AZ ELMÚLT ÉVEK EREDMÉNYEIRŐL dr. Rácz Jenő Budapest 2014. szeptember 2. ÖEN EGÉSZSÉGÜGY 5 DIMENZIÓBAN.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
EGÉSZSÉGÜGY AZ „ÉDENTŐL KELETRE” AZ EGÉSZSÉGÜGY ÁTALAKÍTÁSÁNAK MENETÉRŐL ÉS ÜTEMTERVÉRŐL DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, JANUÁR 17. ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI.
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
1. A családpolitika társadalmi hatásai
A TELJESÍTMÉNYVOLUMEN-KORLÁT ELTÖRLÉSÉNEK KÖVETKEZMÉNYEI AZ INTÉZMÉNYEKBEN DR. RÁCZ JENŐ NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA BUDAPEST NOVEMBER 10.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Mi látszik egy jéghegyből?
MI LESZ A GYERMEKGYÓGYÁSZOKKAL? Tervek és lehetőségek egy exminiszter kórházigazgató szemszögéből Győr 2008.május 9.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Egészségpolitika.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az egészségügy ma és a távlatok
Informatikai Vállalkozások Szövetsége E-egészség munkacsoport Lukács Lajos Egészségügyi Infrastruktúra Bevezető gondolatok „
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
ELVÁRÁSOK-LÁTSZAT-VALÓSÁG dr. Rácz Jenő BALATONFÜRED 2010.AUGUSZTUS 25.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
KÓRHÁZAK JELENE ÉS JÖVŐJE? DR. RÁCZ JENŐ XVIII. EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BALATONFÜRED 2011.OKTÓBER 6.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Humánerő krízis az egészségügyben „Zavar nincs, csak zavarkeltés”
Üdvözöljük konferenciánkon!
Resztoratív módszerek az iskolában
A kiinduló pont – a jövő egészségpolitikájának reális megközelítése Az egészségügy fenntartható fejődésének alap- feltétele, hogy összhangba kell hozni.
A hippokratészi eskü értelmezése
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
Controlling tevékenységek kritériumai Jelentésdialógus A jelentésben fontos tényezők ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
MILYEN MÉLY A GÖDÖR? A KÓRHÁZAK GAZDASÁGI HELYZETÉNEK FELMÉRÉSE DR. RÁCZ JENŐ-DEMES ISTVÁNÉ-TOMJANOVICS GÉZA BALATONFÜRED OKTÓBER 17.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Az ÜT működés tapasztalatai Siófok, Új jogok Jogok szintjei: Információ (az új szabályok szerint) –Kötelező 6 havonta –kérésre Véleményezés.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
eeszt A csatlakozás feltételei és körülményei
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
KIVÁLTÁS,
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Vállalati terv bemutató
KELL-E ÉS LEHET-E KÓRHÁZI STRUKTÚRÁT VÁLTANI 2018-BAN MAGYARORSZÁGON?
Gazdasági rendszerek.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

AZ ELMÚLT ÉVEK EREDMÉNYEIRŐL dr. Rácz Jenő Budapest szeptember 2. ÖEN EGÉSZSÉGÜGY 5 DIMENZIÓBAN

BÁBELI NYELVZAVAR? ÉVEK ÓTA MONDJUK MÉGSEM ÉRTI SENKI? AZ EGÉSZSÉGÜGYÜNK a rendelkezésre álló forrásokból, a szakmai eljárásrendeknek megfelelően, az adott szolgáltatási csomaggal, mindenki számára elérhetően nem működtethető ÉS NEM IS MŰKÖDIK!!!!

Az egészségügy reformkényszere EGÉSZSÉGÜGYÜNK A RENDSZERVÁLTÁS ELŐTT (ELŐTT?) klasszikus szocialista állami egészségügyi ellátás modell: szolgáltatások állami monopóliuma, bürokratikus központosítás hiánygazdaság ellátottak részéről relatív biztonságérzet, vélelmezett esélyegyenlőség szolidaritás mindenki tudomásul vette egyes ellátottak privilégiumait

Az egészségügy SOROZATOS reformjai után A VÁLTOZTATÁS EREDMÉNYEI a magyar egészségügyben nem történt meg a rendszerváltás, tovább él a szocializmus és a hiánygazdaság (Mihályi) sorozatos kudarcként éljük meg az egészségügyi reformokat (Kincses) az azonnali válságintézkedések mellett a teljes egészségügyi ellátás komplex átalakítása jelenleg is változatlanul szükséges (Semmelweis Terv)

A reform kudarcok okai reformok során nem sikerült soha megteremteni az egyensúlyt az egyén szuverenitása és az állam szerepe között, a szolidaritás és a verseny szempontjait egymással nem sikerült egyeztetni, általában hiányzott a szereplők megfelelő ösztönzése, nem javították a változások az átláthatóság kritériumait, nem biztosították az ágazat harmonikus növekedését a finanszírozhatóságot nem voltak képesek biztosítani soha nem vették figyelembe a változtatások időigényét, így nem volt lehetősége sem az ellátottaknak, sem az ellátóknak adaptálódni a változásokhoz politikusi türelmetlenség, mely a lakosság számára azonnalra ígéri a problémák megoldását olyan területeken, ahol az nyilvánvalóan évtizedeket igényel

Ki nem elégített forrásigény soha egyetlen eddigi reformhoz sem sikerült hozzárendelni sem az átalakítás forrásigényét, sem a megálmodott új ellátórendszer fenntarthatóságának fedezetét „minden releváns viszonyítási ponthoz képest (EU átlag, Visegrádi országok átlaga, saját korábbi egészségügyi közkiadásaink) keveset költünk egészségügyi ellátásra ( milliárd forint hiányzik a rendszerből) (Semmelweis Terv) RÓZSASZÍN ÁLOM ZAPOROZSEC KIVITELBEN

Ki nem elégített LAKOSSÁG/BETEG igény MINDENKI SZÁMÁRA HOZZÁFÉRHETŐ MINDENKI SZÁMÁRA HOZZÁFÉRHETŐ AZONNAL ELÉRHETŐ AZONNAL ELÉRHETŐ A LEGMAGASABB SZÍNVONALÚ A LEGMAGASABB SZÍNVONALÚ BÁRHOL SZABADON VÁLASZTHATÓ BÁRHOL SZABADON VÁLASZTHATÓ TÉRÍTÉSMENTES TÉRÍTÉSMENTES MAGAS KOMFORT FOKOZATÚ MAGAS KOMFORT FOKOZATÚ MOSOLYGÓ, JÓL KÉPZETT, ELHIVATOTT SZEMÉLYZET MOSOLYGÓ, JÓL KÉPZETT, ELHIVATOTT SZEMÉLYZET

Ki nem elégített EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓ igény BIZTOS MUNKAHELY BIZTOS MUNKAHELY ÉLETPÁLYA MODELL, GARANTÁLT ELŐMENETELI RENDSZER ÉLETPÁLYA MODELL, GARANTÁLT ELŐMENETELI RENDSZER ÁTLAG FELETTI BÉREZÉS ÉS TÁRSADALMI PRESZTIZS ÁTLAG FELETTI BÉREZÉS ÉS TÁRSADALMI PRESZTIZS MAGAS SZINTŰ INGYENES KÉPZÉS RÖGHÖZKÖTÉS NÉLKÜL MAGAS SZINTŰ INGYENES KÉPZÉS RÖGHÖZKÖTÉS NÉLKÜL MAGAS SZÍNVONALÚ MUNKAKÖRÜLMÉNYEK MAGAS SZÍNVONALÚ MUNKAKÖRÜLMÉNYEK MUNKAIDŐ SZABÁLYOK BETARTÁSA MUNKAIDŐ SZABÁLYOK BETARTÁSA

AZ EREDMÉNY Az egészségügyi ellátórendszer egyes szereplői rendkívül heterogén, sokszor egymással össze nem egyeztethető elvárásokat közvetítenek a szolgáltatók felé, miközben az elvárások minőségi és mennyiségi kielégítésének feltételrendszerét nem képesek biztosítani.

Súlyosbító körülmények reál értékben az EU 15-ök EÜ közfinanszírozott átlagához nem közelítünk, sőt attól távolodunk olyan szakértői anyagok jelennek meg, melyek szerint nem, hogy keveset költünk az egészségügyre, sőt gazdasági fejlettségünkhöz ez a költés, még több is annál, amit az ország magának megengedhet neoliberális közgazdasági és társadalomfilozófiai szemlélet: a gazdasági fejlődést és növekedést a jóléti kiadások magas szintje visszafogja a társadalom hosszú távú érdekei alárendelődtek a rövid távú költségvetési szempontoknak, a szavazat maximalizálásnak és a lobbi- csoportok befolyásának amikor a gazdaság lehetővé tette volna vagy egy-egy választási ciklus „osztogatási periódusa” célszerűvé tette volna az egészségügyi kiadások bővülését, akkor ez nem következett be a megszorítások időszakában és a különböző konvergencia programokban az egészségügyi közkiadások lefaragása átlag feletti volt

KÖZBEN NÉHA ÁLARCOT IS VISELTÜNK MINDEN INTÉZMÉNY RENDELKEZIK FELELŐSSÉG BIZTOSÍTÁSSAL ÉS MŰKÖDTET MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERT MINDEN INTÉZMÉNY RENDELKEZIK FELELŐSSÉG BIZTOSÍTÁSSAL ÉS MŰKÖDTET MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZERT EGYETLEN INTÉZMÉNYBE SEM VISZ BE A BETEG GYÓGYSZERT EGYETLEN INTÉZMÉNYBE SEM VISZ BE A BETEG GYÓGYSZERT MINDEN INTÉZMÉNY BIZTOSÍTJA AZ ELŐÍRT MENNYISÉGŰ ÉS MINŐSÉGŰ ÉTKEZTETÉST A BETEGEINEK MINDEN INTÉZMÉNY BIZTOSÍTJA AZ ELŐÍRT MENNYISÉGŰ ÉS MINŐSÉGŰ ÉTKEZTETÉST A BETEGEINEK EGYETLEN INTÉZMÉNY SEM HASZNÁLJA TÖBBSZÖR AZ EGYSZERHASZNÁLATOS ESZKÖZÖKET EGYETLEN INTÉZMÉNY SEM HASZNÁLJA TÖBBSZÖR AZ EGYSZERHASZNÁLATOS ESZKÖZÖKET

Voltak sikerélmények is (VAGY CSAK ANNAK LÁTSZOTTAK?) uniós ciklusban több, mint 400 mrd Ft-ot költöttünk egészségügyi infrastruktúra fejlesztésre uniós ciklusban több, mint 400 mrd Ft-ot költöttünk egészségügyi infrastruktúra fejlesztésre sikerült a humán erőforrás kríziseket átvészelni sikerült a humán erőforrás kríziseket átvészelni voltak sikeres népegészségügyi projektek voltak sikeres népegészségügyi projektek jelentősen átalakult az ellátórendszer és annak irányítása nagyobb zaj nélkül jelentősen átalakult az ellátórendszer és annak irányítása nagyobb zaj nélkül állami egészségügyi ellátórendszer alapjainak lerakása állami egészségügyi ellátórendszer alapjainak lerakása

HOSSZÚ KÜZDELEM UTÁN MÉG MINDIG ITT TARTUNK MINDENKI TUDJA, HOGY MINDENKI TUDJA, HOGY –EZT AZ ELLÁTÓRENDSZERT –EZZEL A SZOLGÁLTATÁSI CSOMAGGAL –AZ ELŐÍRT PROTOKOLLOK SZERINT –AZ ELVÁRT MINŐSÉGBEN –A RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ ERŐFORRÁSOKBÓL NEM LEHET MŰKÖDTETNI!

A következő időszak javasolt irányai: KONTINUITÁS KONSZOLIDÁCIÓ KONSZENZUS

KONTINUITÁS a kontinuitás jegyében – bizonyos korrekciók mellett - tovább célszerű folytatni a Semmelweis tervben leírt változtatásokat, NE KEZDJÜNK MEGINT MINDENT ÚJRA!

KONSZOLIDÁCIÓ nem csak adósság menedzselés, hanem valódi paradigma váltás nem csak adósság menedzselés, hanem valódi paradigma váltás az egészségipar több GDP-t termel, mint amennyit az egészségügy felhasznál az egészségipar több GDP-t termel, mint amennyit az egészségügy felhasznál tabuk ledöntése tabuk ledöntése LEO NEFIODOV: A VI. KODRATYEV CIKLUSBAN A BÁZIS INNOVÁCIÓ A BIO- ÉS NANOTECHNOLÓGIÁRA ÉPÜLŐ EGÉSZSÉGIPAR TERÜLETÉN VÁRHATÓ.

KONSZENZUS melyben mindenki számára világos lesz, hogy ki és mit vár el az egészségügytől, és ezért egyéni és társadalmi szinten milyen áldozatokat hajlandó hozni

ÖSSZEGZÉS Aki azt ígéri, hogy rövid időn belül, plusz források és kényszerű konfliktusok nélkül megoldja az egészségügy gondjait, az nincs tisztában a probléma súlyával. Ugyanakkor kiindulásként szembesülnünk kell azzal, hogy a problémák megoldása nem azok tagadásából, hanem a bajok felismerésében és a megfelelő kezelésében rejlik.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET