A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
A nevelési-oktatási program előzményei
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Pedagógusminősítés, tanfelügyelet
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
A kimeneti szabályozás környezete, támogató eszközei A TÁMOP projekt eredményei, tapasztalatai Derényi András tudományos munkatárs Oktatáskutató.
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felső- oktatásban. A Fejlesztési folyamat eredményei. - Derényi András – [ andras@derenyi.net ]

A projekt céljai és tevékenységei a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása; az MKKR bevezetéséhez szükséges előkészítő lépések, fejlesztések megvalósítása a felsőoktatás területén; az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése, az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és szakma- specifikus szempontok kidolgozása; a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú tervezés és pedagógiai gyakorlat terjesztése a felsőoktatásban, oktatók felkészítése. Fordított sorrendben mutatom be ezeket.

4.A Fejlesztésbe ágyazott tanulás 5 munkacsoportban több mint 60 oktató (+ munka világa és a hallgatók képviselője) - 5 referencia intézményben közel 100 oktató (+ munka világa és a hallgatók képviselője 20 fejlesztés-támogató és egyéb szakértő közreműködésével deliberatív módszertan mentén több mint egy év időtartamban rendszeres műhelymunkákkal a (rész)eredményeket egymással megosztva, külső érintettekkel egyeztetve, intézményi kollégáikkal konzultálva hozta létre a projekt eredményeit. tanulás fejlesztés értékelés / értékelőktől visszajelzés konzultálás A folyamat monitorozása

4.B Tájékoztatás, Érzékenyítés A projektben résztvevők által elért, „érzékenyített” oktatók: 105 fő (3-4 alkalommal részt vettek tájékoztatókon) A projekt által megszólított és elért köztes testületi, illetve munka világát képviselők: 14 konzultációs alkalom során összesen 130 fő A következő hónapokban, további kb. 8 alkalommal, mintegy 300 főt szeretnénk elérni és műhelybeszélgetésekre hívni.

A projekt céljai és tevékenységei a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása; az MKKR bevezetéséhez szükséges előkészítő lépések, fejlesztések megvalósítása a felsőoktatás területén; az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése, az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és szakma- specifikus szempontok kidolgozása; a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú tervezés és pedagógiai gyakorlat terjesztése a felsőoktatásban, oktatók felkészítése. ?

3 A validáció lehetőségei és korlátai Célkitűzés: azonosítani a validáció alkalmazásának képzési területek (diszciplinák), illetve intézménytípusok szerinti specifikumait. Eredmény: nem kerültek elő lényeges eltérések, sajátosságok sem diszciplináris, sem intézményi összefüggésben; Kiderült azonban, hogy a validáció megértése, elveinek és gyakorlatának elfogadása és integrálása nem könnyű; Bár informális (oktató-hallgató közötti) megállapodások formájában jelen van a validáció, nyilvános és formális bevezetését szemléleti korlátok lassítják (pl. ismeret, tantárgy és tanár-centrikus megközelítés dominanciája) A képesítések közvetlen, validáció útján történő megszerzését a hazai jogszabályok kizárják. Ugyanakkor tág és szabályozatlan teret adnak a formális képzésen kívül megszerzett tanulási eredményeknek a képzési folyamatba történő befogadására (vö.: 2/3-os szabály) Továbblépés: fokozatos haladás, az intézményi szintű műhelyviták folytatása, illetve kiterjesztése, a meggyőzés folytatása, kísérletek indítása.

A projekt céljai és tevékenységei a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása; az MKKR bevezetéséhez szükséges előkészítő lépések, fejlesztések megvalósítása a felsőoktatás területén; az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése, az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és szakma- specifikus szempontok kidolgozása; a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú tervezés és pedagógiai gyakorlat terjesztése a felsőoktatásban, oktatók felkészítése. ?

2.A Az MKKR bevezetés előkészítése Az országos keret felső szintjeit jellemző kimeneti leírások értelmezése, specifikáló kifejtése a képzési területek szintjére (10 képzési területre). A felsőoktatási képesítések besorolása. Kitekintés a közoktatási és szakképzési kapcsolódásokra. Javaslat a képesítések fejlesztésére, a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK) szerkezetére és eljárására. Érintett képzési területek, ágak: Agrártudományi Bölcsészettudományi Egészségtudományi Gazdaságtudományi Informatikai Jogi, közszolgálati, közigazgatási Műszaki Sporttudományi Társadalomtudományi Természettudományi A kimenet felőli megközelítés következményei az akkreditációra és minőség-biztosításra (konklúziók).

2.B Képzési területek kimeneti leírásai az MKKR 5., 6., 7. és 8. szintjein az MKKR 4 deskriptor kategóriája (tudás, képesség, attitűd; önállóság és felelősségvállalás) mentén az EFT-KKR ciklus-deskriptoraira is tekintettel az egyes képesítések standardajait (KKK) is vizsgálva nemzetközi mintákat (pl. Tuning, más KKR-ek) is vizsgálva szakmaspecifikus kompetenciák (ld. következő utáni dia) és általános kompetenciák (ld. későbbi diák) kifejtő megfogalmazása tanulási eredmények segítségével.

Mik azok a tanulási eredmények? A tanulási eredmények állítások arról, hogy a hallgató mit tud, mit képes elvégezni, milyen attitűdökkel rendelkezik a képzés / tanulási folyamat végén, tanulási tevékenysége eredményeképpen.

2.C Minta A mŰszaki Területről (MSc)

2.d Általános Kompetenciák I. I. Szakmai kompetenciák működését alapozó és kísérő általános kompetenciák: Komplex kompetenciák, jellemzőjük a multifunkciona- litás és transz-diszciplináris jelleg; jól szervezettségük révén a téma-/ tartalomspecifikus szakértelem alapjai

2.d Általános Kompetenciák II. I. Szakmai kompetenciák működését alapozó és kísérő általános kompetenciák: Komplex kompetenciák, jellemzőjük a multifunkciona- litás és transz-diszciplináris jelleg; jól szervezettségük révén a téma-/ tartalomspecifikus szakértelem alapjai II. Személyiségjellemzők, értékek, attitűdök, nézetek, motiváció:  Kognitív képességek és stílusok, valamint az érzelmek generátorai; személyes kompetenciák, melyek részt vesznek a szakmai/szakmaspecifikus kompetenciák működtetésében

2.E Az MKKR bevezetés előkészítése Az országos keret felső szintjeit jellemző kimeneti leírások értelmezése, specifikáló kifejtése a képzési területek szintjére (10 képzési területre). A felsőoktatási képesítések besorolása. Kitekintés a közoktatási és szakképzési kapcsolódásokra. Javaslat a képesítések fejlesztésére, a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK) szerkezetére és eljárására. A kimenet felőli megközelítés következményei az akkreditációra és minőség-biztosításra (konklúziók).

2.F Besorolás A felsőoktatás képesítései a MKKR szintjeihez A képesítések 10 %-ának részletes vizsgálata, elemzése alapján: FSZ  5., BA/BSc  6., MA/MSc  7., doktori fokozat  8. Ugyanakkor a vizsgálatok a következő tanulságokat hozták: A ‘tudás’ tekintetében a képesítések a szintjüknél magasabb elvárásokat támasztanak A képességek kevésbé kidolgozottak Az attitűd, önállóság és felelősségvállalás hiányzik A szabályozó dokumentumok sok esetben tartalmilag inkonzisztensek A doktori fokozat kimeneti elvárásai nincsenek rögzítve Szakirányú továbbképzések? Szakmérnöki, szakorvosi, szakjogász képzések? [Ezeket most nem vizsgáltuk, az egy következő ütem feladata lesz.]

2.G Az MKKR bevezetés előkészítése Az országos keret felső szintjeit jellemző kimeneti leírások értelmezése, specifikáló kifejtése a képzési területek szintjére (10 képzési területre). A felsőoktatási képesítések besorolása. Kitekintés a közoktatási és szakképzési kapcsolódásokra. Javaslat a képesítések fejlesztésére, a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK) szerkezetére és eljárására. képesítések rendszeres megfelelési felülvizsgálata [?] ld. következő dia 8. szint (doktori fokozat) kimeneti standardjai képesítések és képzési programok követelmény- standardjainak koherenciája képzési programok és tantervi egységek, tematikák kimeneti összefüggései A kimenet felőli megközelítés következményei az akkreditációra és minőségbiztosításra (konklúziók).

?

A projekt céljai és tevékenységei a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása; az MKKR bevezetéséhez szükséges előkészítő lépések, fejlesztések megvalósítása a felsőoktatás területén; az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése, az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és szakma- specifikus szempontok kidolgozása; a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú tervezés és pedagógiai gyakorlat terjesztése a felsőoktatásban, oktatók felkészítése. ?

1. Illeszkedések Az MKKR szintjei az EKKR szintjeihez Strukturális és technikai-szemantikai összevető elemzés eredményei alapján: MKKR EKKR A 3. és 6. szint illeszkedése gyenge. A legtöbb MKKR szint kicsit felette van az EKKR szintnek, különösen a ‘tudás’ deskriptorok esetében, de időnként más elemekben is: - már alacsonyabb szinten elvárja az önállóságot, a kreativitást, az innovatív készségeket, a megtanult tudássémák újrarendezésének és új körülmények közötti alkalmazásának készségét, az ehhez szükséges tudást, önállóságot, felelősséget és attitűdöket; az absztrakt fogalmak ismeretét, az elvonatkoztatás képességét; - hangsúlyosabban várja el az egyenrangú kooperációt és az önálló feladatvégzést a magasabb szinteken is; - ugyanakkor kevésbé expliciten írja le a vezetői, döntéshozói készségeket, a stratégiai-irányítási feladatokra való felkészültséget, a felelősségvállalást. A ‘tudás’ és a ‘képességek’ deskriptorok között nincs szoros kapcsolat

A projekt nyilvánossága A projekt tevékenységeinek bemutatására és az eredmények részletes közzétételére 2014 ősz folyamán kerül sor felsőoktatási intézményekben szervezett műhelymunkák keretében (kb. 8 alkalom, ezek egy része az MTA Pedagógiai Szakbizottságával és a Magyar Pedagógiai Társasággal közösen); nyomtatott kiadványokban; az oktatas.hu portálon, a projekt webfelületén kialakítandó Tudástárban. http://www.oktatas.hu/felsooktatas/projektek/tamop413_szolgfejl Az MKKR EKKR-hez illesztésének (Referencing Report) bemutatása és megvitatása az EKKR tanácsadó testülete előtt 2015. februárjában ?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! [ andras@derenyi.net ]