Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos 2007. március 28.
Újdonságok iránti fogékonyság Magyarországon Az elmúlt négy év során csökkent azoknak az aránya, akik úttörő szerepet vállalnak az újdonságok kipróbálásában: a megkérdezettek 33%-a tartozik ebbe a csoportba, míg 1999-ben 33% volt ez az arány- itt a legszembetűnőbb a változás. Kis mértékben növekedett a jól bevált dolgokhoz ragaszkodók aránya: 31%-ról 33 %-ra. A követők táborához jelenleg 31% tartozik, ők az újdonságok kipróbálását inkább másokra hagyják. Ma a megkérdezettek között majdnem egyenlő arányban képviselteti magát a három tábor: az innovátorok, követők és a bevált dolgokhoz ragaszkodók, míg négy évvel ezelőtt az újdonságok iránt igen fogékonyak aránya felülmúlta a másik két csoportot. Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás
Helyünk a világban Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás
Félelmek - azok aránya, akik félnek az adott problémától- Forrás: GfK Hungária Életstílus kutatás
A környezet fontossága az EU országokban A környezet befolyásolja az élet minőségét EU átlag: 88 % EU átlag: 72 % A környezeti kérdéseket számításba kell venni, amikor más területeken döntést hozunk Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz
Személyes erőfeszítések a környezet védelme érdekében a környezetért gyakran, illetve néha erőfeszítést vállalók aránya Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz
Mi az a három dolog, amit elsősorban hajlandó lenne megtenni a környezet védelmében? Forrás: Special Eurobarometer 2004 ősz
A környezet és környezetvédelem iránt érdeklődők aránya az egyes csoportokban Magyarországon (%) Forrás: GfK Hungária Nemzeti MédiaAnalízis
Reklámattitűd Magyarországon Változott-e az emberek reklámokhoz való viszonyulása az elmúlt időszak során? Nagyon megnőtt azoknak az aránya, akik szerint a reklámok felesleges dolgok vásárlására veszik rá az embereket. 4 éve a megkérdezettek fele volt ezen a véleményen, ma pedig 61% ez az arány. A reklámozást szükségtelen – ezzel a a megkérdezettek 47%-a ért egyet. Ez is jelentős növekedés a korábbi 37%-hoz képest. 72%-ra nőtt azoknak az aránya, akik szerint reklámozás nélkül a termékek olcsóbbak lennének. Ezek a legszembetűnőbb változások – s azt jelzik, hogy a reklámokhoz általában negatívabban viszonyulnak, mint korábban. A legnagyobb arányban (89 %) ma is azzal az állítással értenek egyet, mely szerint a reklámoknak informálniuk kellene, nem befolyásolniuk. Emellett a megkérdezettek több, mint háromnegyede tartja a reklámokat túlzónak, nem mindig hihetőnek. Mindezek ellenére 74% szerint a reklám manapság már életünk része – bár az ezzel egyetértők aránya csökkent az elmúlt 4 év során. A reklám nem csak vásárlókat befolyásoló marketingeszköz, hanem – elsősorban a televíziós reklám - ma már egyre inkább önálló műfaj is. Azonban a reklámnak ezt az arcát még mindig kevesen fedezték fel: a megkérdezettek 39% ért egyet azzal, hogy a reklámok változatosságot hoznak az életünkbe, és 36% vallja, hogy a reklám a szórakoztatás esztétikailag kellemes formája. A 3+4 kategória együttes százaléka, ahol 4= teljesen egyetért
Etikus fogyasztás, fogyasztói tudatosság néhány országban A GfK NOP 5 országra (USA, Németország, Egyesült Királyság, Franciaország és Spanyolország) kiterjedő vizsgálatából kiderül, hogy a fogyasztók véleménye szerint az elmúlt öt évben romlott az üzleti etika, és a fogyasztók az etikus fogyasztói magatartás felé fordulással sarkallják a vállalatokat nagyobb felelősségvállalásra. Németországban a megkérdezettek 55, az USA-ban pedig 64 százaléka állította, hogy jelentősen romlott a vállalati gyakorlat ezen a téren. A megkérdezettek harmada állította, hogy hajlandó lenne 5-10 százalékkal többet fizetni az etikus márkákért. A britek jellemző leginkább a bio élelmiszerek fogyasztása és ők a legtudatosabbak a klímaváltozás témájában is, így az etikus márkák tekintetében is kitűntetett helyzetben vannak. A szakértők szerint az etikus fogyasztás szerepe most még meglehetősen kicsi a piacokon, de egyre fontosabb szerepe lesz az autóiparban, az élelmiszeriparban, kiskereskedelemben, műszaki cikkek esetében valamint az egészséghez és szépséghez kapcsolódó termékek esetében. Mit is jelent az „etikus márka?” élemiszer esetében felirat jelzi: bio termék, helyben termesztették vagy „fair trade” megállapodás tárgya A szépségápolásban: természetes összetevőkből áll, illetve nem tesztelték állatokon Az újrahasznosított, illetve a dohány- és fegyveriparhoz nem kapcsolható termékek is etikusnak minősülnek.
Etikus márkák a fogyasztók szerint néhány országban Spanyolország Nestlé Bodyshop Coca Cola Danone El Corte Inglés Németország Adidas Nike Puma BMW Demeter Franciaország Danone Adidas Nike Nestlé Renault Egyesült Királyság Co-op Body Shop Marks and Spencer Traidcraft Cafédirect USA Coca Cola Kraft Procter&Gamble Johnson&Johnson Kellogg’s
Tájékozódás a vásárlás során Magyarországon Informálódik Ön általában arról, hogy a vásárlása során megvásárolt termékek milyen módon készülnek, az azt előállító vállalatok mennyire követik a fenntartható fejlődés szempontjait? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
Információs igény Magyarországon Igényelne Ön több információt az Ön által vásárolt termékekről, arról, hogy azok milyen módon kerülnek előállításra, és milyen hatást gyakorolnak az emberi egészségre, az emberi környezetre? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
Többletfizetési hajlandóság Magyarországon Hajlandó lenne egy ugyanolyan minőségű termékért többet fizetni, ha azt egy olyan vállalat készíti, mely nagy figyelmet fordít a fenntartható fejlődésre? Forrás: GfK Hungária
Protest vásárlók Magyarországon Előfordult már, hogy Ön azért nem vásárolt meg egy terméket, vagy nem vett igénybe egy szolgáltatást, mert bár a termék vagy szolgáltatás megfelelt volna az Ön számára, de az adott cég vétett az Ön társadalmi elvárásaival kapcsolatban? Forrás: GfK Hungária
A magyarországi vállalatok megítélése Ön szerint a magyarországi vállalatok elég figyelmet fordítanak a fenntartható fejlődés elveinek megfelelő működésre? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
A „nagyon fontos” válaszok demográfiai megoszlása A cégektől elvárt társadalmi felelősségvállalás fontossága Magyarországon Mennyire fontos Önnek, hogy olyan vállalattól vásároljon szolgáltatást, amely sok gondot fordít a fenntartható fejlődésre? A „nagyon fontos” válaszok demográfiai megoszlása Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
Állami vs. vállalati szerepvállalás A következő területeken Ön szerint kinek kellene inkább nagyobb szerepet vállalni, az államnak vagy a vállalatoknak? Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
A cégek társadalmi felelősségvállalásának területei Magyarországon Mennyire tartja Ön fontosnak, hogy a vállalatok figyelmet fordítsanak a következőkre? Átlagértékek (1- egyáltalán nem fontos, 5 - nagyon fontos) Bázis: összes válaszadó, n=1 000 Forrás: GfK Hungária
Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 I Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 I. középértékek (1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások
Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 II Élelmiszer vásárlásánál fontos szempontok 1999-2005 II. középértékek (1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások
Engem egyáltalán nem érdekel ez a manapság tapsztalható Táplálkozási trendek- melyik állítással ért inkább egyet? (%) Engem egyáltalán nem érdekel ez a manapság tapsztalható bio- fitnesz és wellness-őrület, ahol megmondják, mi az egészséges 88% 2. Igyekszem minél több bio- és fitnesz (pl. kalóriaszegény) élelmiszert fogyasztani 12% Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások
Milyen gyakran szokott Ön bioélelmiszert vásárolni? (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások
Milyen termékkategóriákból szokott bio élelmiszert vásárolni Milyen termékkategóriákból szokott bio élelmiszert vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások
Hol szokott Ön bio élelmiszert vásárolni Hol szokott Ön bio élelmiszert vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások
Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Mit gondol, a jövőben több, kevesebb vagy ugyanannyi bio élelmiszert fog vásárolni? Bázis: akik szoktak bio élelmiszert vásárolni (%) Forrás: GfK Hungária, Bio élemiszer fogyasztási szokások
Veszélyesnek tartom, ha egy élelmiszer génkezelt Veszélyesnek tartom, ha egy élelmiszer génkezelt. (középértékek 1-5 skálán, ahol 1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljesen egyetért) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások
Az élelmiszerbiztonságról sokat beszélnek mostanában, de nem igazán tudom, mi is az. (középértékek 1-5 skálán, ahol 1=egyáltalán nem ért egyet, 5=teljesen egyetért) Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások