Bináris szám-, karakter- és képábrázolás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Átváltás a számrendszerek között
Advertisements

Pék Ágnes © V4.0/2009 Adatok ábrázolása számítógépen Adatok ábrázolása számítógépen Adatok ábrázolása számítógépen.
Készítette: Farkas Ildikó 2006.Január 12.
Monitorok csoportosítása, működésük, jellemzői
Jelátalakítás és kódolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Színformátumok és színmodellek
A Monitor A legfontosabb kimeneti eszköz a monitor. A monitoron megjelenő képek képpontokból (pixel) állnak. A jelenleg még a legelterjedtebb a katódsugárcsöves.
Az adatábrázolás, adattárolás módja a számítógépekben
Előző órán megbeszéltük hogyan lehet a képet bináris jelekké alakítani
Bevezetés az informatikába
Racionális számok számítógépi ábrázolása
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Készítette: Kecskés Imre
Bevezetés az informatikába
Bevezetés az informatikába
Csernoch Mária Adatábrázolás Csernoch Mária
Csernoch Mária Adatábrázolás Csernoch Mária
Jelrendszerek, kettes számrendszer
3. óra Kódok, adatok.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
2 tárolós egyszerű logikai gép vázlata („feltételes elágazás”)
2-es, Számrendszerek 10-es és 16-os Készítette: Varga Máté
Szám - számrendszer 564,2 = 5* * * *10-1
Fixpontos, lebegőpontos
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Színek Harkai Richárd Free Powerpoint Templates.
Az információ-technológia alapfogalmai
Információtechnológiai alapismeretek
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Informatika.
Alapismeretek Számítógépes adatábrázolás
Programozás módszertan I. 10.B
Adatok ábrázolása számítógépen
Kommunikáció.
Monitorok.
Adatok és információk Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT.
Adatábrázolás, kódrendszerek
Térképészet Színmodellek.
Kettes számrendszer és mértékegységek
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette : Zelnik Paloma
Színkezelés RGB-színrendszer Zarka Eszter márc. 27.
Színkezelés RGB-színrendszer Készítette: Soós Lilla 2012 március 27.
Az információ és kommunikáció technológiája
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Fixpontos, lebegőpontos
Alapismeretek Számítógépes adatábrázolás
Informatikai alapismeretek Hardver
Grafika alapfogalmak.
Bevezetés az informatikába
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
A bináris jelrendszer és az ASCII kód
Kettes számrendszer.
A színek szerepe a térképészetben
Alapfogalmak Bevezetés az informatikába. 2 Az információ felvilágosítás, tájékoztatás, hír, adat valami, amit még nem tudtunk, újdonság jellegű az adatnak.
Számítógépek felépítése 2. előadás egyszerű gépek, adatábrázolás
Információ.
Bevezetés az informatikába Számrendszerek
Digitális képfeldolgozás Póth Miklós. Digitális képtípusok Raszter – Képpontokból épül fel Vektor – egyenletekből épül fel.
Az alaplap AZ ALAPLAPON TALÁLHATÓ A PROCESSZOR /CPU/, A MEMÓRIA, A VEZÉRLŐ KÁRTYÁK CSATLAKOZÓI ÉS A PERIFÉRIÁK CSATLAKOZÓI.
Lemezkezelés és adattárolás. Lemezműveletek - Formázás: az a művelet, ami a háttértárakat előkészíti a használatra. Az eredeti tartalom elvész a lemezről.
Az információ és mérése, számítógépek csoportosítása
Számábrázolás.
Adat- tárolás.
Átváltás a számrendszerek között
Számrendszerek.
Informatikai alapismeretek Hardver
Egy egyszerű gép vázlata
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Bináris szám-, karakter- és képábrázolás 8. Tétel Bináris szám-, karakter- és képábrázolás

Bináris számábrázolás: A számítógépek a kettes (bináris) számrendszert használják Neumann János 1945 júniusában tett javaslatai (elvei) alapján. 1 bit információ 2 féle adatot hordozhat (igen/nem vagy 0,1). - 1 byte=8 bit, egy bájtnyi információ 256 féle értékű lehet. - A byte nagyobb egységei: 210 (=1024) byte egyenlő 1 kilobyte-al. (KB) 220 byte egyenlő 1 megabyte-al (MB) 230 byte egyenlő 1 gigabyte-al (GB) 240 byte egyenlő 1 terrabyte-al (TB)

Számábrázolási módok: Fixpontos: egész számok ábrázolása. -byte -integer -boolean -longint -stb… Lebegőpontos: tört számok ábrázolása. mantissza ----- m*2k ---- karakterisztika

A leggyakrabban használt számrendszerek: 2-es (bináris) - 10-es (decimális) 16-os (hexadecimális) 10-esből 2-esbe: Adott számjegyet sorozatosan elosztunk 2-vel, az osztás maradékát feljegyezzük (0 vagy 1), majd az osztás során az eredmény egészrészét osztjuk tovább, a végén lentről felfelé egymás mellé írjuk a maradékokat. 2-esből 10-esbe: A helyiértéknek megfelelő 2-es hatványt össze kell szorozni az ott talált számmal jobbról balra.

A leggyakrabban használt számrendszerek: Decimálisból hexadecimálisba a táblázat alapján, és fordítva is így. Hexadecimálisból binárisba úgy lehet, hogy előbb átváltjuk decimálisba, és utána binárisba.

Karakterek, kódtáblák: Karaktereknek nevezzük a betűket, írásjeleket, számjegyeket. Minden karakterhez rendelni kell egy bináris számot. Ez a kódolás. Ma a legelterjedtebb kódolási rendszerekben 1 byte-on kódolják a karaktereket, ami 256 féle jel megkülönböztetését teszi lehetővé. Azt a táblázatot, amely leírja ezt a kapcsolatot kódtáblázatnak nevezzük.

Karakterek, kódtáblák: ASCII kódrendszer: Az ASCII kódrendszer világszabvánnyá vált. Az angol nyelvben lévő betűknek, számjegyeknek és egyéb írásjeleknek van egy 0 és 127 közé eső kódszáma. Kiterjesztett ASCII kódrendszer: A különböző nyelvek speciális karakterei részére a 128 és 255 közötti kódok foglaltak a kódrendszerben. Itt helyezkednek el az ékezetes a görög és a matematikai jelek. UNICODE kódrendszer: Megjelent az ASCII olyan kiterjesztése, amely az arab, kínai japán írásjeleket is szabványosan tudja kezelni.

Színek kódolása: Additív színkeverés: három alapszínből a többi kikeverhető. Világító képek, monitor, tévé stb. esetén alkalmazzák. Vörös R (Red), zöld G (Green), és kék B (Blue) színből keverik ki a tetszőleges színt, ez az RGB- színrendszer. Szubtraktív színkeverés: a fehér fényből egyes színeket kivonva minden szín Előállítható. Nyomtatásban alkalmazzák, alapszínei: ciánkék C (cyan), bíborvörös M (magenta), sárga Y (yellow), fekete K (key). A fekete nem állítható elő tökéletesen az első három színből, Ezért vették fel a feketét negyediknek. Ez a CMYK színrendszer.

Felbontás, színmélység: A felbontás a monitorokon lévő képpontok száma. 640x480 - VGA 800x600 - SVGA 1024x768 - XGA 1280x1024 - SXGA 1600x1200 - UXGA A színmélység azon bitek száma, amelyekben 1-1 képpont színinformációi tárolódnak. 4 bit - 16 szín 8 bit - 256 szín 16 bit - 65536 szín 24 bit - ~16,7 millió szín 32 bit - több mint 4 milliárd szín