Szakmai alaptréning 1. fejezet Készítette: Balázs Zoltán
Turizmus alapismeretek
A turizmus fogalma, jelentősége Definíciók A turizmus fogalma A turizmus fogalmi története A turizmus történelmi kialakulásának fontosabb szakaszai A turizmus szereplői A turizmus fő típusai A turizmus motivációi A turizmus gazdasági vonatkozásai A turizmus gazdasági előnyei A turizmus multiplikátor hatása Fizetési mérlegre gyakorolt hatás Foglalkoztatottságra gyakorolt hatás Beruházásokra gyakorolt hatás Jövedelemteremtő hatás Infrastruktúrára gyakorolt hatás
Mega-trendek az Európai Unió turizmusában 1 Szakmai trendek Általános trendek az Európai Unióban Az Európai Unió kibővítése Magasabb diszkrecionális jövedelemhányad Rugalmasabb foglalkoztatási struktúra Foglalási szokások változása Fogyatékkal élők Demográfiai változások Fiatal utazók Európában nő a 60 év feletti népesség aránya Nagyobb számú és kisebb háztartások Az egészségtudatosság erősödése
Mega-trendek az Európai Unió turizmusában 2 Ismeretek és képzettség szintjének emelkedése A szabadidő csökkenése Az utazási tapasztalatok bővülése Életmódváltozások Információtechnológia (ICT) Közlekedés Környezeti fenntarthatóság Biztonság A turizmus új trendjeinek pozitív és negatív hatásai Pozitív hatások Negatív hatások
Az utazási irodai szektor fejlődéstörténete Magyarország Budapest Vidék Az európai utazási irodai piac fejlődése és övezetei Kontinentális Északnyugat-Európa Nagy-Britannia Latin és mediterrán Európa
Utazási vállalkozások létrehozása Az utazási vállalkozások alapításának jogi vetületei Az üzleti terv Az üzleti terv fejezetei A vállalkozás alapadatai Összefoglalás Helyzetfelmérés, ágazati elemzés A vállalkozás leírása Termelési terv Marketing terv Pénzügyi (gazdasági) terv Szervezeti terv Kockázatelemzés Függelék, mellékletek
Az utazási vállalkozások típusai és jellemzőik Touroperátor (TO) = nagykereskedő A TO főbb jellemzői A TO konkrét tevékenysége Utazási iroda és utazási ügynökség (TA) = közvetítő A TA konkrét tevékenysége Utazási ügynökség Információs iroda Kapcsolatok az utazási vállalati rendszerben Az utazásszervező (TO) és közvetítő (TA) viszonya TO és TA összefoglaló összevetése Utazásszervezés Magyarországon
Utazási irodai üzletágak 1 Beutazás A beutaztató tevékenység feltételei A beutazás jellemzői A beutaztató tevékenység előnyei Fontosabb beutaztató szolgáltatások Szállásfoglalás Programszervezés Étkeztetés Transzferek Autóbérlés Repülő-, hajó- és vonatjegy Idegenvezető, hostess, tolmács Incentive programok
Utazási irodai üzletágak 2 Kiutazás A kiutaztató tevékenység jellemzői A kiutaztatás főbb fajtái Fontosabb kiutaztató szolgáltatások Külföldi kiállítások Cégek utaztatása és incentive utak Speciális programok külföldön Fitness, gyógy és sport programok külföldön Klasszikus és vakációs utazások külföldre Belföld Programértékesítés Bankszolgálat Menetjegy értékesítés
Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 1 Az utazási vállalkozás kereskedelmi rendszere és folyamatai Ajánlatkérések fogadása Ajánlatkészítés és ajánlatadás folyamata Alvállalkozók bevonása Árualap beszerzése, szelektálása, feldolgozása A kiajánlandó program kialakítása Előkalkuláció, a kiajánlandó árak meghatározása Az ajánlat szöveges részének kidolgozása Szerződéskötések Szerződéskötés a megrendelővel Szerződéskötés az alvállalkozókkal
Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 2 A projekt lebonyolítása A projekt dokumentáció (dosszié) Végleges egyeztetés az alvállalkozókkal A forgatókönyv Az utazásszervező részvétele a projekten Az utazásszervezői szerződések típusai Az utazási szerződés Az utazást közvetítő szerződés Beszerzési szerződések Szerződések külföldi partnerekkel Fizetési feltételek és módozatok
Az utazási vállalkozás rendszere és folyamatai 3 Az utazási vállalkozás támogató folyamatai Szabályozások kezelése Feljegyzések kezelése Személyi feltételek, oktatás és képzés Beszállítók, alvállalkozók minősítése Marketing folyamatok Pénzügyi folyamatok Az utazási vállalkozás mérési és fejlesztési folyamatai Megrendelői elégedettség mérése, reklamációkezelés Megrendelői elégedettség mérése Reklamációkezelés Belső auditálás Folyamatok mérése
Gazdasági és pénzügyi management 1 A közgazdasági környezet A nemzetgazdaság helyzete Általános gazdasági szabályozás A magyar közteherviselés rendszere Közteherviselés jogi csoportosításban Közteherviselés gazdálkodási csoportosításban Az utazási vállalkozásokra vonatkozó különös szabályzások Áfa szabályozás Egyéb szabályok
Gazdasági és pénzügyi management 2 Gazdasági és pénzügyi management az utazási vállalkozásoknál Az utazási vállalkozás eredményessége Finanszírozási stratégia és koncepció az utazási vállalkozásnál Utazási vállalkozások finanszírozás sajátosságai Finanszírozással kapcsolatos legfontosabb feladatok A pénzügyi biztonság megítélésének mutatói Az utazási vállalkozások pénzügyi folyamatai A projektek elszámolása A projektek pénzügyi és elszámolási rendszerbe illesztése
Marketing az utazásszervező vállalatoknál 1 Az utazásszervezési marketing alapjai Piackutatás Miért kell a piackutatás? A piackutatás definíciója A piackutatás céljai Piacszegmentálás A piackutatás módszerei, forrásai Promóciós tevékenység Hirdetések Sajtóanyagok Katalógusok Szórólapok, standok, kirakatok Technika a promócióban Árstratégiák Gerilla marketing
Marketing az utazásszervező vállalatoknál 2 Előnyök Nem tradicionális hirdetési módszerek A turisztikai ipar főszereplői Szolgáltatók Szállítók Közvetítők (utazási kereskedők) Helyszínek (desztinációk) A turisztikai termék A turisztikai termék fő jellemzői A turisztikai termék hierarchiája A turisztikai szolgáltatás csomag (package) A turisztikai csomagok fajtái Értékesítési csatornák a turizmusban Közvetett értékesítés Közvetlen értékesítés
Marketing az utazásszervező vállalatoknál 3 A turisztikai közvetítők típusai A legfontosabb közvetítőtípusok A marketingcsatorna funkciója és folyamata Az értékesítési csatorna részei Az értékesítési csatornák tervezése Árképzés a turizmusban Az árképzést meghatározó vállalati politikák Profitorientált árképzés Értékesítés orientált árképzés Versenyorientált árképzés Költségorientált árképzés Egyéb árképzési technikák Az árak módosítása Az értékesítés alakulása A profit alakulása
E-turizmus és utazásszervezés 1 Internet és turizmus Az internet, mint tömegkommunikációs eszköz Az internet hatása a turizmusra On line turizmus 1997 – 2007 Régiók on line Amerikai egyesült államok Európa A magyar utazási vállalkozások E-turizmus trendek Az e-turizmus fontosabb definíciói E-business E-procurement (e-beszerzés) E-marketing E-turizmus
E-turizmus és utazásszervezés 2 Az e-turizmus értelmezése Az e-turizmus résztvevői Az e-turizmus szektorai A e-turizmus piaci szerkezete A e-turizmus főszereplői A e-turizmus elosztási csatornái Az internet, mint marketingeszköz a turisztikai vállalkozásokban A fogyasztók szolgálata Értékesítés Piackutatás Reklám és hirdetés Web marketing stratégiák On line források Az e-turizmus fejlődési szakaszai Az e-turizmus jövője
Emberi erőforrás management az utazási vállalkozásoknál Munkaerő toborzás Munkaerő kiválasztás Tréningek Fejlődés Produktivitás Motiválás Foglalkoztatási jogszabályok Fegyelmezés Jutalmazási rendszer Szakszervezetek
Az utazásszervezés jogi vetületei 1 Az utazásszervezés, utazásközvetítés jogi szabályozása Az utazásszervező és az utazásközvetítő Utazásszervezési, utazásközvetítői tevékenység végzésére való jogosultság A nyilvántartásba vétel feltételei A nyilvántartásba vétel joghatásai A nyilvántartásban szereplő vállalkozók adatainak nyilvánosságra hozatala Vagyoni biztosíték A vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződés A vagyoni biztosíték összege Határidők vagyoni biztosítéknál
Az utazásszervezés jogi vetületei 2 Vagyoni biztosíték megszüntetése Mentesülés a vagyoni biztosíték felmutatása alól Felfüggesztés Az utazási vállalkozó törlése Utazási irodák ellenőrzése, fogyasztóvédelem Az idegenvezetés jogi szabályozása Az idegenvezetői tevékenység A szakképesítés megszerzése Idegenvezetői igazolvány Azonosító kártya Az igazolvány visszavonása