A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” DOS – Commander – Windows „Informatika oktatása” c. tárgy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Grafikus felhasználó felület Windows alatt
Advertisements

Grafikus felhasználói felület Windows alatt
Grafikus felhasználó felület Windows alatt
Készítette: Kun Béla.  Operációs rendszernek nevezzük a számítástechnikában a számítógépeknek azt az alapprogramját, mely közvetlenül kezeli a hardvert,
Grafikus felhasználói felület Windows alatt
A Windows használata Bevezetés.
Számítógépes operációs rendszerek
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
Operációs rendszerek Bevezetés.
Az operációs rendszer.
Grafikus felhasználó felületek Linux-on
MICROSOFT - WINDOWS operációs rendszer
Operációs rendszer alap elemei
QualitySoft On-Line megoldások Terminálszerver alternatíva a Távoli Asztali eléréshez.
Operációs rendszerek Beállítások.
Független Pedagógiai Intézetben Az internet: miért, hogyan?
Operációs rendszerek Mappa és file-kezelés.
WI-FI hálózat használata fizikai cím megadásával
Fajfrik Dóra tanárjelölt munkája alapján
SZOFTVER.
Windows felhasználói felület Az felhasználó és a operációs rendszer közötti kapcsolatot az úgynevezett héj (shell) valósítja meg.
Az operációs rendszer.
Windows XP ismeretek és mappaműveletek
Az operációs rendszer működése, fajtái, felépítése
Az operációs rendszer működése, fajtái, felépítése
BE KI Perifériák Számítógép.
Windows operációs rendszer
X Window System A LINUX GRAFIKUS FELÜLETE Készítette: Pető László.
Operációs rendszerek Microsoft Windows XP.
Microsoft Windows A Windows fejlődése, általános jellemzése – 2. dia
Az operációs rendszer.
A Gimp képszerkesztő program
Programrendszer 2. Erőforrás – erőforrás elosztás 3. Indítja és ütemezi a programokat 4. kommunikáció 2 Takács Béla.
Takács Béla Eset: Egyenrangú (peer-to-peer) hálózat Mi kell hozzá? A számítógépekben (PC-kben) legyen hálózati kártya (Network Interface Card)
Takács Béla Operációs rendszerek 2.. „Néhány” fontos operációs rendszer EgyfelhasználósTöbbfelhasználós DOS (Microsoft)UNIX MS-DOS (Microsoft)LINUX.
Operációs rendszerek. Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
Operációs rendszer.
Szoftverek. szoftver (software): A számítógép hardver elemeinek mûködtetését végzõ programok, a gép használatához szükséges szellemi termékek összessége.
Az operációs rendszer Az operációs rendszer a számítógépet működtető szoftver, amely a számítógép indulásakor azonnal betöltődik a számítógép memóriájába:
Operációs rendszerek Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Operációs rendszerek feladatai és csoportosításuk.
Operációs rendszerek Oberhuber Balázs.
INFORMATIKA ALAPFOGALMAK
Az operációs rendszerek feladata, fajtái, felépítése
Visual Basic 2008 Express Edition
Bevezetés az operációs rendszerek világába TMG SZK.
Az ECDL-ről „Az ECDL célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljesértékű.
Az operációs rendszer.
Első lépések a szövegszerkesztő használatában
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
2. Operációs rendszerek.
Marketing- és Reklámügyintéző – Számítástechnikai alapismeretek, fájlkezelés 1 A szoftverek Csoportosításuk, verziók.
SZOFTVEREK (programok)
(2010. október 25.).  Mi az? ◦ A számítógép és a felhasználó közötti kapcsolatot segíti elő ◦ Különböző vizuális elemeket felhasználva teszi átláthatóbbá.
Az operációs rendszer.
Szoftverek csoportosítása
SZOFTVEREK (programok)
Operációs rendszer Készítette: Schäfer Benedek Felkészítő tanár: Ravasz Imréné Herendi Német Nemzetiségi és Nyelvoktató Általános Iskola Herend, Iskola.
A szoftver csoportosítása 1. A rendszerprogramok a számítógép üzemeltetéséhez szükséges programok. Ezen belül: Operációs rendszerek MS DOS Windows 95,
2. A szoftverek csoportosítása: a. Rendszerszoftverek: A számítógép zavartalan mûködését biztosítják: BIOS (alapvetõ bemeneti/kimeneti rendszer): olyan.
Az operációs rendszer Készítette: Hegedűs Dóra Felkészítő tanár: Líbor Roland Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola Orosháza, Vörösmarty u. 4.
Az operációs rendszer.
Számítógépes alapismeretek
IT ALAPFOGALMAK OPERÁCIÓS RENDSZEREK.
A Linux operációs rendszer
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
Az operációs rendszerek
SZOFTVEREK (programok)
A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől”
Hasznos billentyű kombinációk
Az operációs rendszer  Minden jog fenntartva.
Előadás másolata:

A közoktatás elvárásai a számítógépek „OR-felületeitől” DOS – Commander – Windows „Informatika oktatása” c. tárgy

DOS – Commander – Windows  Mi ez a bonyodalmas fogalmazás: „operációs rendszer-felület”?  Mai OR „elrejtik” a saját maga legalapvetőbb funkcióit  Az OR-fejlődés bemutatására a legalkalmasabbak ezek a mélylélektani funkciók feltárása  Ezek a „felületek”, amelyek akár maguk nem is kife- jezetten részei az OR-nek, bepillantást engednek az alapokba, az OR-fejlődés jellegzetes relikviái

DOS – Commander – Windows  Miért jók az iskolákban a számítógépek?  Eszköz, mintaeszköz  Alanya a tanításnak  Mit értsünk „OR-felület” alatt?  Látvány és kezelőkészlet  Szolgáltatások: Fájlkezeléshez Könyvtárkezeléshez Berendezés (értsd: drive) kezeléséhez Rendszerállapot kezeléséhez

DOS – Commander – Windows  Miért érdekes az oktatásban használt számító- gépek programfelületének milyensége?  Megkönnyítheti (lehetővé teheti) a szg-használatot  Mintázza a felülettípust  Milyen felületkategoriákat különböztessünk meg?  „Csupasz” OR ( VMS; Win/Linux/MacOS/OpenVMS grafikus OR „parancs- v. terminál-ablaka” )  Fél-grafikus ( Win: Total Commander, …; Linux: Midnight ~, Gnome ~, …; Mac: ForkLift, …; OpenVMS: VTfm )  Grafikus ( Win: Intéző; Win/Linux: Saját gép/Saját mappa; Linux/Mac: Finder; … )

 Kell egyáltalán a „csupasz” OR oktatása?  ha időnként föl kell használnia OR-fogalmakat  ha könnyebbé teszi a számítógép használatát Jogosítvány || „szg-es jogosítvány” ( L. még. )még Pedagógiai haszon:  szarvasbogarat „trancsíroz”, vagy  robbanómotor modelljét látja működni, vagy  levelet, ásványt gyűjt, elemez és osztályoz, metszetet készít, aprít, vagy  megismeri az „adott tudomány” feljlődéstörténetét DOS – Commander – WindowsDOS?

Kell egyáltalán a „csupasz” OR oktatása? A tudás megtestesülése Normál helyzetben Ha baj van Jogosítvány „kormányzási” rutin; KRESZ, „viselkedési” kultúra az utakon Autószerelési minimum (Műszaki ismeretek) Elsősegélynyújtás Számítógép- használói jogosítvány Szg.használati rutin; „viselkedési” kultúra a szg.-nél, a szg.-teremben, a hálózaton Hardver-minimum Alkalmazói „intelligencia” (OR, Help), ABEO

 Mikor használ az ember –ha alkalmazó– OR- közeli ismereteket, s miket?  Szoftver-, hardverbővítés vásárlás és telepítés  „Rendszerelhalást” megelőző vagy „túlélést célzó” erőlködések  Fájlmanipulációkor  Lemez-manipulációkor  Nyomtatáskor  Vírust hoz, keres, talál  Ékezetes betűket használ  Rajzoláskor, digitalizáláskor  Hálózatot használ …… DOS – Commander – WindowsDOS?

 Mikor használ az ember –ha programozó– OR- közeli ismereteket, s miket?  Billentyűkezelés  Fájlkezelés  Grafika  Speciális perifériák kezelése  Memóriakezelés  Folyamatkezelés  Keresztfordítás …… DOS – Commander – WindowsDOS?

 Milyen témákat (fogalmakat) célszerű tisztázni minimálisan az OR-rel kapcsolatosan?  Előzőeket táblázatoljuk és számláljuk! DOS – Commander – WindowsDOS?

DOS – Commander – Windows  Miért jó, ha jó egyáltalán, valamilyen „fél- grafikus” OR-kiterjesztés ismerete?  Hogy mire is gondolok? Norton Commander leszármazottakra: leszármazottak  Könnyebbé teszi az OR-fogalmak megértését: vizualitás többoldalúság  Kötözködés: … és a natív pár pl. az Intéző? Commander?

DOS – Commander – WindowsCommander?

 Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR- kiter- jesztés ismereteiből?  Indítás Commander?

DOS – Commander – Windows  Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből?  Indítás  Paneltartalmak Commander?

DOS – Commander – Windows  Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” OR-kiter- jesztés ismereteiből?  Indítás  Paneltartalmak  Manipulációk Commander?

DOS – Commander – Windows  Mire lehet szükség egy „fél-grafikus” operációs rendszer kiterjesztés ismereteiből?  Indítás  Paneltartalmak  Manipulációk Commander?

DOS – Commander – Windows  Mi az előnye a grafikus felületeknek?grafikus felületek  Vizualitás  Konzekvens saját „képi nyelv”  Párhuzamosság  Platform-hasonlatosság = azonos „képi nyelv” Windows? GUI?

DOS – Commander – Windows  Milyen minimális tudnivalókat érdemes egy grafikus felülettel kapcsolatban megtanítani?  Asztal, tálca, alkalmazás-ikonok, start-menü  Ablakok – alkalmazások  Ablak-kellékek  Egér-használat  Dialógus ablakok és gombok  Menüfunkciók Windows? GUI?

DOS – Commander – Windows  A grafikus valóban annyira egyszerű, mint amennyire nagyszerű?  Csak el kell képzelni a kezdők, ill. a rosszcsont tanulók okozta helyzeteket Windows? GUI?

DOS – Commander – Windows  Milyen sorrendben, s hogyan lehet oktatni e három „felületet”?  Kisgyermekkori indulás (GUI→DOS→½Gr)  „Hagyományosabb” sorrend ????

DOS – Commander – Windows  Két „népszerű piaci” kérdés:  A „csiszolt” Apple vagy a „nyitott” PC jobb az iskolában?  A „nyílt” Linux vs. „zárt” Windos? Értékeljünk, gondolkodjunk! április: