Az OFI szerepe a tanártovábbképzések megújításában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Helyi oktatásirányítás fejlesztése TÁMOP /
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A projekt bemutatása Feladatok és eredmények Mentor(h)áló Azonosítószáma: TÁMOP /1/B Homor Géza szakmai koordinátor.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe a tanártovábbképzések megújításában Pedagógus-továbbképzések megújítása 6. szekció.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Barcsák Marianna KPSZTI
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Előadás másolata:

Az OFI szerepe a tanártovábbképzések megújításában Pedagógus-továbbképzések megújítása 6. szekció dr. Hunya Márta – Katona Zsóka Budapest 2013. február 27.

A megbeszélés témái Bevezető A továbbképzések hasznosulásának akadályai – ötletbörze Az alprojekt bemutatása – különös tekintettel a továbbképzések fejlesztésére és azok megújuló elemeire Továbbképzési típusok – továbbképzési igények (a kategóriák alapján) Hazai és nemzetközi tanulságok  

Miért szükséges megújítani a tanártovábbképzés rendszerét? Új jogszabályok Pedagógus életpálya-modell Szolgáltatók változása A továbbképzések általános színvonalának emelése A tartalmi elemek súlyának növelése az akkreditáció során Nem hagyományos képzések bevezetése: blended, moduláris, mentorált, folyamatba ágyazott formák Követő támogatás a hasznosulás érdekében Kapcsolat a szaktanácsadói rendszerrel A konzorciumi partnerek szerepe a TÁMOP 3.1.5. projektben OH - hatósági feladatok: jogszabály, PedAkkred rendszer, eljárásrend OFI – pedagógia, tartalmi feladatok: a meglévő képzések felülvizsgálata, újak akkreditálása, képzők és támogató rendszer biztosítása Educatio – szolgáltatás és informatikai háttér: a képzések lebonyolításának megszervezése + IKT és nyelvi képzések, Iskolatáska

A továbbképzések jobb hasznosulásának akadályai – ötletbörze A pedagógusban rejlő akadályok A rendszerben rejlő akadályok A képzésben rejlő akadályok Intézményen túli akadályok A képzést követő támogatás hiányában rejlő akadályok Az intézményben jelentkező akadályok

Új képzések fejlesztése A témaválasztás feltáró vizsgálatokra épül. Szempontok: az OFI feladatai a TÁMOP-3.1.5. útmutatójában a Köznevelési törvény előírásai (változások), oktatáspolitikai prioritások (pl. közösségi szolgálat) a TÁMOP 3.1.4. és 3.1.11 továbbképzési igényei a továbbképzési jegyzék hiányterületei a továbbképzésekről szóló hazai és nemzetközi szakirodalom tanulságai tantárgy-független képzések Hol tartunk? Továbbképzések tartalmi felülvizsgálata – tanulságok Hiányterületek és tartalmi hiányosságok Együttműködési formák keresése Hány képzést fejlesztünk és kinek? 30 új, kb. kétszer ennyi megújított Célcsoportok: a fejlesztésekből kimaradt iskolák + szakiskolák

Új elemek a továbbképzésekben A forma Blended / Moduláris / Mentorált / Folyamatba ágyazott A minőségbiztosítás javasolt új tartalmi elemei Az akkreditációs eljárásban A képzésben és ahhoz kapcsolódva A képzést követően minden érdekeltre vonatkozóan Támogató rendszer Iskola Peda-gógus Képzés

Továbbképzési típusok – továbbképzési kínálat Közoktatás irányítás Szervezet- és minőségfejlesztés Mérés – értékelés Nemzeti és etnikai kisebbségi nevelés-oktatás Gyógypedagógia, fejlesztőpedagógia Tanítás-tanulás Tehetséggondozás Esélyegyenlőség Intézményi nevelés, oktatás Számítástechnika, informatika Szakképzés Közoktatás – fejlesztési támogatások Egyéb

Továbbképzési jegyzék Besorolás Darab Közoktatás irányítás 88 Szervezet- és minőségfejlesztés 125 Mérés – értékelés 106 Nemzeti és etnikai kisebbségi nevelés-oktatás 7 Gyógypedagógia, fejlesztőpedagógia 74 Tanítás-tanulás 497 Tehetséggondozás 95 Esélyegyenlőség 256 Intézményi nevelés, oktatás 475 Számítástechnika, informatika 229 Szakképzés 28 Közoktatás – fejlesztési támogatások 5 Egyéb 79

Megszervezett képzések

A tanári munka minőségét meghatározó legfontosabb tényezők A pedagógus-kompetenciák, A szakmai fejlődésbe beletartozik minden természetes tanulási tapasztalat és azok a tudatos és tervezett tevékenységek, amelyeknek az a direkt vagy indirekt céljuk, hogy az egyén, a csoport vagy az iskola hasznára váljanak, és amelyek hozzájárulnak az osztálytermi munka minőségének javulásához. Olyan folyamat, amelyben a tanárok a változások aktív szereplőiként egyedül vagy másokkal áttekintik, megújítják és elmélyítik az oktatás morális célja iránti elkötelezettségüket. Kritikus magatartással szerzik meg azt a tudást, készségeket és azt az érzelmi intelligenciát, amelyek a gyerekekkel, fiatalokkal és a kollégákkal való közös gondolkodás, tervezés és munkálkodás alapfeltételei a tanári pálya minden szakaszában. Day, C (1999) Developing Teachers: The Challenges of Life Long Learning, London, Falmer Press. a képzés, a pályára állás, a pályán maradás, az értékelés és minőségbiztosítás, a szakmai fejlődés, valamint az iskolavezetés és a tanári közösség. (Kocsis - Sági, 2012.) (A mi alprojektünk közvetlen és közvetett feladatai)  

A továbbképzések hatásai Osztálytermi hatás Kompetenciák Azonosulás Motiváció Érzelmi hatás Intézményi hatás Anyagi javak, fiz. tény. Információk Tudatosság, ráébredés A továbbképzés lehetséges hatásainak hierarchiája (Harland & Kinder, 1997)

A tanár felelőssége a szakmai fejlődésben Negyedik lépcső Első lépcső Hogy oszthatom meg ezt másokkal? Milyen innovációt/kreatív megoldást vezethetek be? Mire van szükségem? (Tudás és képességek) A szakmai fejlődés 4 lépcsője Harmadik lépcső Második lépcső Hogyan alkalmazhatom a munkámban, amit tanultam? Hogy tudhatok meg többet? A skót tanártovábbképzés honlapja

Az európai direktívák 1. Gondoljuk át az oktatást (EB 2012) 21. századi transzverzális készségek fejlesztése, kiemelt területek alap- és a vállalkozói készségek, természettudományok és a matematika, nyelvtanulás és innovatív szakképzés Az Európai Bizottság ösztönzi a nyitott és a rugalmas tanulást, az alternatív utakon szerzett tudás és kompetenciák elismerését, a minősítő értékelés megújítását, a fejlesztő értékelés intenzív alkalmazását, az informatika által kínált lehetőségek feltárását és bevonását az értékelésbe.

Az európai direktívák 2. Az egyéni értékelés eszközeinek kidolgozását ösztönzik a problémamegoldó és a kritikus gondolkodás, az együttműködés és a vállalkozói kompetenciák értékelésére. Az Európai Bizottság közleménye szorgalmazza az IKT-ban és a nyitott oktatási segédanyagokban rejlő, tanulást segítő lehetőségek kiaknázását, ezektől az oktatás világának gyökeres átalakulását várja. Az egyéni, rugalmas, személyre szabott tanulási utak megvalósításának eszközét látja a technikában, ennek gyakorlatba ültetését egységes uniós stratégia segítheti, amelynek része lesz, hogy nagy programokban vizsgálják meg az IKT tanulásban, a tanításban és az értékelésben betölthető szerepét.

Az európai direktívák 3. A tanárok számítanak A megfelelő pedagógusok pályára vonzása és pályán tartása érdekében az Unió szorgalmazza, hogy a tagállamok dolgozzák ki az alapképzés és a pályaív során követendő folyamatos szakmai fejlődés stratégiáját, és ehhez biztosítsanak megfelelő forrásokat; dolgozzák ki a tanári kompetenciák keretrendszerét és a tanárok szakmai profilját, beleértve az alapképzésben és a továbbképzésben tevékenykedő oktatókat is; Kapjon külön hangsúlyt a vezetők felkészítése a tanítás és a tanulás fejlesztésének támogatására; dolgozzanak ki közösen új európai alapelveket a felsőoktatás modernizálására 2013-ban. Az Európai Bizottság közleménye (EU 2012) által kijelölt legfontosabb feladatok Magyarországon a korábbi TÁMOP projektek, valamint a TÁMOP 3.1.5. A pedagógusképzés támogatása projektben részben megvalósulnak pilot formájában.

Köszönjük a figyelmüket! Dr. Hunya Márta tudományos főmunkatárs. 3.1.5. 3., tanártovábbképzés alprojektjének vezetője hunya.marta@ofi.hu Katona Zsóka továbbképzések megújításáért és új képzések fejlesztéséért felelős témavezető katona.erzsebet@ofi.hu www.ofi.hu