Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Szülői elégedettség mérés eredménye
Az állandó határozó és a vonzat
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az autizmusról Cubáné Horváth Klára.
M ASZKOK MÖGÖTT A gyermekpszichodráma módszerének bemutatása Készítette: Kovács Ágota.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Kommunikációs stratégiák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Nyolc gondolat az ANYASÁGRÓL
Kommunikáció.
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Sztereogram.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gondolkozz el…..
KELL OTT FENN EGY ORSZÁG...
HÁZASSÁGI KONFLIKTUSOK ÉS KEZELÉSÜK Bodor Enikő, szociális munkás Bölön, 2007 december 2.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok, kérem, segítsenek!“
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Az érzelmeink késleltetése,
Az én szüleim és a te szüleid
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
1. osztályos példa Bubernik Eszter
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Ez a képsorozat nyilvános videók kockáit tartalmazza. Kitakartuk a képeken jól látható személyek arcát, mert nem szerettünk volna senkit megalázni,
Ki és milyen vagyok én (3-5 évesek)
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Felnőtt újraélesztés.
Feltétel nélküli szeretet
Az alapvető kommunikáció
Így szólt hozzám a dédapám.
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Jó játék a mozgás !.
Vigyázat: minden üzenet!
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
Első tanfolyam -Élelmiszeripari, konyhai és éttermi alapismeretek diákok számára ÉLELMISZEREK BIZTONSÁGA.
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Térbeli tájékozódás fejlesztése
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A nyelv és beszéd fejlődése
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
A pedagógiai gyakorlatot támogató kutatások, vizsgálatok.
A diszfunkcionálisan működő család
Előadás másolata:

Az autisztikus spektrumzavar korai felismerése az óvodában

Amit, az autizmusról talán nem tudtak • A nemzetközi kutatások az autizmus előfordulási arányát 166 gyermekből, 1-re becsülik • 5 autista gyermekből 4 fiú • 5 autista gyermeket nevelő szülőipárból 4-en elválnak • a korai feljlesztés (2-7 év) fontos az optimális fejlődés érdekében; • az autizmus gyógyíthatatlan, de terápiás segítséggel a tünetek enyhíthetőek, a kognitív-, szociális- és nyelvi készségek pedig javulhatnak;

Képességek és készségek az első életévben: • mosolyra reagál; • személyeket a tekintetével követ; • a hozzá beszélő személy arcát nézi; • hangos zajra összerezzen; • magánhangzokat mássalhangzókkal társít, mint például: mamamamama; • saját nevére a tekintetével válaszol; • abba az irányba néz, amerre a felnőtt; • önnállóan ül; • verbális instrukciókat teljesít, pl.: integess -pá-pá mielőtt másik személy megmutatná; • érti a tiltást: nem szabad! • mondja anya és/vagy apa szándékosan, a szülő hívása céljából; • önnállóan játszik egy tárggyal, amelyet két kézzel tart; • szőnyegen önnállóan közlekedik a kívánt tárgy elérése érdekében; • más személy segítségével, vagy bútorokba kapaszkodva jár; • mutatással kommunikál vagy tárgyak után nyúl; • gyerekkönyvet lapoz; • ismerős személyek felismerését arckifejezéssel vagy testi közeledéssel jelzi;

Képességek és készségek a második életévben: • önállóan jár; • egyszerű instrukciókra válaszol: hozd ide a labdát; gyere ide! • kérdésekre egyszerű gesztusokkal válaszol (igen-nem, mutat); • tárgyakat, képeket, családtagokat megmutat ; • felnőtt által mondott egyszerű szavakat utánoz; •adott játékot 2-3 percig kitartóan figyeli; • pár szavas szókincse van; • firkál vastagabb ceruzával; • ha idegenek vannak jelen, visszahúzódóbb; • felnőttel egyszerű játékokat játszik,a kezeit használva; • dobozba rejtett tárgyat megkeres, miután látta a felnőttet a tárgyat elrejteni ; • arcának néhány részét, kérésre megmutatja (szem, orr, száj); • tárgyakat adekvátan használ, a játékban betöltött funkciójuknak megfelelően (a telefont a füléhez teszi és úgy tesz mintha beszélne, megfésűli a babát a játékfésűvel, megeteti); • boldog amikor megdícsérik és megismétli a viselkedést; • kézkoordináció nagyon jól működik (egyik kezében dobozt tart, másikal tesz bele valamit); • más gyerekeket utánoz; • 2-3 kockából álló tornyot épít, miután másik személyt látta ugyanezt tenni; • kérésre képeket mutat meg ismerős képeskönyvben; • labdát könnyedén dob; • a gesztusait és szavait összeegyezteti, annak érdekében, hogy megértsék; • önmagát tükörben felismeri és megmondja saját nevét; • önmagáról képes megmondani, hogy fiú vagy lány; • megérti a 2 jelentését (kérésre vízre tud tenni 2 kacsát vagy 2 tűzoltót az autóba);

Képességek és készségek a harmadik életévben: • vígasztalja azt, aki szomorú; • megérti a ki? és a hova? kezdetű kérdéseket; • próbálja elmesélni, mi történt vele; • tárgyakat egymásba rendez, kicsiktől a nagyok felé haladva. • ha megkérdezik, hogy hívják, megmondja a vezeték- és a keresztnevét; • 300 szó körüli szót használ; 2-3 szavas egyszerű mondatokat alkot; • féltékeny, ha más gyerekhez érzelmekkel viszonyulnak; • egyszerű, 2-3 szvas kérdéseket tesz fel: hol van anya?, mi ez?; • egy tárgyat az asztalra vagy alá tud helyezni ( tedd a poharat az asztalra, tedd a papucsot az ágy alá); • pár perces, képes mesét végighallgat; • másik gyerek mellett játszik, és utánozza, de nem játszik vele; • két egymással összekötött instrukciót végrehajt: szedd össze a játékokat és tedd helyre a dobozt; • kérésre megmutatja a piros, kék, sárga, zöld színeket; • kivel?, mi?, hol? , hogyan?, miért? kérdéseket tesz fel; • néhány rövid éneket-versikét tud; • kört és keresztet tud rajzolni; • felismeri saját érzelmeit (szomorúság, öröm, félelem, harag) és meg tudja nevezni az okát, amiért így érez (elvette a játékom, haragszom); • napszakokat jelző szavakat használ (reggel, este, éjszaka); • úgy tesz mintha... (tűzoltó lenne, doktor, anya stb.); • tudja, hogy a villanyáram, a gázsütő, a különböző gépek veszélyesek, távolságot tart; • játék közben megvárja a sorát, ha felhívják rá a figyelmét; • 3-5 tárgyat megszámol; • játék közben a többi gyerekkel együttműködik; • helyesen használja a: övé, övék, mi, miénk, szavakat;

18 hónapos korig: • testrészeket mutat meg; • néhány értelmes szót használ; • kialakult a szimbolikus játék (mintha játék...): úgy tesz mintha egy kocka autó lenne, úgy tesz mintha a babának teát öntene a csészébe, úgy tesz mintha telefonon beszélne); • tárgyakat mutat meg a környezetében; • a felnőtt által mutatott távoli tárgy irányába néz (nézd a macit); 24 hónapos korig: • kétszavas mondatokat használ; • szülök tevékenységeit utánozza (port töröl, kavar az edényben, vasal); • a többi gyerek iránt érdeklődik; Siegel után, 1991 Clinical Practice Guideline, 1999.

Az autizmus viselkedési tünetei

Szociális adaptációs nehézségek - hiányozhat más gyerekek játéka iránti érdeklődése - testvéreivel rosszindulatú lehet - egyedül sírhat-visíthat az ágyacskájában, ahelyett, hogy anyát hívná - nem veheti észre amikor a szülő távozik vagy érkezik a munkából - nem mutathat érdeklődést olyan egyszerű, interaktív játékok iránt, mint a „kukucs” - hevesen ellenkezhet, amikor felemelik, megölelik vagy megpuszilják a szülei - nem nyújtja a kezeit, amikot valaki fölé hajol, hogy kivegye a kiságyából

Kommunikációs nehézségek Környezetét nem tudatosítja Vizuális szemkontaktust kerüli A felnőtt kezét irányítja

SZTEREOTÍP / REPETITÍV VISELKEDÉS - repkedő kézmozgás - plafonra fixen tekint - egyhelyben forog - a játékokat sorakoztatja - a játék iránt nem mutat érdeklődést, de kötődhet tárgyakhoz, pl. egy radiátor - fénysugarakban a porszemeket válogatja - játékokkal nem adaekvát módon játszik, egyetlen részletre koncentrálva, pl. egy kisautó kerekének forgatása - jachtál

SZTEREOTIP / REPETITIV VISELKEDÉS - a fény kényszeres fel-lekapcsolása - szokatlan dolgokat eszik mint ruhát, matracot, fuggönyt - ujjait a keze előtt repteti - olyan mozgásos viselkedésmódokat talál, amelyekben saját testére nagy nyomást vagy ütést gyakorolhat - az ürülékét szétszórja-keni

Mozgási nehézségek - finommotorikai deficit - gyenge koordinációs készség - lábujjhegyen járás - mélység észlelési deficit - egyensúly: kivételes / deficites - tricikli, kisautó hajtásának képtelensége

Szenzoros nehézségek - hajvágáskor extrém nehézségek - biztonsági öv toleranciájának képtelensége - új élményektől való elzárkózás - fürdetés csaknem lehetetlen lehet - háztartásban megszokott szagoktól hányik - a zene tolerálásának nehézsége - arca előtt pörget tárgyakat - süketnek tűnhet, nem reagálva hangos zajokra, máskor a hallása épnek tűnhet - télen, az évszaknak megfelelő öltözék hordásával nehézségei lehetnek

Szenzoros nehézségek - ruhacserének ellenáll - eltépheti saját ruháit, cimkéket, varrásokat - nyáron is téli ruhába szeretne öltözni

Autoagresszív viselkedés - fejét ismételten kemény felületekhez üti - megharapja saját testét, anélkül, hogy fájdalom érzetének jelét adná - saját kezét üti, karmolja - fejéről hajcsomókat tép ki tövestől

Biztonsággal kapcsolatos nehézségek - nincs veszélyérzete - nem ismeri fel az olyan helyzeteket, amiben megsérülhet - nem fél a magasságtól

Gasztro-intesztinális zavarok - székrekedés/hasmenés - emésztetlen ételdarabok a székletben - extrém diéta és/vagy élelmiszer érzékenység/allergia Alvászavarok / Fájdalomérzet változása / Konvulsziók Az autizmus családra gyakorolt hatása Autizmussal élő gyermeket nevelő családokban, a napi rutintevékenységek is lehetetlenné válhatnak.

Lehetséges vizsgálatok/foglalkozások listája 1. gyerekek fejlesztésében jártas szakember 2. korai fejlesztő-team vizsgálata 3. hallásvizsgálat 4. logopédia 5. fizikoterápia 6. ergoterápia 7. gyermek gasztroenterológus (ha hasmenés / székrekedés / véres széklet / emésztetlen ételdarabok a székletben / gyakori hányás tünete - jelen van) 8. neurológus (konvulsziók esetén) 9. gyermek pszichiáter / gyermek pszichológus 10. szociális munkás / családgondozó 11. szülői szuportív csoportok

Köszönöm a figyelmet!