A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése
Miért használjuk a Bloom taxonómiát? A tanulótól elvárt tudást/ teljesítményt követelményekben fejezzük ki. Azért, hogy ezeket objektív kritériumokkal mérhessük, a célokat műveletseíteni kell, így mérhető követelményekkel dolgozunk. A Bloom taxonómia csoportosítja, rendezi és rendszerezi ezeket a nevelési célokat (kognitív, affektív és pszichomotoros téren). Ezek szerint a Bloom taxonómia lehetővé teszi az objektivít és többszintű értékelést.
Abraham Maslow elmélete: a szükségek hierarchiája – a taxonómiák alapja mely szerint a hierarchia előző szintjének ki kell elégülnie ahhoz, hogy valaki tovább tudjon lépni a következő szintre. Ezt gyakran egy piramissal szokták illusztrálni, melyben minden szint más és más szükséget jelent.
A Bloom-féle taxonómia régi változatának hierarchiás rendszere Ismeret -> Megértés -> Alkalmazás -> Analízis -> Szintézis -> Értékelés
A Bloom-féle taxonómia új változata (Anderson-féle taxonómia) ALKOTNI ÉRTÉKELNI ANALIZÁLNI ALKALMAZNI MEGÉRTENI FELIDÉZNI Lorin Anderson vezette pszichológusi csoport szerint (Bloom tanítványai)
…és ennek piramis- hierarchiája (Anderson-féle taxonómia) Felidézni -> Megérteni -> Alkalmazni -> Analízálni -> Értékelni -> Alkotni
A Bloom-Anderson digitális taxonómia
Mit eredményez az, hogy mely szintek a dominánsak?
…és következzen egy alkalmazás Az sorozatot a következő képlettel értelmezzük: Határozzuk meg a sorozat legkisebb és legnagyobb tagját!
Felidézni Az sorozat szigorúan növekvő, ha: Az sorozat szigorúan csökkenő, ha: Sorozatok alsó- és felső korlátosságával vagy korlátlanságával kapcsolatos értelmezések, fogalmak és eredmények.
Megérteni Az sorozat szigorúan növekvő, ha: Az sorozat szigorúan csökkenő, ha:
Alkalmazni Mivel ezért és
Tehát tranzitivítással Analizálni Tehát tranzitivítással valamint
Értékelni Tehát a sorozat legnagyobb tagja: Tehát a sorozatnak nincs egy legkisebb tagja mert a sorozat alulról korlátlan:
Alkotni Szükség van alkotóképességre (kreativításra) és értelmességre (intelligenciára)… …valamint logikai műveletekre és gondolkodási műveletekre mint pl. szintetézisre, összehasonlításra, rendezésre, analógiára, elvonatkoztatásra, általánosításra, partikularizálásra, stb.
Alkotni (a0) akkor a függvény grafikus képe egy parabola, aminek minimuma van, ha a> 0 és maximuma van ha a< 0 és mindkét esetben a szélsőértékhely koordinátája: . Esetünkben: Ezért a legnagyobb tag indexe Általában ez a szélsőérték index a következő: ( az [z] a z egészrészét jelöli.)
A feladat érdekes és nehéz, ugyanis: Megjegyzés A feladat érdekes és nehéz, ugyanis: Kevésbé épül az alsó szintekre: FELIDÉZNI, MEGÉRTENI, ALKALMAZNI Inkább a felsőbb szintekre épül: ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI, ALKOTNI A megoldása leginkább a következő szinteken zajlik: ALKALMAZNI, ANALIZÁLNI, ÉRTÉKELNI
Készítette: Tuzson Zoltán matematikatanár B Készítette: Tuzson Zoltán matematikatanár B. Kis Gergely Református Kollégium, Székelyudvarhely DeCeE-Bac 2009. június 15-27 VÉGE