A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Facebook a felsőoktatásban? Versenyképes egyetemek Dr. Szűts Zoltán
2Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A tanulási-tanítási környezetről folytatott vitákba, és a felsőoktatásról szóló diskurzusba is bekerült a felhasználók által létrehozott tartalom és közösségi oldalak problematikája.
3Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A világháló mindennapi életbe való beépülésének következményeként radikálisan megváltozott az információszerzés, olvasás, valamint a tanulás mechanizmusa.
4Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Ennek következményeként a felhasználók részéről ma igény mutatkozik az ismeretek gyors megszerzésére.
5Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az okok közé sorolhatjuk az olvasási szokások átalakulását, az igényt és kényszert, hogy a tudáshoz minél gyorsabban férjenek hozzá, az olvasókból lett felhasználók nagy része már nem nyomtatott, hanem online szakirodalmat használ, és nem könyvtárban, hanem a világhálón keres.
6Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A tanulók mindennapi életének részévé váltak a közösségi oldalak. Ezek a webhelyek és szolgáltatások időtől és tértől független hozzáférést biztosítanak számukra az információhoz, és lehetőséget biztosítanak, hogy virtuális csoportok tagjaivá válhassanak.
7Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az információrobbanás gyökeresen megváltoztatja a tanári szerepeket. A tanárok immár nem információ forrásként funkcionálnak, hanem módszertani segítséget hívatottak biztosítani a tanulóknak. Soha nem volt még ilyen szorosan összekapcsolódva az online közösség, az együttműködésen alapuló munka és a tanulási környezet. (Tsai & Guo, 2012, p. 1).
8Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A közösségi média és Web 2.0 alapú szolgáltatások felsőoktatásba történő integrálása során figyelembe kell vennünk a digitális szakadékot. Ebben meghatározó tényező, hogy a közösség tagjai milyen mértékben élnek az információs kor lehetőségeivel, milyen szintű a digitális írástudásuk, a motivációjuk, attitűdjeik az átalakulással szemben elutasítóak (negatívak) vagy befogadóak (pozitívak).
9Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Potenciális megosztó paraméter az életkor (társadalmi), a jövedelem (gazdasági), az iskolai végzettség (kulturális), a település mérete, és a végzett munka jellege (Benedek, 2008).
1010 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Mindenekelőtt tehát meg kell értenünk a közösségi média funkcióit, használatának korlátjait, a felhasználói igényeket, az adaptálási lehetőségeket, mielőtt a közösségimédia- alkalmazásokat is magukba foglaló új módszertani kultúrát honosítunk meg a formális oktatás színterein (Molnár, 2012).
1 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A közösség és Web 2.0 összekapcsolódásával létrejön az új típusú tanulást biztosító konnektivizmus. A Web 2.0 rendszerében számtalan a bizonytalan hivatkozás, nem mindig egyértelmű, kinek a birtokában van a tartalom, s korlátlan tárhely egyszerre előny és hátrány, hiszen az archiválás mellett eltűnik a szelekció igénye. A közösségi oldalak skálafüggetlen, szerepgyilkos hálózatokként értelmezendők. Mindenki iskolája iskola nélkül, az elmagányosító internet ellenreakciója (Ollé, 2010).
1212 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május SWOT analízis Facebook a felsőoktatásban
1313 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Erősségek: -Olyan környezet válik oktatási környezetté és információforrássá, melyben otthonosan és sokat mozognak a hallgatók -Használata intuitív -Használható multimediális és kommunikációs felületként -Nincs intézményi költsége
1414 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Erősségek: -Korlátlan tárhely – minden archiválhatunk -Mobil eszközökön is elérhető -Mivel atipikus tanulási forma, könnyebben válik népszerűvé
1515 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Gyengeségek -Számos jogosultságot, személyes adatot és szellemi tulajdonnal kapcsolatos szabályozást kell figyelembe venni használata során. -Bizonyos mértékű informatikai ismeretet feltételez, szemben a nyomtatott könyvek használatával (digitális szakadék)
1616 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Gyengeségek -számtalan a bizonytalan hivatkozás -nem mindig egyértelmű, kinek a birtokában van a tartalom -korlátlan tárhely – nem szelektálunk
1717 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Lehetőségek: -Az oktatók saját arculatukra formálhatják a kurzusokat -Tértől és időtől független tanulást biztosít -Facebookos alkalmazások és tesztek készítése tanulási célra
1818 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Veszélyek -A Facebook környezetét is meghatározó hipertext gyakran nem vesz tudomást a szerzőség fogalmáról, és forrásmegjelölés nélkül vesz át szövegeket, plagizálja vagy remixeli őket -Elmagányosítja a hallgatókat
1919 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Veszélyek -Csökkenti a tanárral való konzultáció és interakció fontosságát -Hamis profilok esetén nem lehet tudni, valójában kivel kommunikálunk -A Facebookon szántalan olyan tartalom és alkalmazás van, mely eltereli a figyelmet
2020 Előadó neve: Dr. Szűts Zoltán A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A Facebook felsőoktatásban történő felhasználása még viszonylag új keletű, szükség lenne azonban összefogni a jó magyar gyakorlatokat és ezek alapján egy országos felhasználásai stratégiát, keretet kialakítani, hogy elkerüljük a párhuzamos fejlesztéseket és kihasználjuk az elért eredményeket.
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Munkaerő-piaci igényeken alapuló szaknyelvi képzés, és a Széchenyi István Egyetem idegen nyelvi oktatásának komplex fejlesztése. TÁMOP D-12/1/KONV