A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke
Mottó: Jól működő Tudományos Diákkör nélkül nincs hatékony doktori képzés.
Milyen kihívásokkal néz szembe a doktori képzés? Belépők száma, felkészültsége Képzési idő hossza Képzés minősége Képzésben résztvevők anyagi, erkölcsi megbecsültsége Pályaelhagyás –A képzés során –A fokozat megszerzése után A munkaerőpiac elvárásai képzés során elsajátított tudás
Hallgatók elhelyezkedése
1 évre vonatkozó adatok (5 év átlaga) Magas a lemorzsolódás: a felvett hallgatók ~ 20%-a a képzési időn belül elhagyja az iskolát, csak ~ 60%-a jut el az abszolutóriumig, és mindössze ~50%-a a fokozatszerzésig. Egyetemek doktori képzésének adatai
A lemorzsolódásnak lehet anyagi oka is: - alacsony az állami ösztöndíj:, - az Apáczai- és a Jedlik-ösztöndíj felzárkózási régiót támogatja, (konvergencia régió):(KMR régió) = 42% : 58% A felvett hallgatók számára normált adatok Egyetemek doktori képzésének adatai
Tudományterületek képzési adatai A tudományterületi és tudományági besorolások problémája: - a MAB, az MTA és az EMMI (OH) kategóriái eltérnek, és nem illeszkednek nemzetközi konvenciókhoz, - nincs megoldva a tudományágak fejlődésének követése.
Fokozatszerzési arány A felvett hallgatók számára normált adatok Hatásfok: az utolsó három évben doktori képzéssel fokozatot szerzettek száma a megelőző három éves időszakban felvett hallgatók számához viszonyítva.
Fokozatszerzési arány Az ODT adatbázisban nyomon lehet követni a doktori iskolákba 2001 után belépett hallgatók pályáját. Kialakult az oktatói és témavezetői gárda. Létrejött egy stabil működési modell. Felvett hallgatók száma évente közel azonos mértékben növekszik. 3-4 év után, de többnyire 4-5 év alatt fokozat szerzés. Lineáris időfüggés a belépőkre és a fokozatot szerzettekre.
Milyen kihívásokkal néz szembe a doktori képzés? Belépők száma, felkészültsége Képzési idő hossza Képzés minősége Képzésben résztvevők anyagi, erkölcsi megbecsültsége Pályaelhagyás –A képzés során –A fokozat megszerzése után A munkaerőpiac elvárásai képzés során elsajátított tudás
Mit tehet a TDK a doktori képzésért? Felkészültség fokozása –kutatási módszerek, tudományos etika –csapatmunka –publikáció és dolgozat (értekezés) írása –konferencia előadás Képzés hosszának rövidítése –TDK munka és doktori képzés ugyan ott Pályaelhagyás csökkentése –tudatos életpálya modell
Mit tehet a doktori képzés a TDK-ért? TDK tevékenység elismerése –felvételi eljárás –oktatási kredit Rendszeres, formálisan is rögzített kapcsolat –konferenciák –DI által támogatott TDK műhely Képzések szervezése, megtartása Mestertanárok
Köszönöm a figyelmet!