Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők Szemerszki Marianna Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) ONK, 2011. november 4.
A felsőoktatás expanziója – képzési szintek Forrás: Felsőoktatási Statisztikai Kiadvány
A felsőoktatás különböző szintjeire jelentkezők és felvettek Forrás: felvi.hu
A felsőoktatás különböző tagozataira jelentkezők és felvettek Forrás: felvi.hu
A felsőfokú szakképzés 1998 óta, hossza jellemzően 4 félév Kettős intézményrendszer Azonos: képzések tartalma, hossza, vizsgakövetelmények, kimeneti követelmények Különböző: diákok jogviszonya, bekerülés módja és követelményei, intézmények közötti együttműködési formák, statisztikai nyilvántartás Az FSZ képzésben résztvevők az érettségi utáni középiskolai képzésben tanulók 22%-át teszik ki,míg a felsőoktatásban a hallgatók 6-7%-át Nemzetközileg a felsőoktatás ISCED 5B szintjén tanulók aránya változó, Magyarország a legalacsonyabb arányú országok között van Felsőfokú továbbtanulás esetén kreditbeszámítás (30-60 kredit)
A felsőfokú szakképzés létszámai Forrás: Felsőoktatási és Közoktatási Statisztikai Kiadvány
A felsőoktatásban részt vevő hallgatók összetétele tanulmányi területek szerint
A legnépszerűbb szakok FSZ képzésben KÖZOKTATÁS: Jogi asszisztens Banki szakügyintéző Idegenforgalmi szakmenedzser Pénzügyi szakügyintéző Kereskedelmi szakmenedzser Vendéglátó (és idegenforgalmi) szakmenedzser Intézményi kommunikátor Logisztikai műszaki menedzser asszisztens Reklámszervező szakmenedzser Számviteli szakügyintéző FELSŐOKTATÁS: Idegenforgalmi szakmenedzser Csecsemő- és (kis)gyermeknevelő gondozó Vendéglátó (és idegenforgalmi) szakmenedzser Ifjúságsegítő Intézményi kommunikátor Banki szakügyintéző Pénzügyi szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Logisztikai műszaki menedzser asszisztens Kereskedelmi szakmenedzser
A kutatásról Összehasonlító vizsgálat két nagy képzési területcsoport tanulói/hallgatói körében reprezentatív mintán: 1. gazdasági, üzleti, ügyviteli, turizmus-vendéglátás képzések 2. társadalomtudományi, szociális, kommunikáció képzések nappali tagozat, 2011 tavasz BA első éves hallgatók (N=1351) FSZ első és másodéves hallgatók: - középiskolában (N=945) - felsőoktatásban (N=647) Kutatási kérdések: - kik és milyen elképzelésekkel tanulnak az egyes képzési formákban; - milyen eltérések figyelhetők meg a két nagy csoport társadalmi hátterét tekintve; - milyen eltérő iskolai életutat jártak be, s milyen szerepük van a középiskolai előtanulmányoknak; - milyen továbbtanulási, munkaerő-piaci elképzelésekkel rendelkeznek, s ehhez milyen kompetenciákat ad a képzés
A különböző képzésben tanulók szülői iskolázottság szerinti összetétele
A különböző képzésben tanulók szülei …
A család anyagi helyzete Fizet-e költségtérítést A család anyagi helyzete 1-7 skálán
A különböző képzésben tanulók középiskolai háttere
A különböző képzésben tanulók középiskolai tanulmányi eredménye (9-12 A különböző képzésben tanulók középiskolai tanulmányi eredménye (9-12. osztály átlaga)
A különböző képzésben tanulók különórái
A különböző képzésben tanulók nyelvvizsgái
A különórák és a nyelvvizsgák összefüggései
Az emelt szintű érettségit tettek aránya
Mennyire készítette fel a középiskola …
Az érettségi évében továbbtanulásra jelentkezők
Az érettségi éve az első évesek körében
Összegzés A felsőfokú szakképzésben tanulók mind a kulturális tőke szempontjából, mind az anyagi javak szempontjából kedvezőtlenebb helyzetben vannak, mint a BA hallgatók, ugyanakkor egyik csoport sem teljesen homogén. Mindezek a különbségek már a tanulmányok korábbi szintjein is meghatározóak. A tanulmányi életutak főbb állomásai közül a középiskola típusát, a tanulmányi eredményeket, az iskolában és a külső piacon igénybevett különórákat, az érettségi vizsgák típusát és a nyelvvizsga meglétét vizsgáltuk. Azt találtuk, hogy e pontok mindegyikén a BA képzésben tanulók előnyben voltak a felsőfokú szakképzésben tanuló társaikhoz képest, ami már előrevetíti az érettségi utáni életutak eltérő alakulását. A felsőfokú szakképzésben való továbbtanulás tekintetében eltérő stratégiák körvonalazódnak, amelyek részben a korábbi hátrányok kompenzálását szolgálják.
Köszönöm a figyelmet! szemerszki.marianna@ofi.hu