Európai nagykereskedelmi árak és hazai fogyasztói árak MEH Nagykereskedelmi Fórum, Hornai Gábor,CEZ Magyarország Kft.
1 A magyar versenypiac környezete: EU-17: Piaci integráció, növekvő likviditás Tőzsdék, transzparencia A piacszabályozás fejlődése Folyamatosan növekvő árak – primer energiahordozók – származékaik Magyarország: Piacnyitás külső (EU) kényszerből, a politikai elkötelezettség folyamatos hiánya Források és határmetszékek korlátozott elérhetősége Puha diktatúra a piacon – Ingyen opció a kettős piaci modellből – Egyedi alkuk gyakorlata
2 A tanulási folyamat Hatéves tanulási folyamat az összes szereplő számára: kereskedők, fogyasztók, hatóságok Kereskedők: Tulajdonosi modellek átvétele (kereskedés, kockázatok) Teljesítménykényszer (profitelvárás) Alkalmazkodás – piaci és szabályozási arbitrázs Fogyasztók: Az energiaköltségek csak emelkednek Az energiapiac egy komplikált dolog Kockázat = az ellátó kereskedő megbízhatósága Éves szerződések, többnyire teljes ellátással Hatóságok: A politikai elvárások, a szakmai meggyőződés és a különalkuk konfliktusai Információéhség és beavatkozási kényszerek
3 A fogyasztói szerződéskötések alapelvei a kereskedőknél A kereskedők tulajdonosaik általában konzervatív kockázati stratégiáját alkalmazzák: A pozíciókat nem, vagy csak minimálisan szabad nyitva hagyni – A limit cégenként eltérő méretű lehet – A nyitott pozíciók zárása az előírt stratégia alapján történik A nyitott kockázatokat be kell árazni vagy át kell hárítani (pl. kinnlevőség, KÁT, kiegyenlítés, árfolyam, stb.) Mindig a piachoz kell árazni. Az egyes kötéseket portfolió- növekmény alapon kell értékelni (profitelvárás). A kötelezettségvállalások érinthetetlenek („pacta sunt servanda”)
4 A fogyasztói szerződéskötések tapasztalatai a fogyasztóknál A fogyasztók általában költségminimalizálásra és ezzel egyidejű kockázatmentességre törekszenek: A pozíciókat egyáltalán nem hagyják nyitva. Jellemzően naptári éves, teljes ellátású szerződést kötnek, minél korábban. A legtöbb kockázatot áthárítják (pl. kinnlevőség, KÁT, kiegyenlítés, árfolyam, stb.). Általában piac alá akarnak árazni. Csak kivételesen rendelkeznek lefektetett kockázati stratégiával. A kötelezettségvállalásokat néha rugalmasan kezelnék.
5 A fő szerződéskötési következmények A fogyasztói szerződések bevett gyakorlata Egyszerű „tankönyvi” határidős ügyletek kötését jelenti Csak kivételesen tartalmaznak opcionalitásokat Jól tükrözi a felek jelenlegi kockázatvállalási hajlandóságát és képességét Védelmet nyújt a fogyasztóknak a futamidő alatti áremelkedés ellen, de korlátozza is az árcsökkenés kihasználását
6 A tanulási folyamat új állomása A pénzügyi válság és a gazdasági recessszió csökkenő energia-keresletet és eddig nem tapasztalt áresést hozott:
7 A tanulási folyamat új állomása Az áresés a továbbra is fennálló német-magyar piaci prémium (kb EUR/MWh) mellett is, és nem csak éves termékeknél jelentős.
8 Másfajta fogyasztói szerződések Az áresés a kereskedők számára általában semleges (ld. pozíciózárási követelmények), de a fogyasztók számára egyértelműen pozitív hatású. Az áresés hatását azok a fogyasztók élvezik leghamarább, akik Későn kötöttek szerződést Rövidebb futamidőre kötöttek szerződést Minél több opcionalitást építettek be szerződésükbe azaz Eltértek a korábbi gyakorlattól és kockázatot vállaltak
és másfajta fogyasztók is Várható, hogy egyre több olyan magyar nagyfogyasztó lesz, aki kereskedőként fog gondolkodni és hajlandó/képes lesz kockázatot vállalni. A korábbinál alacsonyabb energiaárak új lehetőséget kínálnak a versenypiac kiteljesítésére. Erre várhatóan a fogyasztók is törekedni fognak. Még nagyobb lesz az igény a piac átlátható működésére.