Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos 2007. március 28..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
GfK HungáriaMárkacsemeték konferencia – Dörnyei Otília május 5 Gyermek a családban, avagy a szülők megváltozott fogyasztási szokásai Dörnyei Otília,
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
1 …mert mindenki fogyasztó ! Tájékoztató kampány a Közép- dunántúli Régióban TAMOP /2 KÖZVÉLEMÉNY-KUTATÁS A projekt az Európai Unió támogatásával,
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Tanulmány a bizalomról Nyolc európai országban és az USA-ban október-november.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
A Microsoft Windows Vista gazdasági hatásai Lehetőségek az ökoszisztéma számára Microsoft Innovációs Nap november 27. Komáromi Zoltán Ügyvezető igazgató.
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
A borpiac kibővítése az Internet segítségével Készítette: Fancsali Éva, Sárossy Gábor, Stverteczky András, Szabó István.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Fenntartható fejlődés a kereskedelemben
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
Helyettesítő termékek a tej esetében
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
A „tudatos vásárló” – avagy „hiszünk-e a felelős vállalati magatartásban?” Készítette: Páthy-Dencső Blanka TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. 1112,
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
Pogány András stratégiai igazgató
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
A kutatási program leírása
Előadás másolata:

Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos 2007. március 28.

Újdonságok iránti fogékonyság Magyarországon Az elmúlt négy év során csökkent azoknak az aránya, akik úttörő szerepet vállalnak az újdonságok kipróbálásában: a megkérdezettek 33%-a tartozik ebbe a csoportba, míg 1999-ben 33% volt ez az arány- itt a legszembetűnőbb a változás. Kis mértékben növekedett a jól bevált dolgokhoz ragaszkodók aránya: 31%-ról 33 %-ra. A követők táborához jelenleg 31% tartozik, ők az újdonságok kipróbálását inkább másokra hagyják. Ma a megkérdezettek között majdnem egyenlő arányban képviselteti magát a három tábor: az innovátorok, követők és a bevált dolgokhoz ragaszkodók, míg négy évvel ezelőtt az újdonságok iránt igen fogékonyak aránya felülmúlta a másik két csoportot. Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás

Helyünk a világban Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás

Félelmek - azok aránya, akik félnek az adott problémától- Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás

A környezet fontossága az EU országokban A környezet befolyásolja az élet minőségét EU átlag: 88 % EU átlag: 72 % A környezeti kérdéseket számításba kell venni, amikor más területeken döntést hozunk Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz

Személyes erőfeszítések a környezet védelme érdekében a környezetért gyakran, illetve néha erőfeszítést vállalók aránya Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz

Mi az a három dolog, amit elsősorban hajlandó lenne megtenni a környezet védelmében? Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz

A környezet és környezetvédelem iránt érdeklődők aránya az egyes csoportokban Magyarországon (%) Forrás: GfK Hungária Nemzeti MédiaAnalízis

Reklámattitűd Magyarországon Változott-e az emberek reklámokhoz való viszonyulása az elmúlt időszak során? Nagyon megnőtt azoknak az aránya, akik szerint a reklámok felesleges dolgok vásárlására veszik rá az embereket. 4 éve a megkérdezettek fele volt ezen a véleményen, ma pedig 61% ez az arány. A reklámozást szükségtelen – ezzel a a megkérdezettek 47%-a ért egyet. Ez is jelentős növekedés a korábbi 37%-hoz képest. 72%-ra nőtt azoknak az aránya, akik szerint reklámozás nélkül a termékek olcsóbbak lennének. Ezek a legszembetűnőbb változások – s azt jelzik, hogy a reklámokhoz általában negatívabban viszonyulnak, mint korábban. A legnagyobb arányban (89 %) ma is azzal az állítással értenek egyet, mely szerint a reklámoknak informálniuk kellene, nem befolyásolniuk. Emellett a megkérdezettek több, mint háromnegyede tartja a reklámokat túlzónak, nem mindig hihetőnek. Mindezek ellenére 74% szerint a reklám manapság már életünk része – bár az ezzel egyetértők aránya csökkent az elmúlt 4 év során. A reklám nem csak vásárlókat befolyásoló marketingeszköz, hanem – elsősorban a televíziós reklám - ma már egyre inkább önálló műfaj is. Azonban a reklámnak ezt az arcát még mindig kevesen fedezték fel: a megkérdezettek 39% ért egyet azzal, hogy a reklámok változatosságot hoznak az életünkbe, és 36% vallja, hogy a reklám a szórakoztatás esztétikailag kellemes formája. A 3+4 kategória együttes százaléka, ahol 4= teljesen egyetért

Etikus fogyasztás, fogyasztói tudatosság néhány országban A GfK NOP 5 országra (USA, Németország, Egyesült Királyság, Franciaország és Spanyolország) kiterjedő vizsgálatából kiderül, hogy a fogyasztók véleménye szerint az elmúlt öt évben romlott az üzleti etika, és a fogyasztók az etikus fogyasztói magatartás felé fordulással sarkallják a vállalatokat nagyobb felelősségvállalásra. Németországban a megkérdezettek 55, az USA-ban pedig 64 százaléka állította, hogy jelentősen romlott a vállalati gyakorlat ezen a téren. A megkérdezettek harmada állította, hogy hajlandó lenne 5-10 százalékkal többet fizetni az etikus márkákért. A britek jellemző leginkább a bio élelmiszerek fogyasztása és ők a legtudatosabbak a klímaváltozás témájában is, így az etikus márkák tekintetében is kitűntetett helyzetben vannak. A szakértők szerint az etikus fogyasztás szerepe most még meglehetősen kicsi a piacokon, de egyre fontosabb szerepe lesz az autóiparban, az élelmiszeriparban, kiskereskedelemben, műszaki cikkek esetében valamint az egészséghez és szépséghez kapcsolódó termékek esetében. Mit is jelent az „etikus márka?” élemiszer esetében felirat jelzi: bio termék, helyben termesztették vagy „fair trade” megállapodás tárgya A szépségápolásban: természetes összetevőkből áll, illetve nem tesztelték állatokon Az újrahasznosított, illetve a dohány- és fegyveriparhoz nem kapcsolható termékek is etikusnak minősülnek.

Etikus márkák a fogyasztók szerint néhány országban Spanyolország Nestlé Bodyshop Coca Cola Danone El Corte Inglés Németország Adidas Nike Puma BMW Demeter Franciaország Danone Adidas Nike Nestlé Renault Egyesült Királyság Co-op Body Shop Marks and Spencer Traidcraft Cafédirect USA Coca Cola Kraft Procter&Gamble Johnson&Johnson Kellogg’s

Tájékozódás a vásárlás során Magyarországon Informálódik Ön általában arról, hogy a vásárlása során megvásárolt termékek milyen módon készülnek, az azt előállító vállalatok mennyire követik a fenntartható fejlődés szempontjait? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

Információs igény Magyarországon Igényelne Ön több információt az Ön által vásárolt termékekről, arról, hogy azok milyen módon kerülnek előállításra, és milyen hatást gyakorolnak az emberi egészségre, az emberi környezetre? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

Többletfizetési hajlandóság Magyarországon Hajlandó lenne egy ugyanolyan minőségű termékért többet fizetni, ha azt egy olyan vállalat készíti, mely nagy figyelmet fordít a fenntartható fejlődésre? Forrás: GfK Hungária

Protest vásárlók Magyarországon Előfordult már, hogy Ön azért nem vásárolt meg egy terméket, vagy nem vett igénybe egy szolgáltatást, mert bár a termék vagy szolgáltatás megfelelt volna az Ön számára, de az adott cég vétett az Ön társadalmi elvárásaival kapcsolatban? Forrás: GfK Hungária

A magyarországi vállalatok megítélése Ön szerint a magyarországi vállalatok elég figyelmet fordítanak a fenntartható fejlődés elveinek megfelelő működésre? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

A „nagyon fontos” válaszok demográfiai megoszlása A cégektől elvárt társadalmi felelősségvállalás fontossága Magyarországon Mennyire fontos Önnek, hogy olyan vállalattól vásároljon szolgáltatást, amely sok gondot fordít a fenntartható fejlődésre? A „nagyon fontos” válaszok demográfiai megoszlása Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

Állami vs. vállalati szerepvállalás A következő területeken Ön szerint kinek kellene inkább nagyobb szerepet vállalni, az államnak vagy a vállalatoknak? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

A cégek társadalmi felelősségvállalásának területei Magyarországon Mennyire tartja Ön fontosnak, hogy a vállalatok figyelmet fordítsanak a következőkre? Átlagértékek (1- egyáltalán nem fontos, 5 - nagyon fontos) Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária

Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 I Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 I. középértékek (1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások

Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 II Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 II. középértékek (1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások

Engem egyáltalán nem érdekel ez a manapság tapsztalható Táplálkozási trendek- melyik állítással ért inkább egyet? (%) Engem egyáltalán nem érdekel ez a manapság tapsztalható bio- fitnesz és wellness-őrület, ahol megmondják, mi az egészséges 88% 2. Igyekszem minél több bio- és fitnesz (pl. kalóriaszegény) élelmiszert fogyasztani 12% Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások

Milyen gyakran szokott Ön bioélelmiszert vásárolni? (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások

Milyen termékkategóriákból szokott bio élelmiszert vásárolni Milyen termékkategóriákból szokott bio élelmiszert vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások

Hol szokott Ön bio élelmiszert vásárolni Hol szokott Ön bio élelmiszert vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások

Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Mit gondol, a jövőben több, kevesebb vagy ugyanannyi bio élelmiszert fog vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások

Veszélyesnek tartom, ha egy élelmiszer génkezelt Veszélyesnek tartom, ha egy élelmiszer génkezelt. (középértékek 1-5 skálán, ahol 1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljesen egyetért) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások

Az élelmiszerbiztonságról sokat beszélnek mostanában, de nem igazán tudom, mi is az. (középértékek 1-5 skálán, ahol 1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljesen egyetért) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások