K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉS, MODERN KÖLTSÉGVETÉSI TECHNIKÁK 2014. szeptember 10. – Keszthely Dr. Kovács RóbertHelyi Obszervatórium 1 XXII. ORSZÁGOS JEGYZŐ-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Kamarai prezentáció sablon
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Szervezetfejlesztési Program
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Projektzárás „Komplex szervezetfejlesztési projekt megvalósítása Kaposvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál” ÁROP-1.A.2/B
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Könyvtári és Informatikai Szövetség
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Egészségpolitika.
Könyvtári teljesítménymérés
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A háború és a modern fegyveres erő
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Hódmezővásárhely Megyei Jogú
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Pénzügyi elemzés és javaslatok Hajdúnánás Város gazdálkodásához ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös Önkormányzati.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Helyi jóléti politika és teljesítmény menedzsment Dr. Kovács Róbert
Előadás másolata:

K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉS, MODERN KÖLTSÉGVETÉSI TECHNIKÁK szeptember 10. – Keszthely Dr. Kovács RóbertHelyi Obszervatórium 1 XXII. ORSZÁGOS JEGYZŐ- KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA

A teljesítményelvű önkormányzati pénzügyi menedzsment - A PROGRAMKÖLTSÉGVETÉS Dr. Kovács RóbertHelyi Obszervatórium 2

MIRŐL LESZ SZÓ? 3 -Programköltségvetés elmélete, előnyei -Programköltségvetés története (nemzetközi példák) -Hazai esélyek, gyakorlat

PROGRAMKÖLTSÉGVETÉS MAGYARORSZÁGON I es évek második fele: USAID - Városkutatás Programköltségvetés-tréning →Célközönség: Pénzügyi vezetők  Fókusz: Pénzügyi menedzsment  Eredmény: Szolnok megyei jogú város  Kötelezően bevezetve Szerbia, Szlovákia … Franciaország, Európai Unió költségvetése  MAFIS-projekt  Célközönség: (Helyi) politikusok  Fókusz: Stratégiai tervezés, kommunikáció  Eredmény: …

A KÖZSZEKTOR… 5 …AMIT MAGÁN VÁLLALATKÉNT IRÁNYÍTANAK Néhány országban úgy irányítják a közszektort, hogy a magánszektor elveit és módszereit alkalmazzák, miközben a két szektor végső célja eltérő A közszektor közgazdasági értelme a piaci kudarcok kezelése

A KÖZSZEKTOR CÉLJAINAK VÁLTOZÁSA A közszektor filozófiája a változás előtt: HATÉKONYSÁG = Az a sebesség, ahogy a forrásokat elköltjük, milyen nagy a költségvetés, a vagyon, a biztosítható források A közszektor filozófiája a változást követően: HATÉKONYSÁG = A források, a vagyon és erőforrások hatékony használata, alacsonyabb működési költségek, a felhasználók véleményének, akaratának figyelembe vétele 6

7 1. RÉSZ: TELJESÍTMÉNYMÉRÉS, MINT HATÉKONYSÁGNÖVELŐ ESZKÖZ

-Teljesítmény a magánszektorban -A sikeresség záloga -A legjobb mutatószám: az eredményesség (profit), piaci részesedés -Teljesítmény a közszektorban? -(Főként) egyéb tényezők, úgymint: -Hozzáférhetőség, a szolgáltatások elérhetősége -Méltányosság -Lehetőségek, politikai értékek, választói akarat -Politikai érdekek 8

A magánszektorra jellemző teljesítményértékeléssel összefüggő kérdések az önkormányzatok (és az állam) esetében a következőképpen jelentkezhetnek: -Milyen típusú közszektorokat fed le, és milyen önkormányzati (köz)szolgáltatásokat kapnak a település lakosai a befizetett adók ellenében? -Milyen ezeknek a minősége és a ráfordítások, adók, díjak megtérülési mértéke (visszatérülés)? 9

A teljesítményértékelés az információk gyűjtésének, elemzésének és felhasználásának objektív és szisztematikus folyamata annak meghatározására, hogy a helyi önkormányzat milyen eredményesen és hatékonyan végzi a (köz)szolgáltatások nyújtását, és hogy milyen mértékben sikerült a kitűzött célokat megvalósítania. mennyisége, minősége, eredményessége és hatékonysága Mindez azt jelenti, hogy a folyamat során teljesítménymutatókat hoznak létre az önkormányzatok, a közszolgáltatás mennyisége, minősége, eredményessége és hatékonysága szempontjából. 10

A teljesítménymérés szorosan összefügg az eredményszemléletű menedzsmenttel: Az eredményszemléletű menedzsment azt jelenti, hogy pontosan meghatározzák az adott ellátási forma, (köz)szolgáltatás kívánt célját, majd kidolgozzák azok hatékonyságának nyomon követését (monitoring) és a célok teljesülésének mérését. 11

12 Teljes í tm é ny- elvű ö nkorm á nyzat i (stratégiai) menedzsment

A teljesítménymérés általános keretei, kontextusa: -Elszámoltathatóság és ellenőrizhetőség -Demokratikus követelmény -Stratégiai tervezés -Honnan - Hova - Hogyan akar eljutni az önkormányzat -Programköltségvetés -A „legutolsó villanykörtéig” lebontja a szükséges teendőket (szintek, felelősök és célok teljesülének szétválasztása) 13

2. RÉSZ: A PROGRAMKÖLTSÉGVETÉS CÉLJA, TÖRTÉNETE 14

M I A PROGRAMKÖLTSÉGVETÉS ? 15 A közszektor hatékonyabb működtetése Átfogó, összehangolt rálátás a közösségi költésekre: szükséglet  program  feladat 1, feladat 2 … feladat ∞ Az eredete korábbra vezethető vissza, de átfogó megfogalmazása (összefüggő filozófia), mint a közszektor működtetésének elve az 1980 évek elejének Egyesült Királyságához köthető (vö.: NEW PUBLIC MANAGEMENT – új közmenedzsment)

EGYESÜLT KIRÁLYSÁG 16 A célok:  a közszektor közvetlen költésének csökkentése A kezdetek:  1980-as évek, Margaret Thatcher Az eredmények:  a közszektor megmérettetése a piacon (eredményesség, felhasználók elégedettsége) Thatcher: hatékonyság  Major: minőség  Labor: Jó kormányzás  a számviteli rendszer reformja (a magánszektorhoz hasonló könyvvitel és pénzügyi jelentések)

EU / FRANCIAORSZÁG 17 „A reform, amelyet bevezettünk gyakran olyan eszközöket előtérbe kerülését jelenti, amelyek közel állnak a magánszektor eszközrendszeréhez. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan kerestük hogyan lehet privatizálni és szűkíteni a közszektor terét, ezzel szemben a közszektor folyamatos forráshiánya megoldására a hatékonyság eszközrendszerét helyeztük előtérbe.”

FRANCIAORSZÁG 18 Átfogó cél:  a költséghatékonyság növelése Konkrét célok:  átállás az erőforrás alapú szemléletről az eredményalapú szemléletre A folyamat:  Jogi környezet: 2001-es alkotmány erejű törvény a költségvetési törvényről  Teljes körű érvényesség: 2006  Bevezetés időpontja: 2008 (átalakított alkotmányos, jogi környezet) minden közösségi szinten az eredményszemléleti könyvvitel  Az első költségvetés az új jogi keretek között:

PROGRAMKÖLTSÉGVETÉS MAGYARORSZÁGON II. 19  as önkormányzati rendszer valósága (példák)  Feladatfinanszírozás -nem önkormányzati önszabályozás, hanem állami támogatás biztosításának formája -amennyiben ténylegesen a költségekhez kötődik, úgy hatékonyság helyett, túlköltekezésre ösztönöz  Gazdasági- vagy ciklusprogram -egy önkormányzaton belül párhuzamosan élő „stratégiák” -kiüresedett, kötelezettségszerű és nem segíti, orientálja a menedzsmentet (működtetést, fejlesztéseket)

20 3. RÉSZ: P ROGRAMKÖLTSÉGVETÉS – Á BRÁK, MAGYARÁZATOK, PÉLDÁK

21 Alosztályok, ügyintézőkÜgyintézők, intézmény, alvállalkozó eseti kinevezettek, végrehajtó szervezet képviselői, stb. Irodák, osztályok Önkormányzat PROGRAMFELELELŐS (Pl. Alosztályvezetők, ügyintézők) AKCIÓFELELELŐS (Pl. Ügyintézők, eseti kinevezettek) SZERVEZETI-ELLÁTÁSI FORMA KIADÁSOK, FORRÁSOK (PÉNZÜGYI MENEDZSMENT) MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK ÁTFOGÓ CÉL ÁGAZATI FELADAT PROGRAM AKCIÓ ESZKÖZÖK, ERŐFORRÁSOK ÁGAZATI FELADAT MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK PROGRAM AKCIÓ FELELŐS (Polgármester) FELELŐS (Pl. Osztályvezetők) TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK SZINTEK KOMMUNIKÁCIÓS STRATÉGIA MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MONITORING MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK CÉLOK TELJESÜLÉSE : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK

22 I.Külön kell választani és mérni kell (mutatószámok, indikátorok): 1)A tevékenység felelősének a teljesítményét 2)A cél teljesülésének a mértékét II. Az egész folyamatot végigkíséri a monitoring (korrekció), és a III. Kommunikációs stratégia (mérés)

PROGRAMOK 23 AKCIÓK ÁGAZATI FELADATOK ÁTFOGÓ CÉL Település átfogó jellegű fejlesztése Közművelődés fejlesztése Intézményfejlesztés Szabó Ervin Könyvtár felújítása Példa 1. Példa

PROGRAMOK 24 AKCIÓK ÁGAZATI FELADATOK ÁTFOGÓ CÉL Település átfogó jellegű fejlesztése Sport- és egészségügy Új intézmények létrehozása Egy konkrét sportpálya megépítése Példa 2. Példa

PROGRAMOK 25 AKCIÓK ÁGAZATI FELADATOK ÁTFOGÓ CÉL Település átfogó jellegű fejlesztése Turizmusfejlesztés Nyári fesztivál szervezése A fesztivál széleskörű reklámozása Példa 3. Példa

PROGRAMOK 26 AKCIÓK ÁGAZATI FELADATOK ÁTFOGÓ CÉL Felelős + Teljesítménymérése Cél leírása + Cél teljesülésének mérése

27 Alosztályok, ügyintézőkÜgyintézők, intézmény, alvállalkozó eseti kinevezettek, végrehajtó szervezet képviselői, stb. Irodák, osztályok Önkormányzat PROGRAMFELELELŐS (Pl. Alosztályvezetők, ügyintézők) AKCIÓFELELELŐS (Pl. Ügyintézők, eseti kinevezettek) SZERVEZETI-ELLÁTÁSI FORMA KIADÁSOK, FORRÁSOK (PÉNZÜGYI MENEDZSMENT) MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK ÁTFOGÓ CÉL ÁGAZATI FELADAT PROGRAM AKCIÓ ESZKÖZÖK, ERŐFORRÁSOK ÁGAZATI FELADAT MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK PROGRAM AKCIÓ FELELŐS (Polgármester) FELELŐS (Pl. Osztályvezetők) TELJESÍTMÉNYMÉRÉS : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK SZINTEK KOMMUNIKÁCIÓS STRATÉGIA MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MONITORING MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK CÉLOK TELJESÜLÉSE : MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK MÉRÉSI SZÁMOK, INDIKÁTOROK

28 4. RÉSZ: K ÖLTSÉGVETÉSI VONATKOZÁSOK

NÉHÁNY ÉRDEKES ELEM A FRANCIA GYAKORLATBÓL 29  A közszektor pénzügyeinek programozása átfogja a közigazgatás minden szegmensét  A költségvetést 3 évre készítik, egymásba fonódó tervezési ciklusok o Tervezési funkciók o Végrehajtási funkciók o Ellenőrzési (monitoring) funkciók egyidejűsége, kölcsönhatása  Null-bázis, túlköltekezés elleni fékek

NULLA BÁZIS - MINDEN KIADÁS KÜLÖN MAGYARÁZATOT KÍVÁN 30 Nincs automatikus költségátvitel egyik évről a másikra Éves teljesítmény-jelentés Minden kiadás egyedi magyarázatot igényel  Anyagi mutatók: felhasználók száma, tevékenysége mértéke, számossága etc.  Pénzügyi mutatók: egységenkénti költség, bérek összes tömege etc. Példa a költségek eurónkénti igazolására - Iskolai oktatás: egy oktatóra jutó diákok száma - Nemzeti úthálózat:a karbantartás vagy a fejlesztések költsége km-enként

AZ ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉS LÁNCOLATA 31 Jún. Okt. Dec. Jún. Okt. Dec. Jún. Okt. Dec. Jún. Okt. Dec. Jún. Okt. Dec Szabályozási törvény- tervezet 2011 Költségvetési eredmény Éves teljesítményjelentés: a közösségi cselekvés eredményeinek és teljesítményének elemzése A 2013 (N+1) megszavazása előtt - A közpénzügyek kilátásai és a Kormányirányultsága - Költségvetési nomenklatúra (küldetések és program) és a célok és mutatók vitája Iránykereső vita a közfinanszírozásról június vége A törvényhez csatolt éves teljesítménytervek vizsgálata: Célok, mutatók,akciók Zárszámadás, beszámoló A láncolat összeköti az aktuális tervet az előző évivel és a következő éviekkel, ami kiegyensúlyozottabbá teszi a működést Tervezés Végrehajtás Monitoring Az aktuális és a következő év kiadási plafonja rögzített

PÉNZÜGYI FENNTARTHATÓSÁG 32 Új döntések: a szociális vagy a fiskális költségvetési kiadások csak más kiadások kárára lehet megváltoztatni →→ Fék  Ennek hatását az Összes éves költségvetési kiadással kell mérni  Ez egy garancia arra, hogy az Önkormányzat ne terhelhesse további szociális vagy fiskális kiadásokkal a közösségi költségvetést

PROGRAMOKHOZ KÖTHETŐ KIADÁSOK ÉS HELYETTESÍTHETŐSÉGI, RUGALMASSÁGI RENDSZER 33 Akció 3 Akció 2 Akció n. Akció 1 Személyi Kiadások 3Kiadások 2Kiadások 4 RUGALMASSÁG szimmetrikus Program Kiadások 1 RUGALMASSÁG aszimmetrikus Hitelek ÁTFOGÓ FEJEZET A felhasználás jogcíme (akció) szerinti csoportosítás A kiadás jellege szerinti csoportosítás A költségek programon belüli mozgatása rugalmas A személy költségek mértéke programon belül kötött az arányuk és rugalmatlanságuk miatt – az alkalmazottak számát a minisztérium határozza meg MűködtetésBeruházás Támogatások

34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Kovács Róbert Helyi Obszervatórium (LRMI np. Kft.) Labanc u. 53/B „A” ép Budapest H-1021 Pf 581 H-1539 T/F: + 36 (1) M: +36 (30) web: