A KÍNZÁS ELLENI EGYEZMÉNY FAKULTATÍV JEGYZŐKÖNYVE (OPCAT):

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A pártfogó felügyelet lényege A pártfogó felügyelet a bűncselekményt elkövetők ellenőrzését, irányítását, a társadalomba beilleszkedésük.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Egyes emberi jogok Törökországban
1 Dr. Molnár Anna Balassa utcai délutánok PSZICHIÁTRIAI OSZTÁLYOS STANDARDOK AZ EURÓPA TANÁCS ELVEI ALAPJÁN.
A környezetvédelem intézményrendszere
8. cikkely: A személyes adatok védelme AZ EURÓPAI UNIÓ ALAPVETŐ JOGOK CHARTÁJÁBÓL (2000/C 364/01) ©2010 Alpár Gergely.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Közigazgatási alapismeretek
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
ENSZ Egyezmény a Fogyatékossággal Élő Személyek Jogairól Diszkriminációk a társadalomban és jogi kezelésük.
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
Büntetés-végrehajtási
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Változások a szabálysértési jogban
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Belügyi Tudományos Tanács Velünk Élő Tudomány Dr. Dános Valér.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
KTE UFK KIEMELKEDŐEN KÖZHASZNÚ EGYESÜLET „ÚJ SZAKMÁRA ÍTÉLVE” Pályázati program bemutatója.
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
UNICEF PROJEKT: GYERMEKBARÁT ISKOLA 2011/2012
Nyíregyháza, december 2. Tájékoztatás a lakóotthoni kitagolási program szakmai és finanszírozási hátteréről Horváth Péter SZMM, az Országos Fogyatékosügyi.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Válságkezelő rendszere
A rendészet szervei.
Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
- A Magyarországon észlelt áldozatok eljárásjogi helyzete
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Önkormányzat és állam.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Magyar Rendvédelmi Kar Büntetés-végrehajtási Tagozat
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Az ügyészi szervezet és feladatok
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A KÍNZÁS ELLENI EGYEZMÉNY FAKULTATÍV JEGYZŐKÖNYVE (OPCAT): A NEMZETI MEGELŐZŐ MECHANIZMUSRA VONATKOZÓ FELTÉTELEK dr. Pardavi Márta, társelnök, Magyar Helsinki Bizottság Szakmai kerekasztal az OPCAT-csatlakozásról 2008. április 21.

OPCAT-csatlakozással kötelezettséget vállalunk, hogy létrehozunk egy új, vagy kijelölünk egy létező nemzeti megelőző mechanizmust (NMM)‏ Ratifikációt követő 1 éven belül NMM-nak működésbe kell lépnie OPCAT nem tartalmaz előírást a NMM formájára (számos változat lehetséges)‏

19. cikk - NMM mandátuma 19. cikk A nemzeti megelőzési mechanizmusok minimálisan a következő felhatalmazással bírnak: (a) rendszeresen megvizsgálják a szabadságuktól megfosztott személyekkel szemben foganatosított bánásmódot a fogvatartás helyszínén a 4. cikkben leírtaknak megfelelően avégett, hogy amennyiben szükséges, erősítsék meg védelmüket a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmóddal vagy büntetéssel szemben; (b) ajánlásokat tesznek a megfelelő hatóságoknak a szabadságuktól megfosztottakkal való bánásmód és a fogvatartás körülményeinek javítása érdekében, illetve azért, hogy megelőzzék a kínzást és más kegyetlen, embertelen és megalázó bánásmódot vagy büntetést, tekintettel az Egyesült Nemzetek vonatkozó normáira; (c) javaslatokat vagy észrevételeket nyújtanak be meglevő, vagy tervezett szabályozásokkal kapcsolatosan.

19. cikk (a) – Rendszeres vizsgálatok CPT: csak a rendszeres és előre nem bejelentett látogatások hatékonyak a kínzás megelőzése érdekében. - fogvatartási helyenként változó, mi a hatékony; akár hetente, kéthetente kell - bv. intézetekben évente 1, vagy rendőrségi fogdákban évente 2 alkalommal: túl ritka - ajánlott véletlenszerű időpontokban, nem mindig azonos napon

19. cikk (a) – Rendszeres vizsgálatok OPCAT alapján: - NMM saját maga dönti el a gyakoriságot - specializást NMM-ek gyakrabban tudnak járni - 1 NMM esetén erőforrás-igényes a kívánt rendszeresség

19. cikk (b) – Ajánlások A kínzás elleni ENSZ-egyezmény mellett más nemzetközi normákra is tekintettel, pl. ENSz-közgyűlési határozatokban megtestesülő irányelvek és minimumszabályok, pl.: Bebörtönzöttekkel való bánásmódról (1957, m. 1977)‏ Beijing-szabályok: Fiatalkorúak és igazságszolgáltatás (1985)‏ Rendvédelmi szervek állományára vonatkozó magatartási kódex (1979)‏ Bármely fogvatartott vagy szabadságvesztést töltő személy védelméről (1988)‏ Rendvédelmi szervek állománya által történő kényszer és lőfegyver alkalmazásáról (1990)‏ Isztanbul-protokoll (kínzás … hatékony kivizsgálásáról és dokumentálásáról szóló elvek) (2000)‏

19. cikk (a) – javaslatok és észrevételek Megelőzési Albizottság mandátumához képest többlet Létező vagy tervezett jogszabályokhoz

Feltételek és garanciák – 18. cikk 1. A Részes Államok garantálják a nemzeti megelőzési mechanizmusok és a mechanizmusok személyzetének funkcionális függetlenségét. 2. A Részes Államok megteszik a szükséges lépéseket annak biztosítására, hogy a nemzeti megelőzési mechanizmus szakértői rendelkezzenek a szükséges képességekkel és szakmai tudással. Törekednek a nemek egyenlő arányára és az országban megtalálható etnikumok és kisebbségek megfelelő képviseletére. 3. A Részes Államok vállalják, hogy hozzáférhetővé teszik a szükséges forrásokat a nemzeti megelőzési mechanizmusok működéséhez.

Függetlenség 1. – 18. cikk (1) bek. Tartalma: CPT ajánlások, létező gyakorlat, Párizsi Elvek az emberi jogok előmozdítása és védelme érdekében létrehozott nemzeti intézmények jogállásáról és működéséről (1993)‏ Szervezeti függetlenség A végrehajtó hatalomtól független. Alkotmányban vagy törvényben rögzített. Saját maga határozza meg működésének rendjét Független személyzet Állami hatóságoktól elkülönült, független szakértők, általuk kinevezett személyzet

Függetlenség 2. - 18. cikk (1) bek. Független kinevezési eljárás Átláthatóság Civil társadalommal, szakmai szervezetekkel való hatékony egyeztetés Jelölési eljárás, feltételek, kinevezés időtartama, mentességek és kiváltságok, felmentés stb. Pénzügyi függetlenség Saját személyzet és hivatal Saját költségvetés (nem minisztériumi fejezetben)‏

Függetlenség 3. - 18. cikk (1) bek. Átláthatóság Az NMM munkájának, eredményeinek nyilvánossága Megelőzési Albizottság jelentéseinek bizalmas jellege helyett nyilvános jelentés

Megfelelő képesség és szaktudás - 18. cikk (2) bek. NMM szakértők Multidiszciplináris csapat (jogász, orvos, igazságügyi orvosszakértő, pszichológus, civil szervezetek képviselői, illetve emberi jogi, rendvédelmi, büntetés-végrehajtási szakemberek)‏ Nemek egyenlő aránya Kisebbségek és társadalmi összetétel képviselete

Szükséges erőforrások - 18. cikk (3). bek Saját költségvetés és megfelelően finanszírozott működés 26. cikk: ...elkülönült Alap létesítendő … a Megelőzési Albizottság Részes Államban tett látogatása után megfogalmazott ajánlásainak végrehajtását, valamint a nemzeti megelőző mechanizmusok oktatási programjai finanszírozását segítsék. A Speciális Alap finanszírozása kormányok, kormányközi- és nem kormányközi szervezetek, továbbá más, magánszemélyek és közszereplők önkéntes hozzájárulásaiból finanszírozzák.

NMM felhatalmazása – 20. cikk Megelőzési Albizottsággal azonos jogkör: Információ a fogvatartottak számáról, fogvatartási helyekről, Információ a bánásmódról és körülményekről, Hozzáférés minden fogvatartási helyhez, azok létesítményeihez, Felügyelet nélkül beszélhet fogvatartottakkal és bárkivel, aki releváns információval bírhat Szabadon választott helyszínek és megkérdezettek Megelőzési Albizottsággal szabad kapcsolattartás

Az NMM által megkérdezett és a megszerzett információ védelme – 20 Az NMM által megkérdezett és a megszerzett információ védelme – 20., 21 cikkek Megtorló intézkedések tilalma (=15. cikk)‏ NMM által beszerzett bizalmas információ védelme, személyes adatok védelme