Budapest, 2006. december 18.. A Duna, mint Európa vízi országútja és „kiskapu” Ázsiára Gazdasági tényező és erőforrás (MEH-IV.8.2. )

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
III. A logisztika jövője
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Budapest, november 29. A Duna, mint gazdasági tényező és erőforrás (MEH-IV.8.2. )
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
1 A nemzeti ITS rendszer-felépítési terv a magyar úthálózatra, valamint a nemzeti rendszerfelépítések harmonizációja HITS – Hungarian ITS Framework Architecture.
A Duna-régió fejlesztése Dávid János. Vízlépcsők a Dunán.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Tantárgyi tematika Területi gazdaságtan Nyíregyházi Főiskola, 2007/2008. II. félév Filepné dr. Nagy Éva.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Előadás másolata:

Budapest, december 18.. A Duna, mint Európa vízi országútja és „kiskapu” Ázsiára Gazdasági tényező és erőforrás (MEH-IV.8.2. )

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A nagy kihívás (1) és a kikötők A kínai külkereskedelem növekedése

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December m × 2.44 m × 2.59 m kb. 39 m³. Kinában 2,500 USD/db

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A nagy kihívás (2) és az új konténerhajók (gyártás alatt)

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Néhány időadat A változat B változatC változat Beszállítás (vonat, uszály) 2 nap6-12 nap 1-2 nap Gyűjtő szállítás (hajó) 6-7 nap4-5 nap Transzatlanti szállítás 27 nap23 nap Teljes szállítási idő kb. 4 hét 5-6 hét Kb. 4 hét A: Északi Tenger B: Constanta/Duna C: Adria/Gioia Tauro

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Az érintett körzetek Atlanti körzet Baltikum Belső gerinchálózat Fekete Tenger Északi Tenger Földközi tengeri térség

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A kutatás célja  mit kellene tenni azért, hogy a vízi szállítás a hazai fejlesztések egyik motorját jelentő logisztikában nagyobb súlyt kapjon, hatékonysága javuljon,  hogyan kapcsolható be jobban a magyarországi vízi szállítás a Constanta és Trieszt-Koper kikötőinek intenzív fejlesztésével az EU többi tagországa felé többnyire Magyarországon áthaladó  hogyan kapcsolható be jobban a magyarországi vízi szállítás a Constanta és Trieszt-Koper kikötőinek intenzív fejlesztésével az EU többi tagországa felé többnyire Magyarországon áthaladó konténerforgalomba,  hogyan egyeztethetők össze a logisztikai és turisztikai fejlesztések a környezetvédelemmel és az ökológiai egyensúly megtartásával,  milyen gazdasági hatás várható a Duna és más folyóvizeink jobb hasznosításától,  milyen újabb lehetőséget tud nyújtani a folyóvizeink jobb kihasználása a hazai kis és középvállalkozásoknak.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Munkamódszer A problémakör nem redukálható a logisztikai elemzésre, több szakterület együttműködése szükséges:  Logisztika, multimodális szállítás,  Környezetgazdaság,  Vízügy, hajózás,  Regionális kutatások, fejlesztések,  Turizmus, valamint kiegészítően az  Informatika és szakigazgatás.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Munkamódszer A megoldáshoz legalább szakterületek vezető szakembereinek együttműködése szükséges:  Logisztika, szállítás, ellátási lánc,  Informatika,  Környezetgazdaság és környezetvédelem,  Vízgazdálkodás,  Turizmus,  Nemzetközi jog/gazdaság,  Szakigazgatás/államigazgatás.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Témavezető: Prof. Cser László (Corvinus Egyetem) A kutatás résztvevői: Prof. Cselényi József, Dr. Illés Béla, Dr. Mang Béla (Miskolci Egyetem), Prof. Kerekes Sándor (Corvinus Egyetem), Prof. Knoll Imre (MTA Logisztikai Albizottság), Prof. Dr. Lőrincz Lajos, az MTA rendes tagja (Károly Gáspár Református Egyetem), Prof. Máthé Gábor (Károly Gáspár Református Egyetem), Dr. Novák Tamás (MTA-VKI), Dr. Ruppert László (KTI), Dr. Pálfalvi József( KTI), Prof. Rechnitzer János, Dr. Hardi Tamás (MTA-RKK, Győr),

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A téma aktualitása

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Probléma definíció, az összefüggések (1)  Magyarországon aránytalanul alacsony a belvízi szállítás részaránya és a tendenciák sem a növekedés felé mutatnak,  a közúti szállítás gyors növekedése az országon áthaladó Helsinki folyosók miatt – ha a fejlesztések összehangolatlanul mennek – aránytalanul nagy környezeti terhelést okozhat,  a VII. számú Helsinki folyosó a Duna, amely óriási logisztikai lehetőséget jelent az átrendeződő európai szállítási rendszerben, ami hazai szinten egyelőre teljesen kihasználatlan, de logisztika húzóágazati szerepéhez elengedhetetlen lesz,  az EU tengeri kikötőinek túlterheltsége miatt új kikötőket kell fejleszteni a növekvő áruforgalom mellett az egyre nagyobb termelési kooperáció következtében,

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Probléma definíció, az összefüggések (2)  a belvízi szállítás fajlagos energiaigénye lényegesen alacsonyabb, mint a többi szállítási formáé, így jelentős energia megtakarítást eredményezhet,  a belvízi szállításba be lehetne kapcsolni a Tiszát is, ahogy a szomszédos országoknak kész terveik vannak a kisebb folyók (Száva, Bodrog stb.) felhasználására, s ez pl. a Miskolc-Kassa együttműködés szempontjából is különlegesen fontos,  a logisztikai fejlesztések a folyószakaszokon jelentős környezet átalakítással járnak, így a környezetgazdasági/védelmi szempontokat fokozottan érvényesíteni kell,  a folyami hajózás jelentős hatást gyakorol a turizmus fejlődésére, amit ki kell használni,  a vízi turizmushoz fontos infrastrukturális fejlesztések tartoznak, amelyeket a fejlesztéssel egy időben végre kell hajtani.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A várható szállítási kapacitások

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A logisztika és a környezetszennyezés

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A felhasználható vízi utak

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Szállítási idők Segerer, 1999 Útirány Pl. 39 – az adott irányban a szállítási idő 39 óra Északi Tenger

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A hazai kikötők

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A problématérkép konténerszállítás Távol-keleti gazdasági expanzió az európai kikötők túlterheltsége logisztikai fejlesztések kikötők fejlesztése környezetvédelema vízi szállítás fejlesztése infrastruktúra fejlesztés ipari parkok fejlesztése Európai integráció települések fejlesztése vízi turizmus fejlesztése turizmus Természeti adottságok Jogi/közigazgatási környezet

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. Néhány megállapítás – Az eddigi vizsgálatok is bebizonyították, hogy a logisztika komplex értelmezése (szállítás, informatika, környezetgazdaság, szakigazgatás) olyan hatásokat is felszínre hoz, amelyek eddig nem vetődtek fel. – A hazai logisztikai iparágnak kedvező, hogy négy páneurópai folyosó halad át az országon, regionális szintű cégek fejlődtek az elmúlt években, az ágazat fejlődésének viszont legalább ugyanakkora gátja a rossz állapotban lévő infrastruktúra, a kis- és közepes vállalatok tőkehiánya, illetve a nem kellőképpen hatékony támogatási rendszerek kialakítása, – Magyarországon 2015-ig a nemzetközi áruforgalom növekedése prognosztizálható, értékére hatással lesz - tekintettel az országot elkerülő útvonal választási lehetőségekre - a magyar vasút- és közút-hálózat színvonala és a díjszintje. – Az EU-ban mintegy két évtizede kialakultak és ma is növekednek a logisztikai szolgáltatásokkal szembeni, egyre szélesebb körűen jelentkező igények – Az Európai Unió egységes piacának bővülése következtében akár 30-40%-os igénynövekedés prognosztizálható a logisztika felé. – EU csatlakozásunk a jelenleginél jobban igényli a logisztikai szolgáltató központok és hozzá kapcsolódóan a kombináltszállítás fejlesztését. – A logisztikai szolgáltató központok fejlesztése alapvetően kedvezően meg fogja változatni az áruszállítás munkamegosztását – A logisztikai fejlesztés egy sor más fejlesztés mozgatója lehet.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18. A téma aktualitása (2) A logisztikai hídfőállás szerepére a régió több országa is pályázik. A lengyelek mellett a cseheknek, sőt a szlovákoknak lehet esélyük, hogy élen végezzenek ebben a versenyfutásban. Szlovákiában már több logisztikai központ „beindult”, a pozsonyi kormány számos befektetés-ösztönző lépéssel, így jelentős adókedvezményekkel csalogatja a nemzetközi vállalatokat (Bevezető a tanulmány célkitűzéséhez, 2004.) Óriási logisztikai fejlesztés valósul meg Szlovákiában Az osztrák UBM Realitätentwicklung az IPEC szlovák ingatlanfejlesztővel közösen Szlovákia legnagyobb logisztikai központjává fejleszti fel a Senec Cargo Centert. A teljes beruházási összeg mintegy 250 millió euró lesz. A Senec Cargo Center az E75-ös út és a tervezett pozsonyi külső autópálya-gyűrű csomópontjánál fekszik, 24 kilométerre Pozsony központjától, 19 kilométerre a repülőtértől. 500 kilométeres körzetében olyan fontos gazdasági központok fekszenek, mint Bécs, Brnó, Budapest, Prága, Krakkó, Kassa, Zágráb, Ljubljana, München, Belgrád és Trieszt a szlovákiai Peugeot- Citroen művektől 23 kilométerre, a Volkswagen üzemétől 38 kilométerre, az Audi győri gyárától 89 kilométerre, a Kia zsolnai üzemétől pedig 170 km-re… szeptember 21., szerda, 11:11

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18.

A Duna, mint komplex erőforrás és kapu a Balkánra (MEH-IV.8.2. ) Budapest, December 18.