Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. HASSAN Elsayed egyetemi docens DUCHON Jenő műszaki tanár Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központ, Óbudai Egyetem AZ ONLINE FORRADALMAK NEVELŐ SZEREPE.
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
INTERNET BANK A FEJLŐDÉS ÚTJÁN Juhász Róbert Elektronikus Banki Igazgatóság.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
AEGEE-Budapest november 05, SOTE Pólya Beatrix.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BRIC-országok jövője
Urbanizáció a fejlődő országokban
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
Kaliforniai felsőoktatás rendszere Kocsis Viktória Kommunikáció az egyetemen kurzus konferencia
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
Az EU közös költségvetésének jövője Gondolatok a as pénzügyi perspektíva kapcsán Szemlér Tamás Tanszékvezető egyetemi docens, Budapesti Gazdasági.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Hallgatói szolgáltatások fejlesztése október 18. Nyitókonferencia Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Pannon Egyetem Kihelyezett Képzés Székesfehérvár.
Globális Szövetség a gyermekek on line szexuális kizsákmányolása ellen szeptember Balatonalmádi ÚJ UNIÓS KEZDEMÉNYEZÉS A GYERMEKEK ONLINE.
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Százhalombatta, november 24.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
. Hallgatói kiválóság – Tehetséggondozás – TDK dr. Princzinger Péter október 27.
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A kulturális turizmus trendjei és a
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
Roncsolásmentes vizsgálat az atomerőmű életciklusa különböző szakaszaiban Prof. Dr. Trampus Péter Dunaújvárosi Főiskola 7. AGY, Kecskemét,
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Budapesti liturgiai felmérés 2012 Válaszadók száma: 26 fő.
Szakkollégiumi Műhelymunka: Helyzetkép a szakkollégiumi tehetséggondozásról Benkó Marcell - Széchenyi István Szakkollégium / Szakkollégiumok Egyeztető.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Fókuszban a nemzetköziesedés. Fejlesztési cél: PTE NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE Nemzetközi beiskolázási marketing tevékenység erősítése Új nemzetközi.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME BME TAPASZTALATOK, 2015 FELSŐOKTATÁSI NEMZETKÖZIESÍTÉSI.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Előadás másolata:

Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik országos TDK fórum Dunaújvárosi Főiskola október

2 A felsőoktatás globális átrendeződése Gyors hallgatói létszámnövekedés a feltörekvő országokban (BRICS), ami általában párosul néhány világszínvonalú egyetem kiépítésével Kína: 2012-ben 26 %-os részvételi arány – 2020-ra 40%, 2030-ra 50% lesz – 1995-től csúcsegyetem kiépítési program – 100 intézmény vesz benne részt – látványos eredményt várnak 2020-ra India: 2013-ban 18%-os részvételi arány – tíz év alatt 24% lesz (nem ambicionálják a csúcsegyetemek kiépítését) Oroszország: 2010-től csúcsegyetem kiépítési program – 14 egyetem vesz benne részt – látványos eredményt várnak 2020-ra

3 Arab Felsőoktatási Térség létrehozása – 19 ország 800 felsőoktatási intézményével (1970- ben 30 volt) Latin-Amerika – gyorsan növekvő igény a felsőoktatási helyek bővítésére Indonézia, Nigéria, Törökország – erősödő gazdaság, gyors népességnövekedés – nagy ambícióval fejlesztik a felsőoktatást

4 Dinamizmus - feszültségforrások Állandó és feszítő tanárhiány – nyugati professzorokat várnak A hallgatói mobilitás iránya változik: rövid távon nyugati egyetemekre mennek, hosszabb távon, tömeges méretekben már otthon tanulnak majd Dilemma: csúcsegyetem vagy tömegegyetem (illetve ezek milyen arányban)

Az expanzió új szakasza Elit szakasz – átmenet a tömegesség szakaszába – a tömegesség szakasza – átmenet az általánossá válás szakaszába (50% feletti részvételi arány) (Martin Trow 1974) Az általánossá válás értelmezése: lényegében mindenki hozzájuthat a felsőoktatás valamilyen formájához Ez nem a hagyományos felsőoktatási intézmények keretében, nem a hagyományos formákban valósul meg 21. század – informatikai forradalom – újszerű képzési, tanulási formák elterjedése Jellegzetes és totális forma: tömeges, nyitott hozzáférésű online kurzusok (Massive Open Online Courses - MOOCs) 5

6 Jövőképek Fejlett országok A csúcsegyetemek szerepe és státusza stabil A tömegegyetemek közül a magasabb presztízsűek megtartják pozícióikat (de beszállnak a MOOCs- ba is) – széleskörű társadalmi-gazdasági kapcsolatrendszert működtetnek – harmadik misszió Az alacsonyabb presztízsű tömegegyetemek sorsa bizonytalan – a MOOCs akár ki is válthatja őket – megoldás: új funkciók keresése, helyi szolgáltatások

7 Feltörekvő országok További erőfeszítések a csúcsegyetemek létrehozására Tömegegyetemek kiépítése – erős MOOCs bevetéssel A felsőoktatási intézményeken kívüli széleskörű MOOCs, változatos formákban és funkciókkal Fejlődő országok Egy-egy csúcsegyetem létrehozása A tömegegyetemi rendszer létrehozása kimarad – a MOOCs tölti be a tömegoktatás funkcióját