Konfliktuskezelés Szekszárdi Júlia 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Az osztályfőnöki szerep története
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A gyermek erkölcsi fejlődése
A tanácsadó és a mentor szerepe
Együtt egymásért és magunkért
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A pedagógus.
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A Mediáció.
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Konfliktusok pedagógiája
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Igény és értékkonfliktusok
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A differenciálás iskolán belüli és iskolaközi lehetőségei
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Konfliktusok az iskolában
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Tanácsok a portfólió készítéséhez
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Konfliktuskezelés Szekszárdi Júlia 2013

A konfliktus fogalma Eredeti jelentése: fegyveres harc (latinul: confligere) A pedagógiában a 60-as években lett önálló elméleti kategória

A konfliktusok pedagógiája A szocializációs környezet gyökeres megváltozása A tekintélyelv megrendülése A gyermekkor eltűnése A digitális világ

„Háború van, hát háború van, mit tagadjuk „Háború van, hát háború van, mit tagadjuk. Kitört az első tanító és tanítvány legelső találkozásakor, és tartani fog, míg csak iskola lesz a világon. Legfeljebb a hadieszközök és a harcmodor módosulnak néha.” (Karácsony Sándor, 1942)

A konfliktus tekintélyelvű megközelítése Elkerülendő, zavaró, negatív jelenség A kapcsolatok hierarchiába rendeződnek A problémakezelés módja: jutalmazás, meggyőzés, szankcionálás Értékek: normakövetés, következetesség, határozottság, feltétlen engedelmesség Nevelői cél: egy határozott érték- és normarendszer elfogadtatása

Tiszteljétek a gyermekkort! A gyermek nem kis felnőtt! Rousseau

A konfliktus gyermekközpontú megközelítése A gyermek fejlődésével együtt járó, természetes jelenség Szimmetriára törekvő kapcsolat e nevelő és nevelt között A problémakezelés módja: irányított dialógus Értékek: a gyermekkor; gyermeki érdekek, szükségletek, jogok Nevelői cél: alkalmazkodva a életkori sajátosságokhoz, érettségi szinthez kihasználni a gyermekben rejlő lehetőségeket

„Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat.” József Attila

A konfliktus interakciót hangsúlyozó megközelítése A konfliktus szükségszerűen előforduló, hasznosítható, olykor kimondottan kívánatos jelenség A nevelő és nevelt közötti kapcsolat a kölcsönös tiszteleten és bizalmon alapuló, demokratikus A konfliktuskezelés a felek interakciójának része Értékek: közösen vállalt felelősség, kölcsönösség, kompromisszumkészség, kreativitás, reflektivitás Nevelői cél: valamennyi fél számára optimális megoldás megtalálása (a kontextus jelentősége)

Digitális dédi

Hol a stafétabot? Korábban: hiányállapot, célja a felnőttlét „filiszter leszek magam is” Ma: a felnőtt is az állandó változás állapotában van (elmarad a „beavatás”) Végtelen gyermekkor – élethosszig való tanulás Digitális kor: változásban a generációk közötti kapcsolat

Milyenek a fiatalok? A mai fiatalság velejéig romlott, gonosz, istentelen és lusta. Sohasem lesz olyan, amilyennek az ifjúságnak lennie kell, és képtelen lesz kultúránk megőrzésére.” Egy 3000 éves babiloni agyagtábláról… megőrzésére.”

Minden korszakváltásnál féltették az ifjú nemzedéket Szokratész: Az írás által gyengül a memória, az ember nem használja az emlékezetét. A tudást csak párbeszéd útján hozzák létre az elmélyült gondolatok Most A digitális technológia elterjedésével nincs szükség emlékezetre, ismeretekre. A digitális bennszülöttek más szocializációs környezetben nevelődnek.

A generációváltások felgyorsulása

A „netgeneráció” „Digitális bennszülöttek” (Marc Prensky, 2001) A környezeti hatásokra az idősebbek csak magatartásukban, a gyerekek idegrendszerük fejlődésében is reagálnak Neurológiai következmény: a bal agyfélteke erős dominanciája visszaszorul, a jobb agyfélteke jelentősége nő Társadalmi következmény: 1. merőben eltérő képességprofilok a generációk között 2. a fiatalok egy meghatározó területen az idősebbeknél kompetensebbnek mutatkoznak – „fordított szocializáció”!

Konfliktusok a pedagógiai gyakorlatban I. Személyes jellegű (részben az intim szférába tartozó) konfliktusok II. A pedagógus részes a konfliktusnak (kollégákkal, felettesekkel, gyerekekkel, szülőkkel) III. A pedagógus közvetlenül vagy közvetve találkozik a konfliktussal (Konfliktusok a diákok között, a tanulócsoportban; a diákok egyéb konfliktusai a családban, baráti körben stb.) IV. Egyéb konfliktusok (a tananyagban, a társadalomban, a világban előfordulók)

I. Személyes jellegű (részben az intim szférába tartozó) konfliktusok

II. A pedagógus részese a konfliktusnak (kollégákkal, felettesekkel, gyerekekkel, szülőkkel)

III. A pedagógus közvetlenül vagy közvetve találkozik a konfliktussal (Konfliktusok a diákok között, a tanulócsoportban; a diákok egyéb konfliktusai a családban, baráti körben stb.)

IV. Egyéb konfliktusok (a tananyagban, a társadalomban, a világban előfordulók)

A konfliktusok pedagógiai funkciói Jelző érték (eredményvizsgálati funkció) Megbeszélési, tisztázási alkalom (kommunikációs funkció) Lehetőség az önvizsgálatra (önismereti funkció) Szociális tanulás forrása (szocializációs funkció) Viselkedésrepertoár bővítése (módszertani funkció)

A konfliktuskezelés őstípusai Kard által vész, ki kardot ragad (kölcsönösség, törvényesség) Szemet szemért fogat fogért (bosszú, vendetta) Aki megdob kővel, dobd vissza kenyérrel (szeretet, irgalom, megbocsátás)

bosszú Feltétel nélküli tolerancia Mérlegelés, megegyezés

Konfliktuskezelő stratégiák 1. önérvényesítő 1 Ö n é r v y e s í t ő 2. önfeladó 5 3. elkerülő 4 4. kompromisszum kereső 5. Probléma megoldó 3 2 Ö n f e l a d ó

Tanárvezérelte modell 1. Az elemzés lépései Az érzelmi érintettség foka (a konfliktus relevanciája) 0 - 1 LÁTSZAT 2-3 PEREM 4 - 6 7 KÖZPONTI EXTRÉM A konfliktus meg-határozása x x x x x x x x Az érzelmi érintettség Az első reakció

Tanárvezérelte modell 2. B C D Kikérdezés X Okok Információk Nézőpont-váltás Célkitűzés Cselekvési lehetőségek

A tanárvezérelte modell előnyei és buktatói Előnyök A pedagógiai folyamatba ágyazottság Önreflexió lehetősége Felelősségvállalás Megelőző gyermekvédelem Buktatók Figyelmen kívül marad a másik fél valódi szempontja A tanulók önállósága csorbul Esetleges a reflexió az aktuális állapotokra

Konstruktív problémamegoldás 1.Mi a probléma? Minden rendben! 6. Értékelés 2. Tények és érzelmek fel-térképezése 5. A döntés megvalósítása 3.Cselekvési lehetőségek gyűjtése 4. Mérlegelés, választás

A kooperatív modell alkalmazásának feltételei A konfliktuspartnerek közötti kölcsönös bizalom, tisztelet, egyenrangúság Indulat- és értékelésmentes légkör Szándék és képesség az együttműködésre Megállapodás közös szabályokban Az együttes döntések és az ezzel járó kockázatok közös vállalása

A kooperatív modell alkalmazásának határai bizalmatlanság hierarchikus viszony kommunikációs zavarok indulatok elfogultság ellenséges légkör erőszak alapvető szükségletek kielégítetlensége értékellentétek stb.

A két modell összevetése Azonosságok A probléma pontos meghatározása Nézőpontváltás Több cselekvési alternatíva Lehetőség a szociális tanulásra Különbségek Hierarchia szerepe A felek közötti felelősség megoszlása Az „itt és most” szerepe

Mediáció A médiációs beszélgetés menete

A médiációs beszélgetés menete 1. Alapszabályok ismertetése Hagyni egymást kibeszélni Nincs minősítés, sértegetés A mediátor csak akkor avatkozik be, ha ez elkerülhetetlen A többi szükséges szabályban közösen állapodnak meg 2. A beszélgetőpartnerek nézőpontjai Mindegyik fél lehetőséget kap arra, hogy elmesélje, hogyan látta a történetet A másik fél nem szól bele, végig hallgatja (esetleg jegyzetel) Elmondják, mit éreztek, mit szeretnének, mitől tartanak, mi van a tettük hátterében A mediátor röviden összefoglalja, ami elhangzott (nem foglal állást, visszatükröz Összegyűjtik a cselekvési, megoldási lehetőségeket (Brainstorming) 3. Megállapodás Mérlegelik az elhangzottakat Megállapodnak (egyetértésre jutnak) 4. Az eredményesség értékelése Meghatározott idő múlva megbeszélik, hogy sikerült-e megoldani a problémát.

Szemtől szembe módszer Resztoratív (kárhelyreállító) konfliktusrendezés A közösség szabályozó szerepének kihasználása A pedagógus facilitátor: a konfliktus felmutatása részvétel a konstruktív rendezésben Szociális tanulás: az elfogadás, a pozitív kommunikáció és a hatékony együttműködés megtapasztalása

Szemtől szembe konferencia Ülésrend

Szemtől szembe konferencia önkéntes részvétel siker esetén az ügy lezárt (rögzíteni a Házirendben) konkrét ügyhöz kapcsolni (normasértés, személyes sérelem stb.) facilitátor (ne csak külső, lehet diák is) barátságos légkör meghatározott, de rugalmasan kezelt időkeret http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=534

Arizona program Lehetőség a konfliktusok kezelésére tanórán

Arizona program Cél: a zavartalan tanítás, a nyugodt tanóra biztosítása (a tanárok és tanulók ehhez való joga) a tanulók egyéni felelősségének felismertetése (cél, cselekvés, értékelés – az életkorral nő) ) Bizalmi viszony tanár és diák között (tájékoztatás a döntések következményeiről) http://weoressuli.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=239&Itemid=147

Arizona program 2. Átküldés az osztályból az Arizona-szobába Tervkészítő lap kitöltése (melyik szabályt sértette meg, milyen következményei vannak ennek, terv a változásra) Nyilvántartás (osztályonkénti dossziék) – Verseny az osztályok között 5 alkalom után segítő beszélgetés (diák, osztályfőnöke és az Arizona csoportból a diák által kiválasztott pedagógus) 10 alkalom után a szülő bevonása 15 alkalom után beszélgetés (diák, intézményvezető, ofő, szülő) 20 alkalom után a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat bevonása 25 alkalom után a Rendőrség Ifjúságvédelmi Osztályát is tájékoztatják.

Piaget erkölcsi fejlődéselmélete Premorális szint (kb. az iskoláskorig): az erkölcsi ítéletalkotáshoz szükséges értelmi képességek még hiányoznak. Erkölcsi realizmus (kisiskolás kor, prepubertás): a jó és a rossz a cselekvés kimenetelétől függ. Állandó szabályok. Erkölcsi szubjektivizmus (serdülőkor): a szabályok helyzetfüggők.

Lawrence Kohlberg erkölcsi fejlődés elmélete (1969): I Prekonvenciális szint 1. fázis: büntetésorientáció 2. fázis: jutalomorientáció II. Konvencionális szint 3. fázis: jógyerek orientáció 4. fázis: tekintély orientáció III. Posztkonvencionális szint 5. fázis: társadalmi szerződés orientáció 6. fázis: etikai elv orientáció

Az erkölcsi dilemmavita menete A dilemma bemutatása Próbaszavazás Pro- és kontraérvek gyűjtése Az érvek ütköztetése Az érvek rangsorolása Zárószavazás Értékelés