A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
A komplex rehabilitáció Új feladat – új szemlélet! Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ november 26.
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
általános főig. helyettes
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Nyugat-dunántúli Régió
1 szociális párbeszléd magyarországon © kurtán sándor 2010 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A munkavállalói FB tagság
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Ágazati szakképzés változásai
Összefoglaló a évi ÜT választásokról. A reprezentativitás jelentősége az ágazati érdekegyeztetésben.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Ágazati Szociális Párbeszéd Magyarország
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottságról Az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottságról Pallay Tibor társelnök az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Kormány – önkormányzatok érdekegyeztetésének alakulása, lehetséges továbbfejlesztése Dr. Szegvári Péter önkormányzati szakértő Oslo, Norvégia április.
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
2/2010 sz. előterjesztés A Nemzeti Pályaorientációs Tanács és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok kapcsolattartási folyamata Borbély-Pecze.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács tevékenysége
Projekt záró prezentáció
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

A középszintű érdekegyeztetés és szociális párbeszéd Magyarországon

Tárcák által működtetett érdekegyeztető fórumok Valamely tárca által működtetett, döntően munkaügyi/foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztető fórumok, a tárca által felügyelt egy vagy több ágazatra vonatkozó hatáskörrel. Tagjai a tárca képviselői és az adott ágazatban/ágazatokban működő szakszervezetek. Pl.: Honvédelmi Érdekegyeztető Fórum, Rendvédelmi Szervek Érdekvédelmi Fóruma, Belügyi Érdekegyeztető Tanács, Felsőoktatási Érdekegyeztető Tanács

Megyei (fővárosi) Munkaügyi Tanácsok I. ( ) A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásról szóló IV. tv. hozta létre őket. A megyékben (fővárosban) a foglalkoztatási és munkaerő-piaci képzési, valamint a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációját elősegítő támogatások nyújtásával kapcsolatos helyi érdekegyeztetés ellátása volt a feladatuk. Döntési, egyetértési, véleményezési, kezdeményező, javaslattevő joggal rendelkeztek.

Megyei (fővárosi) Munkaügyi Tanácsok II. ( ) Oldalai: önkormányzati, munkaadói, munkavállalói Önkormányzati oldal: tagjait a megyei (fővárosi) közgyűlés, valamint a megye területén lévő megyei jogú városok képviselő-testülete választotta. Munkaadói oldal: az OÉT-ben résztvevő munkaadói szövetségek megyei szervezetei által jelölt egy-egy tag. Munkavállalói oldal: az OÉT-ben résztvevő munkavállalói szövetségek megyei szervezetei által jelölt egy-egy tag.

Regionális Munkaügyi Tanácsok ( ) A megyei (fővárosi) munkaügyi központok régiós szervvé alakítása nyomán alakultak ki. Feladatuk megegyezett a korábbi megyei (fővárosi) munkaügyi tanácsokkal. Döntési jogosítvánnyal már nem rendelkeztek. Önkormányzati oldal: egy-egy tagját a működési területéhez tartozó megyékben a megyei kistérségi fórumok, a munkaügyi tanács illetékességi területén lévő megyei jogú városok, valamint a regionális fejlesztési tanács választotta. A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Tanács önkormányzati oldalának egy tagját a Fővárosi Közgyűlés, három tagját a fővárosi kerületi önkormányzatok, további két tagját a régióban működő megyei kistérségi fórumok választották. Regionális Munkaügyi Tanácsok: Nyugat-dunántúli, Észak- dunántúli, Dél-dunántúli, Észak-alföldi, Dél-alföldi, Észak- magyarországi, Közép-magyarországi

Ágazati Párbeszéd Bizottságok

Az ágazati szintű érdekegyeztetés helyzete az Ágazati Párbeszéd Bizottságok megalakulásáig A magyar érdekegyeztetési rendszer leggyengébb láncszeme volt, az alábbi okok miatt:  Gazdaság strukturális instabilitása  Vállalatok extrém sokfélesége egy ágazaton belül  Erős országos szintű érdekegyeztetés  A jogi szabályozás elégtelensége  A szociális partnerek gyengesége  Politikai hajlandóság hiánya

Az Ágazati Párbeszéd Bizottságok létrejötte 2000: döntés arról, hogy egy PHARE program keretében történjen meg egy átfogó ágazati paritásos rendszer létrehozása február 23.: az OMT döntött „Az autonóm társadalmi párbeszéd megerősítése” című PHARE programról. A program irányítását, felügyeletét először az OMT Operatív Bizottsága, majd az OÉT Ágazati Tanácsa végezte. A program befejezéséig, január 27-ig kb. 25 bizottság alakult meg július 2.: az OÉT Ágazati Tanácsának keret-megállapodása: rögzítették az ÁPB-k megalakításának és működésének alapelveit szeptember 22.: „Megállapodás az Ágazati Párbeszéd Bizottságok létrehozataláról és működtetésükről a jogi szabályozás megalkotásáig terjedő időszakban”

Az ÁPB törvényhez vezető út Alapja a szeptember 22-én megkötött megállapodás volt december 11.: az Országgyűlés elfogadta december 28.: a köztársasági elnök előzetes normakontrollt kért az AB-tól. < nem az ÁPB törvény valamely jogintézménye miatt, hanem mert a törvény az OÉT jogállása vonatkozásában is tartalmazott egy rendelkezést október 14.: az AB alkotmányellenesnek találta > átdolgozás > június 22-én az Ogy. elfogadta > évi LXXIV. törvény az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről.

Ágazati Párbeszéd Bizottságok I. A munkaügyi kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő ágazati jelentőségű kérdésekben az ágazati munkáltatói érdekképviseletek és az ágazati szakszervezetek részvételével működő kétoldalú szociális párbeszédet folytató testületek. Feladatuk az ágazat kiegyensúlyozott fejlődésének előmozdítása, az ágazati szintű autonóm szociális párbeszéd megvalósítása. Konzultálnak a kormánnyal,, ill. szerveivel az adott ágazatban dolgozók, valamint az adott ágazatban működő munkáltatók érdekeit jelentősen érintő kérdésekről. Az ÁPB-kben erre jogosultak kollektív szerződést, ill. egyéb megállapodást köthetnek, amelyet a társadalmi párbeszédért felelős miniszter meghatározott feltételek teljesülése esetén kiterjeszthet. Léteznek alágazati, szakágazati és rehabilitációs párbeszéd bizottságok is.

Ágazati Párbeszéd Bizottságok II. A törvény szabályozza a bizottságokban való részvétel, döntési jogosultság és reprezentativitás feltételeit is. Az ezeknek való megfelelés megállapítását az Ágazati Részvételt Megállapító Bizottság (ÁRMB) végzi. ÁRMB: hat tagú: két tagját a társadalmi párbeszédért felelős miniszter, két- két tagját pedig az ÁPBT munkavállalói és munkáltatói oldala választja. A döntési jogosultságot és a reprezentativitást a szakszervezetek esetében az üzemi tanács választásokon elért eredmény, az aktív szakszervezeti tagok létszáma, a kollektív szerződéses lefedettség, az NGTT munkavállalói oldalhoz tartozó konföderációhoz való tartozás és az ágazat nemzetközi munkavállalói szervezeteihez való tartozás alapján állapítják meg. A munkáltatói érdekképviseletek esetében a képviselt gazdasági szervezeteknél munkaviszonyban állók létszáma, a képviselt gazdasági szervezetek által megtermelt éves nettó árbevétel, az érdekképviselet tagjainak száma, a kollektív szerződéses lefedettség, az NGTT munkáltatói oldalához tartozó szövetséghez való tartozás és az ágazat nemzetközi munkáltatói szervezeteihez való tartozás alapján állapítják meg.

Ágazati Párbeszéd Bizottságok III. A 2004-es Megállapodás alapján létrejött ÁPB-k december 31-ig működhettek, eddig összesen 35 párbeszéd bizottság alakult meg és működött. Az ÁPB tv. alapján kellett újraalakulniuk. A Kormány támogatja működésük infrastrukturális feltételeit és a tevékenységüket segítő alkalmazottak foglalkoztatását, valamint az ÁPB-k szakmai programjait.

Ágazati Párbeszéd Bizottságok Tanácsa A kormány és az ÁPB-k munkavállalói és munkáltatói oldalainak képviselőiből álló tripartit testület. Feladata, hogy intézményi keretet nyújtson az ÁPB-k működéséhez szükséges koordinációs tevékenység ellátásához. Tagjai az ÁPB-k munkavállalói, ill. munkáltatói oldala által delegált ágazatonkénti egy-egy képviselő, valamint a társadalmi párbeszédért felelős miniszter képviselői. Munkáját plenáris ülésen, testületekben, szakbizottságokban (Ügyvivői Testület, Szabályozási Bizottság, Pénzügyi Bizottság, Szakértői Testület) és ad hoc bizottságokban végzi.