Tanóra finomszerkezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Márton Sára Dr. Lenkovics Ildikó Dr. Schmercz István
Advertisements

Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon
A gyakorlatvezető mentor
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
intézményi folyamat-szaktanácsadó
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Motiváltság elérésében
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
ELEMÉR
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
TÁMOP Egy műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Pedagógus értékelési rendszer
Munkaszervezési formák
Helyzetkép a differenciálásról. Differenciált házi feladat előző órai következő órai Gyakoriság%Gyakoriság% igen 11,7610,2 nem 3661,04271,2 nem válaszolt.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Tanóra finomszerkezete Dr. Lenkovics Ildikó

Tanórák strukturális, tanulás-szervezési jellemzői (oktatási stratégiák) A pedagógus tervező tevékenységének színvonalát jelzi, milyen tudatosan érvényesíti az oktatási folyamat tényezői közötti rendszer-kapcsolatokat a rendszer-kapcsolatok feltárása négy kategória mentén Didaktikai feladat Szervezés Munkaformák Feladat jellege (azonos, tartalmi, mennyiségi, szintkülönbség tanórák típusa Hasonlóság? Különbség?

RO HU HU

ellenőrzés-értékelés alkalmazás Új ismeret HU Ismeretszerzés didaktikai feladatának előfordulása részmintánként, a tanórák %-ában

A tanórák hiányzó periódusa A tanórák középső szakasza szignifikánsan nem különbözik, azaz a didaktikai feladatok által meghatározott tevékenységek módosulása hasonló Kvalitatíve bizonyos belső aránybeli sajátosságok megfogalmazhatók: ellenőrzés értékelés tanórai előfordulásának aránya alkalmazás tanórai előfordulásának aránya

Tanóra belső szerveződése, oktatási folyamat struktúrája A tanórák belső szerveződése érdekes magyar sajátosságokat jelzett. Az ismeretszerzés kevésbé érvényesül „tisztán”, azaz bár meghatározója a tanórának, de gyakran legalább ugyanolyan súllyal más didaktikai feladatot is beépít a pedagógus. Közkeletű pedagógiai kifejezéssel alkalmazásba ágyazott ismeretszerző órák voltak, szemben a romániai mintával, ahol tisztábban érvényesült az ismeretszerzés. Az ismeretek feldolgozását sokkal gyakrabban törik meg a magyarországi pedagógusok az ellenőrzés, értékelés beépítésével, vagy részösszefoglalással. Az új ismeretek feldolgozására szánt idő jellemzően rövidebb volt a hazai tanórákon. Ezt akár a megismeréssel, tanulással kapcsolatos eltérő tudományos háttértudással is magyarázhatnánk, vagyis mintha más tanuláselméletet, szaktárgyi módszertani koncepciót érvényesítenének a tanóra tervezésekor a hazai pedagógusok. Jelen kutatásunk alapján nem tudjuk ezt az izgalmas kérdést tisztázni, hisz a feldolgozott ismeret mennyiségéről, minőségéről (a tananyag „adagolásáról”) nem informálódtunk. Ennek hiányában pedig nem válaszolható meg a kérdés.

HU

RO

HU RO

Tanulói feladatok jellege tanórai periódusok szerint, a tanórák %-ában HU tanórák jelentős hányadában (több mint felében), s minden időszakában homogén tanulási feltételeket biztosított a pedagógus. A tanórák alig 20%-ban differenciált úgy, hogy az előzetes tudásszínhez igazította a feladatokat (tartalom, szint együtt). A romániai mintában átlagosan a tanórák nagyobb hányadában alkalmaztak valamilyen szem-pontból különböző feladatot a pedagógusok, a differenciálás elvét következetesebben érvényesítették. A hazai és a romániai minta különbsége durván 10%-nyi ez utóbbi javára. Különösen markánsan nyilvánult meg a 26-40 perces szakaszban HU RO

Oktatási stratégiák jellemzői Jellemző a frontális munka dominanciája mindkét mintában, a tanórák különböző periódusait vizsgálva is. A romániai pedagógusok jobban kedvelik a rétegmunkát, a homogén csoportmunkát, mint az egyénre szabott tanulási körülményeket, szemben a magyarországi kollégáikkal, akik az egyéni munkát, majd a heterogén csoportmunkát részesítik előnyben. A romániai pedagógusok kissé eltérő sémakészlettel valósítják meg a tanulók munkáltatását. Gyakrabban élnek a mennyiségi különbség elvével a feladat-adásnál Egyfajta módszertani fogásának is tekinthetjük, hogy általában a tanórák felétől gyakrabban alkalmazzák a mennyiségi különbség elvét az elsődleges alkalmazásnál, gyakorlásnál. Az adatokból az sejlett, hogy nagy valószínűséggel tudatosan változtatja a romániai pedagógus a munkamódokat rövid időszakokon belül, ezzel is az érdeklődés, az aktivitás fenntartására törekszik. Érdekes, talán sajátosságként is kezelhető, hogy a tanóra középső szakaszában alkalmazzák inkább a heterogén csoportmunkát, a homogént pedig az utolsó harmadban. A kooperatív tanulás tudatos alkalmazása szintén csak a pedagógusok egy szűk (magyar mintánál azért ~ 5%-kal több) körében épült be a módszertani repertoárba. A tanulói különbségekre figyelő, adaptív pedagógiai gyakorlat mindkét mintában a tanórák egyötödében honosodott meg. Ha kissé tágabbra nyitjuk a differenciálás kritériumait, akkor is csak a tanórák alig 30%-ára jellemző.

HU

RO

technikájának különbsége vita gyakorisága alkalmazás módjának, technikájának különbsége vita gyakorisága HU RO

didaktikai kultúra a módszerek alapján 11 változó alapján nehéz összefoglaló képet rajzolni, óhatatlanul üresedik a kép. Nagyon hasonló a két minta pedagógusainak módszertani kultúrája! Kisebb, főleg tanórai időperiódusonkénti eltérések szignifikánsak. A tanulói kiselőadásnak, a magyarázatnak az ismétlés módszerének, a kooperatív módszereknek, a nevelési eljárásoknak alkalmazásában nem lehetett meggyőző különbséget találni. Kisebb, kvalitatív eltérések: - a magyarországi gyakorlat inkább individuális, a romániai inkább csoport-centrikus, - a romániai tanórákon időperiódusonként nagyobb volt az adott módszer előfordulásának ingadozása (fűrészfogak), - a hazai pedagógusok gyakorlata jobban hasonlított egymásra. Egyedül a megbeszélés módszerének alkalmazása (több időperiódusban) mutatott olyan mértékű eltéréseket, hogy különbözőnek kellett tekinteni a pedagógusok gyakorlatát. Az eltérést a tanórai időszakaszokban való alkalmazás változása, azaz a növekvő/csökkenő előfordulás ritmusa okozta. (fűrészfog) Közös jellemzője mindkét mintának, hogy a hatékonyabb tanulást segítő eljárások, módszer-alkalmazási módok kezdik háttérbe szorítani a tanári dominancián alapulókat. Az önálló feldolgozás, produktív gyakorlás, a vita, csoport-feladatok, de az IKT alkalmazása is a tanulás korszerűbb felfogását tükrözik. Ezek alkalmazása terén hol a hazai, hol a romániai minta pedagógusai mutattak pozitívabb megvalósítást.

Tanórákon az aktivitás A megfigyelők összbenyomása alapján: HU tanórákon aktív a tanulók 78%-a (s: 22) RO aktív tanulók aránya nem érte el a 60%-ot (s: 30) A romániai tanórák nagyobb hányadán nem lehetett unatkozó tanulót megfigyelni. A diagram 5- 60%-os intervalluma igen hektikus különbségeket mutat. HU tanórákon: látszólag kevesebb, de 10%-nyi tanórán akár 20-30% is érdektelen RO tanórákon: minden ötödik tanórán akár 30% is unatkozik

„Most jobban tanított, mint szokott” HU RO

„Sokat tanultunk az órán” HU:4,2 RO: 4,3

„Mindig ilyen legyen az óra” HU:74% RO:85%