Magyarország – Szerbia IPA Határon átnyúló együttműködési Program

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyar Tudományos Akadémia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
1. A családpolitika társadalmi hatásai
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Humánkineziológia szak
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Mellár János 5. óra Március 12. v
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Túl magas e Magyarországon a munkanélküliség?(nemek alapján) Készítette:Both Csaba.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
A magyar munkapiac jövője Közgazdaságtudományi kutatás és szakpolitikai döntések előkészítése Fazekas Károly, MTA KTI.
szakmérnök hallgatók számára
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A romák foglalkoztatási helyzete az EU öt államában: egy nemzetközi összehasonlító kutatás tanulságai Messing Vera Center for Policy Study, CEU, Budapest;
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A népesség várható iskolai végzettségének előrejelzése nemek, korcsoportok és régiók szerint A TÁMOP műhelykonferencia április 22. Radisson.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Magyarország – Szerbia IPA Határon átnyúló együttműködési Program HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEK ÉS CSOPORTOK MAGYARORSZÁGON Magyarország – Szerbia IPA Határon átnyúló együttműködési Program Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK Baja 2014. 02. 20.

Bevezetés

Előadásvázlat Hátrányos helyzetű csoportok és térségek Magyarországon Hátrányos helyzet és elszegényedés Közgazdasági elemzés Következtetések

I. Hátrányos helyzetű csoportok és térségek Magyarországon

Hátrányos helyzetű csoportok Alacsony iskolai végzettség Megváltozott munkaképesség Fiatal kor Idős kor Hátrányos helyzetű lakóhely Gyermeket nevelő családok

Hátrányok Munkanélküliség, alacsony foglalkoztatás Jövedelmi hátrányok, elszegényedés

Hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok munkaerő-piaci helyzete Munkanélküliségi ráta Foglalkoztatási ráta változása

A különböző végzettségű csoportok foglalkoztatási ráta változása, 15-64 évesek

Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (1991) UA SL AU RO SLO SR HR Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László

Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (1993) Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László

Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2007) Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László

Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2011) Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László

Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2012) Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László

Összefoglalás Szerkezeti és területi polarizáció Folyamatosan növekvő Nemzetközi összehasonlításban is magas A képzettség és a lakóhely meghatározó szerepe

II. Hátrányos helyzet és elszegényedés

Depriváció EUROSTAT definíció Legalább 4 fennáll az alábbiak közül: van a háztartásnak lakáshitel vagy lakásrezsi fizetési hátraléka, nem engedhetik meg maguknak a legalább másnaponkénti főétkezést (húst, vagy egyenértékű vegetáriánust), nem engedhetik meg maguknak a lakás megfelelő fűtését, nem engedhetnek meg maguknak évi 1 hetes családi üdülést, nem tudnak fedezni 40 ezer Ft váratlan kiadást (a többi országban a PPP-t is figyelembe vevő összeg szerepel), anyagi okokból nincs (bármilyen) telefonjuk, anyagi okokból nincs mosógépük, anyagi okokból nincs autójuk, anyagi okokból nincs színes tv-jük. A táblák forrása: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ portal/page/portal/statistics/search_database

Súlyos anyagi depriváció alakulása a visegrádi országokban Forrás: Eurostat

Foglalkoztatási státusz és deprivációs arány 2012   Foglalkoztatott Nem foglalk. Különbség Cseh Köztársaság 4,0 8,8 4,4 Magyarország 18,0 29,0 11,0 Lengyelország 8,9 17,8 Szlovákia 5,8 14,8 9,0 Európai Unió (15) 4,3 9,6 5,3 Forrás: Eurostat

Depriváció és iskolázottság Alacsony iskolázottságúak Magyarország – iskolai végzettség Forrás: Eurostat

Urbanizáció - Depriváció

Szegénységben élő 6 év alatti gyermekek aránya Magyarországon a szülők legmagasabb iskolai végzettsége szerint (2005 – 2012) Forrás: Eurostat

Szegénységben élő 6 év alatti gyermekek aránya ahol a szülők legmagasabb végzettsége alsó középfokú végzettség Forrás: Eurostat

Depriváció – Összefoglalás 1. Magyarország a deprivációt tekintve sokkal rosszabbul áll mint a folyó jövedelmi egyenlőtlenségeket tekintve. EU, V3: folyamatosan csökkenő, Mo: 2008 óta növekedő deprivációs arány Magyarországon és Szlovákiában folyamatosan növekszik és rendkívül magas és növekvő az alacsony iskolai végzettségű szülőkkel, szegénységben elő gyerekek aránya

Depriváció - Összefoglalás 2 A legfontosabb meghatározó tényezők az iskolai végzettség és az urbanizációs szint. Különösen rossz az alacsony iskolai végzettségűek gyermekeinek helyzete. Az is jól látszik az idősorokból, hogy Magyarország relatív pozíciója sokat romlott.

Kérdések - problémák Mi az oka a gazdaság és a munkapiac szerkezeti és területi polarizációjának? Vannak-e ország- specifikus sajátosságok? Mi várható a jövőben? Vannak-e az elméleti és empirikus közgazdaságtudományi kutatásoknak használható eredményei a gazdaságpolitika és a területi politika számára?

III. Példa közgazdasági elemzésre

Labour Market Polarization, 1980 to 2010 Forrás: Joanne Lindley and Stephen Machin: Spatial Changes in Labour Market Inequality, IZA Discussion Paper No. 7600 August 2013

Janos Köllő: Patterns of Integration: Low Educated People and their Jobs in Norway, Italy and Hungary. BWP 2013/15. http://www.econ.core.hu/file/download/bwp/bwp1315.pdf Az elemzés két nemzetközi felmérés adatain alapszik. Norvégia, Olaszország és Magyarország részt vett mindkét felmérésben Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL, 2003, 2008). International Adult Literacy Survey (IALS 1998) Kulcsváltozók: képzettség, az álláshelyek szövegértési, számolási és kommunikációs elvárásai, részvétel felnőttkori képzésekben, a vállalatok méretére vonatkozó adatok.

Az alacsony iskolai végzettség hatása a foglalkoztatási valószínűségre. Forrás: Köllő 2013

Vizsgált kérdések 1) Hogyan hat a gazdaságban lévő állások komplexitása a vállalatok alacsonyképzettségű munkaerő iránti keresletére? Milyen mértékben járul, hozzá az állások komplexitása és a vállalatok foglalkoztatási magatartása az alacsony végzettségűek foglalkoztatásához? 2) Milyen mértékben vesznek részt az alacsony iskolai végzettségűek a különböző felnőttkori képzésekben? Mi a szerepe a kisvállalatoknak és az önfoglalkoztatásnak a szakképzetlen munkaerő foglalkoztatásában?* *Feltételezzük, hogy a kisvállalatok jobban tudják kezelni a képzettségbeli hiányosságokat mint a nagy szervezetek

Az álláshelyek és a szakképzetlenek megoszlása a feladatok komplexitása szerint Álláshelyek megoszlása: Norvégia: a legtöbb álláshely 6-16 féle feladat elvégzését igényli Olaszország: nagyon sok kevés feladatot igénylő álláshely Magyarországon: az eloszlás hasonló Olaszországhoz, de sokkal kevesebb az egyszerű, kevés feladatot igénylő állás Szakképzetlenek megoszlása: Norvégiában a szakképzetlenek által betöltött álláshelyek zöméhez 6-12 feladat tartozik Olaszországban a szakképzetlenek döntő többsége nagyon kevés feladatot igénylő állásban dolgozik. Magyarországon a szimpla feladatokat jelentő állások viszonylag nagy hányadában szakképzettek dolgoznak

Hogyan lehetséges ez?

A szakképzetlenek iskolázottsága Nincsenek jelentős különbségek Megjegyzés: A norvég iskolarendszer nem teljesít különösképpen jól a PISA felmérés szerint

Felnőttkori képzés Formális felnőttképzés Informális tanulási tevékenysége Otthoni képzés Civil integrációs tapasztalatok

Felnőttképzés A felnőttképzésben való részvétel Norvégiában hatszor magasabb mint Olaszországban vagy Magyarországon A különbség a felsőfokú végzettségüekhez viszonyítva két-két és félszeres

Iskolán kívüli képességfejlesztés Nagy különbségek Norvégia és Olaszország között

Iskolán kívüli képességfejlesztés Jelentős különbsége Norvégia és Olaszország/Magyarország között

Munkahelyen kívüli készségfejlesztés Hatalmas különbségek Norvégia és Olaszország között Kisebb különbségek Olaszország és Magyarország között. A részvételi arányok nagyon alacsonyak Olaszországban és különösen Magyarországon.

Kisvállalatok szerepe Hogyan képesek a szakképzetlenek munkát találni?

A szakképzetlen foglalkoztatás megoszlása vállalatnagyság szerint Norvégia: A szakképzetlen állások zöme nagyvállalatoknál van Olaszország: A szakképzetlen állások zöme kisvállalatoknál és önfoglalkoztatásban van. Magyarország: nagyjából fele-fele a megoszlás

Kisvállalati állások komplexitása Olaszországban Az olasz kisvállalatok relatíve nagy arányban foglalkoztatnak szakképzetlen dolgozókat komplex állásokban. Kérdés. Mennyiben teszi ezt lehetővé egy intenzív szelekció egy viszonylag nagy szakképzetlen populációból?

Konklúziók Magyarországra: Több egyszerű állás van mint Norvégiában, de kevesebb mint Olaszországban A szakképzetlenek aránya az egyszerű állásokban is nagyon alacsony (helyettesítés szakképzett munkásokkal) *** Nagyon messze vagyunk Norvégiától mind az iskola utáni képzésben mind a civil integrációban Messze vagyunk Olaszországtól a kisvállalatokon keresztül történő integráció tekintetében MIÉRT: A helyzet nem kis részben a szocializmus öröksége amely tönkretette a tradicionális magángazdaságot és tönkretette a civil társadalom tradicionális szerveződéseit.

IV. Következtetések

Komplexitás és prosperitás Egy régió prosperitása függ a munkaerő által elsajátított tudás mennyiségétől és minőségétől Explicit és hallgatólagos tudás A képességek diverzitásától és exkluzivitásától

Merre menjünk? Norvégia felé! A szakképzetlenek integrálása munkahelyi és felnőttképzésekkel, a civil társadalom fejlesztésével Olaszország felé! A szakképzetlenek integrálása a kis családi vállalkozások fejlesztésével

Globalitás és lokalitás „Figyelemre méltó paradoxon, hogy a globalizálódó gazdaság egyre inkább lokális. A gyors hálózatosodáshoz, a távolság halálához kapcsolódó hipotézisek ellenére egyre fontosabb, hogy hol élünk és hol dolgozunk. Legbriliánsabb ötleteink azoknak a megjósolhatatlan napi ösztönzések eredményei, melyeket közvetlen környezetünkből nyerünk. Életünk legfontosabb eseményei szemtől szembe zajlanak, legértékesebb ismereteinket másoktól és nem a Wikipédiából nyerjük.” Moretti, Enrico (2012) The New Geography of Jobs. Houghton Mifflin Harcourt.

Köszönöm a figyelmet! fazekas.karoly@krtk.mta.hu