AZ INFORMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ELŐZMÉNYEI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ INFORMATIKA VIZSGA LEÍRÁSA KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA Nyomtatható változat.
Advertisements

2012. Január 24. Érettségi Érettségi formái  Rendes érettségi vizsga a középiskolai tanulmányok követelményeinek teljesítése után, a tanulói jogviszony.
Gyakorlati vizsga és szervezésének kérdései mindkét szinten
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Az érettségikről Nem csak az Informatika tantárgy.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szóbeli vizsga és szervezésének kérdései mindkét szinten
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
AZ INFORMATIKA TANTÁRGY VIZSGALEÍRÁSA
ECDL vizsgák lehetőségei az alapoktatásban. Módszerek és taneszközök Módszer: Az az eszközrendszer, mely a kitűzött célok eléréséhez vezet. (Segít a cél.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Könyvtárhasználati verseny
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Méltányossági elvek a közoktatásban
2008. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA. KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐ középszintű emelt szintű ÉRETTSÉGI VIZSGA Feltétele: a tanuló.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
Informatika Reményi Zoltán
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Tájékoztató az érettségi vizsga menetéről 2011/2012. tanév.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Tájékoztató a 2013/2014. tanévi beiskolázásról. felvételi vizsgákról felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről:
Tájékoztató a 2009/2010. tanévi beiskolázásról. Írásbeli felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről: Vagy.
Tájékoztató a 2009/2010. tanévi beiskolázásról. Írásbeli felvételi vizsgákról A 9. évfolyamra történő beiskolázás esetében a felvételi kérelmekről: Vagy.
IKT struktúra.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
ECDL Az ECDL European Computer Driving Licence - Európai Számítógép-használói Jogosítvány Az ECDL egységes nemzetközi szabályok alapján működő moduláris.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
KLNOMH Vásárhelyi Pál Általános Iskola OM azonosító: P ÁLYAVÁLASZTÁS- I SKOLAVÁLASZTÁS Továbbtanulási tájékoztató
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Közgazdaság szakmacsoport
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Komplex vizsga Szolnok szeptember 3.. Modulrendszerű vizsgadelegálások száma 2014 Vizsgaelnöki delegálások száma kamarai szakképesítésekben: 4157.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam modulvizsga menete, a vizsga.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára informatika területre modulhoz II/14. évfolyam modulvizsga menete, a vizsga.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Érettségi élő idegen nyelv
Kétszintű érettségi.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Szóbeli feladatsor témaköreinek áttekintése, tipikus feladatok megoldásának.
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Előadás másolata:

AZ INFORMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA ELŐZMÉNYEI Központilag nem szabályozott érettségi vizsgák 2000-2003 között ECDL vizsga Számítástechnikai szoftverüzemeltető szakmai vizsga Versenyek

AZ INFORMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA KONCEPCIÓJA 11-12. évfolyamon tanulók alapvetően az informatika tanulása szempontjából három rétegbe sorolhatók Informatikai pályára készülők Érettségi után munkába állók Nem informatikai szakirányba továbbtanulók A gyakorlati vizsga a két szinten elsősorban nem nehézségben, hanem a vizsga témaköreiben különbözik. Ez a kétszintű érettségi eredeti koncepciójára épített, mely szerint a középszintű érettségi a munkába álláshoz, az emelt szintű érettségi pedig a felsőoktatási felvételhez szükséges ismereteket tartalmazza.

A feladatszerkesztés metodikai követelményei Végh Anfrás előadása alapján Az informatika gyakorlati vizsga lényegében egy különösen fontos mérés-értékelés, ezért különös körültekintéssel hajtandó végre. A legfontosabb követelményeket három elvben foglalhatjuk össze. Validitás elve Korrektség elve Objektivitás elve

Validitás elve Mindenekelőtt a feladatsor érvényességét, validitását kell biztosítani. A követelményeknek megfelelő tudást kell mérni, de mást nem. A feladatsornak véletlenszerűen és arányosan kell lefednie az érettségi követelmények által meghatározott tudásterületet. Egyik feladat sem léphet túl a tantárgyi (érettségi) követelményeken. A feladat megoldásához szükséges de az informatikához nem tartozó "előzetes tudás és készség" lehetőleg minimális legyen. A feladat nem lehet sem túl szokatlan, sem túl bonyolult. Egyik feladat megoldhatósága sem függhet másik feladattól.

Korrektség elve Tiszteletben kell tartani a vizsgázó azon jogát, hogy tudásának és képességeinek megfelelő, maximális eredményt érhessen el, másokkal azonos feltételek mellett. A feladatsor megoldhatósága ill. a megoldás nehézsége nem függhet a választható szoftverkörnyezettől. Minden feladat egyértelmű legyen, pontosak legyenek a tanulóknak szóló utasítások. Minden feladat szakmailag is korrekt, szakszerű, érthető legyen. A javítási útmutató legyen egyértelmű, részletes és teljes. Csak azt szabad értékelni (pontozni), amit a feladat egyértelműen kér (előír). Amit a feladat kérdez, azt mindenképpen értékelni kell. Nem szabad azt értékelni, amiért nem kell megdolgozni. Egy részfeladatért (itemért) adható pontszám annak „nehézségével” arányos legyen.

Objektivitás elve Az érettségi gyakorlati vizsga eredményének függetlennek kell lennie a feladatsor kiválasztását, a lebonyolítást és a feladatjavítást végző személyektől. Ha a feladatsor összeállítása véletlen eljárással történik, nem függ a kiválasztó személytől. (Megfelelően nagy elemszámú és jó statisztikai mutatókkal rendelkező feladatbank lenne szükséges.) A vizsga lebonyolításában résztvevőknek (felügyelő tanár, rendszergazda) meghatározott eljárás szerint kell a vizsgát lefolytatnia. A javító tanároknak pontosan kell követniük a javítási útmutatót, és ismerniük kell a tantárgyi (javítási) konvenciókat. Irodalom: Csapó Benő: Tudásszintmérő tesztek, (Falus István szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe, Kereban Kiadó, Budapest, 1993. Kiss Margit – Mezősi Károly – Pavlik Oszkárné: Értékelés a pedagógiában, FPI, 1998. Végh András: www.fovpi.hu/ webhelyen az informatika menüpont alatt több tanulmány, bemutató.

AZ INFORMATIKA TANTÁRGY VIZSGA LEÍRÁSA Az informatika vizsga – a többi tantárgyhoz hasonlóan – központi kidolgozású részletes vizsgakövetelményekre épül. E vizsga bármely középiskolában tanuló diák számára szabadon választható vizsga, s az oktatási törvénynek és az érettségi vizsgaszabályzatnak megfelelően kétszintű lehet: közép- és emelt szintű. Mindkét vizsga gyakorlati és szóbeli részekből áll. A gyakorlati feladatsorokat és az emeltszintű szóbeli tételsort a vizsgaközpont tűzi ki, a középszintű szóbeli tételsor összeállítása – a vizsga­leírásban megadott jellemzők szerint – a vizsgát szervező intézmény feladata. A felkészítés ideje középszint: legalább 138 óra emelt szint: legalább 276 óra

Kompetenciák Általános kompetenciák korszerű alkalmazói készség algoritmikus gondolkodás önálló munkavégzés együttműködőkészség, csoportmunka alkotó munka az informatika és a társadalom kölcsönhatásának felismerése Tartalomorientált kompetenciák Információs társadalom Informatikai alapok – hardver Informatikai alapok – szoftver Szövegszerkesztés Táblázatkezelés Adatbázis-kezelés Információs hálózati szolgáltatások Prezentáció (bemutató) és grafika Könyvtárhasználat Algoritmizálás, adatmodellezés A programozás eszközei

Gyakorlati vizsga Szóbeli vizsga A vizsga leírása KÖZÉPSZINTŰ VIZSGA A vizsga szerkezete Gyakorlati vizsga 180 perc Szóbeli vizsga 10 perc Számítógéppel megoldandó feladatsor Egy téma kifejtése és párbeszéd a témával kapcsolatban 120 pont 30 pont

Gyakorlati vizsga A gyakorlati vizsgán az érettségizőknek egy központi feladatsort kell megoldaniuk. A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is önállóan határozhatja meg. A gyakorlati vizsgát számítógépteremben kell lebonyolítani. A vizsga időtartama alatt a rendszergazdának elérhetőnek kell lennie. A rendszergazda a vizsgaterembe csak gép- vagy szoftverhiba esetén hívható be. Vizsgázónként szükséges tantárgyra jellemző segédeszközök: számítógép a megfelelő szoftverekkel, vonalzó. A vizsgázó a vizsgát megelőző évben központilag jóváhagyott (az iskola által kihirdetett) szoftverek használatával vizsgázhat. A vizsga megkezdése előtt a rendszergazda írásban tájékoztatja a vizsgázót arról, hogy milyen felhasználói adatai vannak, milyen módon éri el a vizsgához szükséges forrásfájlokat, valamint arról, hogy befejezett munkáját hova mentse el.

Prezentáció és grafika Tárgyi feltételek Vizsgakörnyezet előkészítése (rendszergazda feladata). Megfelelő számú munkaállomás, tartalék gép, megfelelő távolságra egymástól, csak a kiválasztott szoftverekkel, Internet elérhetőség tilos, hálózati hozzáférés, forrásállományok a hálózati mappákban. Vizsga zárása, archiválás (rendszergazda feladata) Vizsga végeztével két példányos biztonsági mentés, CD-re (DVD). Tartalmi szerkezet Témakör Idő Szövegszerkesztés 60 perc Táblázatkezelés 50 perc Adatbázis-kezelés 30 perc Weblapkészítés 20 perc Prezentáció és grafika Az adott témakörhöz rendelt idő kitölthető egyetlen nagyobb, több részfeladatot tartalmazó feladattal, vagy több kisebb feladattal.

Prezentáció és grafika Értékelés Témakör Pontszám Szövegszerkesztés 40 pont Táblázatkezelés 30 pont Adatbázis-kezelés 20 pont Weblapkészítés 15 pont Prezentáció és grafika Szaktanár végzi, központi értékelési pontozási útmutató alapján. Értékelésre a vizsgázónak csak azok a produktumai kerülnek, amelyeket a számára kijelölt könyvtárba elmentett és a rendszergazda archivált. A javító tanár minden vizsgázó vizsgadolgozatáról értékelőlapot tölt ki. A dolgozat értékelésének megtekintésekor a vizsgázó a saját munkájáról kitöltött értékelőlapot, valamint az archivált produktumot együtt tekintheti meg.

Szóbeli vizsga A középszintű szóbeli vizsga tételsorának összeállításáról a vizsgabizottságot működtető intézmény gondoskodik. A szóbeli vizsga helyszínén internetkapcsolattal rendelkező számítógépnek kell működőképesen rendelkezésre állnia, amelyet a vizsgázó a felelete során használ, amennyiben a Kommunikáció az interneten c. résztémához kapcsolódó tételt húz. A könyvtárhasználat szóbeli témakör vizsgakérdéseinek teljesítéséhez szükséges nyomtatott és elektronikus forrásokat (pl. lexikon, enciklopédia, szakkönyv, tankönyv, szépirodalmi mű, CD-ROM) a vizsga helyszínén a diákok rendelkezésére kell bocsátani. E források jellegének, típusának összhangban kell lenniük a szóbeli tételsor feladataival. A tételt a vizsgázónak önállóan kell kifejtenie. Közbekérdezni csak akkor lehet, ha teljesen helytelen úton indult el, vagy nyilvánvaló, hogy elakadt. Amikor a vizsgázó befejezte a tétel kifejtését, a vizsgáztató párbeszédet kezdeményez a témához kapcsolódóan.

Információs társadalom 820% Informatikai alapismeretek – hardver Tartalmi szerkezet A tételsor jellemzői A tételsornak legalább 20 tételt kell tartalmaznia. A tételek a vizsgakövetelmények 1–3., 7.1, 9. számú témaköreiből jelölhetők ki úgy, hogy egy tétel csak egy témakör elméleti ismeretanyagát kérje számon. Bármely tételhez kapcsolódhat internetes kommunikációval kapcsolatos gyakorlati részfeladat, melynek várakozás nélküli végrehajtási ideje legfeljebb két perc. Információs társadalom 820% Informatikai alapismeretek – hardver 2432% Informatikai alapismeretek – szoftver 2028% Kommunikáció az interneten (gyakorlati kivitelezéssel) Könyvtárhasználat 812% A tétel jellemzői A szóbeli vizsga egyetlen tétel kifejtéséből, valamint egy-két perces beszélgetésből áll, amely a vizsgázó témakörhöz kapcsolódó kommunikációs képességét tárja föl. A vizsgára megfogalmazott tételek a tételcímeken túl a kifejtéshez konkrét segítő kérdéseket is tartalmaznak, amelyek orientálják a tanulót a tételben megfogalmazottak részleteiben.

Értékelés A felelet értékelése a következő szempontok alapján történik: Logikai felépítés 8 pont (Jó időbeosztás; a lényeg kiemelése; követhető gondolatmenet.) Kifejezőkészség, szaknyelv használata 8 pont Tartalom 8 pont (Mindent tartalmaz-e, ami a témakörhöz szükséges; vannak-e tárgyi tévedések, rossz magyarázatok.) Kommunikatív készség 6 pont (Lehet-e a vizsgázót a témában vezetni; ha elakad, megérti-e, amit kérdez a bizottság; lehet-e a vizsgázóval a témáról tartalmas párbeszédet folytatni.)

Gyakorlati vizsga Szóbeli vizsga 120 pont 30 pont EMELTSZINTŰ VIZSGA A vizsga szerkezete Gyakorlati vizsga 240 perc Szóbeli vizsga 20 perc Számítógéppel megoldandó feladatsor Egy téma kifejtése és párbeszéd a témával kapcsolatban 120 pont 30 pont

Tartalmi szerkezet, a feladatsor jellemzői Témakörök Idő Szövegszerkesztés, prezentáció, grafika, web­lap­készítés 60 perc Táblázatkezelés 30 perc Adatbázis-kezelés Algoritmizálás, adatmodellezés 90 perc Értékelés Témakörök Pontszám Szövegszerkesztés, prezentáció, grafika, web­lapkészítés 30 pont Táblázatkezelés 15 pont Adatbázis-kezelés Algoritmizálás, adatmodellezés 45 pont