellemeit is szimbolizálják Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus egy bizonyos szentélyt és a közönségét (tangol 당올) is örökli gyakorlottabb sámánok segítőiként kezdik karrierjüket formális rítus keretein belül is felavatják őket (sinkut 신굳)  egy tapasztalt sámán felügyelésével, akivel az újdonsült simbang életfogytiglan tartó mester-tanítvány viszonyba lép a simbangok három sinkut rítuson vesznek részt, mielőtt teljes állású sámán válik belőlük „istenszolga” (sinchung 신청) chosung sam hanul (초성 삼 하늘) sam siwang (산시왕) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője A jejui sámánizmus Kettős pozíció a közösségi életben Papok  A falu szolgái ők azok, akik tudják, hogyan kell szolgálni a szentélyek istenségeit A tisztelet lekorlátozódik a különféle rítusokra szakítás a szentélyhez kötött pap-státusszal szabadúszó munka Csökkenő papi befolyás, de sokkal populárisabb társadalmi státusznak Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője Köszönöm a figyelmet! Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője