AZ ELMÚLT ÉVEK EREDMÉNYEIRŐL dr. Rácz Jenő Budapest szeptember 2. ÖEN EGÉSZSÉGÜGY 5 DIMENZIÓBAN
BÁBELI NYELVZAVAR? ÉVEK ÓTA MONDJUK MÉGSEM ÉRTI SENKI? AZ EGÉSZSÉGÜGYÜNK a rendelkezésre álló forrásokból, a szakmai eljárásrendeknek megfelelően, az adott szolgáltatási csomaggal, mindenki számára elérhetően nem működtethető ÉS NEM IS MŰKÖDIK!!!!
Az egészségügy reformkényszere EGÉSZSÉGÜGYÜNK A RENDSZERVÁLTÁS ELŐTT (ELŐTT?) klasszikus szocialista állami egészségügyi ellátás modell: szolgáltatások állami monopóliuma, bürokratikus központosítás hiánygazdaság ellátottak részéről relatív biztonságérzet, vélelmezett esélyegyenlőség szolidaritás mindenki tudomásul vette egyes ellátottak privilégiumait
Az egészségügy SOROZATOS reformjai után A VÁLTOZTATÁS EREDMÉNYEI a magyar egészségügyben nem történt meg a rendszerváltás, tovább él a szocializmus és a hiánygazdaság (Mihályi) sorozatos kudarcként éljük meg az egészségügyi reformokat (Kincses) az azonnali válságintézkedések mellett a teljes egészségügyi ellátás komplex átalakítása jelenleg is változatlanul szükséges (Semmelweis Terv)
A reform kudarcok okai reformok során nem sikerült soha megteremteni az egyensúlyt az egyén szuverenitása és az állam szerepe között, a szolidaritás és a verseny szempontjait egymással nem sikerült egyeztetni, általában hiányzott a szereplők megfelelő ösztönzése, nem javították a változások az átláthatóság kritériumait, nem biztosították az ágazat harmonikus növekedését a finanszírozhatóságot nem voltak képesek biztosítani soha nem vették figyelembe a változtatások időigényét, így nem volt lehetősége sem az ellátottaknak, sem az ellátóknak adaptálódni a változásokhoz politikusi türelmetlenség, mely a lakosság számára azonnalra ígéri a problémák megoldását olyan területeken, ahol az nyilvánvalóan évtizedeket igényel
Ki nem elégített forrásigény soha egyetlen eddigi reformhoz sem sikerült hozzárendelni sem az átalakítás forrásigényét, sem a megálmodott új ellátórendszer fenntarthatóságának fedezetét „minden releváns viszonyítási ponthoz képest (EU átlag, Visegrádi országok átlaga, saját korábbi egészségügyi közkiadásaink) keveset költünk egészségügyi ellátásra ( milliárd forint hiányzik a rendszerből) (Semmelweis Terv) RÓZSASZÍN ÁLOM ZAPOROZSEC KIVITELBEN
Ki nem elégített LAKOSSÁG/BETEG igény MINDENKI SZÁMÁRA HOZZÁFÉRHETŐ MINDENKI SZÁMÁRA HOZZÁFÉRHETŐ AZONNAL ELÉRHETŐ AZONNAL ELÉRHETŐ A LEGMAGASABB SZÍNVONALÚ A LEGMAGASABB SZÍNVONALÚ BÁRHOL SZABADON VÁLASZTHATÓ BÁRHOL SZABADON VÁLASZTHATÓ TÉRÍTÉSMENTES TÉRÍTÉSMENTES MAGAS KOMFORT FOKOZATÚ MAGAS KOMFORT FOKOZATÚ MOSOLYGÓ, JÓL KÉPZETT, ELHIVATOTT SZEMÉLYZET MOSOLYGÓ, JÓL KÉPZETT, ELHIVATOTT SZEMÉLYZET
Ki nem elégített EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓ igény BIZTOS MUNKAHELY BIZTOS MUNKAHELY ÉLETPÁLYA MODELL, GARANTÁLT ELŐMENETELI RENDSZER ÉLETPÁLYA MODELL, GARANTÁLT ELŐMENETELI RENDSZER ÁTLAG FELETTI BÉREZÉS ÉS TÁRSADALMI PRESZTIZS ÁTLAG FELETTI BÉREZÉS ÉS TÁRSADALMI PRESZTIZS MAGAS SZINTŰ INGYENES KÉPZÉS RÖGHÖZKÖTÉS NÉLKÜL MAGAS SZINTŰ INGYENES KÉPZÉS RÖGHÖZKÖTÉS NÉLKÜL MAGAS SZÍNVONALÚ MUNKAKÖRÜLMÉNYEK MAGAS SZÍNVONALÚ MUNKAKÖRÜLMÉNYEK MUNKAIDŐ SZABÁLYOK BETARTÁSA MUNKAIDŐ SZABÁLYOK BETARTÁSA
AZ EREDMÉNY Az egészségügyi ellátórendszer egyes szereplői rendkívül heterogén, sokszor egymással össze nem egyeztethető elvárásokat közvetítenek a szolgáltatók felé, miközben az elvárások minőségi és mennyiségi kielégítésének feltételrendszerét nem képesek biztosítani.
Súlyosbító körülmények reál értékben az EU 15-ök EÜ közfinanszírozott átlagához nem közelítünk, sőt attól távolodunk olyan szakértői anyagok jelennek meg, melyek szerint nem, hogy keveset költünk az egészségügyre, sőt gazdasági fejlettségünkhöz ez a költés, még több is annál, amit az ország magának megengedhet neoliberális közgazdasági és társadalomfilozófiai szemlélet: a gazdasági fejlődést és növekedést a jóléti kiadások magas szintje visszafogja a társadalom hosszú távú érdekei alárendelődtek a rövid távú költségvetési szempontoknak, a szavazat maximalizálásnak és a lobbi- csoportok befolyásának amikor a gazdaság lehetővé tette volna vagy egy-egy választási ciklus „osztogatási periódusa” célszerűvé tette volna az egészségügyi kiadások bővülését, akkor ez nem következett be a megszorítások időszakában és a különböző konvergencia programokban az egészségügyi közkiadások lefaragása átlag feletti volt
KÖZBEN NÉHA ÁLARCOT IS VISELTÜNK MINDEN INTÉZMÉNY RENDELKEZIK FELELŐSSÉG BIZTOSÍTÁSSAL ÉS MŰKÖDTET MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERT MINDEN INTÉZMÉNY RENDELKEZIK FELELŐSSÉG BIZTOSÍTÁSSAL ÉS MŰKÖDTET MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERT EGYETLEN INTÉZMÉNYBE SEM VISZ BE A BETEG GYÓGYSZERT EGYETLEN INTÉZMÉNYBE SEM VISZ BE A BETEG GYÓGYSZERT MINDEN INTÉZMÉNY BIZTOSÍTJA AZ ELŐÍRT MENNYISÉGŰ ÉS MINŐSÉGŰ ÉTKEZTETÉST A BETEGEINEK MINDEN INTÉZMÉNY BIZTOSÍTJA AZ ELŐÍRT MENNYISÉGŰ ÉS MINŐSÉGŰ ÉTKEZTETÉST A BETEGEINEK EGYETLEN INTÉZMÉNY SEM HASZNÁLJA TÖBBSZÖR AZ EGYSZERHASZNÁLATOS ESZKÖZÖKET EGYETLEN INTÉZMÉNY SEM HASZNÁLJA TÖBBSZÖR AZ EGYSZERHASZNÁLATOS ESZKÖZÖKET
Voltak sikerélmények is (VAGY CSAK ANNAK LÁTSZOTTAK?) uniós ciklusban több, mint 400 mrd Ft-ot költöttünk egészségügyi infrastruktúra fejlesztésre uniós ciklusban több, mint 400 mrd Ft-ot költöttünk egészségügyi infrastruktúra fejlesztésre sikerült a humán erőforrás kríziseket átvészelni sikerült a humán erőforrás kríziseket átvészelni voltak sikeres népegészségügyi projektek voltak sikeres népegészségügyi projektek jelentősen átalakult az ellátórendszer és annak irányítása nagyobb zaj nélkül jelentősen átalakult az ellátórendszer és annak irányítása nagyobb zaj nélkül állami egészségügyi ellátórendszer alapjainak lerakása állami egészségügyi ellátórendszer alapjainak lerakása
HOSSZÚ KÜZDELEM UTÁN MÉG MINDIG ITT TARTUNK MINDENKI TUDJA, HOGY MINDENKI TUDJA, HOGY –EZT AZ ELLÁTÓRENDSZERT –EZZEL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAGGAL –AZ ELŐÍRT PROTOKOLLOK SZERINT –AZ ELVÁRT MINŐSÉGBEN –A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ERŐFORRÁSOKBÓL NEM LEHET MŰKÖDTETNI!
A következő időszak javasolt irányai: KONTINUITÁS KONSZOLIDÁCIÓ KONSZENZUS
KONTINUITÁS a kontinuitás jegyében – bizonyos korrekciók mellett - tovább célszerű folytatni a Semmelweis tervben leírt változtatásokat, NE KEZDJÜNK MEGINT MINDENT ÚJRA!
KONSZOLIDÁCIÓ nem csak adósság menedzselés, hanem valódi paradigma váltás nem csak adósság menedzselés, hanem valódi paradigma váltás az egészségipar több GDP-t termel, mint amennyit az egészségügy felhasznál az egészségipar több GDP-t termel, mint amennyit az egészségügy felhasznál tabuk ledöntése tabuk ledöntése LEO NEFIODOV: A VI. KODRATYEV CIKLUSBAN A BÁZIS INNOVÁCIÓ A BIO- ÉS NANOTECHNOLÓGIÁRA ÉPÜLŐ EGÉSZSÉGIPAR TERÜLETÉN VÁRHATÓ.
KONSZENZUS melyben mindenki számára világos lesz, hogy ki és mit vár el az egészségügytől, és ezért egyéni és társadalmi szinten milyen áldozatokat hajlandó hozni
ÖSSZEGZÉS Aki azt ígéri, hogy rövid időn belül, plusz források és kényszerű konfliktusok nélkül megoldja az egészségügy gondjait, az nincs tisztában a probléma súlyával. Ugyanakkor kiindulásként szembesülnünk kell azzal, hogy a problémák megoldása nem azok tagadásából, hanem a bajok felismerésében és a megfelelő kezelésében rejlik.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET