A fejlesztések támogatásának különböző útjai Lénárd Sándor VII. Nevelésügyi Kongresszus Budapest, 2008. augusztus 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
A tanári munka értékelése
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM ÚJ FORMA, KIBŐVÜLT TARTALOM.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Mire lehet/ne jó az iskola
Innováció az oktatásban – szakmai konferencia Szabó Mária szeptember 22. Az oktatási és a szakpolitikai gyakorlat - műhely.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Oktatáspolitikai folyamatok általános háttere
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

a fejlesztések támogatásának különböző útjai Lénárd Sándor VII. Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.

Vitaindító kérdések 1. Sikeres fejlesztések logikája - hogyan? 2. Hazai fejlesztések – miért? 3. A pedagógiai szakmai szolgáltatások - kié? 4. A Neveléstudományi kutatások – kinek? 5. Érdekek – együtt vagy egymás ellen? VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

Sikeres fejlesztések logikája – hogyan? Alkalmazkodás az uniós forrásokra épülő közösségi politikához. Tanulás EGYÉNIESÍTÉSE Komplexitás – a bizonytalanság kezelésének a képessége Iskola tanuló szervezet Tudástermelés + innováció Jövőorientált stratégiai célmeghatározás (szakmai műhely – fejlesztő beavatkozás – monitorozás – adaptív támogatási formák) BIZALOM építése komplexitás elfogadása (fokozódó szorongás) egyszerűsítés (stabilitás utáni vágy) ? Problémamegoldás valós helyzetekben kétely-vita stagnálás - illúzió Peter Geyer: 1.a sokszínűség, a másság tisztelete 2.információk gyűjtése – összeset nem lehet 3.döntések konzekvenciája – összeset nem lehet 4.a döntések felülvizsgálatának biztosítása ? VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

Hazai fejlesztések – miért? „Reform – kísérletek” az elmúlt évtizedben (NAT – IPP – Comenius – Kerettanterv/ek – új NAT – kétszintű érettségi – kompetencia alapú oktatási programcsomagok – TIOK – TISZK) NFT I. (HEFOP+ROP = 42 Mrd forint) (előfordult, hogy a forrásokhoz kellett fejlesztési célokat keresni!!!) NFT II. (EMEROP +HIOP = sok Mrd forint) Stratégiai célok: 2004 a közoktatás középtávú fejlesztési stratégiája – OM egész életen át tartó tanulás stratégiája – kormányhatározat esélyegyenlőség biztosítása informatikai stratégia többcélú kistérségi társulások indikátorok – mérések – benchmarkok Vízió – Jövőkép – Stratégia ? VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

A pedagógiai szakmai szolgáltatások – kié? A pedagógiai-szakmai szolgáltatások célját, feladatait a Kt. 36. § (1) pontja így definiálja: „A közoktatási intézmények és fenntartók, valamint a pedagógusok munkáját, továbbá a tanulói érdekvédelemmel összefüggő tevékenységet pedagógiai-szakmai szolgáltatások segítik.” Kihívás: önkormányzati szolgáltatók mellett piacorientált cégek megjelenése (mérés-értékelés, továbbképzés) változtak a szakmai szolgáltatások igénybevételének szabályai ( pl. felhasználókhoz telepített forrás, szabad felhasználású normatíva, stb.), új szolgáltatások iránti igények merültek fel (pl. külső értékelés, pályázatírás, konzorcium, monitoring, stb.) gyengült a szakértői és szolgáltatatói tevékenységek elkülönítése (vált.: országos pedagógiai-szakmai szolgáltatás (ÚMFT), szaktanácsadói névjegyzék), a többcélú kistérségi társulások is lehetőséget kaptak Önkormányzati pedagógiai szolgáltatók jelene-jövője? ? VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

A pedagógiai szakmai szolgáltatások – kié? Pedagógus-továbbképzés akkreditált továbbképzési programok (30, 60, 90 órás), speciális tartalmú, pályázaton elnyerhető képzések, szakvizsgát adó képzések (felsőoktatási intézmények), szakmai napok. Mitől eredményes egy továbbképzés? interaktív módszerek? munkaidőben? tömbösítve? egy-egy tantestületre szabott képzések? Joyce és Sowers: 1.Az elmélet ismertetése 2.A gyakorlat bemutatása, szemléltetés – jó gyakorlatok 3.Gyakorlás műhelyszerű környezetben – szimuláció 4.Strukturált visszajelzés – megfigyelés, reflexió (önmaga, tréner, kolléga) 5.Az osztályteremben történő alkalmazások támogatása (új módszerek, stratégiák tartós fennmaradása csak közvetlen „edzői” segítséggel valósul meg!!!) VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

Neveléstudományi kutatások– kinek? Mi a kapcsolat a kutatók és a felhasználók között? pedagógiai folyóiratok – léteznek? kik olvassák? strukturált virtuális adatbázisok? – elérhetők? konferenciák (ONK, OKI, Kiss Árpád, NK7, stb.) – kik a résztvevők? kutató tanárok – képződnek? Mi a kapcsolat a kutatás – fejlesztés – értékelés között? szervezetileg különüljenek el? egyetemi pedagógiai tanszékek – kutató műhelyek? nincs fejlesztési koncepció, nem kiszámíthatók a források párhuzamosan futó, egymásra nem épülő, sok pici kutatás VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

Érdekek – együtt vagy egymás ellen? Releváns fejlesztési politika, konszenzus hiányában: Az oktatás szereplői, az intézményi céloktól függetlenül, minden elnyerhetőnek látszó pályázatot pénzforrásnak tekintenek, azaz nem a valós tartalom és a sikeres megvalósítás a cél, hanem a forrásszerzés. Az egy időben elnyert, egy intézményen belüli pályázatok gyakran egymástól teljesen függetlenül, egymás mellett párhuzamosan futnak, kihasználatlanul hagyva a kínálkozó szinergiákat, vagy orvosolva az egyértelmű ellenhatásokat. Az azonos célért küzdő szervezetek (állami, önkormányzati fenntartású, alapítványi vagy magán) gyakorta egymás ellenfelei a támogatások elnyerésében, ahelyett hogy kooperálnának egymás kiszorításában érdekeltek. Az oktatást támogató szféra kívánatos mértékű piacosodása elkerülhetetlen, viszont ezen magánosítási folyamatok hátterében a szakmai szempontok mellett / helyett, gyakorta „csak” érdekcsoportok piaci térnyerése húzódik. VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus

Köszönöm a figyelmet! Lénárd Sándor ELTE PPK Neveléstudományi Intézet VII. Nevelésügyi Kongresszus augusztus