A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Egy szélsőérték feladat és következményei
A sin függvény grafikonja
TAMOP /2/A/KMR INTERAKTÍV ANIMÁCIÓ Kvázistacioner ívkarakterisztika Animáció indítása.
Koordináták, függvények
A differenciálszámítás alkalmazásai
10. gyakorlat SQL SELECT.
Függvények.
Másodfokú egyenlőtlenségek
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Függvények Egyenlőre csak valós-valós függvényekkel foglalkozunk.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Programozási alapismeretek 5. előadás. ELTE Szlávi - Zsakó: Programozási alapismeretek 5.2/  Programozási tételek.
Az impulzus tétel alkalmazása (egyszerűsített propeller-elmélet)
Sorozatok A diasorozat az Analízis 1. (Mozaik Kiadó 2005.) c. könyvhöz készült. Készítette: Dr. Ábrahám István.
Programozási alapismeretek 5. előadás. ELTE 2/  Programozási tételek – a lényeglényeg  Sorozatszámítás Sorozatszámítás.
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS ALKALMAZÁSA
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
A lokális szélsőérték és a derivált kapcsolata
1.3 Relációk Def. (rendezett pár) (a1 , a2 ) := {{a1} , {a1 , a2 }} .
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Információ típusok.
1 Matematikai Analízis elemei dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém nov. 08.
Kvantitatív módszerek
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Függvények.
Turbo Pascal 11..
A tantervek, követelmények, feladattípusok
Textúra elemzés szupport vektor géppel
A másodfokú függvények ábrázolása
A team-munka elméleti alapjai
Ábrahám Gábor Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium Szeged
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A differenciálszámtás alapjai Készítette : Scharle Miklósné
Orvosi kódrendszerek 1. Fogalmi kódrendszerAzonosítási rendszerek Elemei fogalmak Implicit taxonómia Elemei egyedek nem, vagy alig struktúrált Függvényként.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Függvények jellemzése
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Bernát Péter Buborékos rendezés.
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Rövid összefoglaló a függvényekről
Több képlettel adott függvények
Differenciálszámítás
Dr. Takács Attila – BME Geotechnikai Tanszék
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Egyenletes vízmozgás prizmatikus medrekben
1. feladat  Készíts olyan függvényt, mely paraméterül kapja két egész típusú változó címét, s hívása után a két változó értéke helyet cserél.
előadások, konzultációk
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Kaposi József. Pedagógiai dokumentum, az iskolai tanulásszervezés általános pedagógiai és didaktikai tantárgy- pedagógiai szempontjai tartalmazza. Kijelöli:
Feladatlapkészítés, diagnosztizálás
Függvények jellemzése
Mediánok és rendezett minták
II. konzultáció Analízis Sorozatok Egyváltozós valós függvények I.
Norvégiai szakmai út október
A programozás tanulási-tanítási folyamata
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Matematika I. BGRMA1GNNC, BGRMA1GNNB előadás.
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Előadás másolata:

A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése

Miért használjuk a Bloom taxonómiát? A tanulótól elvárt tudást/ teljesítményt követelményekben fejezzük ki. Azért, hogy ezeket objektív kritériumokkal mérhessük, a célokat műveletseíteni kell, így mérhető követelményekkel dolgozunk. A Bloom taxonómia csoportosítja, rendezi és rendszerezi ezeket a nevelési célokat (kognitív, affektív és pszichomotoros téren). Ezek szerint a Bloom taxonómia lehetővé teszi az objektivít és többszintű értékelést.

Abraham Maslow elmélete: a szükségek hierarchiája – a taxonómiák alapja mely szerint a hierarchia előző szintjének ki kell elégülnie ahhoz, hogy valaki tovább tudjon lépni a következő szintre. Ezt gyakran egy piramissal szokták illusztrálni, melyben minden szint más és más szükséget jelent.

A Bloom-féle taxonómia régi változatának hierarchiás rendszere Ismeret -> Megértés -> Alkalmazás -> Analízis -> Szintézis -> Értékelés

A Bloom-féle taxonómia új változata (Anderson-féle taxonómia) ALKOTNI ÉRTÉKELNI ANALIZÁLNI ALKALMAZNI MEGÉRTENI FELIDÉZNI Lorin Anderson vezette pszichológusi csoport szerint (Bloom tanítványai)

…és ennek piramis- hierarchiája (Anderson-féle taxonómia) Felidézni -> Megérteni -> Alkalmazni -> Analízálni -> Értékelni -> Alkotni

A Bloom-Anderson digitális taxonómia

Mit eredményez az, hogy mely szintek a dominánsak?

…és következzen egy alkalmazás Az sorozatot a következő képlettel értelmezzük: Határozzuk meg a sorozat legkisebb és legnagyobb tagját!

Felidézni Az sorozat szigorúan növekvő, ha: Az sorozat szigorúan csökkenő, ha: Sorozatok alsó- és felső korlátosságával vagy korlátlanságával kapcsolatos értelmezések, fogalmak és eredmények.

Megérteni Az sorozat szigorúan növekvő, ha: Az sorozat szigorúan csökkenő, ha:

Alkalmazni Mivel ezért és

Tehát tranzitivítással Analizálni Tehát tranzitivítással valamint

Értékelni Tehát a sorozat legnagyobb tagja: Tehát a sorozatnak nincs egy legkisebb tagja mert a sorozat alulról korlátlan:

Alkotni Szükség van alkotóképességre (kreativításra) és értelmességre (intelligenciára)… …valamint logikai műveletekre és gondolkodási műveletekre mint pl. szintetézisre, összehasonlításra, rendezésre, analógiára, elvonatkoztatásra, általánosításra, partikularizálásra, stb.

Alkotni (a0) akkor a függvény grafikus képe egy parabola, aminek minimuma van, ha a> 0 és maximuma van ha a< 0 és mindkét esetben a szélsőértékhely koordinátája: . Esetünkben: Ezért a legnagyobb tag indexe Általában ez a szélsőérték index a következő: ( az [z] a z egészrészét jelöli.)

A feladat érdekes és nehéz, ugyanis: Megjegyzés A feladat érdekes és nehéz, ugyanis: Kevésbé épül az alsó szintekre: FELIDÉZNI, MEGÉRTENI, ALKALMAZNI Inkább a felsőbb szintekre épül: ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI, ALKOTNI A megoldása leginkább a következő szinteken zajlik: ALKALMAZNI, ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI

Készítette: Tuzson Zoltán matematikatanár B Készítette: Tuzson Zoltán matematikatanár B. Kis Gergely Református Kollégium, Székelyudvarhely DeCeE-Bac 2009. június 15-27 VÉGE